Olisikohan jossakin muussa (eu?)maassa parempi asua, kuin täällä Suomessa?

Kertokaahan jos ketkä asutte muualla? Niitä hyviä ja huonoja puolia, millainen on työllisyys ym? Tämä lähinnä mielenkiinnosta, luultavasti en pääse muuttamaan Suomesta ikinä. Ellei sitten kymmenien vuosien päästä.
 
Lolloti
Alkuperäinen kirjoittaja Ei tietenkään;29490931:
Ei tietenkään. Suomi on maailman paras maa asua. Kaikkea muuta väittävät palakoon helvetissä. Myös ainä, kun uskallat edes kyseenalaistaa.


;D hahaa! No mut joo. Asun Norjassa, ei kylläkään ole EU-maa. Joo, palkathan täällä on ihan perseestä, hinnat korkeat, töitä ei ole, paljon rikollisuutta, vittumaiset ihmiset ja keli. Kylläpä tulee Suomea ikävä, pääsisinpä soihen rikkaaseen ja ihanaan maahan taas lihapatojen äärelle, mutta kun menetin jo kansalaisuuteni. Auttakaa!
 
Asun Suomessa, mutta aiemman kokemuksen perusteella sanoisin että Tukholma-Göteborg -akselilla tuntuu olevan enemmän minun alani työpaikkoja. Tukholmassa asunnon hankkiminen on hankalaa: vuokrajonot pitkiä ja omistusasunnot kalliita.

Minä haluaisin muuttaa Espanjaan, siellä on lämpimämpää. Työtilanne tunnetusti huono varmaan kaikilla aloilla.
 
"vvieras"
;D hahaa! No mut joo. Asun Norjassa, ei kylläkään ole EU-maa. Joo, palkathan täällä on ihan perseestä, hinnat korkeat, töitä ei ole, paljon rikollisuutta, vittumaiset ihmiset ja keli. Kylläpä tulee Suomea ikävä, pääsisinpä soihen rikkaaseen ja ihanaan maahan taas lihapatojen äärelle, mutta kun menetin jo kansalaisuuteni. Auttakaa!
Työttömyysnorjassa on todella pieni prosentti, käytännössä on vaan vapaaehtoista työttömyyttä, veikkaisin. Tuet on suuret opiskelijoillakin ja palkat on korkeat, kun hinnatkin on korkeat. Norja voi hyvin, koska on niin rikas maa. Huonoja puolia on sitten, että asunnoista on kuulemma pulaa ja tietysti kylmät säät. Kaunishan maa norja muuten on, mutta kylmä. Epäilen, että norjalaiset olisivat vittumaisia. Ja Suomeen taidat päästä koska vaan, jollet sitten ole joku turkkilainen kebabyrittäjä, joka ei sen takia töitä saa eikä takaisin suomeenkaan oteta.

Ja sitten vielä suomen eduista. Esimerkiksi norjassa ja lähes kaikkialla niille lapsille viedään sinne päiväkotiin ainakin ihan omat eväät. Ruotsi on kai suomen tasolla noissa asioissa. Sieltä taitaa saada suht. samaa palvelua mitä ruotsissa. Suomen teknologia esimerkiksi puhelimet ja puhelinverkot, netin nopeus, on aika huipputasoa. Luulisi, että Saksassa voisi asiat olla myös aika hyvin.
 
"vvieras"
Alankomaat voisi myös olla hyvä vaihtoehto, vaikka joku voisi karttaakin kannabista. Kuulemma tosi ystävällistä porukkaa ja naapurit lainaavat vasaraa ja ollaan paljon ystävällisempää porukkaa kun suomessa. Moni suomalainen on sinne muuttanut.

Australia olisi unelma, mutta se ei ole eu:ssa ja sinne ei niin helpolla edes mennä.
 
