Olisiko ihan tuhoontuomittu ajatus?

• Viestiketjun aloittaja suru ja ilo
  • Ensimmäinen viesti
suru ja ilo
Meillä on nyt tällainen tilanne, että nuorimman lapsen ristiäiset piti olla kolmen viikon päästä kotiseudullamme, asumme töiden vuoksi 200 km päässä. Nyt kävi niin, että minun mummoni kuoli sairastettuaan pitkään. Hautajaiset ovat kahden viikon kuluttua. Minulle tuli mieleen, että jospa järjestäisimme ristiäiset samaan syssyyn hautajaisten kanssa. Minun äitini mielestä se sopisi, päästäisiin yksillä tarjoilulla ja vieraatkin olisivat melkein kaikki paikalla tavallaan valmiiksi. Tilaisuudet pidettäisiin muutenin samassa paikassa kirkko-osuuden jälkeen. Emme ole papilta kysyneet vielä. Onko ihan hullu ajatus? Mummoni oli kovin lapsirakas, ei tosin ehtinyt tätä nuorinta lapsenlapsenlasta nähdä. Mies sanoo, että joku voi ottaa sen niin, ettei kunnioiteta vanhuksen muistoa, mutta eikö sen voisi nähdä niinkin, että elämällä kunnioitetaan kuolleen muistoa? Menisittekö te hautajaisten ja ristiäisten yhdistelmään?

vierass
Kaipa tulisin, mutta kummeksuisin moisia järjestelyjä. Ensimmäisenä tulisi mieleen, että pihistellään järjestämällä yhdet juhlat.

Itse järjestäisin tilaisuudet samana viikonloppuna peräkkäisinä päivinä.

Meillä miehen mummo menehtyi kahta päivää ennen esikoisemme ristiäisiä. Ei tietysti ollut edes vaihtoehto, että olis pidetty hautajaiset samalla, mutta olis se ollut tylyä silti. Hautajaisiin mennään heittämään hyvästit edesmenneelle ja muistamaan hänen elämäänsä. Monille hautajaisvieraille tärkeä rituaali. Ristäisissä taas juhlitaan pienokaista ja juhlien sävy on aivan toinen. Esikoisen ristiäisissä pappi puhui kauniisti isomummosta ja itkeä tirautimme kaikki virren kohdassa "suojaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää". Muuten juhla oli iloinen ja mummolle jätettiin lämpimät jäähyväiset parin viikon päästä tästä.

Ken guru
Meillä kävi vähän sama, tuli hautajaiset ja ristiäiset lähes samaan aikaan. Mutta sukulaiseni olivat sitä mieltä ettei kuollutta lähiomaistani edes mainita ristiäisissä, kun olin jo papin kanssa ajatellut että mainittaisi.

Eli näin jyrkkä oli suhtautuminen muilta jo tuohon. Voin vaan kuvitella että mikä se olisi hautajaisten ja risiäisten yhdistelmästä. Itse en sellaisia järjestäisi, olisi liian iso ristiriita näiden kaden tapatuman välillä.

Vierass
Mun mielestä hautajaiset ja ristiäiset sopivat yhteen, koska kyse on elämän kiertokulusta. Toinen edustaa elämän alkua ja toinen loppua. Mun mielestä on kaunis ajatus, että mummon kuoltua elämä jatkuu pienessä lapsenlapsessa. Jotenkin on jopa luonnotonta, että nämä tapahtumat täytyisi pitää erillään. Lapsen syntymä luo tunteen elämän jatkuvuudesta kuoleman jälkeen, mikä tuo ilon surun keskelle.

suru ja ilo
[QUOTE="susu";30168390]järjestäisin samana viikonloppuna mutta eri päivinä.[/QUOTE]

Ilmeisesti tuota juhlapaikkaa ei saa tuon hautajaisviikonlopun toisena päivänä käyttöön enää. Pitää huomenna varmistaa. Kyllä tämä ajatus minuakin alkaa enemmän arveluttaa. Olisihan siellä paikalla sitten sekaisin väkeä, jotka eivät tulisi toiseen tilaisuuteen. Myönnän, että osaksi tämä tuli mieleen kustannusten vuoksi, sekä myös vaivan.

"elämää"
Itseäni ei vieraana häiritsisi. Jotain hienoakin ajatuksessa on, vaikka totuttuja kaavoja rikkoisikin. Tänne tullaan ja täältä lähdetään: elämän kiertokulku, kuten joku sanoikin.

