Lastensuojeluilmoitus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kypsä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kypsä

Vieras
Siis ihan oikeastiko joillekin lastensuojeluilmoituksen tekeminen on oman paremmuutensa pönkityksen väline tai lauantain bingoon verrattava mukava harrastus?

Itse olen aiemmin(ennen kuuluisaa kaksplus palstaa) elänyt siinä kuplassa että niitä tehdään jos tiedetään varmasti että lapsilla on jokin hätä tai on vakavasti syytä epäillä sellaista. Mutta että niihin riittäviä perusteita on muunmuassa siinä jos lapsella on liian pieni haalari päiväkodissa, jos äiti tai isi korottaa lapselle ääntään, jos äiti säikähtäneenä ottaa lasta kädestä kiinni ja huutaa hänelle kun lapsi meinasi tuupata pienemmän sisäruksensa auton alle, jos lapsi syö eineksiä, jos lapsen vanhemmat juo saunaoluen ym., rattaiden tavarakorissa kuljetetaan alkoholi juomia, jos lasta ei näy jonkun mielestä tarpeeksi ulkona, jos lapsi jon jonkun muun mielestä sopimattomaan kellonaikaan ulkona, jos äiti ja isä riitelee jne.
Ja nämä kaikki on esimerkki tapauksia täältä palstalta.

Kuinka moni lapsi kuolee siihen jos kotona syödään eineksiä? Pystyykö joku oikeasti sanomaan 100% varmuudella ettei joku lapsi ulkoile koskaan(jos pystyy ja kyttää naapuria 24h/vrk ikkunasta niin ehkäpä tämä "avulias" naapuri tarvitsisi enemmän apua)? Eikö normaaliin perhe-elämään kuulu riitely?

Ei ihmehkään että nyky Suomi on täynnä erokoituneita perheitä ja "vanhan hyvän ajan" ovet auki- mentaliteettia ei täällä pahemmin näy. Kuka enää uskaltaa liikkua missään, kertoa rehellisesti jaksamisestaan tai elämästään kun saa koko ajan pelätä milloin joku yli-innokas tekee heistä ls-ilmoituksen.
Maailma on jo valmiiksi paha paikka niin miksi siitä pitää turhaan tehdä vielä pahempi?

Ja kuinka moni ls-ilmoituksen tekijä tai sen suunnittelija voi vannoa käsi sydämmellä että oma elämänsä kestäisi samanlaisen suurennuslasilla tehtävän syynäyksen, jos perusteet ovat noin helppoja? Ymmärrättekö kuinka moni todella apua kaipaava perhe/lapsi joutuu odottelemaan turhan kauan apua kun viranomaisten täytyy tarkistaa joka toisen NicoPetterin einesten syönti.

Järki käteen ihmiset.

Mä peesaan tätä sydämeni pohjasta. Olen joutunut sivusta seuraamaan (oi ihana facebook) miten aikuiset immeiset käyttävät ls-ilmoitusta vittuilukeinona toisiaan vastaan. Tehdään täysin perättömiä ilmoituksia tai väännetään tikusta asiaa,ihan vaan sen takia että on joku keskinäinen riita menossa.

Ja sit se että ihmiset ei enää uskalla ajatella maalaisjärjellä. Eletään kuin jossain bigbrotherissa,jatkuvan tarkkailun alla,ja ihmiset on kusi sukassa omassa kodissaan milloin naapuri soittaa lastensuojeluun kun nykyään ei saa enää riidellä.

Kumpikohan sitä rikkinäistä lapsuutta aiheuttaa,normaali perhe-elämä iloineen ja suruineen vai perättömät ilmoitukset ja jatkuva seuranta,mahdollinen sijoitus ym.. Nykyään tunnutaan repivän niin ihme asioista syytä lasten huostaanottoon.

Ja edelleen sellaiset oikeat ja kiireelliset tapaukset ovat asia erikseen. Mutta kun kaikkien pitäisi vaan olla aina niin aurinkoisia ja ihania ja kaiken olla niin tasapainoista ja ylevää. Robotteja jotka suorittaa. Mun mielestä on ihan normaalia että perheessä on myös negatiivisia tunteita,kunhan ne sovitaan eikä ketään satuteta.

