Olisiko meillä mitään mahdollisuutta saada asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asumispulmia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asumispulmia

Vieras
Miehellä on tuore vakityö. Palkka n. 1800-2000/kk, riippuen työpäivän pituudesta ja tekeekö ylitöitä. Itse taas olen kouluttamaton pian 4 lapsen kotiäiti. Ei ole muita velkataakkoja taustalla ja luottotiedot kunnossa. Asutaan toistaiseksi vuokralla, mutta tilantarve alkaa olemaan niin akuutti, ettei isompia kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja juurikaan ole tarjolla. Toinen vaihtoehto on sitten asumisoikeusasunto, mutta niissäkin kohteissa sijainnit eivät miellytä. Lisäksi ollaan kuultu sellaisessa asuvalta tutulta, että kieroilun ja rahastuksen kohteeksi on mahdollista joutua jos ei osaa valita rehellistä asumisoikeus-yhtiötä. Ei mielellään muutettaisi nyk. asuinalueelta pois, koska ei haluta lasten joutuvan vaihtamaan koulua.

Onko täällä muuten muita vuokralla asuvia vakityöläisiä?

Mitään isoa lukaalia ei kaivata. Max. 100-120 neliötä, 5h+k+ riittäisi meille, kunhan olisi oma piha. Ihan alkuperäiskuntoinen "röttelö" kelpaisi jos kyse olisi vain pintaremontin tarpeesta. Olisi kiva saada esimerkkejä millaiseen asuntoon meillä voisi olla mahkuja. Minä en oikein ymmärrä asuntolaina-asioista juuri mitään eikä oikein mieskään kun ei ole joutunut vielä koskaan miettimään sellaisia.

Meillä ei mene paljoa. Suositaan paljon kierrätystä. Ostetaan halpaa ja muutenkin ollaan säästeliäitä. Ei ole edes autoa meillä. Käteen jää aika paljon yleensä.

Mitään isoa lukaalia ei kaivata. Max. 100-120 neliötä, 5h+k+ riittäisi meille, kunhan olisi oma piha. Ihan alkuperäiskuntoinen "röttelö" kelpaisi jos kyse olisi vain pintaremontin tarpeesta. Olisi kiva saada esimerkkejä millaiseen asuntoon meillä voisi olla mahkuja. Minä en oikein ymmärrä asuntolaina-asioista juuri mitään eikä oikein mieskään kun ei ole joutunut vielä koskaan miettimään sellaisia.

Siis omaa taloa havittelette??? ei taida olla mahdollista. Talon ylläpito maksaa, ja ei 2000 euron kuukausituloilla siihen pysty, jos neljä lasta elätettävänä. Jos vaikka olisi 100000 euron lainalla saatu talo, jota maksaa 20 vuotta 500 euroa/kk niin lisäksi pitää maksaa sähkö, lämmitys, jäte, vesi, kiinteistövero ja vakuutukset pankki vaatii ehdottomasti ennen kuin laina myönnetään. Teillä pitäisi olla 1000 euroa/kk talon ylläpitoon ja sen lisäksi pitäisi olla aina takataskussa muutama tuhat, kun yllätyksiä tulee ja aina on vanhassa talossa jotain laitettavaa.

[QUOTE="vieras";28700325]Eli teillä on siis säästöjä olemassa?[/QUOTE]

On jonkun verran, muttei niillä säästöillä asuntoa vielä ostella. Ei olla vielä alettu edes kunnolla säästämään, mutta jos vieläkin tiukempi linja otettaisiin niin saataisiin ehkä n. 300-500e säästöön joka kuukausi.

