Olipa taas vierailu mummolassa (pitkää valitusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muru

Vieras
Mulla oli pikkaisen kertynyt arkivapaita ja laitoin ne putkeen ja lähdettiin kohta 5-v tytön kanssa mun vanhempien luo ma-pe-väliksi, kun mieskin on työmatkalla (palaa kohta kotiin).

En näemmä osaa enää mitään tehdä oikein. Mun vanhemmat lähes 70 v ja käyneet vuosi vuodelta entistä rasittavimmaksi. Esim. heillä on eläkkeellä tullut jotkut ihme rituaalit syömisiin. Aamulla heräävät noin 6 aikaan ja juovat vaan kahvit ja 10 aikaan tavallisen 4 viljan puuron. Eli ikään kuin 2 aamiaista ja tuolla välillä ei voi tehdä mitään, ei lähteä kauppaan, ei mitään siis heidän mielestään.

Mehän tietenkin sotketaan tätä rytmiä, kun tyttökin herää noin 6-7 välillä siellä ja tahtoo kuitenkin noin puolen tunnin sisällä kunnon aamiaisen. Mä sitten keittelin puuron hänelle ja tiskasin astiat. Sitten useimmiten noin 8-9 aikaan tyttö meni naapurissa olevan 6-v pojan kanssa pihalle, jos poika oli kotona ja tällä viikolla sattui monena aamuna olemaan (hänen vanhemmillaan vuorotyö). Joskus mä olin vähän pihalla mukana, joskus tuon pojan jompikumpi vanhempi, joskus olivat keskenään (vanhempani ja tuo naapuri asuvat omakotialueella yhden tien perällä, ei oo läpiukulkuliikennettä ja ei silleen ole vaarallista). Tätä arvosteltiin ettei voi syödä silloin kuin muut... Tyttö kuitenkin söi jo 11.30-12 lounaan.

Ja syöminen... jokaista suupalaa vahdittiin, syökö se tätä tai sitä syöpäs nyt jne. Tyttö syö kotona aivan hyvin, emme kyttää syömistään, ei ole mikään nirso (syö mm. vihannekset), joten ihme hysteriaa. On hoikka niin johtuisko siitä tuo huoli. Tyttö ei sitten oikein syönyt siellä kyttäämisen takia ennen kuin sanoin taas miljoonannen kerran, että hän syö ihan ok, kun ei niin paljon hössätä siitä syömisestä.

Sitten mun pari vanhaa kaveria on muuttanut samalle alueelle ja heillä on myös samanikäisiä tyttöjä, niin myös vanhempieni jaksamista ajatellen käytiin kylässä siellä ja oltiin siis poissa pari h / päivä ja kerran myös uimahallissa kahdestaan. Toinen kaverini on vielä vauvalomalla niin on kotona ja odotettiin innolla että nähdään (me käydään siis tuolla ehkä 4-5 krt vuodessa, matkaa on 500 km).

Nämäkään ei olisi olleet ok, vaikka kumminkin toisaalta valiteltiin, että ollaan jo vanhoja. Esim. yhtenä aamuna kun tyttö oli ensin ollut noin 1,5 h ulkona naapurin pojan kanssa ja sitten lähdettiin kylään kaverini luo ja tultiin syömään, ja lähdettiin sen jälkeen kauppaan, niin isäni ei lähtenyt mukaan ja tyttö ksyi miksi, niin mummo sanoi että vaarikin on niin vanha ja tarvii lepoa kun sun kanssa touhuaa. Sanoin että tänään on kyllä saanut levätä koko päivän tähän asti... Mummo siinä selittelemään, että niin joo...

Ja kerran kun oltiin sitten kylässä niin soitellaan kun ollaan oltu 15 min että tulkaapa kotiin, lähdetään kylään isän siskon ja miehensä luo... Aivan kun sinne ei pääsisi muutama tunti myöhemminkin, kun hekin on eläkkeellä. Sanoin tuohon, että en mä nyt kyllä halua tulla kun tytöillä on kivat leikit, me tullaan silloin kun on sovittu. Uimahallista valitettiin että onko sinne nyt pakko mennä (mummolan uimahalli on pienoiskylpylä ja silleen kivempi kuin perusuimahalli ja tyttö oikein odottaa siihen uimahalliin pääsyä mummolareissuilla).

