Olisitko SINÄ ollut valmis äidiksi 21-vuotiaana?

  • Viestiketjun aloittaja Kyselijä
  • Ensimmäinen viesti
Mulla oli tuon ikäisenä kaksi lasta ja olen mielestäni ollut heille hyvä äiti. Nyt kun olen saanut lapsen myös 30 vuotiaana, niin olen huomannut olevani kypsempi ja kärsivällisempi ja jollain tapaa äidiksi tulo on ollut mukavampaa nyt vähän vanhempana :) Nyt osaan paremmin nauttia kiireettömästä arjesta ja tästä ajasta kun lapsi on pieni. Nuorempana oli kiire tehdä kaikkea ja äitiys oli enemmän suorittamista.
 
Vauvakuume oli jo silloin, ja olisin varmasti oppinut äidiksi samoin, kuin sitä vanhempanakin oppii. En usko, että olen ollut 27-vuotiaanakaan "valmis äidiksi", vaan siihen olen kasvanut. Mutta vastasin jo tuohon toiseen ketjuun, että parisuhteemme ei ollut valmis vielä silloin nuorempana. Siksi 27 v oli oikea aika saada lapsi.
 
Sain esikoiseni 27 vuotiaana, koska koin vasta silloin olevani valmis vauvalle. MUTTA, jos olisin tullut raskaaksi jo 21 vuotiaana, olisin varmasti ollut valmis lapsen syntyessä.

Toisaalta en silloin vielä seurustellut lasteni isän kanssa..
 
Martta
Hmm... mitä tarkoittaa "valmis"? 21-vuotiaana olin juuri aloittanut yliopisto-opinnot ja vasta muuttanut yhteen silloisen miehen kanssa. Lapsen saaminen ei ollut siinä vaiheessa ajatuksissa lainkaan, ei edes "sitten joskus" -asenteella. Vaikea jälkikäteen arvioida, mitä olisi tehnyt jos ehkäisy olisi pettänyt, mahdollisesti olisin pitänyt lapsen ja kypsynyt siinä samalla. Yhtä lailla jouduin "kasvamaan" äidiksi nyt kolmikymppisenä.
 
honiska
Mulla on 21 vuotiaana ollut jo kaikki lapset tehtynä. Valmis en varmaan ole ollut yhteenkään muttei se ole haitannut. Äidiksi kuitenkin kasvaa lapsen myötä, ei ennen raskautta ja vauvan syntymää. Enkä mä usko että se kehittyminen loppuu koskaan, äitinä joutuu olemaan vielä pitkään ja monissa eri elämäntilanteissa ja vielä aikuisellekin lapselle.
 
:)
sain lapseni juuri 21 vuotta täytettyäni, eli tänävuonna. vaikka lapsi oli suunniteltu ja rakastettu, en voi sanoa olleeni oikeasti valmis. äitiys yllätti niinsanotusti, ei sitä voi kuvitella valmiiksi.
minulla on kyllä kaikki eväät olla hyvä äiti, eikä se riipu iästä.
tässä me kasvetaan perheeksi yhdessä, minä, puoliso ja lapsi.
 
Mietitääs.....mä lopetin tupakoimisen ja alkoholinkäytön 21 vuotiaana, joten ainakin siltä osin olisin ollut valmis raskaaksi.
Mutta en olisi ollut valmis muuten äidiksi. Hirveetä sanoa, mutta multa oisi jäänyt paljon kokematta jos olisin 21- vuotiaana tullut raskaaksi. Ja lapsen kannalta tilanne ois ollut kaaottinen, sillä juuri tuossa iässä koin pahan masennuskauden ja sairastuin paniikkihäiriöön.
 
Sain ekan 20-vuotiaana ja olin mielestäni erittäin valmis äidiksi. Viimeisen lapseni sain 36-vuotiaana ja silloin olin jo tosi varma äiti, olihan kokemusta jo kuudesta. :D Pojat ovat olleet kyllä helpompia, kuin tämä viimeinen tyttö, hän kun on sellainen fiini neiti ja tarpeet sen mukaiset. :D
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Kyselijä:
Huomioiden, että myös sen ikäisenä on 9 kuukauden odotus- eli "valmistautumisaika"?
No varmaan, jos ois pakko ollut. Mutta jos saisin näin valita, niin en olisi halunnut. Olin kyllä fiksu ja kypsä, ei siinä mitään..mutta toisaalta sillon mulla ei olisi tätä parisuhdetta mikä nyt. Ja sehän vaikuttaa onnellisuuteen ja perheeseen 100%

Eli en.
 

Yhteistyössä