Olkaa onnellisia, suomalaiset äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulkosuomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ulkosuomalainen

Vieras
Suomessa, jos missä, on perheiden asiat hyvin.
Suomessa saa äiti aidosti valita kotiäitiyden ja työelämän väliltä -ja se, jos mikä on sivistysvaltion merkki.
Monesti kuulee puhuttavan, kuinka Ruotsia pidetään hyvin samantapaisena maana Suomen kanssa, mutta kyllä tässäkin asiassa on huomattava ero!
Ja eroja on monessa, monessa muussakin asiassa.
Olen asunut Suomessa lähes 20vuotta ja Ruotsissa lähes 10vuotta.
Ruotsin yhteiskunta ei kannusta kotiäitiyteen.
Täällä Ruotsissa voit valita joko ansiotyön tai ansiotyön, oli perhetilanteesi mikä tahansa. Lapsillekin annetaan kaksi vaihtoehtoa: päiväkoti tai päiväkoti. Näin se vaan menee.
En ole itse suostunut tähän systeemiin missään vaiheessa ja puhun edelleen kotiäitiyden puolesta, olenkin saanut tuntea nahoissani tämän sitten...en sano, että työelämä olisi äidille huono vaihtoehto, vaikka itse kannatankin enemmän kotiäitiyttä. KOROSTAN, että äidin tulisi saada aidosti valita työelämän ja kotiäitiyden väliltä, niinkuin Suomessa homma menee! Sitten oltaisiin oikeilla raiteilla.

Etsimme töitä kokoajan Suomesta ja heti kun mahdollisuus tulee, muutamme Suomeen. Ei meidän paikka ole täällä.
Minulle lasten hyvinvointi on kaiken a ja o ja tiedän, että meidän lapsillemme kotihoito on asia nro1. Jollain toisella on toisin, meillä näin. Siksi täytyykin muuttaa pois.

Teillä siellä Suomessa lapsiperheiden asiat on hurjan hienosti! =) Suomen arvo on valjennut minulle vasta viimevuosina.

Saa valita jos on vara siihen. Ensin kituutat vanhenmpainrahalla ja sitten vielä surkeammalla kotihoidontuella...yritän minäkin pääkuumana keksiä mistä vielä nipistää ettei tarvi laittaa pientä hoitoon nyt kun loppui vanhempainvapaa. On tosi hyvin nää perheiden tuet.....

Joo, olen onnellinen. Meillä on hirveän hyvin asiat. Se ei tarkoita, että kaikki olisi täydellistä, mutta kuitenkin maailman mittakaavassa olemme niitä kultalusikka suussa syntyneitä. Jos olisin yh jossain muualla, olisin luultavasti paljon köyhempi. Lapset joutuisin jättämään ilman vahtia kotiin, koska päivähoitoon ei minimipalkalla olisi varaa ja muuta kuin minimipalkkaa en voisi saada, koska ei olisi ollut rahaa kouluttautua. Astmalapseni olisi varmaankin jo kuollut, jos USAssa asuisin, sillä pätkätyöläisillä ei ole terveydenhuoltoon juurikaan mahdollisuuksia.

Jaa-a....kotona olemista tuetaan taloudellisesti heikosti.Harvalla on varaa jäädä kituuttamaan hoitotuella jos miehellä on pienet tulot.Ei tämä meidän systeemikään kovin tasavertainen ole.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Saa valita jos on vara siihen. Ensin kituutat vanhenmpainrahalla ja sitten vielä surkeammalla kotihoidontuella...yritän minäkin pääkuumana keksiä mistä vielä nipistää ettei tarvi laittaa pientä hoitoon nyt kun loppui vanhempainvapaa. On tosi hyvin nää perheiden tuet.....

Täällä Ruotsissa ei ole kotihoidontukea ollenkaan. Taloudellisesti on siis mahdollisuus pärjätä jotenkuten vain sen äitiysloman ajan, sen jälkeen oletkin pennitön. Ellet sitten jätä lastasi 1-vuotiaana päiväkotiin ja lähde ansiotyöhön. Vaikka se kotihoidontuki ei välttämättä päätä huimaa suuruudellaan, se on hurjan iso asia kuitenkin, usko pois! Jo se tieto, että tämä yhteiskunta kannustaa kotiäitiyteenkin, se tieto jo on iso asia.
Ehkä olette tottuneet siellä liian hyvälle? =)

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Jaa-a....kotona olemista tuetaan taloudellisesti heikosti.Harvalla on varaa jäädä kituuttamaan hoitotuella jos miehellä on pienet tulot.Ei tämä meidän systeemikään kovin tasavertainen ole.

