Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa, olisiko minun pitänyt väistyä vaunuilijan tieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa. Bussi oli täynnä väkeä, eikä oltais muuallekaan mahduttu. Vieressäni oli äiti lastenvaunuineen.

Bussilla kiisimme halki maantietä, kunnes bussi pysähtyi ja avasi ovensa: kyytiin oli nousemassa nainen lastenvaunujen kera. Hän alkoi minulle rettelöidä, kuinka minun pitää poistua bussista kun hänellä on "etuajo-oikeus" rattaiden kanssa.

Miten on? Olisiko minun oikeasti pitänyt lähteä muka bussista pois, jotta tämä olisi päässyt rattaiden kanssa bussiin?!? Tämä nainen vain rettelöi ja oli sitten nousemassa niiden rattaiden kanssa kyytiin, kunnes vieressäni ollut nainen sanoi, että hän lähtee pois kun tilanne meni niin hankalaksi eikä hän halua, että vaunuja ja koiria nousee kyytiin yhtään enempää kuin on turvallista.

Bussikuski ei puuttunut tilanteeseen.

Eikös ne paikat ole ensisijaisesti varattu vaunuille ja pyörätuolille kuitenkin? Joissain busseissa näin lukeekin ainakin Helsingissä. En siis tiedä varmuudella onko tästä mitään sääntöä, mutta näin olen ymmärtänyt. Itse olisin kyllä odottanut seuraavaa jos on niin täyttä, ettei todellakaan mahdu...

Ihme ettei bussikuski sanonut miten asia on.

Ööö.... Minusta kaikkien ihmisten olisi oitänyt väistää ja tehdä tilaa niin että kaikki mahtuu kyytiin. Etkö sinäkään olisi yhtään voinut väistää niin että ne rattaatkin olisi jotenkin päin mahtunut kyytiin?

Olisi pitänyt väistää. Ei siellä ole mainintaa missään, että se on koirien kuljetuspaikka. Olen elänyt käsityksessä ettei edes bussiin tarvitse päästää sylikoiraa isompaa koiraa ja jos joku on allerginen niin ei tarvii tulla kyytii ollenkaa.

Jo asut pk-seudulla, niin eläimiä saa tuoda julkisiin kulkuneuvoihin vain jos ei aiheuta mitään haittaa muille matkustajille, eli jos et vie ihmisiltä paikkaa niin saat niitä kuljetella bussissa, muut asiakkaat kuitenkin ensin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Meitähän oli siinä jo minun ja koirieni lisäksi toinen äiti vaunujensa kanssa. Mutta ei herranenaika siihen enää toisia vaunuja mahtunut. Sen takia tämä toinen vaunuilija sitten häippäsikin kun hermostui tilanteesta.

Meilläpäin se paikka on pyörätuolille ja lastenvaunuille. En ole nähnyt paikkaa isoille koirille. Jotenkinhan siihen olisi nyt pitänyt kaikkien sitten sopia, jos et olisi voinut kyydistä pois hypätä...

Itse olen jostain joskus ymmärtänyt (muistaakseni ihan "viralliselta taholta" jossain lehtijutussa tmv mutta en ole ihan varma kun tästä on aikaa), että koirien kanssa kuuluu mennä bussin takaosaan, jos mahdollista.

Tosin tuollehan ei mitään mahda jos siellä ei ole tilaa siirtyä mihinkään, kyllä ne saa jatkaa ihan kotiin saakka mielestäni jotka sinne bussiin on jo aiemmin nousseet. Tosi kiltisti kyllä tehty tältä toiselta vaunuilijalta kun teki tilaa sitten. En tajua miten jotkut kehtaa alkaa märisemään täyden bussin edessä moisesta. Itse olen jäänyt odottamaan seuraavaa vaikka bussi olisi ollut täynnä vain ihmisiä ilman vaunuja, koiria tmv. En ala ajaa seisovia ihmisiä ulos bussista jos ei ole tilaa siirtyä bussin sisällä muualle.

muoks) helsinkiläisen näkökulmasta tämä siis :)

Viimeksi muokattu:
Turussa ainakin menetelmä on niin että lastenrattaat ja pyörätuolit ensin. koirat saavat olla bussissa jos on tilaa, ja niistä ei ole häiriötä muille matkustajille. Kuskilla on oikeus poistaa koiran kanssa matkustava tarvittaessa, tai jättää ottamatta kyytiin lainkaan. eriasia tietysti jos kyseessä on näkövammainen ja opaskoira.. Mutta minun mielestä sinun olisi pitänyt väistää ja itse vaikka tulla seuraavalla bussilla perässä.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi ja Wolt
Lemmikkieläimet

Tälläisen löysin eli kyllä tämän mukaan ainakin koirat olisivat saaneet jäädä paikalleen kun kyse ei ollut allergiasta.

