Olisiko tälläistä tekstiä rasittava lukea:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
Nykyaikana on nämä vempeleet mahdollistaneet sen, että kirjoitettu ja puhuttu kieli on lähentyneet toisiaan. Johtuen siitä, että kirjoittaminen sujuu näppäimistöllä erittäin nopeasti. Asiaa on myös tutkittu. Jos ette usko, kysykää Helsingin Yliopistosta.

..OVAT lähentyneet...

Joo saa kirjoittaa puhekieltä, mutta ei puhekielessäkään lauseet rytmity päin persettä noin miten minä kirjoitin. Vai etkö ihan oikeasti huomaa, että tarkoitan nyt tuota pilkkujen totaalista väärinkäyttöä. Ja vaikka kirjoittaa puhekieltä niin pisteiden käytössäkin joku raja.

Useat pisteet merkitsevät ajatuksen katkeamista...

Onko teistä joku oikeasti opiskellut jotain vai muutenko vain täällä räksytätte?

Kyllä olen, enkä edes räksytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
tykkään ylimääräisistä pisteistä virkkeiden perässä. ....ja alussa. :D Ne vaan on kivoja.

Pilkut menee kai suurimman osan ajasta silti jotenkuten kohtilleen. :saint:

Käytän minäkin jonkun verran ylimääräisiä pisteitä, mutta en joka lauseen perässä. Ja minusta maksimi niille pisteille on kolme pistettä.

No itse asiassa kolmella mäkin yleensä koitan pärjätä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mää:
Nykyaikana on nämä vempeleet mahdollistaneet sen, että kirjoitettu ja puhuttu kieli on lähentyneet toisiaan. Johtuen siitä, että kirjoittaminen sujuu näppäimistöllä erittäin nopeasti. Asiaa on myös tutkittu. Jos ette usko, kysykää Helsingin Yliopistosta.

..OVAT lähentyneet...

Joo saa kirjoittaa puhekieltä, mutta ei puhekielessäkään lauseet rytmity päin persettä noin miten minä kirjoitin. Vai etkö ihan oikeasti huomaa, että tarkoitan nyt tuota pilkkujen totaalista väärinkäyttöä. Ja vaikka kirjoittaa puhekieltä niin pisteiden käytössäkin joku raja.

Useat pisteet merkitsevät ajatuksen katkeamista...

Onko teistä joku oikeasti opiskellut jotain vai muutenko vain täällä räksytätte?

Mulle ainakin pilkkusäännöt opetettiin jo ala-asteella. Eipä niitä juuri sen jälkeen ole tarvinnut erikseen opiskella. Ei se mitään tähtitiedettä sentään ole.

Ja on se nyt kumma.................. jos pitää ihan koko ajan.............. koota niitä ajatuksiaan............. Ettei ninkon ollenkaan pysy............. koossa siis ne aatokset.............

Joko muuten on kieliopillisesti oikein sanoa me mennään eikä vain me menemme? Mun äidinkielenopettaja ennusti, että noin olisi virallisestikin oikein sanoa ihan lähivuosina. Lähivuosista on nyt aikaa kohta kymmenen vuotta =D

Alkuperäinen kirjoittaja Meemis:
Joko muuten on kieliopillisesti oikein sanoa me mennään eikä vain me menemme? Mun äidinkielenopettaja ennusti, että noin olisi virallisestikin oikein sanoa ihan lähivuosina. Lähivuosista on nyt aikaa kohta kymmenen vuotta =D

Kymmenen vuotta on kielen muuttumisessa pieni aika :D Ei "me mennään" ole vieläkään oikein kirjakielessä.

Turha sitä on täältä kysellä! :D
Olethan huomannut palstan tason.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kymmenen vuotta on kielen muuttumisessa pieni aika :D Ei "me mennään" ole vieläkään oikein kirjakielessä.

Joo perkule kun ihan parissakymmenessä vuodessa tarkk'ampujastakin tuli tarkka-ampuja. Vai tuliko?

Alkuperäinen kirjoittaja jop:

Aattelin, että tähän ketjuun olis eksynyt joku oikeasti kielioppia (lähivuosina) opiskellut. Joku tossa kerkes semmottista väittämään.

Enkä soita kielitoimistoon! Ei niitä pidä ihan kaikella vaivata.

Joo perkule kun ihan parissakymmenessä vuodessa tarkk'ampujastakin tuli tarkka-ampuja. Vai tuliko?

On se nykyään tarkka-ampuja juu. Toi on kuitenkin vähän pienempi muutos kuin "me mennään".