Vaikuttaa myös siltä että osa käyttää ls-ilmoitusta aikuisten välisten riitojen kostokapulana.
Jos joku aikuinen ottaa päähän niin kannattaisikohan selvittää asiat tavalla tai toisella aikuisten kesken, säälittävää käyttää lapsia kostonvälineenä.

joo, samaa mieltä.

kaverista tehtiin aikoinaan mm. siksi että heillä oli säleverhot paljon kiinni...

ja kun ilmoitukset tutkitaan ja vaikka niissä ei mitään olis, niistä jää silti merkintä.

Olen huomannut, että yllättävän monen ihmisen mielestä lastensuojeluilmoitus on oikeutettu silloin, kun joku toimii toisin kuin he. Tekee asiat eri tavalla kuin he.

Jonkinmoinen reality check olisi paikallaan. Ei oikeasti ole aiheellista ilmoittaa sossuun jos joku lapsi käy Mäkkärissä liian usein ja syö kotona mikroaterioita. Tai jos joku äiti vaihtaa miesystävää tiheään tahtiin. Tai jos lapselle ostetaan uusia leluja joka päivä & lapsi saa kaiken mitä tajuaa pyytää. Ei ole aihetta ls-ilmoitukseen edes silloin, vaikka itse ei veisi lastaan Mäkkiin ikinä, ei koskaan syöttäisi lapselle eineksiä, olisi avioliitossa ja uskollinen lapsensa isälle, eikä ostaisi leluja kuin joskus ja jouluna.

Se, mikä olisi pätevä syy lastensuojeluilmoituksen tekemiseen tuntuu osittain todella hämärtyneen. Ainakin jos palstaan on uskomista. Ja niitä todella tehdään, mitä merkillisimpien asioitten perusteella.
Toisaalta ikävä kyllä, myös jätetään tekemättä- silloin kuin niihin todella olisi aihetta.
Ylipäätään tuntuu, että ihmiset ovat valmiita kyttämään toistensa tekeimisiä/ ostoksia/ ystäviä/ ruokavaliota/ kiloja/ vaatetusta jne. . Että silmät ja korvat ovat auki ja höröllään kun kytätään.
Mutta sitten kun jollain on oikeasti hätä, ei nähdäkään mitään. Ummistetaan korvat silloin kun toinen huutaa apua. Ihan oikeastikin huutaa. Aika monta karua kertomusta, tosikertomusta olen kuullut, joissa esim. kerrostalossa on asunossa pahoinpidelty jotakuta. Eikä kukaan tee mitään, ei kuule, ei näe.
Ei kutsu apua. Mutta toisen naapurin ostoksia voi sitten kytätä ovisilmästä.

Se, mikä olisi pätevä syy lastensuojeluilmoituksen tekemiseen tuntuu osittain todella hämärtyneen. Ainakin jos palstaan on uskomista. Ja niitä todella tehdään, mitä merkillisimpien asioitten perusteella.
Toisaalta ikävä kyllä, myös jätetään tekemättä- silloin kuin niihin todella olisi aihetta.
Ylipäätään tuntuu, että ihmiset ovat valmiita kyttämään toistensa tekeimisiä/ ostoksia/ ystäviä/ ruokavaliota/ kiloja/ vaatetusta jne. . Että silmät ja korvat ovat auki ja höröllään kun kytätään.
Mutta sitten kun jollain on oikeasti hätä, ei nähdäkään mitään. Ummistetaan korvat silloin kun toinen huutaa apua. Ihan oikeastikin huutaa. Aika monta karua kertomusta, tosikertomusta olen kuullut, joissa esim. kerrostalossa on asunossa pahoinpidelty jotakuta. Eikä kukaan tee mitään, ei kuule, ei näe.

Niinpä!

Ihmiset ei uskalla puuttua silloin kun on tosi kyseessä koska pelkäävät seurauksia, ja joskus varmasti ihan aiheellisesti, toisaalta sitten sopii miettiä onko se niin paha soittaa paikalle poliisit jotka tekevät automaattisesti sen lastensuojeluilmoituksen jos paikalla on alaikäisiä kun vanhempi hakkaa toista. Jossain isommassa kerrostalossa tuskin "jää kiinni" siitä puhelusta ellei mene siitä avoimesti kaikille päätään rääpimään.

