olinko liian rankka 4½ vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rangaistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rangaistus

Vieras
vietimme eilen kuopuksen 3v syntymäpäiviä ja kuopus sai kauan toivomansa traktorin lahjaksi. nytten 4½v heiti tahallaan traktorin lattialle niin että traktori meni tuhannen päreiksi. 4½v sai myös elilen vaarilta rahaa 20e ja nyt sanoin että hän saa niillä omilla rahoillaan ostaa velille uuden traktorin huomenna koska tahallaan tuon velinsä uuden traktorin meni rikkomaan! kauhea huutohan tuosta tuli molemmille lapsille.

nyt mietin olinkohan liian ankara.

Mulla on 4½ v poika, eikä rangaistus kuulosta lainkaan sellaiselta mitä hän ei ymmärtäisi, eikä ole liian raju rangaistus.

Lisäksi saisi todellakin sydämestään pyytää anteeksi pienemmältä.

Et ole. Mun mielestä on ihan oikea rangaistus, vaikka tiukka onkin. 4,5 vuotiaan on hyvä jo opetella, että teoilla on seuraukset, ja jos tahallaan rikkoo veljen syntymäpäivälahjan niin se pitää jotenkin hyvittää.

Oon päiväkodissa töissä ja kyllä tuon ikäinen mun mielestä jo pystyy ymmärtämään, että kyllähän se hajoaa ja sitten sitä ei enää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja rangaistus:
vietimme eilen kuopuksen 3v syntymäpäiviä ja kuopus sai kauan toivomansa traktorin lahjaksi. nytten 4½v heiti tahallaan traktorin lattialle niin että traktori meni tuhannen päreiksi. 4½v sai myös elilen vaarilta rahaa 20e ja nyt sanoin että hän saa niillä omilla rahoillaan ostaa velille uuden traktorin huomenna koska tahallaan tuon velinsä uuden traktorin meni rikkomaan! kauhea huutohan tuosta tuli molemmille lapsille.

nyt mietin olinkohan liian ankara.

Oikein hyvä rangaistus!

kyllä tuo meidänkin 4½v tajusi että se on hänen rahoistaan pois koska itki ja huusi etä sitten minulla ei ole niin paljon rahaa jos ostan xxx:lle traktorin! joten ymmärtää kyllä sen että kun rikoi on se häneltä pois. kun kysyin että miten meni rikki sanoi että heitin sen tuohon.

ikäinen jo tietää, ettei nois saa toimia toisten lelujen kanssa ja omienkaan, että menevät rikki. Minusta on oikea rangaistus, muistaa ensi kerralla asian paremmin ja jättää tekemättä.

Mun mielestä ihan asiallinen rangaistus. Mulla on 4½-vuotias tyttö, jonka kyllä oletan ymmärtävän, miten veljen (ja myös muiden) tavaroita käsitellään. Vahinkoja sattuu mutta jos tahallaan rikkoo niin mun mielestä siitä pitää tulla tuntuva rangaistus ja keskustelu päälle, miltä mahtaa pikkuveljestä nyt tuntua.

ymmärrän toki etä on katteellinen ja mustasukkainen kun veli sai lahjoja ja ymmärrän senkin että poika varsin hyvin ymmärsi ja tiesi mitä teki kun tuon lattialle heitti! tahallaanhan tuo sen rikkoi koska kateellinen oli traktorista ja ajattelin varmaan että jos hän sen rikkoo ei velillä enään ole traktoria.

silti mielestäni saa nytten kärsiä rangaistuksen ja ostaa sen uuden.

Hyvä rangaistus.
Aloin vaan miettimään et pitäsköhän mun opettaa tolle omalle samanikäiselle rahan arvoa, ku sille kolikot ja setelit ei merkkaa mitään. Ei siis tajua rahan merkitystä (isovanhemmat antaa rahaa niin se on yhtä tyhjän kanssa, tuo mulle vaan :whistle: :D ) . Tai siis tietää että raha on se jolla maksetaan, isi käy töissä että saa rahaa jne. Mutta jos tolle antaa omaa niin se on yhtä tyhjän kanssa. Eli miten tollaisessa tilanteessa rangaistaan sitten, jos lapselle rahanmenetys on se ja sama?

meillä on rahan arvon oppinut siitä että joka lauantain saa molemmat lapset 3e ja sillä saavat joko ostaa karkkia tai jonkun lelun tms.. on jäänyt myös lauantaikarkkien osto vähemmälle koska ostavat lelun useimiten. tuolla saa esim pikku lego paketin. tai jos ostaa karkkia siitä jää yli ja seuraavana viikonlopuna saa vähän isomman lelun ostettua:)
ei tokikaan rahasta niin ymmärrä että osaisi itse katsoa paljonko mikäkin maksaa mutta jotain siitä oppinut kuitenkin ja tietää sen että jos rahaa on vähän saa vähemmän..

Yhteistyössä