Norjassa elo
[QUOTE="vvieras";29490971]Työttömyysnorjassa on todella pieni prosentti, käytännössä on vaan vapaaehtoista työttömyyttä, veikkaisin. Tuet on suuret opiskelijoillakin ja palkat on korkeat, kun hinnatkin on korkeat. Norja voi hyvin, koska on niin rikas maa. Huonoja puolia on sitten, että asunnoista on kuulemma pulaa ja tietysti kylmät säät. Kaunishan maa norja muuten on, mutta kylmä. Epäilen, että norjalaiset olisivat vittumaisia. Ja Suomeen taidat päästä koska vaan, jollet sitten ole joku turkkilainen kebabyrittäjä, joka ei sen takia töitä saa eikä takaisin suomeenkaan oteta.

Ja sitten vielä suomen eduista. Esimerkiksi norjassa ja lähes kaikkialla niille lapsille viedään sinne päiväkotiin ainakin ihan omat eväät. Ruotsi on kai suomen tasolla noissa asioissa. Sieltä taitaa saada suht. samaa palvelua mitä ruotsissa. Suomen teknologia esimerkiksi puhelimet ja puhelinverkot, netin nopeus, on aika huipputasoa. Luulisi, että Saksassa voisi asiat olla myös aika hyvin.[/QUOTE]

Viestini oli lähinnä sarkastinen, jos et sitä rivien välistä ymmärtänyt. En mistään hinnasta muuttaisi takaisin Suomeen, niin paljon korkeampi elintaso täällä on.

Tiedoksesi vain, että ei ole ihan oikein sanottu, että Norja on kylmä maa. Täällä missä minä asun menee miinuksen puolelle vain muutaman kerran vuodessa. Nyt täällä on "kylmät kelit", kun on pari astetta lämpöä. Tähän asti tänä talvena on ollut jatkuvasti 5-10 astetta lämpöä. Täällä ihmiset valittavat kylmyydestä heti kun menee pakkasen puolelle.

Mitä hintoihin tulee - ruoka on ehkä 25-30% kalliimpaa kuin Suomessa, vaatteet samanhintaisia, elektroniikka halvempaa. Uusi talo maksaa 10-20% enemmän kuin vastaava Suomessa. Autot 30% kalliimpia. Palkat kuitenkin vähintään kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Eli mielestäni ei ole ihan aiheellista myöskään sanoa Norjan olevan kovin kallis maa.

Enpä oikeastaan keksi mitään, mikä olisi paremmin Suomessa. No, ruokakauppojen valikoima on Suomessa oikeasti todella paljon laajempi, ja siihen on syynä varmaankin EU-jäsenyys. Jotkut puhuvat, että peruskoulun koulutuksen taso olisi parempi Suomessa.
 
vvvvieras
Viestini oli lähinnä sarkastinen, jos et sitä rivien välistä ymmärtänyt. En mistään hinnasta muuttaisi takaisin Suomeen, niin paljon korkeampi elintaso täällä on.

Tiedoksesi vain, että ei ole ihan oikein sanottu, että Norja on kylmä maa. Täällä missä minä asun menee miinuksen puolelle vain muutaman kerran vuodessa. Nyt täällä on "kylmät kelit", kun on pari astetta lämpöä. Tähän asti tänä talvena on ollut jatkuvasti 5-10 astetta lämpöä. Täällä ihmiset valittavat kylmyydestä heti kun menee pakkasen puolelle.

Mitä hintoihin tulee - ruoka on ehkä 25-30% kalliimpaa kuin Suomessa, vaatteet samanhintaisia, elektroniikka halvempaa. Uusi talo maksaa 10-20% enemmän kuin vastaava Suomessa. Autot 30% kalliimpia. Palkat kuitenkin vähintään kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Eli mielestäni ei ole ihan aiheellista myöskään sanoa Norjan olevan kovin kallis maa.


