Olisiko tämä liian kova rangaistus lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minä vain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27726360]Näin. Nukkumatit, hammaskeijut, enkelit ja jeesukset voi aiheuttaa pelkotiloja ja sotkevat lapsen käsitystä reaalimaailmasta.[/QUOTE]

Jeesuksen olemassaolo on historiallisesti todistettu, joten Jeesus oli oikeasti olemassa ja oli todellinen henkilö. Hammaskeiju, nukkumatti tai joulupukki taas eivät ole todellisia henkilöitä.

[QUOTE="vieras";27726369]Jeesuksen olemassaolo on historiallisesti todistettu, joten Jeesus oli oikeasti olemassa ja oli todellinen henkilö. Hammaskeiju, nukkumatti tai joulupukki taas eivät ole todellisia henkilöitä.[/QUOTE]

Mä ymmärrän kyllä sitten, jos uskotellaan joulupukista, jos vanhemmat uskoo siihen oikeesti itsekin. Muuten en ymmärrä. Enkä ymmärrä, että lapsi ei saisi puhua totta.

No, tällä palstalla olen oppinut, että aika monelle ihmiselle ei merkitse mitään valehdella milloin mistäkin. Lapsillekaan ei enää opeteta, että pitää aina puhua totta.

[QUOTE="vieras";27726369]Jeesuksen olemassaolo on historiallisesti todistettu, joten Jeesus oli oikeasti olemassa ja oli todellinen henkilö. Hammaskeiju, nukkumatti tai joulupukki taas eivät ole todellisia henkilöitä.[/QUOTE]

Tarkoitin Jeesus yliluonnollisena ilmiönä. Lapsille ei siis pidä uskotella että yliluonnollinen on totta ja tähän kuuluu kaikki jumalat ja hammaskeijut.

[QUOTE="vieras";27726360]Näin. Nukkumatit, hammaskeijut, enkelit ja jeesukset voi aiheuttaa pelkotiloja ja sotkevat lapsen käsitystä reaalimaailmasta.[/QUOTE]

Myö saatiin sisarusten kanssa pentuna kauhea slaagi, kun mutsi rupes juttelemaan, että tontut ne katselee ikkunan takana meitä. Oltiin kuulema suoraa huutoa kauhusta kankeana huudettu, että kun joku hullu mies? meitä kyttää.
Juu, valehtelu ei aina kannata.

Ja joulupukkia pelkäsin ihan hirveästi veljen kanssa. Faija kun sitä esitti, niin meistä toinen oli pöydän alla ja toinen mutsin selän takana. Suoraa huutoa, kuin sikaa olis tapettu. Vieläkin vajaan 40 vuoden kuluttua muistan sen kauhun.

Ja lahjojen antamatta jättäminen olisi aivan liian kova rangaistus. Puhuttelu ennemminkin.

No olisi ap todellakin kohtuuton ja liian kova. Tytölle ennemminkin puhutteluhetki asiasta ja kaikille lahjajoulu. Kyl poikakin uskoo pukkiin mutta ei sentään siitä suuttua ja rankasta tarvi jos joku sille möläyttää ettei pukkia olekaan.

[QUOTE="vieras";27726286]Miksi tyttöä pitää rangaista siitä, että tyttö on kertonut sisarilleen totuuden? Näin lapset jättävät uskomatta valheeseen, jota aikuisten toimesta tuputetaan jatkuvasti lapsille.

Totuuden kertominen on aina oikein. Ei siitä saa rangaista vaan totuuden kertomisesta pitää enneminkin palkita.

Mielestäni aikuiset tekevät PALJON enemmän väärin siinä, kun huijaavat lapsia uskomaan asiaan, jota ei ole.[/QUOTE]

Juu, onhan se kamalan väärin antaa lapsille joulu kaikkine satuineen. Mä en kyllä ymmärrä mikä siinä nyt on niin pahaa, että lapsille kerrotaan joulupukista, hammaskeijuista, -peikoista jne. Mä en usko että kovinkaan moni aikuiseksi ehtinyt on saanut suuria traumoja näistä?

[QUOTE="Vieras";27726770]Juu, onhan se kamalan väärin antaa lapsille joulu kaikkine satuineen. Mä en kyllä ymmärrä mikä siinä nyt on niin pahaa, että lapsille kerrotaan joulupukista, hammaskeijuista, -peikoista jne. Mä en usko että kovinkaan moni aikuiseksi ehtinyt on saanut suuria traumoja näistä?[/QUOTE]

:wave:

Miksi olisin luottanut ihmisiin, joiden piti olla rehellisia ja suojella minua, mutta he paljastuivatkin velehtelijoiksi? Pidatteko lapsia aivan tyhmina?

