Oltiin kylässä missä oli vesirokkoa ja äiti ei kertonut siitä etukäteen. Oon itse raskaana.rv 8 :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voi pee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="irina";25865942]? mikähän logiikka tässä on. Tiedoksi muuten, että yksi syyttäjätuttumme oli ihan järkyttynyt, kun kuuli vesirokkojuhlista. Ei meinannut millään uskoa, että oikeasti jotkut vanhemmat tartuttavat tahallaan lapseensa taudin. Jouduin netistä etsimään linkin (tosin harmillisesti ainoa minkä löysin oli jenkkien abcnews sivuille). Tuo tuttavamme on vakaasti sitä mieltä, että jos oikeasti törmää tällaiseen, niin nostaa syytteen vanhempia kohtaan. Ilmeisen moni kuvittelee, että vanhempana omille lapsille voi tehdä ihan mitä vaan.[/QUOTE]

Täysin pelkkää provoamista mutta sinällään totta että itsekin olin :O
kun facessa lääkäri tuttavamme kävi hakemassa heidän lapsilleen vesirokon, samoin sh-tuttavamme kuin lastentarhan opekin eli ns parempaa ammattikuntaa.
Kun taas itse sitä välttelimme viimeiseen asti.

Minusta on törkeää, ettei kerrota etukäteen, jos perheessa joku sairastaa jotain jos on tulossa vieraita. Kukaan ei voi tietää toisten menoista joten minusta on kohtuullista, että taudit kerrotaan etukäteen. Mistä tuo perheen äiti voi edes tietää, että jos olette ostaneet rokotteet valmiiksi jääkaappiin että menette huomenna ne antamaan tms. Eiköhän jokainen saa itse valita haluaako lapselleen vesirokon vai ei. Minusta on myös ärsyttävääv, että täällä monet pitää sitä lieventävä seikkana ettei ap ole kertonut oevansa raskaana... Mitä se tähän asiaan liittyy??? Lapset saavat tartunnan joka tapauksessa!

• Tykkää
Reactions: Kuperkeikka
Täysin pelkkää provoamista mutta sinällään totta että itsekin olin :O
kun facessa lääkäri tuttavamme kävi hakemassa heidän lapsilleen vesirokon, samoin sh-tuttavamme kuin lastentarhan opekin eli ns parempaa ammattikuntaa.
Kun taas itse sitä välttelimme viimeiseen asti.

Halusin nostaa esille myös toisen näkökulman. Täällä tunnutaan ajattelevan, että vanhempi saa oman harkintansa mukaan tehdä lapselleen mitä tahtoo.

Itse en varsinaisesti halua ottaa kantaa siihen, saako noin tehdä vai ei. Nauratti vain tuo tyrmistys, että miksi saisi vatsataudin tartuttaa, kun väkisin altistettu vesirokolle. Kyllä minusta härskiksi menee, jos mihin tahansa tautiin tieten tahtoen toisen lapset altistetaan.

kyllä mä ainakinsuuttuisin pahemman kerran jos joku juuri nyt päättäisi tulla tartuttamaan tahallaan tänne vesirokon kun lapsi on menossa leikkaukseen parin viikon lukuttua.

[QUOTE="irina";25865942]? mikähän logiikka tässä on. Tiedoksi muuten, että yksi syyttäjätuttumme oli ihan järkyttynyt, kun kuuli vesirokkojuhlista. Ei meinannut millään uskoa, että oikeasti jotkut vanhemmat tartuttavat tahallaan lapseensa taudin. Jouduin netistä etsimään linkin (tosin harmillisesti ainoa minkä löysin oli jenkkien abcnews sivuille). Tuo tuttavamme on vakaasti sitä mieltä, että jos oikeasti törmää tällaiseen, niin nostaa syytteen vanhempia kohtaan. Ilmeisen moni kuvittelee, että vanhempana omille lapsille voi tehdä ihan mitä vaan.[/QUOTE]

Ottamatta kantaa siihen, onko vesirokkojuhlat oikein vai ei, on vaikeaa uskoa, että joku syyttäjä olisi "järkyttynyt" tuollaisesta, kun joutuvat päivittäin lapsenraiskaajien ja pahoinpitelijöiden kanssa asioimaan. Luulisi, että siinä tyrtyy sen verran, ettei tunteella rupea mesoamaan mistään tartuttamisista.

Omat lapset saivat rokon ihan vain saamalla rokon. Itse sain sen kouluiäisenä.