Vaatisi vaan taitavasti puhuvan papin, joka osaisi nämä kaksi asiaa arvokkaasti ja ajatuksella yhdistää. Muutenkin saisi jotenkin miettiä miten puheet ja muut asiat menisivät niin, ettei ensin vain surra hetki mummoa ja unohdetaan täysin kun juhlitaan jo uutta elämää (no tuskimpa kukaan läheinen noin vain unohtaisi..).

Ja varmasti löytyisi sittenkin vieraiden joukosta niitä joiden mielestä ajatus ei tunnu hyvältä, ja ymmärtäisin kyllä heitäkin.

viera.s
Tuhoontuomittu ajatus. Ainoastaan siinä tapauksessa voisi harkita, että molemmat tilaisuudet olisi hyvin pienimuotoisia ja kaikilta osallistujilta voisi henkilökohtaisesti varmistaa, että asia on ok. Mutta jos on normaalin kokoiset hautajaiset, joihin varmasti tulee muitakin kuin ristiäisiin kutsutut, ei tuollainen toimi ja on varmasti monen mielestä vainajan muistoa loukkaavaa.

Jos äitisi ei ole mummisi ainut perillinen, tulisi herkästi sanomista myös siitä, että järjestätte ristiäisenne mummon/perikunnan rahoilla. Ei sellainen käy päinsä, vaan joka tapauksessa tarjoilut eri juhliin pitäisi järjestää ja maksaa erikseen.

vieras*
"Tilaisuudet pidettäisiin muutenin samassa paikassa kirkko-osuuden jälkeen."

Siis mummo hautaan ja sitten kipin kapin takaisin kirkkoon sisälle jatkamaan kasteella ja sitten tervetuloa hautajaisten muistotillaisuuteen ja ristiäiskahveille... kuullostaa kovin oudolle.

joo-o.
Itseänikään ei moinen haittaisi, päinvastoin ajatuksena ihan hienokin. Mutta se on totta, että jos on eri vieraita tulossa hautajaisiin ja ristiäisiin, voisi olla todella tökeröäkin. Hautajaisvieraat eivät välttämättä halua ketään mahdollisesti tuntematonta ristiäisvauvaa juhlittavaksi läheisensä hautajaisiin..

suru ja ilo
"Tilaisuudet pidettäisiin muutenin samassa paikassa kirkko-osuuden jälkeen."

Siis mummo hautaan ja sitten kipin kapin takaisin kirkkoon sisälle jatkamaan kasteella ja sitten tervetuloa hautajaisten muistotillaisuuteen ja ristiäiskahveille... kuullostaa kovin oudolle.
Kieltämättä kun noin sanot! Ajatus on tullut tänään vasta mieleen ja tässä sitä on sukulaisten kesken palloteltu, pappi on joka tapauksessa sama, muttemme halunneet häntä häiritä tänään ja kysyä, että olisiko ollenkaan mahdollista järjestää nämä kaksi tilaisuutta jotenkin peräkkäin ja yhdistettynä. Voi olla, että pitää vaan pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa mitä tulee ristiäisiin. Vähän nolottaa, että edes ajattelin tuota, kun tärkein syy on se, että hautajaiset tulivat yllättäen (kuten usein tulevat) ja minulle tulee sen tiimoilta aika paljon velvollisuuksia ja samaan aikaan painaa päälle ristiäiset. Jotenkin mietin, että saisiko niitä yhdistettyä samaan jotenkin. Kiitos mielipiteistänne, tämä auttoi.

viera.s
Samana päivänä voisi minusta kyllä järjestää, jos tilaisuudet kuitenkin pidettäisiin erillään ja niiden välissä olisi tunnin-parin tauko. Siis että jos hautajaiset olisi aamupäivällä, niiden jälkeen muistotilaisuus ruokatarjoilulla. Sitten jonkinlainen tauko, jonka aikana ainakin lähistöllä asuvat voisi vaihtaa ristiäisiin sopivampaa vaatetta päälle ja iltapäivällä sitten kastetilaisuus kahvitarjoilulla.