Enpä oikeastaan keksi mitään, mikä olisi paremmin Suomessa. No, ruokakauppojen valikoima on Suomessa oikeasti todella paljon laajempi, ja siihen on syynä varmaankin EU-jäsenyys. Jotkut puhuvat, että peruskoulun koulutuksen taso olisi parempi Suomessa.
Mites terveydenhuolto Norjassa? Muistaisin Kalastajan vaimon maininneen jotain ainakin hammashoidosta, että käytännössä aikuiset eivät pääse julkiselle puolelle ja yksityinen on hinnoissaan?
 
matkustaja
Riippuu siitä, mitä asuinpaikaltaan toivoo. Muutamassa maassa asuneena, luulen, että tietyt ihmiset on onnellisia missä vaan ja tietyt ei vaan missään. Voihan niihin naapureihin tutustua Suomessakin. Ei sen takia kannata Hollantiin muuttaa. Noin kömpelönä esimerkkinä :D Mikä on se juttu, mikä tekee asuinpaikasta sulle hyvän? Extra-lämmintä keliä toki on SUomeen vaikea tuoda. Toisaalta kelin myötä tulee ikävä määrä ikäviä ötököitä ja matelijoita.
 
Olen kiitollinen, että saan asua suomessa.

"Kansainvälisen työjärjestön ILO:n viimeisimmän työtapaturmatilaston mukaan Suomi on maailman kymmenenneksi turvallisin maa. Kärjessä ovat Islanti, Iso-Britannia ja Ruotsi. Neljänneksi turvallisin maa maailmassa on Hollanti, viidenneksi Norja ja kuudenneksi Sveitsi."

Joku näistä myös kävisi.
 
Norjassa elo
Mites terveydenhuolto Norjassa? Muistaisin Kalastajan vaimon maininneen jotain ainakin hammashoidosta, että käytännössä aikuiset eivät pääse julkiselle puolelle ja yksityinen on hinnoissaan?
Kyllä täällä on julkinen hammashoito ihan kuten Suomessakin. Jonoista en tiedä, sillä itse pidän hampaani kunnossa, eikä hammaslääkärille ole asiaa. Terveydenhuoltoon olen ollut TODELLA tyytyväinen. Pisin aika mitä olen lääkärille pääsyä joutunut odottamaan on 30 minuuttia. Kun lapseni täällä synnytin, ei siitäkään joutunut maksamaan yhtään mitään.
 
nooz
Olen kiitollinen, että saan asua suomessa.

"Kansainvälisen työjärjestön ILO:n viimeisimmän työtapaturmatilaston mukaan Suomi on maailman kymmenenneksi turvallisin maa. Kärjessä ovat Islanti, Iso-Britannia ja Ruotsi. Neljänneksi turvallisin maa maailmassa on Hollanti, viidenneksi Norja ja kuudenneksi Sveitsi."

Joku näistä myös kävisi.
Niin no, jos työturvallisuus on ykköskriteeri. Aika yllättävän huono sijoitus Suomella tässä tilastossa. Mistähän se johtuu? Olen kuvitellut, että Suomi olisi työturvallisuudessa kärkisijoilla.
 
Meitä on työn puolesta kyykytetty niin paljon, että usein tuntuu ettei ikävä tulisi, vaikka tätä maisemaa rakastankin.
Miehelläkin on alkanut homma maistua puulta, vaikka hänellä on enemmän siteitä tänne.

Ja työ on rankkaa, ja hasardihommaa, kannattavuus niin ja näin. Jaksaminen on ihan oma asia.
Kyllä me aina häippästään täältä tilaisuuden tullen.

..."Myydään talo, eletään sillä... Nukutaan yöt bensiksillä..." :whistle:
 
Viimeksi muokattu:
"vvieras"
Viestini oli lähinnä sarkastinen, jos et sitä rivien välistä ymmärtänyt. En mistään hinnasta muuttaisi takaisin Suomeen, niin paljon korkeampi elintaso täällä on.

Tiedoksesi vain, että ei ole ihan oikein sanottu, että Norja on kylmä maa. Täällä missä minä asun menee miinuksen puolelle vain muutaman kerran vuodessa. Nyt täällä on "kylmät kelit", kun on pari astetta lämpöä. Tähän asti tänä talvena on ollut jatkuvasti 5-10 astetta lämpöä. Täällä ihmiset valittavat kylmyydestä heti kun menee pakkasen puolelle.