Ottamatta kantaa siihen, onko vesirokkojuhlat oikein vai ei, on vaikeaa uskoa, että joku syyttäjä olisi "järkyttynyt" tuollaisesta, kun joutuvat päivittäin lapsenraiskaajien ja pahoinpitelijöiden kanssa asioimaan. Luulisi, että siinä tyrtyy sen verran, ettei tunteella rupea mesoamaan mistään tartuttamisista.

Omat lapset saivat rokon ihan vain saamalla rokon. Itse sain sen kouluiäisenä.

Menee kyllä hyvin off topic, mutta pakko kommentoida, että en äkkiseltään edes muista lapsenraiskaustapausta. Pahoinpitelytkin aika arkisia juopporetkujen ja nuorison keskenäisiä välien selvittelyä. Niin, työskentelen sihteerinä samassa paikassa kuin tuo mainitsemani syyttäjä.

[QUOTE="harmaa";25865500]tiesikö kaverisi sun olevan paksuna? Jos ei tiennyt niin mitä mesoat?
Ja jos sinä sen olet sairastanut niin ei siitä silloin haittaa ole.
Monihan pitää näitä vesirokko kutsujakin nykyään jolloin altistetaan tahallaan lapset tuolle taudille.
Ja näkeehän näitä aika rokkosia vesikelloilla olevia lapsiakin kaupassa,jos ei kuumetta niin pakkohan se ostokset sen yh vanhemmankin on hoitaa ja jos pini lapsi ei sitä lasta kotiinkaan voi jättää. Eli se voi tänäpäivänä tulla ihan mistä vain tuo kiertolaisten tauti[/QUOTE]

Tässä tuli just äskettäin Lääkärit ohjelmasta näistä hulluista kutsuista ja yksi niistä vesirokkokutsut. Lääkäreiden kanta ihan selkeä: ei mitään järjen hiventäkään altistaa lasta tahallaan taudille, joka voi olla pahimmillaan jopa tappava! Jälkitaudit ovat vakavia, mm.aivokuume.
Sairaan lapsen paikka on aina kotona, ei ole oikeastaan hyväksyttävää syytä viedä vesirokkoista lasta esim.kauppaan.

Kaikilla ihmisillä pitäisi näköjään olla edes yksi sellainen läheinen, jolle vesirokko on hengenvaarallinen, niin menisi perille tämä vesirokon vaarallisuus.
Ja jos on olemassa näitä välinpitämättömiä ihmisiä, jotka haluavat altistaa mat lapsensa taudille, niin voisiko tulla mieleen, että kaikki ei sitä halua!???!!

Mitä ap.n tapaukseen tulee, niin kaveri menetteli todella törkeästi, tiesi raskaudesta tai ei. Ja aikuisen pitäisi tämäkin mahdollisuus ottaa aina huomioon.

Meille oli kerran tulossa perhe kylään, matkalta soittivat, että ollaan pian teillä.
Pihalle tulivat ja siinä puheeksi, että heillä parvorokkoa. Minä kylmän rauhallisesti ilmoitin, että meikäläinen raskaana ja sikiölle kyseinen tauti hengenvaarallinen, että ei asiaa kylään.
Lähtivät, mutta eivät loukkaantuneet, koska tajusivat menetelläänsä väärin.

siis miten joillekin ei mene kaaliin että jos lapsi on kipeänä ja olis vieraita tulossa = siitä pitäisi kertoa tuleville vierailijoille!? tiedän ton et ihmiset käy hakemassa vesirokkoja lapsosilleen mut haloo :G kyllä siitä vois ilmottaa, ja tosiaan ilman mitään et onko joku raskaana vai ei vaan muutenkin normaalisti ! ei se oo eri asia et on rokko et noniin tästä ei sit puhuta et kaikki meille vaan ! vai kutsuuko muka nämä kaikki samat ihmiset vieraita silloinkin kun on joku rs-virus tai keuhkokuume tai ylipäänsä joku kuumetauti! herran jestas sentään ihmiset -_-'

On hyvinkin mahdollista ettei tartuntaa silti tullut, kenellekään teistä. Jos elimistössä jyrryttää jokin flunssapöpö niin se vesirokkopöpö ei "mahdu" kyytiin enää.. Meidän muksut on altistuneet vesirokolle neljä kertaa eikä kertaakaan ole tarttunut.

Mutta juu, tsemppiä, epätietoisuus ja odottelu on kammottavaa. Ja tosiaan vielä, kivat kaverilles, ihan sama onko pelkkä nuha vai mikä mutta taudeista kerrotaan etukäteen ja annetaan vieraan itse valita ottaako tartuntariskin vai ei.

