Olin tänään siellä lääkärineuvolassa..

• Viestiketjun aloittaja Kippuravarvas
  • Ensimmäinen viesti
weballergy
Alkuperäinen kirjoittaja Miä:
Miten se teille pitää perustella että kelpaa? Miksi pitää olla joku painava syy? Jos ei vaan halua niin miksi se ei riitä? Huh =)
Mutta silti vaadit perusteluja, miksei jotkut sitä ymmärrä ettet käynyt neuvolassa? Sulla ei siis ole mitään syytä mikset käynyt?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli MIÄ sä et tiennyt etkä ollut selvittäny itsellesi, MIKSI siellä neuvolassa käydään :/ Saako kysyä sun ikää? Eikä oo mitään ikärasismia..
Itseasiassa tiesin oikein hyvin miksi siellä käydään =) Ja mitä siellä tehdään. Ehkä juuri siksi en sinne mennytkään ;)

On eri asia tietää, mitä siellä tehdään kuin tietää MIKSI ne tehdään. Ja sä et selvästikään sitä ole tiennyt. Siksi mua ihmetyttää, miten tähän päätökseen oot tullut.
Minä tiesin jopa senkin =) Olin vaan eri mieltä ja toimin erilailla kun muut. Enkä kadu enkä häpeä sitä vaikka miten väännettäisi tästä..
Justhan sä totesit ettet tiennyt esim. näitä sairauksia =) Kovin menee ristiriitaiseksi sun tiedot nyt... Mistä sä olit eri mieltä ja miksi? Perustele. Minä oikeesti haluan sun kanssa tästä keskustella asiallisesti.
Tarkoitin että tiesin että vauvan ja äidin hyväksi niitä tutkimuksia tehdään jos tehdään. Olin eri mieltä siitä että neuvolaan pitää mennä. Minä en mennyt, syistä joita en kovin järkevästi osaa selittää. Mutta hyvin pärjäsin ilmankin ja osasin mennä lääkäriin kun tuli ongelmia.
Niin, mutta sä et tiennyt etkä tiedä, mitä ne riskit on.

Siis, jotenki voisin ymmärtää sun kannan tähän asiaa, jos olisit lääkäri, gynekologi tai lastenlääkäri, ja sulla olis se heidän tietotaito raskauksista ja niiden mahdollisista ongelmatilanteista. Silloin sä olisit voinut tehdä tän päätöksen tietäen kaikki ne riskit ja silti olisit sujut itsesi kanssa.

Mutta sä olit ilmeisesti täysin valmistautumaton tekemään päätöstä, joka ikävä kyllä ois voinut vaarantaa sun ja lapsen terveyden ja jopa hengen, vaikka sä et edelleenkään sitä tunnu ymmärtävän...

Sö oot nuori tai olit silloin ku raskaana olit, eiks niin ...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Tämä koko asia kuuluu samaan kastiin esim. kotisynnytyksen kanssa.. JOs joku ihan väkisin haluaa vaarantaa (pahimmassa tapauksessa tapattaa) itsensä ja lapsensa niin hittojako se mulla kuuluu... Minä vaan en jaksa sellaista itsekkyyttä ja typeryyttä ymmärtää...
ja hopsis taas. suunniteltu kotisynnytys terveella normaalisynnyttajalla ei ole yhtaan sen vaarallisempi vaihtoehto kuin sairaalasynnytyskaan.

nimim. viimeksi torstaina taas kotisynnytysta hoitamassa B) :wave:

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Miten se teille pitää perustella että kelpaa? Miksi pitää olla joku painava syy? Jos ei vaan halua niin miksi se ei riitä? Huh =)
Mutta silti vaadit perusteluja, miksei jotkut sitä ymmärrä ettet käynyt neuvolassa? Sulla ei siis ole mitään syytä mikset käynyt?
Missä miä niin vaadin? Jos niin tein niin ei ollut tarkoitus..

briteissä asunut
Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Tämä koko asia kuuluu samaan kastiin esim. kotisynnytyksen kanssa.. JOs joku ihan väkisin haluaa vaarantaa (pahimmassa tapauksessa tapattaa) itsensä ja lapsensa niin hittojako se mulla kuuluu... Minä vaan en jaksa sellaista itsekkyyttä ja typeryyttä ymmärtää...
ja hopsis taas. suunniteltu kotisynnytys terveella normaalisynnyttajalla ei ole yhtaan sen vaarallisempi vaihtoehto kuin sairaalasynnytyskaan.

