Olisitko valmis pistämään lapsesi "ruotsintuntilakkoon"?

  • Viestiketjun aloittaja lakkoon vai ei
  • Ensimmäinen viesti
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Ruotsalaiset täällä paniikissa selittävät kuinka "hyödyllinen" kieli ruotsi on. Niin varmaan onkin, mutta ei suomalaisille.
Jos ruotsin kieli on hyödyllinen ja tarpeellinen, niin oppilaat valitsevat sen vapaaehtoisesti. Mikä on siis ongelma?
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä nykyään lapset ovat niin paljon editsyneempiä näissä kieliasioissa, että englanti on melkein hallussa jo ala-asteella, joten minä en pidä mitenkään ihmeellisenä sitä asiaa, että monikin lapsi oppisi vaikka kolme-neljäkin kieltä, joista yksi olisi se "pakko" ruotsi. Nykyään kun kieliä tulee joka tuutista ja varsinkin näin tietokoneaikana lapset pyörii lähinnä ulkomaisilla sivuilla. Monet perheetkin on jo kaksikielisiä.
Englantia pitäisi monessa työssä osata melkein äidinkielen tasoisesti... kyllä sitä kouluopetusta tarvitaan edelleen, vaikka netistä yms. enkkua oppiikin. Kielioppiakin tarvitaan! :)

Miksiköhän Ruotsissa on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että vain englanti on pakollinen? Toista kieltä ei ole pakko ottaa. Onko ruotsalaiset niin paljon suomalaisia tyhmempiä, koska sinun mielestä suomalainen voisi oppia 3-4 kieltä tuosta vaan? Vai olisikohan ruotsalaiset ihan perehtyneet asiaan ja todenneet, että osalle oppilaista yksi vieras kieli on riittävä vaatimus?
Suomalaiset ovat fiksumpia kuin ruotsalaiset (siis ihan ruotsalaiset ruotsalaiset, puhun siis ruotsissa asuvista ruotsalaisista )esim. koulumenestyksessä ja näissä Pisa-tutkimuksissa. Eihän monetkaan ruotsalaiset tiedä suomesta (yhdestä naapurimaastaan ) oikeastaan yhtään mitään. Me suomalaiset opetellaan ruotsin järvet, vuoristot, kaupungit yms. yms. ja tiedetään heidän kuninkaat ym. Kuinkakohan monta ruotsalaista tietää meidän presidentin nimen? Joten väitän kyllä suomalaisten olevan viisaampia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä en ainakaan ole koskaan harmitellut, että tuli luettua sitä ruotsia, koska vaikka asun täällä etelä-suomessa niin aina tulee tilanteita, että ruotsin kieltä tarvitseekin =)
Minun ei ole koskaan tarvinnut puhua ruotsia sen jälkeen kun lopetin koulun. 13 vuotta aivan turhaa ruotsin opiskelua. Sen ajan olisi voinut käyttää fiksumminkin.
Minut pakotettiin istumaan musiikin tunneilla, en osaa laulaa, en soittaa, musiikkikorva on tavattoman huono. Näistä tunneista ei ollut mitään hyötyä.

Minut pakotettiin myös istumaan kuvaamataidon tunneilla. En ole mitenkään erikoisen lahjakas tässäkään. Ei ole ollut mitään hyötyä näistä tunneista jälkeenpäin.

Minut pakotettiin myös istumaan käsityötunneilla. Eipä ole paljon hyötyä ollut jälkeen päin. Sen sukan opin jo aikaisemmin kutomaan mummoni avustukselle, ompelukoneen käytönkin olisin ihan varmasti oppinut muutenkin.

Yläasteella sai tosin valita joidenkin kurssien kohdalla, kuinka paljon mihinkin syventyy, mutta kun olin aika surkea kuvaamataidossa ja musiikissa, ihan sama siis kumman valitsee.

Minulle opetettiin myös maantietoa ja olen tunnetusti aivan käsittämättömän huono maantiedossa. Minulle ei siitä ollut mitään hyötyä, varsinkin kun nykyään on noita navigaattoreita ja googlesta kyllä löytää jos kiinnostaa tietää, missä joku paikka sijaitsee.

Uskonnontunneista ei paljon muuta jäänyt käteen kuin lutherin teesit, eikä nekään ole oikein hallinnassa, pääosinhan siellä kuitenkin luetaan maailman uskonnoista yleisesti ja nekin olisin tarvittaessa voinut googlettaa, kun en ole niihin juuri missään törmännyt, enkä tarvinnut.

Historia oli kyllä kiinnostavaa, mutta en niillä tiedoilla ole päässyt elämässä mitenkään eteenpäin, lähinnä vain yleissivistävää.