vieras*
Kieltämättä kun noin sanot! Ajatus on tullut tänään vasta mieleen ja tässä sitä on sukulaisten kesken palloteltu, pappi on joka tapauksessa sama, muttemme halunneet häntä häiritä tänään ja kysyä, että olisiko ollenkaan mahdollista järjestää nämä kaksi tilaisuutta jotenkin peräkkäin ja yhdistettynä. Voi olla, että pitää vaan pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa mitä tulee ristiäisiin. Vähän nolottaa, että edes ajattelin tuota, kun tärkein syy on se, että hautajaiset tulivat yllättäen (kuten usein tulevat) ja minulle tulee sen tiimoilta aika paljon velvollisuuksia ja samaan aikaan painaa päälle ristiäiset. Jotenkin mietin, että saisiko niitä yhdistettyä samaan jotenkin. Kiitos mielipiteistänne, tämä auttoi.
Pystyttekö järjestämään tilauuden samana viikonloppuna, mutta eri päivinä?

Meidän suvussa kastetilaisuudet ovat olleet vierasmäärän suhteen aina paljon pienimuotoisempia kuin hautajaiset. Kastejuhlassa on ollut paikalla vauvan isovanhemmat, vauvan täti/setä/eno perheineen ja kummit, yhteensä n. 20 henkilöä.

suru ja ilo
Pystyttekö järjestämään tilauuden samana viikonloppuna, mutta eri päivinä?

Meidän suvussa kastetilaisuudet ovat olleet vierasmäärän suhteen aina paljon pienimuotoisempia kuin hautajaiset. Kastejuhlassa on ollut paikalla vauvan isovanhemmat, vauvan täti/setä/eno perheineen ja kummit, yhteensä n. 20 henkilöä.
Täytyy huomenna tiedustella onnistuisiko tuo järjestely. Sen suhteen on hankalaa, että osa väestä tulee kauempaa kumpaankin tilaisuuteen, osa samoja, osa eri ihmisiä. Ei varmaan moni toisaalta voi enää vaihtaakaan viikonloppua... Siis näistä ristiäisvieraista, kun se aika on ollut jo sovittuna. Huh, kun päässä surraa. Pitänee ajatella nyt muita asioita ja huomenna kartoittaa mitä on tehtävissä. Oikein tekee pahaa, kun huomaa, etten ole ehtinyt yhtään ajatella mummon kuolemaa muuten kuin niiden hautajaisten näkökulmasta. Olen minäkin, kun tämmöisiä edes tässä kehittelen :(

Mun mielestä hautajaiset ja ristiäiset sopivat yhteen, koska kyse on elämän kiertokulusta. Toinen edustaa elämän alkua ja toinen loppua. Mun mielestä on kaunis ajatus, että mummon kuoltua elämä jatkuu pienessä lapsenlapsessa. Jotenkin on jopa luonnotonta, että nämä tapahtumat täytyisi pitää erillään. Lapsen syntymä luo tunteen elämän jatkuvuudesta kuoleman jälkeen, mikä tuo ilon surun keskelle.
Näin mäkin sen näkisin, että kyse on elämän kiertokulun jatkumisesta suvussa.

Mieheni mamman hautajaiset on ollut samana päivänä kun esikoisemme syntyi ja se toi hautajaisiin aivan erityisen tunnelman -kuulemani mukaan, paikalla en ollut, vaan synnytyksen käynnistyksessä, joka oli ajoitettu niin, että isä ehtii kantamasta synnytykseen.

• Tykkää
Reactions: Jmia
"heidip*"
[QUOTE="elämää";30168638]
Vaatisi vaan taitavasti puhuvan papin, joka osaisi nämä kaksi asiaa arvokkaasti ja ajatuksella yhdistää. [/QUOTE]

Samaa mieltä olen. Perheen jo entuudestaan tunteva pappi osaa luoda puheen luonnikkaasti, mutta motivoinut pappi osaa kaivaa ne oikeat asiat esille vaikkei perhettä olisi entuudestaan tuntenutkaan. Ja aina on joku jolle ei mitenkään päin kelpaisi.

vierass
Pitäisin erikseen. Esim. juuri niin, että hautajaiset aamupäivällä/puolenpäivän aikaan ja sitten iltapäivällä ristiäiset. Vähän sekavaa ehkä jos kirkossa olisi tarkoitus vauvakin kastaa, jos ensin on arkku ja saatellaan hautaan ja sitten palataan taas. Ristiäiset muutenkin pienimuotoinen juhla, mummolla varmasti ystäviä ja tuttavia joita ei taas ole ajateltu ristiäisiin kutsua. Ymmärrän ajatuksesi mutta pitäisin erikseen.