niin olikos briteissä isompi vai pienempi synnytyskuolleisuus äideillä ja vauvoilla kun suomessa?

ei kannattaisi niillä luvuilla brassailla turvallisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Sinun iloksesi voin kertoa etten todellakaan halua enempää lapsia, helpottaako se? Vaikka miten haukut niin et saa minun mieltäni pahoitettua, ole hyvä vaan ja jatka yritystä =)
Anteeksi: mä en jaksais lukea koko ketjua, eli mistä sua tässä nyt syytetään??
Siitä kun en käynyt neuvolassa raskaana ollessani ennenkuin 7 kuulla ja silloinkin vaan siksi kun tuli ongelmia =) Anna tulla kakkaa :D
En kykene: mä en saanut mitään, en sitten mitään irti neuvolasta koko jätkän odotus aikana, ja siitä syystä karsinkin ne käynnit niin että kävin ihan minimaalisen verran....
Käyn varmaan seuraavastakin just sen minin, jos täti on mukava: ja saa siitä tietty sen ett saa omaa aikaa jos pääsee yksin menemään. :D

jep,jep... Ja tuntuu varmasti tosi ihanalta tietää, jos vauva sydän äänet romahtaa tai jos alkaa verta tulla kun härän kurkusta,että eihän tästä ole kun puolentunnin matka sairaalaan... Ja syyttää siitä itseään koko loppuelämän... Varmasti tavoiteltava olotila :headwall:

Hippa
En kykene: mä en saanut mitään, en sitten mitään irti neuvolasta koko jätkän odotus aikana, ja siitä syystä karsinkin ne käynnit niin että kävin ihan minimaalisen verran....
Käyn varmaan seuraavastakin just sen minin, jos täti on mukava: ja saa siitä tietty sen ett saa omaa aikaa jos pääsee yksin menemään. :D
Peesi, jos kaiki menee ok, ja sen yleensä oma kroppakin kertoo, niin eipä tuolla neuvolakäynneillä kostu kuin sydänäänien kuuntelun... Ja vauvan liikkeet jo yleensä kertonu, et silläkin kaikki ok...

Alkuperäinen kirjoittaja briteissä asunut:

niin olikos briteissä isompi vai pienempi synnytyskuolleisuus äideillä ja vauvoilla kun suomessa?

tahan asiaan ma voin todeta vaan sen verran, etta taalla on populaatio HIUKKASEN erilaista kuin suomessa, jossa lahes kaikki synnyttajat on perusterveita, koulutettuja ja hyvassa kunnossa olevia. ja yleensa ottaen raskaanaolevat syovat varsin terveellisesti suomessa. briteissa asukasmaara on kuitenkin n. 60 milj. ja asukkaita JOKA puolelta maailmaa ja osa synnyttajista todella koyhista ja kurjista oloista ja huonossa peruskunnossa. nuo asiat kuitenkin vaikuttaa tilastoihin aika paljon.

määä

[/quote]

Siitä kun en käynyt neuvolassa raskaana ollessani ennenkuin 7 kuulla ja silloinkin vaan siksi kun tuli ongelmia =) Anna tulla kakkaa :D [/quote]

oisko noi ongelmat voinu välttää, jos oisit käyny neuvolassa kuukauden välein tarkistuttamassa että kaikki ok?

Hippa
[jep,jep... Ja tuntuu varmasti tosi ihanalta tietää, jos vauva sydän äänet romahtaa tai jos alkaa verta tulla kun härän kurkusta,että eihän tästä ole kun puolentunnin matka sairaalaan... Ja syyttää siitä itseään koko loppuelämän... Varmasti tavoiteltava olotila :headwall:
Ja kun näin voi käydä jo ihan ilman että on suunnitellu synnyttävänsä kotona... Ei kaikki oo tossa vaiheessa synnärillä... Elämä ON!

ihme vauhkooja?!
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae21060 vaikka tässä sitä tietoa
Alkuraskauden aikana ennenaikaisen synnytyksen riskiä ei voida seuloa ensimmäistä kertaa raskaana olevilta.

Tämän lainasin tuolta. Niin miten se minun neuvolassa käyntini olisi ennenaikaisuuteen vaikuttanut?