Se on taas vähän makuasia, mikä on kenenkin mielestä vähän ja mikä paljon. Ehkä sitä rahaa ei koskaan ole tarpeeksi? Itse kuitenkin itku silmässä nytkin ajattelen teitä, suomalaiset äidit.
Niin paljon paremmin siellä kuitenkin asiat ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja \"leijona76\":

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja \\\"leijona76\\\":

peesi

Alkuperäinen kirjoittaja \"leijona76\":

peesi

Periaatteessahan meillä on vapaus valita.
Käytännössä kuitenkin voi olla hieman hankalaa olla kotihoidontuella, kun asuntolainat yms painaa päälle...tai voihan sellaisenkin valinnan tehdä, että ei ota sitä asuntolainaa ennen lasten hankkimista, mutta tilanteet & mielipiteet muuttuu, ja kukapa sitä jo hankittua omistusasuntoa alkaa myymäänkään vain siksi, että saisi hoitaa lapsensa kotona kolmevuotiaaksi :xmas:

Meille kotihoidontuki oli valtaisa positiivinen muutos tuloihin, kun ensin kituuttelin minimiäitiyspäivärahalla. Etenkin kun Helsingissä saa kuntalisää ja sitten vähävaraisille lätkästiin päälle hoitolisä (tms., en ole varma tuen nimestä, tästä jo vuosia). Mies työskenteli tuolloin metrosiivoojana, joten ei ihan huipputulot hänelläkään.

siinähän se tulikin...
onneksi meillä on isoja nuo tytöt...
eli työttömänä olen ku en kodinhoidontuella enää voi olla..
mut huonot on kannusteet hoitaa lasta kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Periaatteessahan meillä on vapaus valita.
Käytännössä kuitenkin voi olla hieman hankalaa olla kotihoidontuella, kun asuntolainat yms painaa päälle...tai voihan sellaisenkin valinnan tehdä, että ei ota sitä asuntolainaa ennen lasten hankkimista, mutta tilanteet & mielipiteet muuttuu, ja kukapa sitä jo hankittua omistusasuntoa alkaa myymäänkään vain siksi, että saisi hoitaa lapsensa kotona kolmevuotiaaksi :xmas:

Tämäkin menee mielestäni vähän makuasioiden puolelle.
Itse olisin valmis myymään omistusasuntoni/taloni, jotta saisin olla lasteni kanssa kotona pidempään. Nytkinhän meillä periaatteessa on se tilanne! Meillä on täällä oma talo, miehellä työ. Talo on myynnissä ja varteenotettava ostajaehdokaskin löytynyt. Mies etsii kuumeisesti toista työtä ja muutamme Suomeen oitis, kun tilaisuus tarjoutuu.
Kaikki tämä "vain" siksi, että saan pitää lapset kotona, kun ovat pieniä.
Ehkä jonkun mielestä täysin järjetöntä, meille tämä on erittäin iso asia!

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:

siinähän se tulikin...
onneksi meillä on isoja nuo tytöt...
eli työttömänä olen ku en kodinhoidontuella enää voi olla..
mut huonot on kannusteet hoitaa lasta kotona...

Ehkä olisi paikallaan asua muutama vuosi pois Suomesta...? =)

Riippuu muuten kans vähän siitä missä sattuu asumaan. Jos saa parisataa kuntalisää, niin johan siläl porskuttaa. Meiän kunnassa piti itse maksaa ultratkin, kuntalisästä ei ole edes puhuttu. Mulla on keskituloinen mies, niin pystyin olemaan kotona pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Periaatteessahan täällä voi valita. Mutta huonon äidin leiman saa otsaansa tasan sinä päivänä, kun vie alle 3-vuotiaan lapsen hoitoon. Ainakin täällä palstalla.

Tämä palsta ei ole yhtä kuin yhteiskunta. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ulkosuomalainen:
Itse olisin valmis myymään omistusasuntoni/taloni, jotta saisin olla lasteni kanssa kotona pidempään. Nytkinhän meillä periaatteessa on se tilanne! Meillä on täällä oma talo, miehellä työ. Talo on myynnissä ja varteenotettava ostajaehdokaskin löytynyt. Mies etsii kuumeisesti toista työtä ja muutamme Suomeen oitis, kun tilaisuus tarjoutuu.