"möks"
Mä järkkäisin ristiäiset aamulla tai aamupäivästä, miten siinä nyt ehtii ennen hautajaisia. Tarjoiluksi jotain aamupäiväkahville sopivaa, ehkä enemmän suolaista kuin makeaa. Sitten pitopalvelulla olisi hyvin aikaa siivota ja laittaa uudet tarjoilu hautajaisten aikana.

Mummon hautajaiset joka tapauksessa vaikuttavat ristiäisten tunnelmaan, ei sitä voi välttää. Vieraiden on kuitenkin helpompi siirtyä ristiäisten tunnelmasta hautajaisiin, kuin itkettyneenä tulla ristiäisiin hautajaisten jälkeen. Olihan siinä vähän myös sellainen ajatus, että mummo olisi vielä maan päällä ristiäisten aikaa ja mummon hautajaisissa saisi kuopuskin jättää hyväiset omalla nimellään.

Vieraat ovat menettäneet sukulaisen, mikä jo sinällään kuormittaa, ei tarvitse sen lisäksi tehdä järjestelyistä liian hankalia ja juoksuttaa ihmisiä edestakaisin. Mun mielestä ristiäiset ja hautajaiset menee vierailta samoilla vaatteilla, eri asia jos ois häät. Ristiäisten koristelun jättäisin minimiin, ehkä vain kukkia ja nekin melko hillittyjä, mutta selkeästi hautajaiskukista erillisiä.

vieeras
Itse en näe pahana, vaikka molemmat tilaisuuden olisikin samana päivänä. Elämän normaali kiertokulku, alku ja loppu samana päivänä. Elämään kuuluu suurta iloa ja suurta suruakin. Kummassakaan ei ole mitään pahaa. Vaan kuten jo sanottu, niin luonnollista kuin olla voi.

Pitäisin kyllä ehkä parin tunnin tauon tilaisuuksien välissä. Ettei ihan putkeen molempia. Vaan tauon aikana jokainen saisi valmistautua rauhassa toisesta tunnelmasta siihen ihan toiseen tunnelmaan. Ja omat tarjoilut molempiin, niin ei tule kenellekkään sanomista.

suru ja ilo
Nyt minä itken täällä ihan valtoimenaan, kun olen saanut niin hyviä ajatuksia teiltä. Onneksi vauva on ollut tänään todella aurinkoinen, olen saanut vähän kerättyä ajatuksiani. Mies on ollut toisten lasten kanssa oman puolensa mummolassa ja tulevat pian kotiin.

"viekku"
Hei. Onnittelut uudesta perheenjäsenestä ja osanotto mummon poismenon johdosta!

Mulle tulis tossa tilanteessa ekana mieleen, että siirrettäisiin ristiäisiä kunnolla, esim. parilla viikolla, jolloin tulisi "rauhoittumisaikaa". Olisiko se mahdollista? Meillä toimittiin näin, kun sattui kuolemantapaus ja syntymä samaan aikaan. Ensin pidettiin hautajaiset, kun sen asian kanssa ei voi niin kauan odottaa. Ristiäiset pidettiin vasta kun vauva oli sen pari kuukautta, mikä taitaa olla takaraja. Ja papin mielestä tästä rajasta olisi voinut myös joustaa hieman tässä tapauksessa.

suru ja ilo
[QUOTE="viekku";30169271]Hei. Onnittelut uudesta perheenjäsenestä ja osanotto mummon poismenon johdosta!

Mulle tulis tossa tilanteessa ekana mieleen, että siirrettäisiin ristiäisiä kunnolla, esim. parilla viikolla, jolloin tulisi "rauhoittumisaikaa". Olisiko se mahdollista? Meillä toimittiin näin, kun sattui kuolemantapaus ja syntymä samaan aikaan. Ensin pidettiin hautajaiset, kun sen asian kanssa ei voi niin kauan odottaa. Ristiäiset pidettiin vasta kun vauva oli sen pari kuukautta, mikä taitaa olla takaraja. Ja papin mielestä tästä rajasta olisi voinut myös joustaa hieman tässä tapauksessa.[/QUOTE]

Meillä mennään jo aika takarajoilla ristiäisten suhteen, kun on ollut aikatauluongelmia sukulaisten kanssa. Mutta hyvä ajatus, käyn sen kimppuun huomenna. Kiitos sinulle!

Yhteistyössä