Siis säkö et ymmärrä, että sulta voi jäädä toteamatta jokin sairaus tai tulehdus, jos et käy neuvolassa??
Minä tässä puhun vaan siitä ennenaikaisuudesta =)

Voi luoja! No niin minäkin =) Miten ei tajua, että nuo liittyy juuri siihen enneaikaisuuteen ?? Hoitamattomina seuraukset voi olla pahoja, mutta jos käy seurannassa, ne löydetään ajoissa ja voidaan hoitaa ja ei tuu ennenaikasia synnytyksiä näiden takia.
Mimmonen tulehdus tai sairaus sitten ihmisellä voi olla ettei sitä itse ollenkaan huomaa? Kun minä en tiedä =)

No vaikka bakteerivaginoosi tai kohdunsuun heikkous ( avautuu ilman ainuttakaan supistusta) tai kohdunsuun solumuutokset, jotka pahenee raskauden aikana ja kaikki nämä ovat riskitekijöitä ennenaikaiseen synnytykseen
ei luoja! bakteerivaginoosi oireilee ja sen kylla huomaa jokainen ja aivan varmasti hakeutuu terkan/laakarin juttusille.

tuommoinen heikko kohdunsuuhan rakastaakin sisatutkimusta. naisilla, joilla taipumusta tahan, on yleensa keskenmenoja taustalla ja jo tamankin vuoksi tarkemmassa seurannassa.

ja illan paras, solumuutokset kohdunsuulla!! voisikos joku mua valaista kuinka nama loytaa sisatutkimuksella? ma olen aina luullut etta tahan tarvitaan soluviljelya ja mikroskooppia. kylla taitaa nuo suomalaiset laakarit olla huippuetevia! ottakaapas todellakin asioista selvaa ennenkuin alatte niita taytena totena julistaan!
Tässä oli kyse siitä, että jätetään kaikki neuvolaseurannat väliin ;) Pysy sä vaan siellä ulkomailla hoitamassa niitä äitejä teidän maan käytäntöjen mukaan ja anna lääkäreiden, kätilöiden ja terveydenhoitajien hoitaa ne täällä meidän käytäntöjen mukaan =)

Osaako ne neuvolan lääkärit katsoa sen kohdunsuun? Ei ainakaan meillä. Mulla se aukee, menee kiinni ja taas aukee... Ja mitäs, jos kohdunsuu olisi auki, mutta neuvolalääkäri sanoo sen olevan kiinni? Näin on käynyt. Ja eikö se käynti ole sitten yhtä tyhjän kanssa?

Ja se neuvola. Ei sekään nyt mikään pelastusarmeija ole. En ikinä saa sieltä mitään uutta tietoa raskaudentilastani. Minulla on kotona verenpainemittari, kotidoppler, verensokerimittari, vaaka ja onpahan minulla ollut virtsatikkujakin. Ja konsultoin vaikka välistä lääkäriä? :whistle:
Okei, sf mittaa en osaa mitata.

Mutta huom! En ole jätättämässä neuvolakäyntejä väliin. Kunhan vaan herättelen keskustelua.

Miä
Kerroin vaan oman ratkaisuni ja tiesin että siitä ei pidetä. Mutta minusta on silti omituista että minua verrataan juoppoihin ja narkkareihin ja haukutaan ihan lyttyyn vaan sen takia etten osaa ratkaisuani teitä tyydyttävästi perustella. Mutta näin tein enkä kadu. Saa haukkua ja purkautua jos helpottaa, Eikä minun ratkaisuani tarvitse ymmärtää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Hippa:
[jep,jep... Ja tuntuu varmasti tosi ihanalta tietää, jos vauva sydän äänet romahtaa tai jos alkaa verta tulla kun härän kurkusta,että eihän tästä ole kun puolentunnin matka sairaalaan... Ja syyttää siitä itseään koko loppuelämän... Varmasti tavoiteltava olotila :headwall:
Ja kun näin voi käydä jo ihan ilman että on suunnitellu synnyttävänsä kotona... Ei kaikki oo tossa vaiheessa synnärillä... Elämä ON!
se onkin vähän eri asia... Jos suunnitellusti synnytät kotona otat tietoisen riskin,mutta jos se tapahtuu sponttaanisti niin sille et sitten ole voinut mitään..

