Olisiko tämä liian kova rangaistus lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27727040]:( Onpa surullista. Miten muut sadut ja fantasiat lapsuudessa?

Tässä oli hauska artikkeli joulupukista ja siihen uskottelusta

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO

Aika vähän on tutkittu siis tuota asiaa, miten joulupukkiin uskottelu vaikuttaa lapseen. Mutta satuna ja fantasiana siitä tuskin on mitään haittaa, päinvastoin.[/QUOTE]

Mielenkiintoinen linkki, kiitos :flower:

Ja satu ja fantasia ovat minustakin tarkeita rakennuspaikoita elamassa. Mutta haluan ne pitaakin sellaisina, satuna ja fantasiana, jotka rikastuttavat elamaa, eivat luo toisenlaista "todellisuutta". Vaikeaa tasapainoilla... Mutta vaittaisin, etta jokainen ns. terve lapsi osaa kuvitella ja rakentaa mielessaan mahtavia fantasioita, ilman, etta jokin hahmo tyrkytetaan totena. Ja kuten jo sanoin: lapsi osaa loytaa sadusta ilon ja riemun, vaikkei oikeasti uskoisikaan.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Alkuperäinen kirjoittaja että sellaista..;27727171:
uskot olevasi noita ja kerrot sen kaikille totuutena..

En ala vankaamaan, jos joku ei halua minun totuuttani uskoa. :D Noituus on nykyaan uskomus- ja elamankatsomustapa, ei sen maagisempaa tai ihmeellisempaa.

Ihan kaamee p-r-o-v-o tai kunnon sadisti äiti tai isi!

• Tykkää
9-vuotiaskin on vielä lapsi. Mikä tuon rangaistuksen tavoitteena olisi? Uskotko todella, että saavutat tavoitteesi noin ilkeällä tempulla? Lapsella tuo on saattanut olla hetken mielijohteen tuotos, vanhempien puolelta taas täysin harkittu ilkeys. Turha siinä on sitten lasta ilkeydestä syytellä, mistähän olisi mallin oppinut?

Jos oikeasti olisi tälläinen tilanne että vanhempi lapsi haluaa ilkeillä sisaruksilleen, niin kyllähän siinä pitäisi puhua asiasta. Ei sitä iloa pidä muilta ottaa pois vaan siksi kun on nyt huono päivä.

Valehtelu ja totuuden puhuminen on minun mielestä tässä totaalisen sivuseikka, kyse on nimenomaan ilkeilystä.

Varmasti löytyy monta esimerkkiä mistä vääntää rautalankaa vanhimmalle että miksi tekee väärin sisaruksiaan kohtaan.

• Tykkää
Jos miettii mikä on normaalia niin yleensä kai lapset kertoisivat tuollaisen asian kun saavat tietää.

Itse olen hämmentyneenä katsonut omaa esikoista, joka on aina salannut tietonsa kuopukselta. Kun selvästi tunnisti kerran pukin, punastui vain ja oli hiljaa. Kun kerran näki lahjalistani, niin ei puhunut kuopukselle mitään. Kun kuopus puhunut joulupukista, esikoinen vain hymyillyt.

Olen yllättynyt mikä hieno sisko hän on loppupeleissä. Vaikka tappelevat joskus verissä päin.

Mutta jos olisi kertonut että pukkia ei ole, niin ei siitä mitään rangaistusta tulisi. Olisin väittänyt vastaan, että ehkä on, ehkä ei. tai pyytänyt juttelmaan asiasta kanssansi.

[QUOTE="vieras";27728344]Toki mutta on hieman heikko nimitellä ihmisiä hulluiksi, kun kuitenkin itsee uskoo ja julistaa satuhahmojen nimeen :).[/QUOTE]

Ai että ihan julistaa? Tässä nyt vaan on se ero, että en opeta lapsilleni asioita, jotka TIEDÄN valheeksi, enkä rankaise lasta tuollaisista.

Lapsi osaa leikkia ja olla taysilla mukana sadussa, uskomatta siihen enempaa, vain siina hetkessa.

Näin. Mun lapsuudenkodissa kerrottiin sadut satuina, ja silti meillä oli kaikkia ihania tonttuleikkejä ja nautittiin joulupukkiaiheisista kirjoista jne. ihan täysillä. Kyllä se "joulun taika" löytyy ilman valehteluakin :)

Puhuisin lapselle siitä että toisten mielen pahoittaminen ja siitä iloitseminen on väärin ja voisin antaa jonkin rangaistuksenkin, mutta en sen kovempaa kuin yleensäkään toisen mielen tahallisesta pahoittamisesta.

• Tykkää
Mua järkyttää se kuinka valtaosa sanoo että kannattaa pitää puhuttelu... Puhuttelu lapselle, ettei saa puhua totta vai? Hullut ihmiset.

Ei puhuttelu siksi että puhui totta, vaan siksi että tieten tahtoen ilkeyksillään kertoi sisarilleen sellaista minkä tiesi aiheuttavan pahaa mieltä, varsinkin ilkeilyä on aloittajan mukaan tapahtunut ennenkin.

Jos oikeasti olisi tälläinen tilanne että vanhempi lapsi haluaa ilkeillä sisaruksilleen, niin kyllähän siinä pitäisi puhua asiasta. Ei sitä iloa pidä muilta ottaa pois vaan siksi kun on nyt huono päivä.

Valehtelu ja totuuden puhuminen on minun mielestä tässä totaalisen sivuseikka, kyse on nimenomaan ilkeilystä.

Hyvin sanottu.

Yhteistyössä