Olisimpa hakenut TOIMEENTULOTUKEA, koska

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä

Vieras
ensimmäistä kertaa elämässäni olisin sitä tarvinnut. Tulot 0? marraskuussa ja joskus joulukuussa tulee päätös päivärahasta. laskut ja muut silti samat. mies saa nettona 1600?, mutta menot on 2200?( lainat,vastikkeet+ laskut) eli uupuu 800?.

Aikaisemmin kummallakin on ollut säännöliset kuukausitulot, mutta konkurssin tehneenä olen korviani myöten köyhä.

Illalla sitten menin oman kuntani nettisivuille ja tulostin toimeentulotukihakemuksen, mutta tarkemmin sen luettuani jätin sen täyttämättä.. minusta aon kohtuutonta vaatia KAMALAT MÄÄRÄT LIPPUJA JA LAPPUJA saadakseen apua 1 kuukaudeksi.
Niinpä lainasin 200? mummiltani. Nyt koitetaansit elättää 2 lasta, omasta syömisetä ei niin väliksi.

TOSITTEET TULOISTA

-2 viimeistä tilinauhaa tai palkkatodistus ja selvitys mahdollisista lomarahoista.-tositteet muista tuloista (eläkkeistä, työttömyysturvaetuuksista, koulutustuesta, työmarkkinatuesta, sairausvakuutus-/vanhempain-/äitiyspäivärahasta, kotihoidon tuesta, elatusmaksusta/tuesta, asumistuesta ja muista mahdollisista etuuksista)-yrittäjä; luotettava selvitys yrityksen tuotosta ja selvitys maksetuista palkoista ja nostoista-opiskelija; opintotukipäätös ja selvitys opintolainasta-selvitys mahdollisista vuokra- tai omaisuustuloista-selvitys muista tuloista esim. veronpalautus, omaishoidon tuki, starttiraha.

TOSITTEET TEOIMEENTULOTUKEEN OIKEUTTAVISTA PERUSOSAAN SISÄLTYMÄTTÖMISTÄ MENOISTA

-vuokratosite-asumismenot (esim. yhtiövastike, lämmitys-, vesi- ja saunamaksu, kotivakuutus)-sähkölasku-lasten päivähoitomaksut-asuntolainojen korot-tosite maksetusta elatusmaksusta-tavanomaista suuremmat terveydenhoitomenot-työmatkakustannukset

MUUT TOSITTEET

-vuokrasopimus-alkuperäinen talonkirjaote-tosite asumistuen hakemisesta mikäli etuus on vireillä-viimeksi vahvistettu verotustodistus-tosite ilmoittautumisesta työnhakijaksi (työttömät)-opiskelutodistus (opiskelijat)-tositteet omaisuudesta ja säästöistä: säästöistä tulee esittää tositteena pankkikirja tai tiliotteet pankeista, joissa haltijalla on tili. Van-hoilta asiakkailta viimeisin tiliote ja uusilta asiakkailta lisäksi edellisen kuukauden tiliote.-muu mahdollinen selvitys tilanteesta-tiliotteet hakijan kaikista pankkitileistä (uudet asiakkaat kaksi viimeistä kuukautta)
 
niinhän siihen tarvii ihan jumalattomasti niitä lappuja ekaan hakemukseen. mut sen jälkeen ei tarvii koko pumaskaa sinne sit toimittaakkaan jos tarvii toista kertaa hakee...

koetahhan saada paperit kasaan niin jos saisitte apuja! :wave: :hug:

t. itsekkin papereita keräilevä, ero menossa, muutto edessä ja täysin persaukinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkasen Pläski:
niinhän siihen tarvii ihan jumalattomasti niitä lappuja ekaan hakemukseen. mut sen jälkeen ei tarvii koko pumaskaa sinne sit toimittaakkaan jos tarvii toista kertaa hakee...

koetahhan saada paperit kasaan niin jos saisitte apuja! :wave: :hug:

t. itsekkin papereita keräilevä, ero menossa, muutto edessä ja täysin persaukinen.

En mä aio hakea. lainataan rahaa tuttavilta ja sukulaisilta
 
Eipä sitä toimeentulotuen todellista tarvetta voi oikein muuten kartoittaa kuin selvittämällä tulot ja menot perinpohjin. Samallahan siinä tulee tehtyä kunnon selvitys itselleenkin että mistä rahaa tulee ja mihin se menee.. Sama hommahan se on kun vaikkapa lainaa pankista menet pyytelemään, minusta ei ole kohtuutonta vaan hyvä käytäntö.
 

Yhteistyössä