briteissä asunut
Alkuperäinen kirjoittaja briteissä asunut:

tahan asiaan ma voin todeta vaan sen verran, etta taalla on populaatio HIUKKASEN erilaista kuin suomessa, jossa lahes kaikki synnyttajat on perusterveita, koulutettuja ja hyvassa kunnossa olevia. ja yleensa ottaen raskaanaolevat syovat varsin terveellisesti suomessa. briteissa asukasmaara on kuitenkin n. 60 milj. ja asukkaita JOKA puolelta maailmaa ja osa synnyttajista todella koyhista ja kurjista oloista ja huonossa peruskunnossa. nuo asiat kuitenkin vaikuttaa tilastoihin aika paljon.
tilastotiedot suhteutetaan väkilukuun.

kyllä muualla synnytetään kotona, ja kuolemia tulee. sairaalasynnytyksessä hätäsektio on aina 10 minuutin päässä. voiko näin sanoa kotisynnytyksestä? jos ei, niin mitenkään ei voi väittää kotisynnytyksen olevan yhtä turvallinen.

Mämmäm
Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Enpä oo koskaan kuullutkaan että joku ei haluis ultrassa käydä. :eek: Kerta kai se on ekakin...

Mä koin olevani onnekas aikoinaan kun sain ravata ultrassa parin kuukauden välein, nuoren iän takia.
mulla oli sama homma ja tykkäsin kyllä käydä vauvaa kattomassa ;) en mä kyllä oikein vieläkään käsitä miks nuoren iän takia ultrattiin niin usein. kakkoselta harmitti kun ei ollut kun ne kaks ultraa paitsi että sitten loppuraskaudesta sain ravata äitipolilla ultrassa.

vieras
Kerroin vaan oman ratkaisuni ja tiesin että siitä ei pidetä. Mutta minusta on silti omituista että minua verrataan juoppoihin ja narkkareihin ja haukutaan ihan lyttyyn vaan sen takia etten osaa ratkaisuani teitä tyydyttävästi perustella. Mutta näin tein enkä kadu. Saa haukkua ja purkautua jos helpottaa, Eikä minun ratkaisuani tarvitse ymmärtää =)
Se on se nuoruus, vaikka tää nyt varmaan taas teilataan ;) Mutta sunkin mieli voi olla eri sit ku oot elämää "enemmän kokenut" tai se sun lapsi on saamassa lapsia...

Se on se nuoruus, vaikka tää nyt varmaan taas teilataan ;) Mutta sunkin mieli voi olla eri sit ku oot elämää "enemmän kokenut" tai se sun lapsi on saamassa lapsia...
Montako lasta pitää kokea, että saa olla samaa mieltä? :whistle:

Hippa
[quote="vieras"

Se on se nuoruus, vaikka tää nyt varmaan taas teilataan ;).[/quote]

Juu, kyllä teilataan, mutta ilolla jos 30- on vielä nuori... Ja jo kolmas tulossa... Esikoiselta ravasin utuudenviehätyksessä kaikki mahdolliset tutkimukset ja neuvolat, nyt tosiian riittää minimi, ja ilman ultria... (Kateellisena juputan, kun täällä ei tarjota kuin alkuraskaudessa, jossa katsotaan sikiöiden lukumäärä, ja koko)

Miä
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Ymmärrän ton jos kieltäytyy sisätutkimuksesta ja senkin et ei halua np-ultraan, mut toi ettei käy ollenkaan neuvolassa on jo silkkaa hulluutta
Ei kai nyt ihan noin kohtelias tarttis olla kuitenkaan =)
Mites äitiyspäivärahat? Saitko kelaa varten todistuksen jostain muualta?
Sain sitten kun menin sinne äitiyspolille =) Sen rahan ja pakkauksen saa kyllä vaikka menee vasta 7 kuulla =)

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
Ymmärrän ton jos kieltäytyy sisätutkimuksesta ja senkin et ei halua np-ultraan, mut toi ettei käy ollenkaan neuvolassa on jo silkkaa hulluutta
Ei kai nyt ihan noin kohtelias tarttis olla kuitenkaan =)

Mä taas en ymmärrä ettei niitä lääkärintutkimuksia/sisätutkimuksia anna tehdä eikä halua ultraan.
Neuvolassa käynti on useimmiten melkein yhtä tyhjän kanssa, mutta ihan äitipolilla edes kannattaisi käydä lääkärillä ja/tai ultrassa.

vieras
Montako lasta pitää kokea, että saa olla samaa mieltä? :whistle:
No juurikin 19 vuotiaalta voi olettaa tuommosta käytöstä, mut monikohan edes hieman iäkkäämpi ja koulutettu nainen jättää seurannat väliin ;)

Yhteistyössä