Paljon muutakin on tainut olla, mistä ei ole sanottavaa hyötyä ollut. Monet aineet lähinnä yleissivistäviä. Peruskoulussa aineet on oikeasti vaan pinta raapaisua aiheeseen, antaa vähän kuvaa, mutta syvempään tietoon tarvii lukea paljon enemmän. Mitä väliä sillä on jos siellä on useampikin kieli.

Kaikki ei tarvitse kaikkia aineita myöhemmin elämässään, mutta minusta ainakin on tärkeää, että hieman peruskoulussa käydään näitä aineita lävitse. Itse voi sitten päättää mille alalle hakeuutuu ja mihin aineisiin pitää syventyä enemmän.
 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä nykyään lapset ovat niin paljon editsyneempiä näissä kieliasioissa, että englanti on melkein hallussa jo ala-asteella, joten minä en pidä mitenkään ihmeellisenä sitä asiaa, että monikin lapsi oppisi vaikka kolme-neljäkin kieltä, joista yksi olisi se "pakko" ruotsi. Nykyään kun kieliä tulee joka tuutista ja varsinkin näin tietokoneaikana lapset pyörii lähinnä ulkomaisilla sivuilla. Monet perheetkin on jo kaksikielisiä.
Englantia pitäisi monessa työssä osata melkein äidinkielen tasoisesti... kyllä sitä kouluopetusta tarvitaan edelleen, vaikka netistä yms. enkkua oppiikin. Kielioppiakin tarvitaan! :)

Miksiköhän Ruotsissa on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että vain englanti on pakollinen? Toista kieltä ei ole pakko ottaa. Onko ruotsalaiset niin paljon suomalaisia tyhmempiä, koska sinun mielestä suomalainen voisi oppia 3-4 kieltä tuosta vaan? Vai olisikohan ruotsalaiset ihan perehtyneet asiaan ja todenneet, että osalle oppilaista yksi vieras kieli on riittävä vaatimus?
Suomalaiset ovat fiksumpia kuin ruotsalaiset (siis ihan ruotsalaiset ruotsalaiset, puhun siis ruotsissa asuvista ruotsalaisista )esim. koulumenestyksessä ja näissä Pisa-tutkimuksissa. Eihän monetkaan uotsaliaset tiedä suomesta (yhdestä naapurimaastaan ) oikeastaan yhtään mitään. Me suomalaiset opetellaan ruotsin järvet, vuoristot, kaupungit yms. yms. ja tiedetään heidän kuninkaat ym. Kuinkakohan monta ruotsalaista tietää meidän presidentin nimen? Joten väitän kyllä suomalaisten olevan viisaampia.
En tiedä onko faktaa vai ilkeää huhua, mutta joku puhui, että jos Ruotsin Pisa-tilastoista poistetaan maahanmuuttajat, niin tulokset on samaa tasoa kuin Suomessa, jossa on vähemmän maahanmuuttajia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Ruotsalaiset täällä paniikissa selittävät kuinka "hyödyllinen" kieli ruotsi on. Niin varmaan onkin, mutta ei suomalaisille.
Jos ruotsin kieli on hyödyllinen ja tarpeellinen, niin oppilaat valitsevat sen vapaaehtoisesti. Mikä on siis ongelma?
Kröhöm. Pistä nyt esiteini valitsemaan jotain.......... :whistle:
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onmo tullu kelleen mieleen, että ruotsinkielellä pärjäilee joltisestikin norjassa ja tanskassa myös?
Ja saksalla pärjää Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä... venäjällä pärjää Venäjällä ja itäisen Euroopan maissa... että miten tämä kommenttisi liittyi asiaan kielen pakollisuudesta?
Minulta et tainnut tätä kysyä, ja rajallisen ymmärryksesi huomioiden ehkä on turha yrittääkään selittää, mutta koitanpa kuitenkin: Itse olet täällä esittänyt, että ruotsia opiskellaan ainoastaan kolmen Suomen täysin ruotsinkielisen rannikkokunnan asukkaiden vuoksi. Vähän perspektiiviä enemmän, ja johan sitä huomaakin, että ruotsilla voi olla muutakin käyttöä... :)
Just näin :)
Siis minulle perusteltiin pakkoruotsia sillä, että Suomessa on hirmuinen määrä ruotsinkielisiä kuntia. Siihen kaivoin netistä vastauksen, että niitä on kokonaista kolme kappaletta. Että kenen perspektiivi nyt oikein on vinossa?
Tässä se Gluteus maximuksen kirjoitus, johon sinä kaivoit nuo kolme kuntaa. Misää kohtaa sanotaan, että "Suomessa on hirmuinen määrä ruotsinkielisiä kuntia"?