Mua pyydettiin kolmen lapsen hoitajaksi kun vanhemmat lähtivät firman pikkujouluihin. Eivät viitsineet sitten kertoa et lapsilla on hoidettu samana päivänä TÄITÄ. Niin kova hinku oli bileisiin.

Mä suutuin niin verisesti etten ole vastannut joulun jälkeen kertaakaan. Mulla oli kuitenkin oma 4v mukana kun meinin lapsenvahdiksi, onneks ei tartuttanut niitä nilviäisiä meille.

Mua niin vihastuttaa tuollaset hälläväliä ajattelemattomat ihmiset!

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;25865450:
No eihän se raskaus nyt vesirokkoa mitenkään vaaralliseksi tee, vaan se jos et itse ole sairastanut. Jos ei olet sairastanut (kuten meistä suurin osa on), ei se haittaa yhtään mitään.
tästä nyt ei kukaan saa mitään selvää. mutta vesirokko on raskaana olevalle vaarallinen, jos ei ole sitä sairastanut aikaisemmin

Vatsataudissa ja vesirokossa nyt on sellainen ero, että vatsatauti voi tarttua helposti keneen tahansa (lapset, aikuiset, vanhukset) ja jopa monta kertaa vuodessa. Vesirokko sairastetaan kertaalleen ja se on sillä selvä. Kammoan vatsatautia yli kaiken enkä ikinä menisi perheeseen, jossa on viikon sisään ko. tautia ollut, vaikka miten lievänä (koska voi ilmetä eri ihmisillä eri tavoin). Sen sijaan vesirokkoperheissä olemme vierailleet huoletta, koska kuopusta lukuunottamatta kaikki ovat sen sairastaneet ja kuopuskin on rokotettu. Ja tämä siitäkin huolimatta, että esikoinenkin sairasti vesirokon rokotuksesta huolimatta, tosin lievänä.

Eli jos alkuperäisen kaveri ei tiennyt raskaudesta, en pidä ihan kauhean suurena syntinä sitä, että lasten vesirokko unohtui mainita. Sen sijaan en voi käsittää niitä ihmisiä, jotka roudaavat vatsataudin jäljiltä vielä syömättömät lapsensa päiväkotiin, kerhoon, kylään jne. ja sitten ihmetellään, kun "tauti tulikin takaisin ja tarttui koko kaveriporukkaankin".

Minä oon varmaan kummajainen, mutta kyllä mä haluan tietää jokaisesta taudista etukäteen, jos ollaan kylään menossa. Jopa niistä pikkuflunssista. Joo, kaikki voi tarttua ties mistä, mutta mielestäni on mun päätös, haluanko ehdoin tahdoin lähteä hakemaan ensimmäistäkään tautia. Olkoot sitten vesirokko, mahatauti, pikku flunssa tai vaikka klamydia.

• Tykkää
Reactions: samuelinäiti
[QUOTE="Joopa";25872510]Vatsataudissa ja vesirokossa nyt on sellainen ero, että vatsatauti voi tarttua helposti keneen tahansa (lapset, aikuiset, vanhukset) ja jopa monta kertaa vuodessa. Vesirokko sairastetaan kertaalleen ja se on sillä selvä. Kammoan vatsatautia yli kaiken enkä ikinä menisi perheeseen, jossa on viikon sisään ko. tautia ollut, vaikka miten lievänä (koska voi ilmetä eri ihmisillä eri tavoin). Sen sijaan vesirokkoperheissä olemme vierailleet huoletta, koska kuopusta lukuunottamatta kaikki ovat sen sairastaneet ja kuopuskin on rokotettu. Ja tämä siitäkin huolimatta, että esikoinenkin sairasti vesirokon rokotuksesta huolimatta, tosin lievänä.

Eli jos alkuperäisen kaveri ei tiennyt raskaudesta, en pidä ihan kauhean suurena syntinä sitä, että lasten vesirokko unohtui mainita. Sen sijaan en voi käsittää niitä ihmisiä, jotka roudaavat vatsataudin jäljiltä vielä syömättömät lapsensa päiväkotiin, kerhoon, kylään jne. ja sitten ihmetellään, kun "tauti tulikin takaisin ja tarttui koko kaveriporukkaankin".[/QUOTE]

Miksi sinulla on oikeus määritellä minkä sairauden sinä haluat perheeseesi ottaa, mutta jollain toisella ei ole?
Tauti kuin tauti ja jos on kuumetta sekä rokko niin mielestäni kyläily ei ole ok. Vai oikeasti käykö teillä porukkaa kylässä vaikka lapset kuumessa?

