Olisko kellään kokemusta kyynelkanavan tukoksesta isommalla lapsella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eppis

Vieras
Meillä tuolla tytöllä (12v) alkoi silmä vuotamaan ihan hulluna tuossa reilu kuukausi sitten. Siis se oikein valuu solkenaan, ei ihan yhtäsoittoa,mutta melkein.
Käytiin tk-lääkärillä joka määräsi 2 viikkoa noita Oftan-silmätippoja. Vaan eipä ollut mitään apua.

Aina vuotojen välillä silmän sisänurkkaan erittyy iso vihreä rähmäpallero, ja nyt eilen illalla silmän alapuoli (luomi ja sen alaosa) alkoi tummua. Alettiin taas laittaa tippoja, niin aamulla nyt ei ihan niin paha punoitus ollut. Vuotaa vaan uhä, ja rähmii. Se pallero tuolla sisänurkassa on suurentunut ja silmän alapuoli alkaa jo hiukan kirvellä kun tyttö saa sitä kokoajan olla pyyhkimässä.

Tk:n en tällepäivälle saanut aikaa, saati loppuviikollekaan kun ei ole "akuuttia", joten varasin ajan yksityiselle lastenlääkärille.

Mutta te joilla kokemusta on, kertokaa pliis!
Tyttö jo säikähti että jos joutuu siihen leikkaukseen ja että jos se sattuu..

Kokemusta on kyynelkanavan tukoksesta aikuisena. Minulla kans tutkittiin ja määrättiin oftania jne. Jopa herpes-testin tekivät silmästä... Ihmettelin, jotta mistä se sinne olis hypännyt, kun en herpestä muuten pode koskaan. Sitten lähete silmälääkärille, joka hoki, jotta typerää kun lähettävät tulehtuneen silmän kanssa lääkärille ja minä painotan, jotta ei varmasti ole tulehtunut! Hän yritti sitten sellasella neulalla avata sitä kyynelkanavaa -ei tuntunut mitenkään pahalta, inhottava toki olla paikallaan, kun toinen ronkkiin neulalla silmää!- muttei onnistunut, koska kanava oli turvonnut umpeen. Hän määräsi sitten jotain paksua, vaseliinin tyyppistä silmätippaa ja kuuriluontoisesti antihistamiinia, ja tukos hävisi hyvinkin pian! Epäili, että minulla on synnynnäisesti ahtaat kanavat ja sitten jonkin tyypin allerginen herkistyminen sitten tukkinut kanavan totaalisesti. Tavalliset tipat oli siis aivan hyödyttömiä!

kiitos kiitos!!
Ehkäpä tuo lastenlääkäri laittaa meille lähetteen tuonne keskussairaalaan sitten. Siellä ainakin yhdeltä tuttavan pienemmältä lapselta avattu kyynelkanavat.
Juu tuo tk-lääkäri vaan sanoi että siellä on sarveiskalvo ilmeisesti ärsyyntynyt ja siksi vuotaa.

Yhteistyössä