Aattelin, että tähän ketjuun olis eksynyt joku oikeasti kielioppia (lähivuosina) opiskellut. Joku tossa kerkes semmottista väittämään.

No, minä olen opiskellut ja vastasinkin sinulle tuossa hiukan ylempänä :)

Ei tuo oikeastikaan ole vielä ns. hyväksyttävä muoto. Mutta alkaa + infinitiivi ei enää ole ihan pakollinen (oikeasti se vielä on, mutta sen uusimman, pari vuotta sitten ilmestyneen kieliopin mukaan vois jo sanoa aloitin tekemään. Mut sit enää ei olisi pakollista kirjoittaa Internetkään, mutta silti internetiä ei kyllä vielä hyväksytä.) :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Ei tuo oikeastikaan ole vielä ns. hyväksyttävä muoto. Mutta alkaa + infinitiivi ei enää ole ihan pakollinen (oikeasti se vielä on, mutta sen uusimman, pari vuotta sitten ilmestyneen kieliopin mukaan vois jo sanoa aloitin tekemään. Mut sit enää ei olisi pakollista kirjoittaa Internetkään, mutta silti internetiä ei kyllä vielä hyväksytä.) :)

Kyllä Kielitoimisto hyväksyy internetin, ainakin heidän sanakirjassaan on vain pienellä.

Kyllä Kielitoimisto hyväksyy internetin, ainakin heidän sanakirjassaan on vain pienellä.

Missasit pointin. On hyväksyttävä, mutta todellisessa käytössä ei. :) Eli siis jos oikeasti kirjoitat jotain virallista teksiä, edelleen niissä suositaan tuota isoa alkukirjainta. :) ...nämä palstaraapustelut ovat ihan eri asia.

Kärppänä heinälatoon:
Missasit pointin. On hyväksyttävä, mutta todellisessa käytössä ei. :) Eli siis jos oikeasti kirjoitat jotain virallista teksiä, edelleen niissä suositaan tuota isoa alkukirjainta. :) ...nämä palstaraapustelut ovat ihan eri asia.

Nykyään internet voidaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella. Ei siitä ole pitkäkään aika kun tuo muutos astui voimaan.

Onko tää sivusto joki äidinkielen kirjotuskoe jossa pitäis niinku kirjottaa täysin oikein ja puhdasta suomenkieltä....... HÄH?????
Ei oo pakko lukea jos ei kiinnosta!

Ärsyttävää kun tungetaan noita pisteitä joka väliin ja heitetään pilkut järjestelmällisesti aivan vääriin kohtiin.

Monet sanoo tälläkin palstalla, että oikeinkirjoituksesta ja kieliopista sanominen on aina hirveetä nipotusta, mutta he eivät taida ymmärtää, että huonosti kirjoitettua tekstiä on niin rasittava lukea.

hihihiii... vaikkakin pisteitä tulee ja pilkut jää, niin bongasin tuosta edeltä kielioppivirheen, mielestäni ainakin. Eli eikös monet ole monikko ja vaatii verbin myös monikkoon eli "monet sanovat", kun taas sanottaisiin "moni sanoo".
Mutta ihan oikeasti tämä palsta on kevyttä jokapäiväistä jutustelua jossa ei niin väliä kieliopista tai pilkun paikasta kun tajuaa (jos haluaa tajuta) mitä toinen kirjoittaa.
Itse muistan kyllä kun väänsin aikanaan gradua kasaan että revin suunnilleen hiuksia päästäni kun luin huonoa kieltä sanomalehdistä. Mutta nyt kun nuo ajat on ohi, osaan erottaa vapaa-ajan ja työn toisistaan ja keskistyn näppisvirheisiin ja lauseiden muotoiluun, niin ettei niitä voi väärin tajuta, kun kirjoitan asiantuntijana asiatekstiä.
Ai juu ja onkos hirveetä jo oikeakielinen sana??
ei pahalla, ihan vaan takerruin huvikseni noihin. Ja tuosta minun tekstistä saa vapaasti poimia näppisvirheet, väärät sanamuodot ja unohtuneet isot alkukirjaimet. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Jestasmummo:
Kärppänä heinälatoon:

Nykyään internet voidaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella. Ei siitä ole pitkäkään aika kun tuo muutos astui voimaan.

Vieläkin menee ohi se pointti. Pointti on, että vaikka voidaankin "sääntöjen" mukaan, erinäiset tahot vaativat sitä yhä kirjoitettavaksi isolla alkukirjaimella. =)

Yhteistyössä