Olisko TAAS asuntolaina-asiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sanna80

Aktiivinen jäsen
24.05.2004
14 725
5
36
Mikkeli
No olis!

Kertokaa please, vaikka harmaana, että

- paljon perheenne yhteenlasketut nettotulot on?
- monta henkeä?
- paljon asuntolainaa?
- mikä laina-aika ja mikä kuukausierä?

Meillä alkais vissiin nyt olla ton ukon kanssa ajankohtaista tuo lainan otto, sopiva talokin on löytynyt mutta mä olen aika vahvasti sitä mieltä, että mä en uskalla niin paljon lainaa ottaa. Mies taas miettii, että onko meillä siihen varaa kun hän ei halua tinkiä elintasostaan... Vähän haluaisin kartoitusta, että miten muilla on..

-Jos töissä ollaan kumpikin niin netot n.3500e. Nyt kun olen kotihoidontuella niin eihän nuo netot ole paljoa päälle paria tonnia...Kohta ä.rahalla ehkä n. 3000e/kk.
-Meitä on kolme, kohta neljä
-Asuntolainaa taitaa olla 135 000e/kk
- Laina-aika 25 vuotta ja kuukausierä 700e.

Jos töissä molemmat ni netotaan noin 3000 euroo kuussa (nyt minä olen vaan kotona) , neljä henkilöä taloudessa, lainaa himpun vajaa 190 000 ja laina-aika maksimit eli jotain 30 vuotta, lyhennetään 1100 euroo kuussa

Meillä netot lapsilisineen (2 lasta) noin 3800 e. Tämä siis JOS pääsen jatkamaan töitä ä-loman jälkeen. Vielä mietitään uskalletaanko ottaa 150 000 e lainaa 25 vuoden maksuajalla, jolloin maksuerä olisi noin tonnin kuussa.

- nettotulot n. 5000e/kk
- 2+2
- jäljellä 130 000e
- laina-aika alunperin 20v ja kk-erä 1000e/kk
- muita asumiskuluja: vastike 100e/kk, sähkö n. 70e/kk, vesimaksu n. 30e/kk

Asumiskulut yhteensä eivät saisi ylittää 40% talouden nettotuloista. Tämmöinen nyrkkisääntö kohtuullisen lainaan kuulimme pankista.

Jos nuo tulot, ni hyvin uskaltaa, riippuen tietty paikkakunnasta ja yleisestä työtilanteesta siellä jos ei kerran vakipaikkaa. Ei mullakaan ole työpaikkaa odottamassa mutta kova luottamus on, et sellasen saan. Me ainakin aikanaan ajateltiin niin, et jos ei pystytä tässä lainoja makselemaan ja asumaan ni myödään pois.

- paljon perheenne yhteenlasketut nettotulot on?
- monta henkeä?
- paljon asuntolainaa?
- mikä laina-aika ja mikä kuukausierä?

-kaikki tulot: 2100-2800, yleisimmin 2100-2400.
-2 aik. + 2 lasta
-otettiin 107 000, nyt himpun alle 103 000
-kuukausierä oli ensin 550 euroa vuoden ajan, sitten nostettiin 700 euroon. (
lisäksi maksetaan yhtiövastiketta, vettä ja autopaikka yht. kuussa 184 euroa. ja vettä kuluu kyllä enemmän, joten tasauksessa tulee hirvee lasku aina. lainaturva kuussa n. 25 euroa)

eli laina-aika oli ensin 25 vuotta, korot nousi ja piteni 29,5 vuoteen. Sen jälkeen kun tehtiin tuo muutos maksuerään 550-->700, niin laina-aika tulee näillä koroilla olemaan kokonaisuudessaan 19,5 vuotta, jos korot pysys samana ja tuon verran maksetaan kuussa jatkossakin.

Alkuperäinen kirjoittaja meilä:
Asumiskulut yhteensä eivät saisi ylittää 40% talouden nettotuloista. Tämmöinen nyrkkisääntö kohtuullisen lainaan kuulimme pankista.

No meillä tulis olemaan n. 50% tuloista nuo asumiskulut yhteensä. Alkuun jopa ihan aavistuksen enemmän, kun mä olen vielä kotihoidontuella ainakin syksyyn (tyttö täyttää 2 v vuodenvaihteessa ja alunperin olin ajatellut että sitten palaan töihin).

Mutta on kai silläkin väliä, onko tulot kuussa 1000 e (josta 500 e olisi aika julmetun iso summa) vai 10 000 e (jolloin voisi HELPOSTI lyhentää 5000 e kuussa lainaa ja vielä jäisi rahaa LEVEÄSTI elämiseenkin).

paljon perheenne yhteenlasketut nettotulot on? MIES 1800e, LAPSILISÄT 340e,ELATUSMAKSUT 260e, KODINHOITOTUKI 350e ELI 2750
- monta henkeä? 5
- paljon asuntolainaa? 180 000
- mikä laina-aika ja mikä kuukausierä? 25 V JA 1100e/KK

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vakuuttakaa itsenne työttömyyden/sairauden/kuoleman varalta niin on helpompi nukkua yöt

NO EIKÖS SE NYT OLE IHAN ITSESTÄÄN SELVYYS.... ohoh capsi päällä...