Mistä joku toinen voi tietää jos tosiaan tulossa leikkaus,matka tai muuta vastaavaa. Vain idiootti on niin itsekäs ettei kerro jos sairastetaan.

Ja tosiaan, jos sinulla on oikeus päättää että haluat vesirokon mutta et vatsatautia niin miksi jollain toisella ei ole oikeutta päättää omalta kohdaltaa mitä sitten haluaakaan?

Vesirokko alkaa tarttua jo pari päivää ennen näppyjen ilmaantumista, että todella hankala välttää tartuntaa. Aikuisten kyllä kannattaisi rokotus hankkia, jos ei ole tautia sairastanut.
Aloittajalle lohduksi, että mulla aikoinaan tuli vesirokossa vaan pari vesirakkulaa, ja oli muutenkin lievä. (Vesirokko se kuitenkin oli, sisarukset yhtä aikaa kipeinä ja paljon näppyjä).
Ehkä ap:lla on siis vastustuskykyä. Ja tosiaan lääkäriin yhteys ja tarvittaessa lääkitys, itämisaika vesirokossa on tosi pitkä, vielä ehtii vähän ainakin varautua.
Ja kyllä oli ajattelematonta käytöstä "tartuttajalta"

[QUOTE="hohhoijaa";25872857]Miksi sinulla on oikeus määritellä minkä sairauden sinä haluat perheeseesi ottaa, mutta jollain toisella ei ole?
Tauti kuin tauti ja jos on kuumetta sekä rokko niin mielestäni kyläily ei ole ok. Vai oikeasti käykö teillä porukkaa kylässä vaikka lapset kuumessa?

Mistä joku toinen voi tietää jos tosiaan tulossa leikkaus,matka tai muuta vastaavaa. Vain idiootti on niin itsekäs ettei kerro jos sairastetaan.

Ja tosiaan, jos sinulla on oikeus päättää että haluat vesirokon mutta et vatsatautia niin miksi jollain toisella ei ole oikeutta päättää omalta kohdaltaa mitä sitten haluaakaan?[/QUOTE]

En minä mitenkään mielestäni kieltänyt kenenkään oikeutta päättää mistään enkä kehottanut ketään olemaan ilmoittamatta sairastajista. Tarkoitinpa vain, että minusta aikamoinen äläkkä on nostettu jostain vesirokosta, joka ylipäätään VOI tarttua vain pieneen osaan vieraista (eikä välttämättä tartu näihinkään), kun alkuperäinen oli kostotoimenpiteenä valmis tartuttamaan vastavuoroisesti vatsataudin, joka taas leviää kuin kulovalkea ja voi tarttua vaikka monta kertaa vuodessa ja olla esimerkiksi diabeetikoille todella joka kerralla elämän ja kuoleman kysymys.

Kyllä minä itse aina ilmoitan, jos joku perheessä sairastaa, ja toivon tätä myös muilta. Mutta en minä nyt jostain vesirokosta mitään pultteja ottaisi, se kun tosiaan on suurimmalla osalla sairastettu ja rokotteita on saanut lapsille jo hyvän aikaa. Siksi ymmärrän, jos joku ei huomaa tästä mainita. Eli kuten sanoin, kyllä, me olemme käyneet vesirokkoperheessä täysin murehtimatta kylässä ja myös meillä on käynyt vieraita täysin tietoisesti, vaikka lapsi on ollut vesirokossa, kun kerran tauti on jo sairastettu ja/tai lapset rokotettu. Sen sijaan vatsataudin jälkeen en ainakaan viikkoon edes huoli vieraita, vaikka joku olisi tietoisesti tulossakin, koska en halua ottaa riskiä, että joku sen kamalan taudin meiltä saa. Samoin vihurirokosta tai parvorokosta kyllä ilmoittaisin, jos edes epäilisin, että joku vieraista saattaa olla raskaana.

Minä oon varmaan kummajainen, mutta kyllä mä haluan tietää jokaisesta taudista etukäteen, jos ollaan kylään menossa. Jopa niistä pikkuflunssista. Joo, kaikki voi tarttua ties mistä, mutta mielestäni on mun päätös, haluanko ehdoin tahdoin lähteä hakemaan ensimmäistäkään tautia. Olkoot sitten vesirokko, mahatauti, pikku flunssa tai vaikka klamydia.

Samoin! Olen varmaan pöpökammoinen sitte, mutta mitäs se muille kuuluu?