Olisiko lastensuojeluilmoitus liiottelua vai mitä pitäisi tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs"

Vieras
Meidän naapuriin muutti vihdoin kesällä lapsiperhe. Heillä on kaksi melkein lapsiemme ikäistä lasta. Ja ovat kummatkin vielä samaa sukupuolta. Olin aivan innoissani, niin oli myös meidän vanhempi lapsemme.
Pihalla sitten muutaman kerran näimme perheen äitiä ja pyysin heitä tulemaan kanssamme leikkimään hiekkikselle joku päivä. Sovittiin, että treffataan ja tätä rataa on nyt tapailtu kerran kahdessa viikossa, välillä kerran viikossa. Lapset ovat alle kouluikäisiä, mielestäni oikein kilttejä ja mukavia. Käyvät päiväkodissa molemmat. Perheen isää en ole tavannut, tekee pitkiä päivä ja äiti on kotona.

Lapset ovat aina likaisissa vaatteissa. Ovat omatkin lapseni välillä likaisia möyhittyään päivän ulkona, mutta nämä lapset ovat likaisia aina. Heillä on aina nälkä. Ovat todella hoikkia kummatkin. Välillä olen ollut lasteni kanssa pihalla, kun äiti ja lapset ovat tulleet jostain ja lapset ovat jääneet kanssamme pihalle hetkeksi äidin mennessä sisään. Usein he ovat pyytäneet ruokaa. Meillä on joskus harvoin ollut jotain evästä ulkona, kauniina päivänä olemme saattaneet syödä kesällä aamiaisen lasten kanssa pihalla.

Huolestuttavinta mielestäni on se, miten äiti lapsille puhuu. Tai siis ei puhu vaan huutaa. Hän haukkuu ja kiroilee ja raivoaa lapsilleen kaikesta. Jos toinen vaikka tulee kesken leikin kertomaan äidille, että pitäisi päästä pissalle, äiti huutaa ja sättii lapsiaan. Ei koskaan puhu heille normaalisti, saati sitten nätisti. Lapset joko kävelevät liian hitaasti tai liian nopeasti. Ovat liian vilkkaita, sotkevat kaikki, kaatuilevat tai jotain. Aina n jotain valittamisen aihetta. Minulle hän on aina mukava, lapsieni päätä saattaa paijata, mutta omilleen huutaa koko ajan.

En äiti tunne niin hyvin. Pihalla olemme vaan niitä näitä jutustelleet. Tiedän äidin olevan sairaslomalla vakavan masennuksen takia. Nyt olen huomannut, että isommalla lapsella, joka käy meillä kerran parissa viikossa on aina sellaisia isoja mustelmia ranteissa. Jotenkin huolestuttaa, mutta mieheni kanssa kun asiata juttelin, hän sanoi, että kyllä ne siltä päiväkodista ilmoittavat lastensuojeluun, jos syytä on. Mitä te tekisitte? Olenko minä vaan hysteerinen?

kyllähän noita tehdään "pienemmistäkin" syistä ja ehkä se olisi nyt paikallaan. Varsinkin kun äiti on toipumassa mt-ongelmistaan. Eihän se huuto ole kuin väsymisen merkki johon kannattaa reagoida jos huoli lapsista syntyy kun tilannetta seuraa.

mä uskoisin että ovat jo lastensuojelun asiakkaita jos äidillä vakava masennus jonka vuoksi sairaslomalla. mustelmatkin voivat olla esim.sisaruksen tekosia, mutta voithan kysyä äidiltä saako apua kotiin, tai voisit vaikka itse tarjoutua auttamaan kotitöissä tai ottaa lapsia luoksesi hoitoon välillä.

• Tykkää
Reactions: NewYork
Kesällä lapsia näin enemmänkin, nyt ovat täydet päivät päiväkodissa. Yleensä tulevat kotiin joskus neljän- viiden maissa. Muutaman kerran olen isompaa lasta meille leikkimään ottanut, nyt ei tosiaan niin kovin usein olla nähty kuin kesällä.

Mies sitä minulle sanoi, että hänestä on liiottelua, koska onhan meilläkin lapsilla aina mustelmia. Mutta jotenkin äidin käyttäytyminen lapsia kohtaan on niin kylmää, ei mitään lämpöä koskaan. Aina vaan huutamista ja sättimistä.

[QUOTE="eräs";27523301]Kesällä lapsia näin enemmänkin, nyt ovat täydet päivät päiväkodissa. Yleensä tulevat kotiin joskus neljän- viiden maissa. Muutaman kerran olen isompaa lasta meille leikkimään ottanut, nyt ei tosiaan niin kovin usein olla nähty kuin kesällä.