Lapsi osaa leikkia ja olla taysilla mukana sadussa, uskomatta siihen enempaa, vain siina hetkessa.

Rankaiset tyttöäsi TOTUUDEN PUHUMISESTA :O ei helv. toivottavasti on provo.
Miksi pitää uskotella ja pitää joulupukki illuusiota väkisin yllä? Kyllä meilläkin puhutaan pukista ja tontuista mutta silti meillä kaikki tietää oikean totuuden.

• Tykkää
Reactions: Zucchini ja Eedla
Minäkin kävisin keskustelun tuosta tavasta, mutta lahjoitta jättäminen on ihan liian julmaa. Enkä kyllä oikein ymmärrän itse tuota tontut katselee, pitää olla kiltti juttua, moniko oikeasti on jättänyt huonosti käyttäytyvän lapsen ilman lahjoja?

Mitä helvettiä!!!!

Ihanko totta vanhempi meinaa rankaista lasta siitä että puhuu totta!!?? Ja vielä viemallä lahjat pois!!

Mene nyt pikkuisen lujaa itseesi ja häpeä että edes harkitset moista!!

Lapsi kertoo totuuden ja vanhemmat rankaisee siitä?
derp.jpg

Miksi olisin luottanut ihmisiin, joiden piti olla rehellisia ja suojella minua, mutta he paljastuivatkin velehtelijoiksi? Pidatteko lapsia aivan tyhmina?

Lapsi osaa leikkia ja olla taysilla mukana sadussa, uskomatta siihen enempaa, vain siina hetkessa.

Oliko tämä pukkijuttu siis ainoa, jossa valehtelivat sinulle ja muuten olivat täysin esimerkilliset vanhemmat? Ja sait siis traumoja vain tästä että sulle valehdeltiin pukin olevan olemassa? Kuinka sinulle selvisi ettei pukkia olekaan?

Mulla ei ollut mitään selkeää hetkeä milloin tajusin lopullisesti että varsinaisesti joulupukkia ei ole. En missään vaiheessa pettynyt mihinkään enkä keneenkään vaan pikkuhiljaa sen asian tajusi. Varmaan siinä 6-9 vuotiaana alkoi käsitys pukista muuttua niin että 9 vuotiaana tiesin koko totuuden. Silti minulla on vain lämpimiä muistoja pukista ja siitä jouluntunteesta. Se oli aivan ihanaa, on vieläkin. Tykkään joulupukista ja pukkielokuvista yms.

Onkohan siinä sitten eroa millä tavalla se pukkiin uskottelu tehdään. Mielestäni meillä vanhempani eivät pakottaneet uskomaan pukkiin vaan se oli sellaista pilke silmäkulmassa. En oikein tiedä miten oman lapsen kanssa tulisi tehdä. Esikoinen on vasta vauva. Varmaan vähän omalla painollaan. Ehkä kuitenkin sadunomaisesti.

[QUOTE="vieras";27726950]Oliko tämä pukkijuttu siis ainoa, jossa valehtelivat sinulle ja muuten olivat täysin esimerkilliset vanhemmat? Ja sait siis traumoja vain tästä että sulle valehdeltiin pukin olevan olemassa? Kuinka sinulle selvisi ettei pukkia olekaan?

Mulla ei ollut mitään selkeää hetkeä milloin tajusin lopullisesti että varsinaisesti joulupukkia ei ole. En missään vaiheessa pettynyt mihinkään enkä keneenkään vaan pikkuhiljaa sen asian tajusi. Varmaan siinä 6-9 vuotiaana alkoi käsitys pukista muuttua niin että 9 vuotiaana tiesin koko totuuden. Silti minulla on vain lämpimiä muistoja pukista ja siitä jouluntunteesta. Se oli aivan ihanaa, on vieläkin. Tykkään joulupukista ja pukkielokuvista yms.

Onkohan siinä sitten eroa millä tavalla se pukkiin uskottelu tehdään. Mielestäni meillä vanhempani eivät pakottaneet uskomaan pukkiin vaan se oli sellaista pilke silmäkulmassa. En oikein tiedä miten oman lapsen kanssa tulisi tehdä. Esikoinen on vasta vauva. Varmaan vähän omalla painollaan. Ehkä kuitenkin sadunomaisesti.[/QUOTE]

Pukki-valehtelu vei pitkaksi aikaa pohjan n.4-5-vuotiaan luottamukselta. Jos yhdesta asiasta on ok valehdella, on muistakin. Logiikkaa lapsen malliin. Olen aina suhtautunut totuuteen joustamattomasti.