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
jos ruotsi tulisi vapaaehtoiseksi niin sitä ei enää lukisi niin suuri määrä oppilaita ja se johtaisi siihen, että ihmiset eivät enää osaisi ruotsia. Suomi kuitenkin kaksikielinen maa ja useassa paikassa suomessa ei pärjää kuin ruotsilla (esim. pohjanmaalla useitakin kuntia ) samoin etelä-suomessa. Sairaalassa työskentelevän tulee osata ruotsia ja virkamiesruotsikin kuuluu osata palveluammatissa.
 
Lipton^
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.
Yritin jo aikaseimmin kertoa tuolla, että norjassa on pärjätty parhaiten englannilla. Ja siellä ollessaan oppii sitten norjaa. Ruottia mies ei oo tarvinnu yhtään pitkän työrupeaman aikana norjassa
 
Niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.
Ja saksalla pärjää kans monessa maassa. Venäjääkin osaa aika iso popula..
 
Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Ruotsalaiset täällä paniikissa selittävät kuinka "hyödyllinen" kieli ruotsi on. Niin varmaan onkin, mutta ei suomalaisille.
Olen itse elänyt lapsuuteni umpisuomenkielisellä seudulla, mutta aikuistuttuani muutin kaksikieliselle seudulle ja olen ollut erittäin tyytyväinen siitä, että olen oppinut ruotsia koulussa. Nyt käytän ruotsia päivittäin. Ei todellakaan ole niin, että vain ruotsinkieliset puolustaisivat ruotsinkielen asemaa Suomessa. On meitä muitakin.
 
:flower:

Ei sitä koskaan tiedä mitä elämässään tulee tarvitsemaan.


Mä kapinoin aina matikkaa vastaan ja änkkäsin opettajien kanssa että mähän en sitten tasan tarvitse mitään kummoisia laskukaavoja elämässäni koulun jälkeen.
No, aika paljon olen kuitenkin tarvinnut ja vieläkin huomaan toisinaan kun lasken jotain työhöni liittyen että tähänhän vois nyt soveltaa sitä ja sitä oppia......
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onmo tullu kelleen mieleen, että ruotsinkielellä pärjäilee joltisestikin norjassa ja tanskassa myös?
Ja saksalla pärjää Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä... venäjällä pärjää Venäjällä ja itäisen Euroopan maissa... että miten tämä kommenttisi liittyi asiaan kielen pakollisuudesta?
Minulta et tainnut tätä kysyä, ja rajallisen ymmärryksesi huomioiden ehkä on turha yrittääkään selittää, mutta koitanpa kuitenkin: Itse olet täällä esittänyt, että ruotsia opiskellaan ainoastaan kolmen Suomen täysin ruotsinkielisen rannikkokunnan asukkaiden vuoksi. Vähän perspektiiviä enemmän, ja johan sitä huomaakin, että ruotsilla voi olla muutakin käyttöä... :)
Sinulla on rajaton ymmärrys?=)
Tyypillistä rantaruotsalaista herrakansa-asennetta. :D


 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.
Enhän minäkään ole kielten opettelua vastaan... mutta yhden niistä ei tarvitse olla pakolla RUOTSI! Ehkä siihen on syynsä, että "pakkoruotsi" nostattaa karvat pystyyn. Ehkäpä asialle kannattaisi poliitikkojen tehdä jotain...

Muuten, olen havainnut, että suomenruotsalaiset eivät kunnolla ymmärrä tanskalaisia, miten se onnistuisi suomenkieliseltä pakkoruotsin opiskelleelta? Että se siitä pohjoismaiden yhteiskielestä... :)


 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.

Kokemuksesta tiedän että aika moni on pärjännyt. Tottakai kieli hieman muttuu missä asuu. Helpottaa kuitenkin paikallisen kielen oppimista, kun on paljon samanlaisia tai samankaltaisia sanoja. Lähipiirissä on useampikin ihminen jotka on kierrelleet ruotsia ja norjaa ristiin rastiin.

Voishan siitä toki ottaa pois tuon pakko sanan. Se kun nostattaa ne karvat pystyyn tosiaan. Vaikka paljon on muitakin pakollisia aineita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Eikö kellään pakkoruotsin poistajalla ole mitään sanottavaa pakkosuomeen? Eikö olisi oikeudenmukaista, että sekin poistettaisiin siinä samassa?
Ylivoimaisesti vähiten suomenkielestä on maailmalla hyötyä. Englanti, saksa, ruotsi, ranska, venäjä ja kiina taitaa olla niitä kieliä joista eniten on hyötyä Riippuu toki siitä, missä asuu.
 
Niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja Anna Suukko:
Eikö kellään pakkoruotsin poistajalla ole mitään sanottavaa pakkosuomeen? Eikö olisi oikeudenmukaista, että sekin poistettaisiin siinä samassa?
Tarkoitatko, että Suomessa ei opiskeltaisi äidinkieltä, maan kieltä?
Enimmäkseen ihmetellään, että miksi sen ruottin pitää olla pakkokieli, miksei sen tilalle saisi valita jotain muuta. Nimenomaan saisi oppilas itse valita, eikä sitä päätettäisi hänen puolestaan, toteamalla, että nyt vaan on pakko lukea ruottia
 
lakkoon vai ei
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja lakkoon vai ei:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onmo tullu kelleen mieleen, että ruotsinkielellä pärjäilee joltisestikin norjassa ja tanskassa myös?
Ja saksalla pärjää Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä... venäjällä pärjää Venäjällä ja itäisen Euroopan maissa... että miten tämä kommenttisi liittyi asiaan kielen pakollisuudesta?
Minulta et tainnut tätä kysyä, ja rajallisen ymmärryksesi huomioiden ehkä on turha yrittääkään selittää, mutta koitanpa kuitenkin: Itse olet täällä esittänyt, että ruotsia opiskellaan ainoastaan kolmen Suomen täysin ruotsinkielisen rannikkokunnan asukkaiden vuoksi. Vähän perspektiiviä enemmän, ja johan sitä huomaakin, että ruotsilla voi olla muutakin käyttöä... :)
Just näin :)
Siis minulle perusteltiin pakkoruotsia sillä, että Suomessa on hirmuinen määrä ruotsinkielisiä kuntia. Siihen kaivoin netistä vastauksen, että niitä on kokonaista kolme kappaletta. Että kenen perspektiivi nyt oikein on vinossa?
Tässä se Gluteus maximuksen kirjoitus, johon sinä kaivoit nuo kolme kuntaa. Misää kohtaa sanotaan, että "Suomessa on hirmuinen määrä ruotsinkielisiä kuntia"?

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
jos ruotsi tulisi vapaaehtoiseksi niin sitä ei enää lukisi niin suuri määrä oppilaita ja se johtaisi siihen, että ihmiset eivät enää osaisi ruotsia. Suomi kuitenkin kaksikielinen maa ja useassa paikassa suomessa ei pärjää kuin ruotsilla (esim. pohjanmaalla useitakin kuntia ) samoin etelä-suomessa. Sairaalassa työskentelevän tulee osata ruotsia ja virkamiesruotsikin kuuluu osata palveluammatissa.

"useassa paikassa suomessa ei pärjää kuin ruotsilla"

Kaksikielisessä kunnassa on pärjättävä suomella, joten jäljelle jää nämä kolme pientä kuntaa. Siis "useassa paikassa" = "nämä kolme kuntaa". Ahvenanmaata ei lasketa, koska siellä on kieliasioissa omat lakinsa.
 
Miä
Miä olisin onnesta soikea jos isäni olisi opettanut äidinkielensä miulle. Ruotsin siis :D Tahtoisin olla kaksikielinen. Tuosta kolmen vuoden ruotsin opiskelusta ei ollut mitään hyötyä, en osaa ruotsia sen vertaa että siitä olisi mitään hyötyä. Jos jollekkin jää mieleen niistä ruotsin tunneista niin paljon että pystyy esim. asiakaspalvelun hoitamaan niin sehän on loistavaa =) Miulle siitä ei ollut hyötyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.
Ja saksalla pärjää kans monessa maassa. Venäjääkin osaa aika iso popula..
Mulla on semmoinen käsitys että Kiina on maailman yleisin kieli.
 
Niinpä
Alkuperäinen kirjoittaja KahviKaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Sitäpaitsi suomenruotsalaisten puhuma 'ruotsi' on ihan eri ruotsia kuin kouluissa opetetaan....
Jep, sillä suomenruotsilla oikeasti pärjää sekä Ruotsissa että Norjassa vallan mainiosti.
Mä taas olen kuullut että ei kauheen hyvin pärjäis?

Niin tai näin, kieliä on mun mielestä edelleen hyvä osata ja saa lukea plussaksi myös yleissivistyksen puolelle, mun mielestäni.

Tuo nimi 'pakkoruotsi' kalskahtaa kyllä sellaiselle, että nostaa ihan periaatteesta joidenkin karvat pystyyn.
Ja saksalla pärjää kans monessa maassa. Venäjääkin osaa aika iso popula..
Mulla on semmoinen käsitys että Kiina on maailman yleisin kieli.
Niinhän se on. Annoin vain esimerkkejä siitä, että ruottilla pärjää, mutta myös muilla kielillä.
Ja joku tuli iniseen sen jälkeen, että kiinaa vain kaikille. Eli edelleen pitäisi olla joku pakollinen kieli. Miksei anneta vapautta valita kieltä?
 

Yhteistyössä