Onko tuo palkka netto vai brutto? Meillä miehen bruttotulot saman verran, eli käteen jää vähemmän. Minä kotiäitinä ja meillä vain 1 lapsi. Aika nihkeitä on pankit olleet, koska minulla ei ole sitä vakipaikkaa. Muutama pankki antaa anteeksi koska mulla niin hyvä ammatti (lähihoitaja), mutta muutama pankki ei suostunut antamaan koko tarjousta jos ei molemmilla hakijoilla olemassa olevaa työpaikkaa! Niin, ja danske bank vaati vielä että on oltava VAKItyöpaikat molemmilla.

Me päätettiin odottaa pari vuotta että palaan työelämään, ja avattiin sitä varten asp tili johon nyt säästellään. Suosittelen teillekkin, jos kerta jää sitä rahaakin joka kuukausi yli. Sillä tavoin kerrytätte pesämunaa lainaa varten, ja osoitatte pankille että teidän taloudessa on varaa pistää säästöön se pari sataa joka kuukausi :)

Muoks, tuohon asp tiliin on ikärajat, mutta voihan sitä säästää tavallisellekkin säästötilille...

[QUOTE="vieras";28700344]Onko tuo palkka netto vai brutto? Meillä miehen bruttotulot saman verran, eli käteen jää vähemmän. Minä kotiäitinä ja meillä vain 1 lapsi. Aika nihkeitä on pankit olleet, koska minulla ei ole sitä vakipaikkaa. Muutama pankki antaa anteeksi koska mulla niin hyvä ammatti (lähihoitaja), mutta muutama pankki ei suostunut antamaan koko tarjousta jos ei molemmilla hakijoilla olemassa olevaa työpaikkaa! Niin, ja danske bank vaati vielä että on oltava VAKItyöpaikat molemmilla.

Me päätettiin odottaa pari vuotta että palaan työelämään, ja avattiin sitä varten asp tili johon nyt säästellään. Suosittelen teillekkin, jos kerta jää sitä rahaakin joka kuukausi yli. Sillä tavoin kerrytätte pesämunaa lainaa varten, ja osoitatte pankille että teidän taloudessa on varaa pistää säästöön se pari sataa joka kuukausi :)

Muoks, tuohon asp tiliin on ikärajat, mutta voihan sitä säästää tavallisellekkin säästötilille...[/QUOTE]

Nettotuloa ovat. Virallinen asuntosäästötili olisi järkevä veto!

Ette tarvitse "lukaalia" vaan 5 h + k 120 neliön omakotitalo. Ensiasunnoksi...?
Riippuen paikkakunnasta, tuollainen maksaa helposti 200 000 euroa ja täällä pääkaupunkiseudulla 350-400 000 huonommallakin alueella.
Mitäpä jos ihan ensiksi haaveilisitte vaikkapa 4 h + k kerrostalokämpästä...

Nykyään pitäis asunnonostajalta löytyä 10% asunnon hinnasta käteistä.

Me ollaan asuttu 10v asossa, ja saatu siinä "säästettyä" omaa rahaa 30000e. Eli jouduttiin aikoinaan ottamaan lainaa ason kynnysrahaa varten. Nyt laina on maksettu ja meillä on tuo summa jemmassa ja voidaan alkaa katseleen kokonaan omaa asuntoa.