Mies sitä minulle sanoi, että hänestä on liiottelua, koska onhan meilläkin lapsilla aina mustelmia. Mutta jotenkin äidin käyttäytyminen lapsia kohtaan on niin kylmää, ei mitään lämpöä koskaan. Aina vaan huutamista ja sättimistä.[/QUOTE]

Uskotko, että lastensuojelu saisi äidin asenteen lapsiaan kohtaan muuttumaan lämpimämmäksi?

masentunut ihminen saattaa olla hyvinkin ärtynyt kun tekee jotain toisille normaaleja asioita, kuten vie lapsia ulkoilemaan. tällöin masentuneen käytös kodin rauhassa saattaa olla silti aivan rauhallista ja lämmintä, eikä ulkoilutilanteista voi päätellä yhtään mitään. joten panikoit turhaan.

Mullakin masennus ja me emme ole lastensuojelun asiakkaita. Viitaten olisi liioittelua - viestiin. Tosin olemme nyt miehen kanssa avioeron harkinta-ajalla ja asumme siis erillämme, mutta masennus kyllä todettiin ennen eroa. Uskoisin miestäsi, että päiväkodista kyllä ilmoittavat, jos aihetta on, mutta toisaalta, jos olet kovin huolissasi niin tee ilmoitus. Turha ilmoitus ei vaan ole hauskaa perheelle, että sinuna pelaisin sitten varman päälle.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton;27523370:
Mullakin masennus ja me emme ole lastensuojelun asiakkaita. Tosin olemme nyt miehen kanssa avioeron harkinta-ajalla ja asumme siis erillämme, mutta masennus kyllä todettiin ennen eroa. Uskoisin miestäsi, että päiväkodista kyllä ilmoittavat, jos aihetta on, mutta toisaalta, jos olet kovin huolissasi niin tee ilmoitus. Turha ilmoitus ei vaan ole hauskaa perheelle, että sinuna pelaisin sitten varman päälle.

Sitä olen juuri ajatellut, että jos ilmoitus olisikin ihan turha, niin siitä olisi äidille vaan turhaa uutta huolta. En todellakaan halua tehdä mitään tyhmää ja harkitsematonta. Mutta kyllä minulla on ollut huoli lapsista ja jotenkin tosi surku, kun äiti lapsia kohtelee niin ilkeästi. Heiltä ei kyllä koskaan kuulu sen kummepia huutamisia tai itkuja, meiltä sellaista varmaan kuuluu kahden uhmiksen kanssa enemmänkin.

Kun vaan kehtaisin, niin kysyisin äidiltä suoraan. Olen yrittänyt kysellä, että tarvitsisiko joskus ojtain apa, mutta me ei olla niin hyviä tuttuja, että uskaltaisin ihan suoraan puhua. Heillä ei asu ihan läheeellä sukulaisia, äiti on aika yksin lastensa kanssa. Miestä ei näy koskaan, on aina töissä.

Ottaisin yhteyttä ensin lasten päiväkotiin. Heillä on tietysti vaitiolovelvollisuus sinua kohtaan,mutta uskon,että olisi tärkeätä ilmoittaa ensisijaisesti heille, laittavat sitten jatkoa eteenpäin. Antaa hyvin lisänä tietoa kotioloista.

[QUOTE="Päiviä";27523620]Ottaisin yhteyttä ensin lasten päiväkotiin. Heillä on tietysti vaitiolovelvollisuus sinua kohtaan,mutta uskon,että olisi tärkeätä ilmoittaa ensisijaisesti heille, laittavat sitten jatkoa eteenpäin. Antaa hyvin lisänä tietoa kotioloista.[/QUOTE]

Ajatus ehkä hyvä, mutta käytännössä näin ei kannata tehdä. Päiväkoti ei tee tällä tiedolla mitään. Päiväkoti ei myöskään voi laittaa mitään tallaista "toisen käden tietoa" eteenpäin. Erinäisten naapureiden/sukulaisten yms. mielipiteet, huhut, juorut ja havainnot eivät ole sellaisia asioita, joiden perusteella päiväkoti voi mitään asioita viedä eteenpäin tai edes mainita vaikka veisivät samasta asiasta omaa viestiään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mykkä kissa on mauton;27523370:
Mullakin masennus ja me emme ole lastensuojelun asiakkaita. Viitaten olisi liioittelua - viestiin. Tosin olemme nyt miehen kanssa avioeron harkinta-ajalla ja asumme siis erillämme, mutta masennus kyllä todettiin ennen eroa. Uskoisin miestäsi, että päiväkodista kyllä ilmoittavat, jos aihetta on, mutta toisaalta, jos olet kovin huolissasi niin tee ilmoitus. Turha ilmoitus ei vaan ole hauskaa perheelle, että sinuna pelaisin sitten varman päälle.