Kuitenkin siis joka päivä oltiin mummon ja vaarin kanssa tytön hereilläoloajasta muu aika paitsi pari h oltiin poissa joka päivä ja tyttö oli ehkä 1,5 h ulkona mummolan ja naapurin pihalla, mutta sinne pääsi kyllä mukaan (vaari joskus tulikin).

Nää on niin pikkuasioita mutta mulla ärsyttää niin, ettei enää huvita käydä, rasittaa jo etukäteen :( . Arghh!!!

vaikka tuntuu raskaalta niin on ne isovanhemmat tärkeitä. puhu niille ja sano että teillä on omat tavat,ja tyttö osaa näin nämä asiat. ymmärrän tuon että vanhemmat ihmiset pitävät kiinni rutiineistaan.
Ja tuo uimahallijuttuhan on varmasti tosi kivaa ja odotuksen arvoinen tytöllesi aina :)

Alkuperäinen kirjoittaja a:
ymmärrän. sanoitkos vanhemmillesi?

En jaksanut valittaa, kun vetävät herneen nenään ja valittavat takana päin sisaruksille. Panen vanhuuden höperöitymisen piikkiin ja toivon vaan että itse en oo noin höppänä tuossa iässä :(.

Mun vanhemmat on kouluesimerkki ihmisistä, jotka jotenkin menivät kuin lehmän häntä alaspäin kun jäivät eläkkeelle ja lopettivat aktiivisen elämän. Varsinkin äiti, nykyään katsoo kaikki paskaohjelmat kauniista ja rohkeista salkkareihin ja pakenee jotenkin sinne. Ennen oli aktiivinen, ihan älykäskin ihminen.

voi harmi. mitäs jos seuraavan kerran olisitten joku kolme päivää. itse olen tullut siihen tulokseen,että se on sopiva aika vierailla. jää hyvä mieli eikä jää ärsyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
Sellasta se välillä on. Ei auta kun kestää. Te ette sentään kovin usein näe, joten sinuna purisin vaan hammasta.

Näin mä aattelen ja koetan kestää lapsen takia... toinen mummo on paljon vanhempi ja dementoitunut niin ei oo kuin tämä mummola oikeastaan.

Lapsi ei kärsi tai valita, käy mielellään siellä joten koetan jaksaa.

Voi että kun tulin surulliseksi ap.n kirjoituksesta:( Todellakin pikkuasioista viitsit valittaa!!!! Sentään omat vanhempasi jotka on sulle elämän antaneet!
Tottakai tuonikäisillä vanhemmilla on omat rutiininsa ja vaivansa, sun on vaan hyväksyttävä se!
Kaikki me vanhetaan koko ajan, sullakin se vielä tulee eteen!

Alkuperäinen kirjoittaja .:
vaikka tuntuu raskaalta niin on ne isovanhemmat tärkeitä. puhu niille ja sano että teillä on omat tavat,ja tyttö osaa näin nämä asiat. ymmärrän tuon että vanhemmat ihmiset pitävät kiinni rutiineistaan.
Ja tuo uimahallijuttuhan on varmasti tosi kivaa ja odotuksen arvoinen tytöllesi aina :)

En tiedä miten noille sanoisi, kun ovat niin herkkiä suuttumaan. Koetan vaan kestää.

Ja uimahallista vielä että toki käydään täällä kotonakin uimahallissa ja tuollakin käytiin kahdestaan, en siis pakottanut mukaan tai muutenkaan siitä ei ollut mitään vaivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmmm, teillä on eri rutiinit kuin vanhemmillasi ja olet luonteeltasi vanhempiesi kaltainen.

