Olin vähän :O kun kaveri kertoi että heidän 2v ja 4v eivät nuku vielä öitä heräämättä

  • Viestiketjun aloittaja gsf
  • Ensimmäinen viesti
"no niin"
Meillä on 4 ja 2 vuotiaat. 4 vuotias nukkuu pääsääntöisesti läpi yön omassa sängyssä mutta toisinaan saattaa tulla viereen. 2 vuotias tulee vaihtelevasti myös viereen eli herää yöllä.
Ehkä on tehty jotain väärin sitten..ovat kyllä olleet ihan vauvasta asti huonoja nukkumaan. Nyt on asiat tosi hyvin kun nukkuvat edes suurimman osan öitä hyvin ja omissa sängyissäänkin jopa.
 
[QUOTE="a-p";30619104]Mutta sä tuskin valvotat vanhempias enää heräämisen takia. Mahtaa kaverilla olla rankkaa jos 4v joutunut jo lasten kanssa heräilemään :([/QUOTE]

Öh. Mulla on muutama lapsi, ja jokainen on heräillyt öisin kertaalleen vessaan tai painajaiseen tai janoon tai siihen ko on pudonnut sängystä tai siihen kun joku toinen on herännyt.

Ihan normaalia minusta :D

Nykyään teinit saattavat nukkua koko yön putkeen, tosin se yö alkaa vasta joskus puoliltaöin. Kuopus taas herää yhä aamukuuden tienoilla ja käy vessassa ja painuu sit takaisin unille tunniksi, pariksi.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierass
Yksi meidän lapsista mönki viereen aina 6 vuotiaaksi saakka. Ikää on lähes tuplat jo, mutta silti valittelee, kuinka heräsi yöllä. Nykyään pysyy omassa sängyssään. Tai yhtenä aamuna löysin hänet sohvalta, kun oli mennyt sinne nukkumaan, kun oli vaan pyörinyt tuntikausia omassa sängyssään ensin.
 
viera.s
Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Vaikka vauva alkaisi jo alle vuoden iässä nukkumaan yöt putkeen, saattaa hyvin tuossa vaiheessa alkaa esim. vessa-asioiden takia heräämään joka yö. Sitten tietty painajaisia yms. satunnaisia herätyksen aiheita on kaikilla lapsilla joskus.

Meidän lapsi alkoi kyllä 2-vuotiaana nukkumaan yöt pääosin putkeen, hänellä kun sattuu olemaan niin hyvä pidätyskyky, ettei hänen ole tarvinnut yöllä käydä vessassa tuon jälkeen juuri koskaan (ja alle 2-vuotiaana toki olikin yöllä vaipat). Kaveripiirissä tuntuu kuitenkin olevan tavallista, että 3-5-vuotiaat joko käy vessassa yöllä tai sitten on yökastelua.

Ja tietysti meidänkin lapsi vielä 5-vuotiaanakin aina välillä herää yöllä, mutta harvoin herättää meitä, vaan kömpii sitten vaan peittonsa ja tyynynsä kanssa samaan sänkyyn nukkumaan ja aamulla vasta huomataan asia. Jo 3-vuotiaana teki näin, eikä juuri meitä herätellyt vaikka olisi itse herännyt, alle 3-vuotiaana nukkuikin jo valmiiksi samassa sängyssä. Jos lapsella ei ole lupa tulla viereen ja alkaa yöllä pelottaa, sitten tietysti hänen täytyykin vanhemmat herättää.
 
"Veera"
Kyllä meillä 4v tulee lähes joka yö viereen. 5v myös joskus. ei ne si änsä vanhempia valvota vaan tulevat vaan nukkumaan. Ja varmasti jos vierrentuleminen kiellettäisiin ja sitkeästi palautettaisiin lasta sänkyynsä niin lakkaisi tulemasta mutta ei oo haluttu kieltää kun selvästi läheisyyttä kaipaavat.
 