Kai nyt ymmärrät että vakava masennus joka johtaa sairaslomaan, on aivan eri asia kuin edes keskivaikea masennus jossa saattaa säilyä vielä työkykykin? aivan varmasti jos on ollut todella vakavasti masentunut (esim.ei päässyt edes ylös sängystä useisiin päiviin) niin siinä tilanteessa aika varmasti hoitava psykiatri on tehnyt ls-ilmoituksen jos masentunut vanhempi lasten kanssa kotona. Eli aivan eri tilanne kuin esim, keskivaikeasti masentunut kohtuullisen toimintakykyinen vanhempi joka ei välttämättä ole kotona lasten kanssa.

[QUOTE="eräs";27523439]Sitä olen juuri ajatellut, että jos ilmoitus olisikin ihan turha, niin siitä olisi äidille vaan turhaa uutta huolta. En todellakaan halua tehdä mitään tyhmää ja harkitsematonta. Mutta kyllä minulla on ollut huoli lapsista ja jotenkin tosi surku, kun äiti lapsia kohtelee niin ilkeästi. Heiltä ei kyllä koskaan kuulu sen kummepia huutamisia tai itkuja, meiltä sellaista varmaan kuuluu kahden uhmiksen kanssa enemmänkin.

Kun vaan kehtaisin, niin kysyisin äidiltä suoraan. Olen yrittänyt kysellä, että tarvitsisiko joskus ojtain apa, mutta me ei olla niin hyviä tuttuja, että uskaltaisin ihan suoraan puhua. Heillä ei asu ihan läheeellä sukulaisia, äiti on aika yksin lastensa kanssa. Miestä ei näy koskaan, on aina töissä.[/QUOTE]

Pakko on kehdata suoraan kysyä, jos kehtaa ilmoittaa viranomaisillekin. Äiti saa kyllä ilmoituksentekijän tietoonsa koska olet yksityishenkilö. Puhu sille äidille, hän varmasti arvostaisi apuasi!

Kai nyt ymmärrät että vakava masennus joka johtaa sairaslomaan, on aivan eri asia kuin edes keskivaikea masennus jossa saattaa säilyä vielä työkykykin? aivan varmasti jos on ollut todella vakavasti masentunut (esim.ei päässyt edes ylös sängystä useisiin päiviin) niin siinä tilanteessa aika varmasti hoitava psykiatri on tehnyt ls-ilmoituksen jos masentunut vanhempi lasten kanssa kotona. Eli aivan eri tilanne kuin esim, keskivaikeasti masentunut kohtuullisen toimintakykyinen vanhempi joka ei välttämättä ole kotona lasten kanssa.

Jaa, ihan saikulla olen ollut masennuksen takia ja edelleenkään emme ole lastensuojelun asiakkaita.

Tekisin ilmoituksen. Jos aihetta ei ole, ei siitä sen kummoisempaa rumbaa tule & äiti voisi saada tukitoimia jota muuten ei esimerkiksi kehtaisi hakea.

Ei meinaan lapsen ranteet helposti mustelmille pikkusiskon käsittelystä voi mennä..

[QUOTE="vieras";27523867]Ei meinaan lapsen ranteet helposti mustelmille pikkusiskon käsittelystä voi mennä..[/QUOTE]
Kyllä sekä mulla, siskollani että nyt molempien lapsilla on aina leikkien jäljiltä sisarusten ja muun temmellyksen aiheuttamia mustelmia ollut. Mulle saattaa tulla sormenkuvat reisiin jos lattialta noustessa otan reisistä tukea. Joillekin vaan tulee älyttömän helposti mustelmia.

En väitä että tästä olis kyse, mutta ihan vaan ettei tässä nyt ketään suorilta käsin kannata tuomita. ON mahdollista että lastenkin leikeistä voi tulla mustelma. Tai jostain muusta ihan viattomasta yhteydestä, esim. että joutuu tarttumaan lasta kädestä kun ryntää autotielle.

En missään nimessä tekisi, kyseessä kuitenkin vain oma epäilys ilman mitään faktaa. Perheelle tulee kuitenkin paljon harmia ja ikuinen merkintä...no, jonnekin. Sen sijaan kyselisin vaikka vaivihkaa jaksamisesta jne.
Oikeesti toi ei edes kuulosta pahalta jos kerran ei huutoakaan kuulu. Pieniä mustelmiahan lapsilla on jatkuvasti.

Yhteistyössä