No ei mulle ainakaan! :| Siis mä en näe mitään järkee tuollaisessa sikahintaisessa vakuutuksessa, vaikka miten mietin.. Tapaturmavakuutus ja liiton jäsenyys antaa jonkinmoista turvaa, mutta jos homma menee vituilleen, sitten myydään talo ja eletään jossain muualla. Mä en oikeesti aio ottaa kyseistä vakuutusta, mies miettii vielä.

vakuuttakaa itsenne työttömyyden/sairauden/kuoleman varalta niin on helpompi nukkua yöt

niinhän sitä luulis, yllättävän monet vaan "säästävät" lainanottotilanteessa

paljon perheenne yhteenlasketut nettotulot on? MIES 1800e, LAPSILISÄT 340e,ELATUSMAKSUT 260e, KODINHOITOTUKI 350e ELI 2750
- monta henkeä? 5

Ootteko saaneet tuon lainan sinun ollessa töissä vai kh-tuella? Jos saa kysellä...

- monta henkeä? 5

Ootteko saaneet tuon lainan sinun ollessa töissä vai kh-tuella? Jos saa kysellä...

kh-tuella.... töihin palaan n. 4 vuoden kuluttua...

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

No ei mulle ainakaan! :| Siis mä en näe mitään järkee tuollaisessa sikahintaisessa vakuutuksessa, vaikka miten mietin.. Tapaturmavakuutus ja liiton jäsenyys antaa jonkinmoista turvaa, mutta jos homma menee vituilleen, sitten myydään talo ja eletään jossain muualla. Mä en oikeesti aio ottaa kyseistä vakuutusta, mies miettii vielä.

Jos tässä nyt lainaturvasta puhutaan, niin en ota minäkään. Ne korvaa sellaisen ja tällaisen tapaturman, mutta ei varmaan sitten just sitä, mitä käy...
Sen vakuutuksen verran jos laittaa sukanvarteen joka kuukausi niin johan sillä sätkii hyvän aikaa, jos hullusti käy.

- monta henkeä? 5

Vielä utelen, että mistä pankista? Suunnilleen samanlaiset tulot meilläkin ja 1000e/kk menee vuokraan, mutta olen miettinyt, että ei varmaan lainaa saataisi, kun olen kotona. Mutta jos kuitenkin :)

sikahintainen? en tiedä muista pankeista mutta meillä tuo vakuutus maksaa 37e/kk.... en pidä sitä todellakaan isona summana... ja se kattaa kaiken ja koko laina summan.... eli 180 000 ja kuoleman,työttömyyden,sairauden varalta...

Jos tässä nyt lainaturvasta puhutaan, niin en ota minäkään. Ne korvaa sellaisen ja tällaisen tapaturman, mutta ei varmaan sitten just sitä, mitä käy...
Sen vakuutuksen verran jos laittaa sukanvarteen joka kuukausi niin johan sillä sätkii hyvän aikaa, jos hullusti käy.

Jep, meillä myös näin. Säästetään siis joka kuukausi erilliselle tilille.

Meillä netto n.3000,-?/kk, 4henkeä, lainaa jäljellä 75 000,-, laina-aika 10v ja maksetaan 800,-/kk. Ja ollaan selvitty oikein loistavasti. Nyt olen kotona ja lainasta maksetaan vain korot, mutta laina-aika pysyy samana ja lainan kk-erä myös sitten kun palaan takaisin töihin.

No näin mä käsitin että siitä puhutaan. Se vakuutus oikeesti maksaa ihan MIELETTÖMÄSTI! Ja jos on liiton jäsen, saa ansiosidonnaista sen 500 päivää jolloin on mahdollisuus etsiä uutta duunia ja/tai uutta kämppää. Jos sairastuu tai puoliso kuolee, niin ehkä se asunto menis vaihtoon joka tapauksessa muuttuneen elämäntilanteen vuoksi. Eikä se vakuutus edes toimi niin, että jos mä halvaannun, vakuutus maksaa koko jäljellä olevan lainan pois. Eli halvemmalla saa turvan itselleen kun käy vakuutusyhtiön pakeilla ja ottaa vaikka henkivakuutuksen niin että puoliso on edunsaaja jos minusta/miehestä aika jättää.

Selittäkää mulle mikä siinä on se itsestäänselvyys-kohta kun mä en ole sitä vielä tajunnut? TIETENKIN pankit myy sitä ja yrittää myydä sen kaikille, sillähän ne tienaa!

- monta henkeä? 5

Vielä utelen, että mistä pankista? Suunnilleen samanlaiset tulot meilläkin ja 1000e/kk menee vuokraan, mutta olen miettinyt, että ei varmaan lainaa saataisi, kun olen kotona. Mutta jos kuitenkin :)

nordea on pankkina... ei edes kysytty muista pankeista koska laina päätös ja rahat piti saada todella nopeasti ja muista pankeista ei olisi edes keskustelu aikaa saannut kuin vasta parin viikon päähän... meillä siis oli vanhakin laina nordeassa...

sikahintainen? en tiedä muista pankeista mutta meillä tuo vakuutus maksaa 37e/kk.... en pidä sitä todellakaan isona summana... ja se kattaa kaiken ja koko laina summan.... eli 180 000 ja kuoleman,työttömyyden,sairauden varalta...

Käyppä kysymässä vakuutusyhtiöstä mitä maksaisi joku sairaus-, tapaturma- ja kuolemanvaraturva samalle summalle?

Ja siis jos sä jäät työttömäksi niin vakuutus maksaa teidän lainan pois kokonaan. Jep jep...

- monta henkeä? 5

nordea on pankkina... ei edes kysytty muista pankeista koska laina päätös ja rahat piti saada todella nopeasti ja muista pankeista ei olisi edes keskustelu aikaa saannut kuin vasta parin viikon päähän... meillä siis oli vanhakin laina nordeassa...

OK. Kiitos :) Pitää alkaa haudutella asiaa.... Niin ja onnea omaan kotiin!

Yhteistyössä