Pelkasin joulupukkia niin kovasti, etta joutuivat kertomaan sen olevan serkkuni.

Jaa, no en mä kokenut että mun vanhemmat on epäluotettavia vaikka lapsena meillä uskottiin ihan täysin pukkiin. Ehkä mä olen sitten tyhmä, tai sitten niin viisas että tajusin totuuden kuultuani ettei siitä ole ollut minulle mitään vahinkoa, vaan päinvastoin olen saanut lapsena olla lapsi ja uskoa satuihin.
Hassua että juuri sinä, olet tuota mieltä. Miettien omia uskomuksiasi.

[QUOTE="Vieras";27726987]Jaa, no en mä kokenut että mun vanhemmat on epäluotettavia vaikka lapsena meillä uskottiin ihan täysin pukkiin. Ehkä mä olen sitten tyhmä, tai sitten niin viisas että tajusin totuuden kuultuani ettei siitä ole ollut minulle mitään vahinkoa, vaan päinvastoin olen saanut lapsena olla lapsi ja uskoa satuihin.
Hassua että juuri sinä, olet tuota mieltä. Miettien omia uskomuksiasi.[/QUOTE]

Pointti on se, etten syota uskomuksiani totuutena kenellekaan. Ja jos itse uskon johonkin, en valehtele siita puhuessani. Yleensa yritan muistaa mainita, etta tama on minun mielipiteeni, mina tunnen ja uskon nain.

sadut ovat satuja ja niita pitaakin olla, mutta niiden ei kuulu olla sen enempaa, vain satuja.

[QUOTE="Minä vain";27725484]9-vuotias tyttö meni paljastamaan pikkusisaruksilleen (6-vuotias, 4-vuotias ja 2½-vuotias), että Joulupukki ei ole olemassa. Tämä järkytti kovasti varsinkin kahta nuorinta sisarusta. Olemme nyt mieheni kanssa aika vihaisia tytölle, varsinkin kun tyttö oli sisaruksiaan kohtaan aika ilkeä ja nautti näiden surusta ja pettymyksestä- Tyttö on muutenkin ollut koko syksyn ja alkutalven melko ilkeä sisaruksiaan kohtaan. Olisiko se liian ankara rangaistus tytölle, että hän ei saisikaan jouluna joululahjoja, koska pilasi sisarustensa uskon Joulupukkiin ja vei heiltä aika ison osan joulun odottamisen ilosta pois?[/QUOTE]

:O

Sä ET voi olla tosissas. Tämä ketjuhan on provo, eikö?

Pukki-valehtelu vei pitkaksi aikaa pohjan n.4-5-vuotiaan luottamukselta. Jos yhdesta asiasta on ok valehdella, on muistakin. Logiikkaa lapsen malliin. Olen aina suhtautunut totuuteen joustamattomasti.

Pelkasin joulupukkia niin kovasti, etta joutuivat kertomaan sen olevan serkkuni.

:( Onpa surullista. Miten muut sadut ja fantasiat lapsuudessa?

Tässä oli hauska artikkeli joulupukista ja siihen uskottelusta

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO

Aika vähän on tutkittu siis tuota asiaa, miten joulupukkiin uskottelu vaikuttaa lapseen. Mutta satuna ja fantasiana siitä tuskin on mitään haittaa, päinvastoin.

Olen miettinyt jo viime vuonna, että miten näitä tällaisia keskusteluja on niin paljon joulun alla. Juuri ennen joulua pitää lapsia alkaa rankaisemaan niin, että otetaan kaikki lahjat pois.
Tässä asiassa olen sitä mieltä, että on vanhempien tehtävä keskustella nuorempien kanssa ja antaa heille usko takaisin...meilläkin uskoo vanhemmatkin joulun ihmeisiin ja pukkiin...kun se on niin ihana vaikkei sitä ole olemassa :)

Liian kova rangaistus on, oletko itse jäänyt joskus ilman joululahjoja lapsena, miltä se on/olisi tuntunut? Voihan niille nuorimmille sanoa että isosisko huijaa, jos haluaa pukki illuusiota ylläpitää?

Yhteistyössä