Olipa mautonta äidiltäni

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Puhuin hänen kanssaan äsken puhelimessa ja kerroin, että erään kaverin lapsi kastettiin Sisuksi. Äitini oli ihan järkyttynyt ja aloitti älyttömän haukkumisen, vaikka ei edes tunne koko ihmistä. Sanoi, että on todella typerää ja naurettavaa antaa tuollaisia nimiä. "Eihän se edes ole nimi. Se on autonmerkki. Samantien voisi antaa nimeksi vaikka Pillu jos tommosia antaa." En osannut kommentoida. Sisu ei ehkä ole nimi minkä itse antaisin, mutta ei se minua raiteiltanikaan saa. Olen kuullut paljon hullumpiakin nimiä ja oikeasti sellaisia joista saa miettiä, että kiusataano lasta. Sisua tuskin nimestään kiusataan tänä päivänä, en jaksa uskoa sellaista.

Sitten äitini jatkoi jauhamistaan, että jos olisi joku hänen tuttunsa niin saattaisi jopa vittuillen kutsua lasta pikku-Fiatiks tms.

Olikohan hän olevinaan kovinkin fiksu ja hauska. Lopetin puhelun lyhyeen, kun en jaksa keskustella moisen kanssa.

Niin ja oma lapsemme kastettiin juuri Oliviaksi ja siitä äitini äsken sanoi, että se sentään on ihan hyvä nimi. Ai ihan hyvä? Jäi vähän takaraivoon kaihertamaan, että on ilmeisesti sitäkin nimeä pitänyt ensin vähän makustella.

Tuli tosi kurja mieli joka tavalla.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja olisikohan sinulla:
synnytys masennun...?

Kuullostaa vähän siltä.
Mitä? Ai synnytysmasennus? No ei todellakaan ole, mutta kai sitä nyt hyvänenaika saa pitää mauttomana ja loukkaavana tuollaisia puheita vaikkei olisi ikinä synnyttänytkään. Oliko nuo sinusta siis ihan aikuisen ihmisen fiksuja kommentteja? Että samantien nimeksi Pillu jos kerran Sisu?

meillä
Meillä on kaveriperheessä Sisu niminen poika. Aika usein olen saanut jollekin selitellä nimeä, kun olen sanonut, että oltiin leikkimässä Sisun kanssa. Kyselevät, että oikeastiko tosiaan on nimenä Sisu. Itse olen ehkä vähän tyhmä, mutta ei käynyt mielessäkään, että onpa outo nimi, kun kuulin eka kertaa pojan nimen. Ja en yleensäkään mieti ihmisten nimiä sen kummemmin. Aika erikoinen nimi saa olla, että minulta kommenttia saa. Jokainen äiti ja isä antaa lapselleen sen nimen mikä parhaalta tuntuu.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Taitaa sun äiti olla aika kriittinen. Älä välitä, se on tärkeintä että te miehen kanssa pidätte lapsenne nimestä. Ei sun tarvitse äitiäs miellyttää... :)
Ei tarvitsekaan. Eniten minua häiritse tuo älytön ja naurettava paasaus ja nuo typerät jutut Pilluista ja muusta.

Ja vielä sanoi, että jos oman lapsenlapsen nimi olisi Sisu niin kysyttäessä hän käskisi ensin kysyjän istua ja kertoisi sitten, että nimi on niin saatanan kamala, että ei kehtaa muuten sanoa.

Itsensä tuollaisilla puheilla naurettavaksi tekee. Ja kun koitin sanoa, että tänä päivänä on niin erikoisia nimiä lapsilla, että Sisu tuskin erottuu missään nimessä koulussa muista niin äitini oli silti sitä mieltä, että Sisu on ehdottomasti sieltä karmeimmasta ja omituisimmasta päästä. Mielestäni sitä on kyllä paljon omituisempiakin nimiä, esimerkiksi sellaiset itse keksityt ja väännetyt nimet jotka hädintuskin on menneet nimilautakunnasta läpi.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Sun viestisi on tosi provosoiva. Onko kuitenkin tarkoitus äitisi kautta kertoa omia mielipiteitäsi..
Ihan miten vain tahdot uskoa. Ilmeisesti sulla on tapana nähdä rivien välissä jotain. Minä olin ihan aidosti hämmentynyt siitä, että aikuinen puhuu noin. Miten kukaan voi sanoa, että lapselle voisi antaa nimeksi samantien Pillu?!?!?!