Ajatteles: mun miehen siskot ovat olleet lastensa kanssa kotona näiden syntymästä asti, eivät siis ole palanneet enää työelämään lasten syntymän jälkeen. Samoin tekee iso osa sen maan naisista. Eikä yhteiskunta tue lapsiperheitä millään tavalla, vaan asunnon osto ja eläminen, lasten koulutus ja kaikki maksetaan miehen tienesteillä.
Olisihan tuo mahdollista teillekin, siellä Ruotsissa, jos vaan haluaisitte.

Valittajia löytyy näemmä aina. Kyllä se kuulkaa niin on, että niillä tuilla pärjää, jos haluaa. Se kyllä vaatii sen, että tekee kotiruokaa ja miettii minne ne roposet työntää. Käyttää luonno antimia enempi kuin heseä ja rossoa. (lollo rosso on kyllä hyvää...)

RAHA pyörittää maailmaa, mutta se ei ole se autuus ja onni. Onni tulee jostain ihan muualta.

Ja tosiaan, voi tinkiä, ei ole pakko ostaa aina niitä uusia lastenvaatteita, uusia V*tun kalliita kärryjä joka penskalle jne......Turha oikeasti täällä Suomessa kenenkään valittaa. Raha riittää, jos sen haluaa riittävän.

Ja jos ei riitä, vika on omassa kuluttamisessa. Nyt ei kun kaikki sitten alennusrekeille, jos saisi vähän rahaa tänäänkin menemään johonkin turhaan.

Ajatteles: mun miehen siskot ovat olleet lastensa kanssa kotona näiden syntymästä asti, eivät siis ole palanneet enää työelämään lasten syntymän jälkeen. Samoin tekee iso osa sen maan naisista. Eikä yhteiskunta tue lapsiperheitä millään tavalla, vaan asunnon osto ja eläminen, lasten koulutus ja kaikki maksetaan miehen tienesteillä.

Ehkä tuo onkin vielä mahdollista yhden ja kahden lapsen kanssa...mutta jos haluaa enemmän lapsia? Täytyykö lapset jättää "hankkimatta" siksi, ettei yhteiskunta tue asiaa? Itse en anna ikinä noin ison asian, kuin lasten, mennä yhteiskunnan alapuolelle. En myöskään vaadi yltäkylläistä elämää, jokapäiväinen ruoka ja vaatetus riittää meille. Meillä ei olekaan rikkautta, mutta rakkautta senkin edestä.
Ja ehkä se pääpointti tässä on siinä, että kun tietää, ettei tämä yhteiskunta tue kotiäitiyttä, se heijastuu moneen asiaan ja se perusasenne perheitä kohtaan on negatiivinen ja se taas vaikuttaa kaikkeen jaksamiseen.

Ehkä tuo onkin vielä mahdollista yhden ja kahden lapsen kanssa...mutta jos haluaa enemmän lapsia? Täytyykö lapset jättää "hankkimatta" siksi, ettei yhteiskunta tue asiaa? Itse en anna ikinä noin ison asian, kuin lasten, mennä yhteiskunnan alapuolelle. En myöskään vaadi yltäkylläistä elämää, jokapäiväinen ruoka ja vaatetus riittää meille. Meillä ei olekaan rikkautta, mutta rakkautta senkin edestä.
Ja ehkä se pääpointti tässä on siinä, että kun tietää, ettei tämä yhteiskunta tue kotiäitiyttä, se heijastuu moneen asiaan ja se perusasenne perheitä kohtaan on negatiivinen ja se taas vaikuttaa kaikkeen jaksamiseen.

Vaik eihän se yhteiskunnan tehtävä ole perheitä elättää, kyllä jokaisen perheen pitää oma elantonsa hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:

Vaik eihän se yhteiskunnan tehtävä ole perheitä elättää, kyllä jokaisen perheen pitää oma elantonsa hankkia.

No ei suoranaisesti elättää, päävastuu pärjäämisestä on toki vanhemmilla itsellään. Mutta: mikäli yhteiskunta ei tue perhe-elämää, niin mikä sitten on yhteiskunnan tulevaisuus? Eikös jokaisen yhteiskunnan ydin pitäisi olla perheessä, jotta sillä olisi myös tulevaisuus? Jos panostetaan (yhteiskunnallisesti) vain työelämään ja uraputkiin, loppuu pian veronmaksajat...? Jokainen kansa on riippuvainen jälkikasvustaan, mikäli haluaa kansansa säilyttää, sillä emme ole kukaan ikuisia.

Yhteistyössä