Toisaalta on niin helppo nimettömänä soittaa sinne sossuun ja "ilmoittaa" epäkohdat joita kokee olevan, varsinkin kun kyseessä ei ole mikään niin iso ja vakava juttu. Seuraukset on sinänsä pienemmät että itselle siitä tuskin tulee sen kummempaa haittaa ja "ainahan on parempi olla ylivarovainen", siihenhän monet tuntuu vetoavan. Aivan täysin päin helvettiä ajateltu! Siitä on todellakin ihan suunnattoman isoa haittaa että tehtaillaan ilmoituksia vääränvärisen haalarin takia tai siksi että 'mä olen varma että ton lapsi syö vanukkaita kun mä en niitä koskaan omalleni antaisi'. Ja jälleen on aiheutettu turhaa stressiä ja mielipahaa ihmisille jotka sitä ei ansaitse, ja toisaalla apua tarvitseva jää ilman sitä koska kaikki turhat mukahuolehtivat ilmoitukset vievät niin paljon työtunteja.

Ette kai te nyt väitä, että lastensuojelu käy tarkistamassa tilanteen, jos epäillään perheessä syötävän eineksiä? Ihan vaan sillä, että ei kai tilanne sentään noin paha ole, että joka pikkujutusta käynnistetään lastensuojetoimet...

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23289905:
Ette kai te nyt väitä, että lastensuojelu käy tarkistamassa tilanteen, jos epäillään perheessä syötävän eineksiä? Ihan vaan sillä, että ei kai tilanne sentään noin paha ole, että joka pikkujutusta käynnistetään lastensuojetoimet...

Kyllä ne käy, kun niistä eineksistä tehdään ensin omat johtopäätökset ennen ilmoituksen tekemistä.
1. ne syö eineksiä, jotka on vaarallisia terveydelle
2. ne varmaan sitten muutenkin laiminlyö lastensa terveyttä ja hyvinvointia
3. siis varmaan myös hakkaa lapsiaan!!!
4. "Onko sossu, naapurin lapsia pahoinpidellään..."

Kyllä, ymmärtääkseni KAIKKI ilmoitukset on tarkistettava. Kaikista ei toki seuraa kotikäynti, mutta kyllä se tunnin vie aina työntekijältä kun kutsuu perheen tapaamiseen missä todetaan että kaikki on ok ja ilmoitus oli aiheeton. Ja paperityöt päälle.

Toki varmasti ilmoitukseen kirjataan ihan jotain muuta kuin että lapsi syö eineksiä, sehän ois liian pliisua. Kyllä siinä vähän väritetään lisää sitä juttua, että saadaan tehtyä kiusaa.

Ei ne pysty tarkistamaan, mitään, eivät edes yritä. Tietää äippä, joka kuullut uskomattomia tarinoita "itsestään". Eivät ne edes yritä tarkistaa, uskovat vaan juttuihin, joita ilmoittelette. Ainakaan meillä, ei uskottu, vaikka kaikki jotka tuntevat meidät, tietävät etteivät aisat ole mullin mallin.

[QUOTE="vieras";23290305]lapset ja alkoholi ei sovi tai kuulu yhteen,silloin voi aina harkita ilmoituksen tekoa lapsen etua ajatellen.[/QUOTE]

On se vaan kiva, kun kysymys ei ollut alkoholista.

Alkuperäinen kirjoittaja järkkyä;23290310:
On se vaan kiva, kun kysymys ei ollut alkoholista.

Ei ne tarkista mitään!!!
Ei ne pysty tarkistamaan, mitään, eivät edes yritä. Tietää äippä, joka kuullut uskomattomia tarinoita "itsestään". Eivät ne edes yritä tarkistaa, uskovat vaan juttuihin, joita ilmoittelette. Ainakaan meillä, ei uskottu, vaikka kaikki jotka tuntevat meidät, tietävät etteivät aisat ole mullin mallin.

Joo, mä niin tiedän tunteen, kun tätä keinoa käytetään omaa itseä korostaakseen ja aiheutetaan tahallisesti pahaa mieltä toiselle. Meistä tehtiin aikanaan (miehen sisko teki) aiheeton ilmoitus, kyllä loksahti leuat auki, kun oli postilaatikossa kirje, no kävivät sitten toteamassa että kaikki on hyvin, mutta olipa ilkeä temppu!!

Onhan se paljon helpompaa soittaa nimettömänä ilmoitus kun itse tarjoutua konkreettisesti antamaan apua. Luullaan että itse saa sen kirkkaamman kruunun sillä että tekee sen ls-ilmoituksen kuin että pysähdytään miettimään voisiko itse auttaa jotenkin.
Ja jos alkoholi kokonaisuudessaan ei sovi lapsiperheille niin ehkä sitten alkoholin myyminen pitäisi lopettaa vanhemmille kokonaan. Siinä on vissi ero ottaako siiderin/oluen/viinilasillisen kuin toukkaroiko tuhannen päissään harva se ilta ja jättää sen takia lapsensa hoitamatta.
Eikö tuokin ole asia minkä lapsen olisi hyvä oppia kotoa eikä perjantai-iltana pussikaljan merkeissä kavereiden kanssa kaupungilla.

