Sama kun sanois että on vaan vähän raskaana.Oneksi tukkapölly on laissa kielletty. Eipä tarvitse kenenkään murehtia että osaa tukistaa tarpeeksi/tarpeeksi vähän...
Lapsi tarvitsee rajat. Kun lapsi käyttäytyy ikävästi tottakai sillä pitää olla seuraus ja kohtalainen rangaistus. Se on kasvatusta. Rajaton koti, jossa ei ole johdonmukaisia kasvatuksellisia rangaistuksia huonosta käytöksestä ja vanhemmat ovat välinpitämättömiä, ei opeta eikä anna lapselle mitään. Joka paikassa on omat säännöt ja rajat, ja lapselle pitää asettaa ne kotonakin. Se on vanhempien tehtävä.Miten ne pehmolelut liittyy tilanteeseen? Ja jos eivät liity opettaako niiden takavarikointi lapselle jotakin muutakuin että ikäviltä tuntuvat asiat voi rangaistukseksi kostaa toiselle ja tehdä hänen olonsa kurjaksi?
Niin kun sanoin tukkapöllyt ja muu henkinen/fyysinen väkivalta EI ole ok! Siinä ap toimi väärin. Kuitenkin rangaistuksen ei tarvitse liittyä lapseen tekoon, kunhan se on kohtalainen ja koskettaa lasta. Pehmolelut on lapselle tärkeitä joten mielestäni niiden takavarikoiminen määräajaksi (esim. viikoksi) on OK. Missään nimessä se ei saa olla väkivaltaa, sillä uhkailua tai muuten lasta satuttava, vahingoittava toimenpide. Sen pitää olla kasvattava ja kohtuullinen silti. Olen ollut perhetukikeskuksessa töissä 3 vuotta ja sielläkin lapsille asetettiin rajat, joiden rikkomisesta seurasi ohjaajien päättämä rangaistus. Joskus se oli lelun vieminen määräajaksi tai isommalla lapsella poistumiskielto viikonloppuna.Puhut ihan eri asiasta mihin viittaat. Kuri ja rangaistuksia voikin olla, mutta olisi parempi jos ne liittyisi jotenkin tekoon mistä rangaistaan ja laittaisivat ajattelemaan. Kivun tuottaminen ja nöyryyttäminen ei ole kasvatuskeinoja vaan lapsen alistamista vanhemman tahtoon pakolla.
Juu. Itse olen käyttänyt jonkun tärkeän lelun pois ottamista rangaistuksena. Ja varmaan muitakin epäloogisia rangaistuksia, äkkipikainen rangaistuksien antaja kun olen. Mutta mielestäni tuo kukkien maksaminen viikko rahoista ja niiden kasvattaminen oli aivan loistava. Siinä korvataan rahallisesti (näinhän se menee aikuisillakin, jos rikot, niin maksat) mutta samalla opetetaan se kasvatus, ja kuinka mukava kukkien kasvua on seurata. Ja sitten voi yhdessä miettiä, miltä se tuntuisi, jos nämä ilolla ja vaivalla kasvatetut kukat tuhottaisiin.Puhut ihan eri asiasta mihin viittaat. Kuri ja rangaistuksia voikin olla, mutta olisi parempi jos ne liittyisi jotenkin tekoon mistä rangaistaan ja laittaisivat ajattelemaan. Kivun tuottaminen ja nöyryyttäminen ei ole kasvatuskeinoja vaan lapsen alistamista vanhemman tahtoon pakolla.
Samaa mieltä tuossa tukistusasiassa (vaikken itse sellaista lapsilleni tee), mutta toisaalta ihan hyvin räyhääjävanhempi voi käyttää myös fyysistä kuritusta, mikä on tietenkin pahin mahdollinen yhdistelmä. Ainakin ap:sta tulee viestin perusteella sellainen kuva, että olisi vihanhallintakurssin tarpeessa, ja tulokset näkyy jälkikasvussa. Trollilta kyllä aloitus haiskahtaa...No mää en pystyis omaa lasta satuttaa edes noin, mutta tuossa vertauksessa olet kyllä ihan oikeassa! Mun mielestä satunnainen tukasta näppääminen on parempi, kuin ne se, että lapselle huudetaan ja räyhätään päivittäin joka pienestäkin asiasta. Ylipäätään en ymmärrä näitä karjuja-äitejä, mahtaa olla kiva lapsella kuunnella jatkuvaa huutoa ja valitusta..
Ap:n tapauksessa muakin vähä ihmetyttää koko kuvio, miks oli pakko mennä ulos, eihän noita kukkia nyt NIIN montaa tuhottu, eikä noi rangaistukset nyt oikeen opeta lapselle mitään. Parmpia ideoita moi tarjonnut, kuten uudet kukat viikkorahoista ja lapsi itse istuttaa jne, tai ylipäätä joku aresti tai vastaava.
Lapsi ehkä tunsi itsensä monin kerroin hylätyksi, kun ensin äiti ei vaivaudu viemään ja toiseksi joutuu pois silmistä, vaikka on lähdössä kohta pois pidemmäksi aikaa.Niin monta asiaa mitä en ymmärrä.... Tukkapölly, muksu ulos ja tuo lelujen pois vienti. Ihme touhua ja ylireagointia vaikka lapsikin teki väärin. On muuten omituinen reaktio lapselta, meillä tollasta tehtäis niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin isossa vihassa että en näe tollasen ulos pistämisen sitä aiheuttavan...