Olisko kannattanut pyytää sairauslomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kävin tänään lääkärissä näyttämässä kipeytynyttä selkääni. Olen ennenkin särkenyt sen, mutta olen ollut silloin työelämässä. Nyt olen kotihoidontuella ja lapsen kanssa kotona. En kykene kuin makaamaan ja lapsi pitäisi hoitaa. En älynnyt ollenkaan selittää elämäntilannettani lääkärille :( Joo. Tiedän että järki ei ollut mukana.

Saako mieheni jäädä auttamaan kotiin? Entä saanko minä kivun jatkuessa kelalta sairauspäivärahaa?

Voinkohan soittaa lääkäriin ja kysyä todistusta jälkikäteen?

mun käsittääkseni on mahdollista saada sairaslomaa. Käytännössä sillä ei kuitenkaan kauheasti ole merkitystä. Jos on itsellä joku vakuutus, josta voi korvauksia saada, silloin sillä on merkitystä. Esim. itse olen murtanut sormen, ja mulla oli tapaturmavakuutus, siitä olisi ollut mahdollisuus saada jotain korvausta per vuorokausi, summa vaan oli niin pieni, ettei sillä olisi olltu vaikutusta.

Jos miehesi jää auttamaan kotiin menee palkattomaksi eikä kelaltakaan mitään korvausta saa. En sit tiedä onko mahdollista saada kodinhoitajaa kotiin kannattaa varmaan neuvolasta kysyä.

lain mukaan, jos vanhempainvapaalla tai kotihoidontuella oleva on estynyt tekemästä työtään eli on sairaslomalla silloin työssäkäyvän puolison työnantajan on annettava lomaa. Riippuu tesseistä onko palkallista vai palkatonta.

työnantajat ja vielä vähemmän työntekijät eivät lakipykälää ole oikein ymmärtäneet. ko.pykälästä on myös olemassa useita ennakkopäätöksiä.

Tällaisen kohdan löysin kelan sivulta. Sopiiko tuo 'hoitamassa omaa talouttaan' minun kohdalle. Toisaalta turhaan mietin tuota sairauspäivärahaa, kun tässä on kait omavastuuaika, kuten työelämässä ollessa.

Kenelle sairauspäivärahaa?
Voit saada sairauspäivärahaa, jos olet 16-67-vuotias ja sairautesi takia työkyvytön. Saat päivärahaa, kun olet ollut vähintään 3 kuukautta ennen työkyvyttömyyttäsi ansiotyössä työntekijänä, yrittäjänä tai ammatinharjoittajana.

Työedellytys täyttyy myös jos olet ollut esimerkiksi

opiskelemassa päätoimisesti
työttömänä työnhakijana
hoitamassa omaa talouttaan
sapatti- tai vuorotteluvapaalla

Yhteistyössä