Ja joo Sisu ei ole nimi minkä itse antaisin, mutta minusta se on kuitenkin aika neutraali nimi. Tai siis suhtautumiseni siihen on ihan yhtä neutraalia kuin likimain kaikkiin muihin toisten lasten nimiin. En saa sätkyä suuntaan tai toiseen. Jotain Kuu-Valoa voin hieman päivitellä ääneen. Silti en ikinä vertaisi sitä "Pillu"-nimeen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
Meillä on kaveriperheessä Sisu niminen poika. Aika usein olen saanut jollekin selitellä nimeä, kun olen sanonut, että oltiin leikkimässä Sisun kanssa. Kyselevät, että oikeastiko tosiaan on nimenä Sisu. Itse olen ehkä vähän tyhmä, mutta ei käynyt mielessäkään, että onpa outo nimi, kun kuulin eka kertaa pojan nimen. Ja en yleensäkään mieti ihmisten nimiä sen kummemmin. Aika erikoinen nimi saa olla, että minulta kommenttia saa. Jokainen äiti ja isä antaa lapselleen sen nimen mikä parhaalta tuntuu.
Niin tuota minäkin tarkoitin. Eli en itse antaisi nimeksi Sisu mutta en toisaalta antaisi nimeksi Mattikaan. En pidä sitä sen kummempana nimenä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Hei mä olen kauris ja ei sisu mikään paha nimi ole on niitä palstalla hullumpiakin kuullut.
En mä sitä nimeä, vaan kauriit on just sellasia jotka haukkuu paskaks kaikki vaikka eivät edes tunne.
En osaa nyt ajatella mikä äitini on... Syntynyt helmikuun alussa eli..?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Alkuperäinen kirjoittaja äitee:
Hei mä olen kauris ja ei sisu mikään paha nimi ole on niitä palstalla hullumpiakin kuullut.
En mä sitä nimeä, vaan kauriit on just sellasia jotka haukkuu paskaks kaikki vaikka eivät edes tunne.
En osaa nyt ajatella mikä äitini on... Syntynyt helmikuun alussa eli..?
Ai, no vesimies se on sitten. :LOL:

Ilmankos puhuu noin rumia :kieh:

ap
Mutta sanokaa nyt mitä mieltä te olette ihmisestä, joka ilmaisee mielipiteensä noin? Jos minä en pidä jostain nimestä ja puhun siitä jonkun kanssa niin saatan käyttää sanoja "kummallinen" tai "outo" tai "väkisinväännetty" tms. Mutta en minä kuohu ja vaahtoa jonkun toisen ihmisen lapsen nimen takia noin enkä todellakaan ala puhumaan jotain typerää pilluista nimenä. En pidä ihan terveenä puheena...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta sanokaa nyt mitä mieltä te olette ihmisestä, joka ilmaisee mielipiteensä noin? Jos minä en pidä jostain nimestä ja puhun siitä jonkun kanssa niin saatan käyttää sanoja "kummallinen" tai "outo" tai "väkisinväännetty" tms. Mutta en minä kuohu ja vaahtoa jonkun toisen ihmisen lapsen nimen takia noin enkä todellakaan ala puhumaan jotain typerää pilluista nimenä. En pidä ihan terveenä puheena...
Ei vesimiehet olekaan terveitä :kieh:

vieras
Jaha, ihan muutama päivä sitten töissä luin kahvitauolla kastetuista Sisu-nimen, minä tykkäsin, kukaan muu pöydässä ei.

Oli aika julmaa tekstiä äidiltäsi, hyi olkoon. Kukaan taatusti ei anna lapselleen nimeä ajatellen "annanpa oikein hölmön", jokainen valinnee nimen sen mukaan, mitä pitää hyvänä, jopa parhaana. Äitisi puhui lapsesta todella tökerösti, ajattelematonta tai ainakin äärimmäisen junttia ja huonoa käytöstä. Kun eriävän mielipiteen todellakin voi esittää ilman, että käyttää alatyyliä, loukkaa tahallaan, yms.

Toki sinäkin, ap, olisit voinut kertoa asian hieman lievemmin tässä, jättäen joitain äitisi sanomisia suoraan kopioimatta tänne. Sillä loukkaa se, sanoit jollekin suoraan että "v**u sulla on hölmö nimi" tai sanoit hänelle "kaveri sanoi että v**u sulla on hölmö nimi" :whistle:

Ihmiset ilmaisevat itseään kovin erilaisilla tavoilla. Itse en kauheasti ap:n kertomaa käytöstä arvosta, mutta jokainen meistä vastaa vain omasta käytöksestään.

Sisu nimestä pidän kyllä kovastikin ja olisin harkinnut omallenikin jos isänsä olisi suostunut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Sun viestisi on tosi provosoiva. Onko kuitenkin tarkoitus äitisi kautta kertoa omia mielipiteitäsi..
Tämä minullekin tuli mieleen, ja pisti silmään.. ilmeisesti porvoosta koko juttu.
Minä en kyllä käsitä mikä tuossa viestissäni oli provosoivaa. Äitini käytös kylläkin oli sitä. Selvästi yritti koko ajan lypsää minultakin jotain vastaavaa, mutta vaihdoin puheenaihetta ja lopetin puhelun heti kun pystyin. En jaksa edes alentua puhumaan tuollaisia.

Mutta teidän mieliksi voidaan sopia, että tämä on Porvoosta. Tai Kajaanista. Tai Lappeenrannasta. Tai ihan mikä vain teille sopii.

Yhteistyössä