Jos niistä ei ole haittaa muille matkustajille.No on jos ei vaunujen kanssa pääse vaunupaikalle.Ainakin hsl:n busseihin otetaan tasan kahdet vaunut buseihin.Ei muuta kuin kaikki vaan vastustamaan koiran kyytiin ottamista kyytiin kuskille.Mahtuupahan sitte vaunut omalle paikalleen!!!

" Muiden lemmikkieläinten kuljettaminen on kuljettajan harkinnassa tapauskohtaisesti. Kuljettaja voi kieltäytyä ottamasta autoon lemmikkieläintä, jos auto on kovin täynnä, siellä on jo muita lemmikkieläimiä tai muut matkustajat vastustavat eläimen autoon ottamista."

Tämän mukaan sinä menet tokana, ekana menee muut matkustajat, eli sinä nousisit pois. Tyhmä kuljettaja kun ei ole puuttunut, hänenhän sut olisi pitäny poistaa koirineen eikä vaunuilijan mäkättää.
En mäkään olisi kyllä valittanut vaan olisi odotellut kiltisti vaunujen kanssa toista bussia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29326530:
No olihan noista haittaa, kun olivat täydessä busissa ja veivät tilaa muilta. Olisi kuski voinut vaatia poistumaan tai olla päästämättä sisään.

Kuski ei reagoinut joten koirilla oli oikeus jäädä. Jos joku ensin bussista olijoista olisi valittanut niin sitten ei olisi saanut tulla alunperinkään. Nyt ei ollut mitään nokan koputtamista sillä joka yritti jälkikäteen tulla.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
no tässä hsl matkaoppaasta,siis pääkaupunkiseudulla

Pienet lemmikit on paras kuljettaa sylissä, isot matkustavat jalkatilassa. Asemilla lemmikkiä on turvallisinta kuljettaa hissillä.

Ei siis vaunupaikalla...

[QUOTE="hmmm";29326556]no tässä hsl matkaoppaasta,siis pääkaupunkiseudulla

Pienet lemmikit on paras kuljettaa sylissä, isot matkustavat jalkatilassa. Asemilla lemmikkiä on turvallisinta kuljettaa hissillä.

Ei siis vaunupaikalla...[/QUOTE]

Jalkatilaahan se vaunupaikkakin on jos istumaan ei mahdu.

Mun mielestä lasten kuljetus on tärkeämpää kuin elukoiden, ihan sama mitä siellä sääntökirjassa sanotaan. Ite oisin antanu vaunuille tilaa, jos olisin koiria kuljettanu.

Hmm Oulussa ainakin muista kuin sylissä kuljetettavista eläimistä pitää maksaa joten jos on vastassa maksava-ilmaiseksi kulkeva niin kyllä minun mielestä maksava asiakas jää bussiin ja ilmaiseksi kulkeva jää pois ja vaikkei maksaa tarvitsekkaan niin silti ensin bussissa ollut jää sinne ja lisä matkustajat tulevat kyytiin jos mahtuu..
Eli siis vastaus ap:n kysymykseen on ,että ei olisi pitänyt väistyä.
Muutenkin vaunu kansa voisi opetella kohteliaisuus sääntöjä eikä täyttää keskiosan kulkuväylää niillä vaunuilla,monesti ollut bussin takaosa tyhjillään kun joku on vaunuillaan tukkinut kulku väylän.

Lastenvaunut

Tuosta lastenvaunujen kanssa kulkevien ohjeistä löytyi myös että silloin kun keskisillalla on muita matkustajia ja vaunut eivät mahdu niin silloin on jäätävä odottamaan seuraavaa bussia.

Eli missään ei kyllä viitatakaan siihen että koirien pitäisi väistää rattaiden tieltä.

Hmm Oulussa ainakin muista kuin sylissä kuljetettavista eläimistä pitää maksaa joten jos on vastassa maksava-ilmaiseksi kulkeva niin kyllä minun mielestä maksava asiakas jää bussiin ja ilmaiseksi kulkeva jää pois ja vaikkei maksaa tarvitsekkaan niin silti ensin bussissa ollut jää sinne ja lisä matkustajat tulevat kyytiin jos mahtuu..
Eli siis vastaus ap:n kysymykseen on ,että ei olisi pitänyt väistyä.
Muutenkin vaunu kansa voisi opetella kohteliaisuus sääntöjä eikä täyttää keskiosan kulkuväylää niillä vaunuilla,monesti ollut bussin takaosa tyhjillään kun joku on vaunuillaan tukkinut kulku väylän.

Just näin. Oon huomannut monesti saman. Ja jos bussi on ihan täynnä, niin silti sinne on ihan pakko tunkea niiden vaunujen kanssa.

Yhteistyössä