No jaa, enpä tiedä. En oo mikään rutiinityyppi ja tytön vauva-aikanakin en kellosta katsonut koska tehdään mitäkin. Nyt noin ison lapsen kanssa lähinnä pidän huolen että syö jotakin suht oikeisiin ruoka-aikoihin ja nukkuu ja ulkoilee riittävästi. Olen myös aamu-uninen, mitä kumpikaan vanhemmistani ei ole. Tyttö on myös, mutta tuolla herätään varhain kun kuullaan niitäkahvin keiton ääniä.

Jossain määrin olen isäni kaltainen, meillä on samanlainen huumorintaju ja saatetaan heittää juttuja, josta muut ei käsitä mitään, vaikka meitä naurattaa.

Kuulemma olen luonteeltani kuin isäni äiti (kuvista päätellen myös ulkoisesti), itse en osaa sanoa kun hän kuoli kun äiti odotti mua. Olen myös samalla alalla kuin mummo.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
voi harmi. mitäs jos seuraavan kerran olisitten joku kolme päivää. itse olen tullut siihen tulokseen,että se on sopiva aika vierailla. jää hyvä mieli eikä jää ärsyttämään.

No jaa. Mua ärsytti tällä kertaa jo ekan päivän jälkeen. Ajoin itse sinne autolla ja yhden päivän takia en jaksa ajella. Itse pyysivät olemaan vielä viikonlopunkin, mutta sanoin että tytöllä on jo niin ikävä isiä että lähdetään pe-aamuna ajelemaan kotiin. Isi just tuli kotiin ja tämä ei ollut edes valkoinen valhe vaan tytöllä oli kova ikävä.

Kun ollaan joskus oltu 3-4 päivää samalla tavalla mulla on ärsyttänyt. Eniten ehkä mua ärsyttääkin se, että ennen kumminkin ihan oikeasti älykäs ja aktiivinen äitini on niin eri ihminen. En meinaa päästä sen yli vaikka muutos tapahtui pikku hiljaa tuossa noin 10-5 v sitten. Äitini jäi eläkkeelle jo 9 v sitten kun hän sai varhaiseläkkeen fyysisistä syistä. Isä jäi eläkkeelle 5 v sitten. Siis mua ärsytti jo ennen kuin itsestäni tuli äiti, joten ei edes johdu siitä.

Isä ei oo muuttunut niin paljoa, toki väsyy aiemmin kuin joskus nuorena. Olin lapsena isin tyttö ja kaikki lapsenlapsetkin on aina olleet tuon vaarin perään.

Voi että kun tulin surulliseksi ap.n kirjoituksesta:( Todellakin pikkuasioista viitsit valittaa!!!! Sentään omat vanhempasi jotka on sulle elämän antaneet!
Tottakai tuonikäisillä vanhemmilla on omat rutiininsa ja vaivansa, sun on vaan hyväksyttävä se!
Kaikki me vanhetaan koko ajan, sullakin se vielä tulee eteen!

Varmaan tulee, mutta voi se silti ärsyttää. Kuten kaikki muut tässä ymmärsivät.

Suosittelen erittäin lämpimästi vain 1-2 yön reissuja.... Itse en jaksa mennä vanhempieni luokse yöksi lainkaan. Jos olet lyhyemmän aikaa siellä niin varmaan jaksat paremmin kaikkia juttuja... Ja säilytät hyvät välit heihin, pahintahan olisi, että välit katkeaisi.

Suosittelen erittäin lämpimästi vain 1-2 yön reissuja.... Itse en jaksa mennä vanhempieni luokse yöksi lainkaan. Jos olet lyhyemmän aikaa siellä niin varmaan jaksat paremmin kaikkia juttuja... Ja säilytät hyvät välit heihin, pahintahan olisi, että välit katkeaisi.

Se käy ainakin yksin ajaessa raskaaksi, kun matkaa on kumminkin vähän yli 500 km. Vaikkakin suurelta osalta hyvää tietä, niin silti kestää niin kauan että yhden yön takia en viitsi ja junalla tulee liian kalliiksi.