Peesi aloittajalle. Todellisuuden taju ls- iloitusten suhteen hämärtynyt ja se näkyy siinä ettei enää uskalleta edes apua neuvolasta tai seurakunnalta pyytää ilman pelkoa että siitäkin tulee merkintä huono vanhempi rekisteriin.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23289905:

Einekset ovat tietysti vain tekosyy, että saadaan perhe lastensuojelun asiakkaaksi.

Oon teny ls ilmotuksen, kun äiti sai raivarin, lapsi oli loukkaantunut ja itki ja äiti alkoi ravistella lasta. Lapsi oli kehitysvammainen. Äiti ei antanut soittaa lapselle abulanssia, vaikka oli saanut päähän vamman+ sairastaa epilepsiaa. Epäilemättä äiti oli totaallise väsynyt, asui yksin vammaisen lapsen sekä ilmeisesti pienten kaksosten kanssa.
-tälläisessä hommassa on ne rajat, lapseen käydään fyysisesti kiinni.

Ja vituttaa jos joku oikeasti eineksien takia tai pienten vaatteiden tai vanhempien riidan (ellei se ole sitten joka helvetin päiväistä) edes soittaa viranomaisille.

Lisäksi olen järjestänyt useasti poliisit paikalle liian päihtyneiden vanhempien johdosta -joka kerta on ollut aiheellista, viimeisestä saatiin ihan huumehörhöt.
Ei kannata kuitenkaan ihan väliinpitämättömäksi ryhtyä, kun on kysymys pienistä lapsista, joskus ulkopuolisen puuttuminen tuo mahdollisuuden lapselle apuun ja joskus jopa täysin kelvoton vanhempi herää ja pystyy avustettuna muuttamaan elämäänsä ja myös tarjoamaan lapselle ilman kamalan radikaaleja (huostaanotto) toimenpiteitä paremman elämän.

[QUOTE="vieras";23296421]Einekset ovat tietysti vain tekosyy, että saadaan perhe lastensuojelun asiakkaaksi.[/QUOTE]

Minä en usko että tuollaisia ilmoituksia oikeasti otetaan missään vakavasti! Tuollaiset on huhua ja urbaanilegendaa, eikö niin???

Jos jossain on liikautettu sossutädit ovelle tuollaisen takia, niin uskoni järkevien ihmisten yhteiskuntaan on mennyttä.

Tyttäremme aloitti ensimmäisen luokan viime syksyllä.. opettaja tuli virkavapaalta töihin ( umpi vanh. Lesta) tyttö rupes sit höpöttää uskon juttuja koko ajan, opettajan mielestä mä en sais opiskella vaan olla kotona, riitauduimme monista asioista tämän kanssa.. tämä johti jatkuvaan palaveeraamiseen, tyttö ei halua lähtee kouluun, ja nyt vähän aikaa sitten tyttö meinasi jäädä koulumatkalla auton alle( mukana muitakin lapsia) niin tää hemmetin ope yhdessä rehtorin kanssa olivat tehny ls ilm. Et tyttö olisi itsetuhoinen ja oli aikonut muka tappaa itsensä!! Haloo.. sosiaalivir.omainen uskoi koko paskan ko olivat saanu puhuttua kuraattorinki puoltamaan. Kävin paikanpäällä heti tytön kanssa ja annoin ainoan paikalla olleen aikuisen numeron( kuski joka väisti) joka kertoi päinvastaisen näkemyksen. Tyttö haastateltiin kaikki ok, mut ny soittivat et nii moni muka väittää asian aiheelliseksi,että he tulevat käymään!! Oon niin vihanen kys. Koululle, että meidän aikuisten välien selv. Sotanappulana käytetään lasta. En ikinä oo kuullu mitää hyvää noista vitun sossutantoista.. vanhempien pitäs olla ja tehdä kieli ruskeena aina niinkö he haluaa, samalla kaavalla kaikki. Mä oon aina yrittäny olla nii hyvä äiti ko voi vaa olla mut sit nää tällaset ihmiset tulee ja lyttää. Nyt menemme käräjöimään kunnianloukkauksesta.

Yhteistyössä