Ja ihan varmasti saatte lainaa! Pankitahan juuri tarjoavat (tyrkyttävät!) lainoja, että saisivat uusia, pitkäaikaisia asiakkaita. Pankista saatavan lainan määrähän riippuu ostettavan asunnon arvosta. Ja mikäli teillä on mahdollista saada lainalle takaajat niin lainaa voi saada enemmän näitä takauksia vastaan.
Minä otin reilu 3 vuotta sitten lainaa n.150 000€. Laina on siis vain minun nimissä eli laina myönnettiin yhdelle ihmiselle. Lainassa oli myös takaajat. Ostettu talo oli vanha, alkuperäisessä kunnossa oleva "mörskä". Tehtiin suuri " pientä pintaremonttia" . Talon arvo kasvoi niin paljon,että sain lainan muutettua niin,että laina on nyt ainoastaan taloa vastaan eli sain takaajat ulos lainasta. Nyt asutaan ja maksellaan lainaa hamaan tulevaisuuteen asti,mutta onpahan oma eikä tarvitse enää maksella päätä huimaavia vuokria! Ennemmin maksan omaa kuin mielettömiä vuokrahintoja.Ja sitä paitsi meidän lainanlyhennys on huomattavasti vähemmän kuin viimeisimmän vuokra-asunnon kuukausivuokra. Eli muihin kuluihinkin jää "ylimääräistä"
Kehoitan vaan reilusti ja rohkeasti ottamaan yhteyttä omaan pankkiin! Tai tehdä kuten minä; laitoin lainahakemuksen netin kautta ja odotin sitä kautta vastausta. Olin kyllä yhtä epäileväinen kuin tekin,mutta niin ne vaan hyväksyvät hakemuksen :) Hyvin ollaa eletty ja pärjätty vaikka välillä olen ollut työttömänäkin tämän kolmen vuoden aikana.

Ja lisäyksenä vielä,että meillä ei todellakaan ollut mitään säästöjä vaan kaikki on ostettu puhtaasti sillä asuntolainalla! Kun en ole oikein säästöihmisiä... ;)

[QUOTE="Hippu";28700470]Ja lisäyksenä vielä,että meillä ei todellakaan ollut mitään säästöjä vaan kaikki on ostettu puhtaasti sillä asuntolainalla! Kun en ole oikein säästöihmisiä... ;)[/QUOTE]

Sinulle tiedoksi, että lainansaantitilanne on kolmessa vuodessa muuttunut PALJON.

Ja heitetään perään vielä silmää iskevä hymiä. ;)

Ette tarvitse "lukaalia" vaan 5 h + k 120 neliön omakotitalo. Ensiasunnoksi...?
Riippuen paikkakunnasta, tuollainen maksaa helposti 200 000 euroa ja täällä pääkaupunkiseudulla 350-400 000 huonommallakin alueella.
Mitäpä jos ihan ensiksi haaveilisitte vaikkapa 4 h + k kerrostalokämpästä...

Me asutaan tällä hetkellä 4h+k kerrostalokämpässä (90 neliötä), joten miksi ostettaisiin omaksi samanlainen? Jos oma ostetaan, sen on oltava 5h+k, että tullaan mahtumaan siihen järkevästi tämän kokoisella perheellä. Siihen asti pysytään mieluummin tässä. Ja me emme asu pääkaupunkiseudulla, joten hinnat ovat vähän erilaisia. Asutaan kaupungin "huonommalla seudulla", jossa on varmasti melko kohtuuhintaisia isompiakin perheasuntoja.

[QUOTE="xyz";28700487]Sinulle tiedoksi, että lainansaantitilanne on kolmessa vuodessa muuttunut PALJON.

Ja heitetään perään vielä silmää iskevä hymiä. ;)[/QUOTE]

Onneks ei sentään niin paljoa, että säästöjä tarvitsisi ;)

[QUOTE="Hippu";28700508]Onneks ei sentään niin paljoa, että säästöjä tarvitsisi ;)[/QUOTE]

Luulenpa, että tässä tapauksessa tarvitaan.

- tuore vakipaikka
- kouluttamaton, työtön puoliso, tulot tod.näk. minimi päiväraha tai kotihoidontuki
- useampi lapsi

Paljonko menee nykyään vuokraan ja paljonko menoja on mahdollista lisätä? Talolaina tuo tullessaan joukon muita maksuja. Kerrostaloasunnossa/rivarissa kulut on paremmin ennakoitavissa (yhtiövastike).

Pankissa lasketaan elämiskulut tietyn kaavan mukaan. Siihen ei todennäköisesti auta, vaikka kuinka suosisi kierrättämistä. Oletko kokeillut pankkien sivuilla olevia lainalaskureita? Niistä voisi vähän saada osviittaa.

Yhteistyössä