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
"Nappi"
Noh, meillä on kuusvuotias joka edelleen herättää useimpina öinä kerran tai kaks. Eikä varmasti ole passattu pilalle. Rutiinit on ollu, läheisyyttä ja lämpöä, kehittyy vähintäänkin normaalissa aikataulussa muuten. On kyllä aika paljon tutkimuksiakin varuiksi tehty, eikä lapsessa ole mitään vikaa. Kyseessä on vaan lapsen ominaisuus. Ja kun seuraavaks joku keksii syyttää meitä vanhempia, niin ei tunnu missään. TIEDÄN, että lapsen kanssa ei ole toimittu väärin tai että syy ei ole meissä vanhemmissa. Eikä lapsi sitä ilkeyttään tee. Sama kun syyttäis unissakävelevää lasta siitä että se nousee yöllä ylös. Hyvin nukkuvien lasten vanhemmat toisinaan erehtyy luulemaan, että lapset nukkuu siks etä vanhemmat on niin erinomaisia. Kyse on vaan tuurista, minkälaisia ominaisuuksia kenenkin lapsessa sattuu olemaan.
 
On se kyl miten jotku olettaa että jos toisella lapset tekee ja toimii erilailla kun itellä, heti on vanhemmat tehneet väärin. Tiiätkös että toiset lapset vaan nukkuu putkeen ja toiset ei. Jotku ei aikuisenakaan kuten minä.
 
mgkmgf
Meillä ekaluokkalainen nukkuu pääasiassa yöt putkeen. Kyllä se kuitenkin kerran viikossa vähintään käy meidän sängyn vieressä raportoimassa, että näki pahaa unta. Vien sänkyyn takaisin ja vähän silitän, niin siihen se nukahtaa. Neljävuotiaalla on oma patja meidän huoneen lattialla, hän tulee siihen nukkumaan joka yö kahden ja neljän välillä. Viereen en ota, kun ei mahdu :)
En tiiä. En minäkään nuku öitä putkeen. Viime yönä heräsin neljä kertaa. Se on kyllä ärsyttävää, koska aamulla yleensä väsyttää, kun uneni on niin katkonaista.
 
Arrrrgh
No meillä herää 9-vuotiaskin vielä lähes joka yö. Ja kömpii viereen :) Ja juu, herään siinä kyllä itsekin.

Mä tosin heräilien 5-6 kertaa yössä muutenkin. Ja aattele, oon jo neljäkymppinen! Oon heräilly aina, jopa teini-ikäisenäkin. Pitääkin soittaa heti mutsille ja kysyä, mitä se on tehny väärin :-D
 
kjhgf
Mun mielestä kuulostaa erikoiselta, jos 2- ja 4-vuotiaat eivät heräile lainkaan. Onko vanhemmissa joku vika, kun he eivät herää lapsen tarpeisiin yöllä?
Kyllä se ihan normaalia on, kun rytmit on olleet samat. Meillä 4v ja kohta 2v ja nukkuvat yöt heräämättä. Ainoastaan kipeänä ollessaan tai 4v:n herätessä harvoin painajaiseen saattavat herätä. Tuolloinkin nelivuotias osaa itse tulla meidän viereen, 2v haetaan :) jos terveitä ovat, niin en minäkään ymmärrä miksi eivät tuossa iässä jo nuku.
 
......
No meillä 5v. herää vielä monta kertaa yössä. Se on ihan lapsikohtaista, ei kerro mistään viasta vanhemmissa. 2v. taas nukkuu sikeästi putkeen koko yön. Samalla tavalla molempia kasvatettu. Ystäväni 4 kk vauva nukkuu yöt kokonaan tai ainakin 7 h, heidän parivuotiaansa taas herää 10 krt.
 
Muzzi
Meidän lapsemme täyttävät kohta 4 ja 2. Vanhempi saattaa nukkua koko yön, tai sitten ei. Nuorempi heräilee ihan varmasti.

Niin, ja muuten vanhempi lapsi tunnisti kaikki aakkoset 1,5-vuotiaana ja nuorempi oli päivä- ja yökuiva 1v9kk iässä. Näin varmaan teilläkin, vai teitkö ehkä jotain väärin?
 
yöpissattaja
Mun mielestä kuulostaa erikoiselta, jos 2- ja 4-vuotiaat eivät heräile lainkaan. Onko vanhemmissa joku vika, kun he eivät herää lapsen tarpeisiin yöllä?
Näin minäkin ajattelin viestin luettuani. Meillä on juurikin 4 ja 2 vuotiaat lapset ja nuorempi heistä herää kahdesti yössä käymään pissalla (=herättää minut avukseen), vanhempi herää kerran samasta syystä.
 

Yhteistyössä