Mitä hintoihin tulee - ruoka on ehkä 25-30% kalliimpaa kuin Suomessa, vaatteet samanhintaisia, elektroniikka halvempaa. Uusi talo maksaa 10-20% enemmän kuin vastaava Suomessa. Autot 30% kalliimpia. Palkat kuitenkin vähintään kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Eli mielestäni ei ole ihan aiheellista myöskään sanoa Norjan olevan kovin kallis maa.

Enpä oikeastaan keksi mitään, mikä olisi paremmin Suomessa. No, ruokakauppojen valikoima on Suomessa oikeasti todella paljon laajempi, ja siihen on syynä varmaankin EU-jäsenyys. Jotkut puhuvat, että peruskoulun koulutuksen taso olisi parempi Suomessa.
Siis ymmärsin, ettet ole ikinä käynyt edes norjassa ja yrität ettei kukaan muu sinne tule. En kai tajunnut sarkasmiasi, lähinnä ärsytti. Mutta anteeksi jos ymmärsin väärin.
Enkä ole todellakaan asunut norjassa, käynyt kyllä. Saanko kysyä, onko norjassa kuitenkin lämmintä joskus? Itse nautin lämpimästä ilmasta, mutta myös esimerkiksi loppukesän tai alkusyksyn säästä, jossa on suht. lämmin tuuli, mutta ilma ei ole jäätävä? Olen ymmärtänyt, että norjassa on hyvin lyhyt se kesäaika ja kesällä ei koskaan kovin lämmin ole vai miten on? Tämä on yksi syy, miksi en norjaan muuttaisi. Ollaan kyllä mietitty.
 
Norjassa elo
[QUOTE="vvieras";29491647]Siis ymmärsin, ettet ole ikinä käynyt edes norjassa ja yrität ettei kukaan muu sinne tule. En kai tajunnut sarkasmiasi, lähinnä ärsytti. Mutta anteeksi jos ymmärsin väärin.
Enkä ole todellakaan asunut norjassa, käynyt kyllä. Saanko kysyä, onko norjassa kuitenkin lämmintä joskus? Itse nautin lämpimästä ilmasta, mutta myös esimerkiksi loppukesän tai alkusyksyn säästä, jossa on suht. lämmin tuuli, mutta ilma ei ole jäätävä? Olen ymmärtänyt, että norjassa on hyvin lyhyt se kesäaika ja kesällä ei koskaan kovin lämmin ole vai miten on? Tämä on yksi syy, miksi en norjaan muuttaisi. Ollaan kyllä mietitty.[/QUOTE]

Norjassa eri alueilla on täysin erilaiset ilmastot. Itse rannikolla melko etelässä. Täällä sataa suhteellisen paljon, kesällä päivälämpötila on yleensä 15-17 astetta. 20 astetta on jo "hellesää". Toisaalta täällä kevät on aivan ihanaa aikaa, jo maaliskuussa on lähemmäs 10 astetta lämpöä ja aurinkoista aina toukokuuhun saakka. Kesän "lämpimät" kelit kestävät kyllä ihan syyskuuhun asti, lokakuussa vasta viilenee vähän. Mutta tosiaan talvikuukausina 5 astetta on ihan tavallinen sää. Itse tykkään täällä siitä, että ikinä ei ole läkähdyttävän kuuma, eikä myöskään jäätävän kylmä. Kuulemma esim. Oslossa taas on samankaltaista kuin Helsingissä, eli kylmemmät talvet ja lämpimät kesät.
 
Norjassa elo
mutta turskanjuksaajilla on lompsat lyönnissä joten tuskin haittaa

hyvistä EU-maista mun ääni menee Virolle
Jos taloudessa sekä mies että nainen ovat työelämässä aktiivisena, on norjalaisen keskivertotalouden tulot luokkaa 120 000 e/v. Tämä siis keskiverto. Öljyalalla yhden henkilön tulot "perusduunissa" (ei siis tarvitse olla missään johtoasemassa) saattavat helposti nousta 100 000-200 000 euroon vuodessa.
 

Yhteistyössä