Me ollaan edellisen kerran käyty helmikuussa koko perhe (3 yötä), nyt käytiin ja kesällä mun vanhemmat tulevat tytön synttäreiden tienoilla viikoksi ja me varmaan käydään 1-2 krt sitten loppuvuoden aikaan.

Kiitos kaikille ymmärryksestä... vaikka tälle ei voi mitään, niin sekin auttaa kun joku ymmärtää, että nämä pikkuasiatkin voi rasittaa näin paljon.

Kumminkin haluan tytölle hyviä lapsuuden muistoja mummolareissuista, ja toistaiseksi hän itse on ollut innolla lähtemässä sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille ymmärryksestä... vaikka tälle ei voi mitään, niin sekin auttaa kun joku ymmärtää, että nämä pikkuasiatkin voi rasittaa näin paljon.

Kumminkin haluan tytölle hyviä lapsuuden muistoja mummolareissuista, ja toistaiseksi hän itse on ollut innolla lähtemässä sinne.

Hohoijakkaa:(
No kiva että et ole vielä lasta aivopessyt ettei haluaiskaan mennä mummolaan!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Hohoijakkaa:(
No kiva että et ole vielä lasta aivopessyt ettei haluaiskaan mennä mummolaan!

Kyllähän se into joskus loppuu väkisin, vanhimman sisareni lapset jo +10 ja eivät enää halua, ja noista kummityttöni on mulle itse sanonut että hävettää mummon käytös joskus (just noi höperöitymisen oireet ja se jäykkä rutiini). Eikä tarvi aivopestä eikä mainita itse mitään, että ärsyttää, eikä tapella isovanhempien kanssa.

Ymmärrän sua hyvin ap :hug: Meillä vähän samaa menoa anoppilassa. Me ei tosin olla kun ihan max 3 yötä, kun kukaan meistä ei kestä kauempaa ja anopista tulee inhottava lapsille kun väsyy. Ensin kiukuttelee kun lapset vierastaa kun ei olla nähty pitkään aikaan. Sitten vähän aikaa touhuaa lasten kanssa ja kun mitta tulee täyteen (siis aika nopeasti) rupeaa tiuskimaan ilkeästä tai kohtelee lapsia kuin ilmaa. Siis kun voisi vaan nätisti sanoa ettei jaksa leikkiä, mutta anoppi saattaa poistua paikalta mitään sanomatta tai vaan paiskata oven lapsen nenän edestä kiinni... useamman kerran on lapsi tullu itkien kysymään miksi mummi teki noin :ashamed: *huoh* ei sen järjen juoksua jaksa kukaan käsittää..

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Ymmärrän sua hyvin ap :hug: Meillä vähän samaa menoa anoppilassa. Me ei tosin olla kun ihan max 3 yötä, kun kukaan meistä ei kestä kauempaa ja anopista tulee inhottava lapsille kun väsyy. Ensin kiukuttelee kun lapset vierastaa kun ei olla nähty pitkään aikaan. Sitten vähän aikaa touhuaa lasten kanssa ja kun mitta tulee täyteen (siis aika nopeasti) rupeaa tiuskimaan ilkeästä tai kohtelee lapsia kuin ilmaa. Siis kun voisi vaan nätisti sanoa ettei jaksa leikkiä, mutta anoppi saattaa poistua paikalta mitään sanomatta tai vaan paiskata oven lapsen nenän edestä kiinni... useamman kerran on lapsi tullu itkien kysymään miksi mummi teki noin :ashamed: *huoh* ei sen järjen juoksua jaksa kukaan käsittää..

Meillä anopilla alkoi noin ja nykyään ei voi käydä kylässä. On ihan dementikko, päälle 80, sai mieheni iltatähtenä päälle 40-vuotiaana. Mies joskus käy yksinään. Ei anoppi enää viimeisillä kerroilla tiennyt edes kuka mä olen joten ihan turhaa meidän muiden sinne mennä.

:hug:

Yhteistyössä