Olikos täällä palstalla jollain koirana Alaskanmalamuutti...?

"nonni"
Iso koira,etenkin uros on todella iso. Lempeä jättiläinen jota en itse ihan pienten lasten kanssa näkisi hyvänä rotuna,ison kokonsa vuoksi helposti tönäisee pienet nurin. TYökoira, persoonallinen luonteeltaan. Vaatii jämäkän kouluttajan,osaa olla itsepäinen ja puuttuvan miellyttämisenhalun vuoksi ei jaksa kauaa keskittyä yhteen asiaan.Tavoittelee johtajan paikkaa perheyhteisön sisälläkin. Haastava sosiaalistettava muiden koirien suhteen.Ehdottomasti ulkokoira,ei viihdy sisällä. Kovaääninen ja laaja äänimäärä,vinkunasta ulvontaan.Aktiivinen, pitkiä lenkkejä ja toiminnallista tekemistä kaipaava mutta saalisviettinen,ei siis vapaana ulkoilutettava.– Malamuutti sopii ihmiselle, joka osaa arvostaa alkukantaista koiraa sen erityispiirteet huomioiden.
 
Koiruli
Tarvitsee ihan mielettömästi lenkittämistä ja koiralle ominaista "työntekoa" esim. valjakkoajo. Ulkokoira, mutta sopeutuu myös sisälle. Jotkut yksilöt saattaa olla aika kovaäänisiä, vaikkei rotu haukkuherkkä olekaan. Muuten vaan tykkää ölistä. :) Ei ekaks koiraks, koska ei rotu helpoimmasta päästä. PItää kouluttaa kunnolla. Naapurimme joutui luopumaan muutistaan toisen lapsen synnyttyä- ei vaan ollut enää aikaa koiralle tarpeeksi.
 
Keittiönoita
Kuopus oli 4 v ja esikoinen 9 v, kun meille tuli malamuutti. Mulla on kokemusta vain tästä yhdestä muutista. Pitkäikäinen ja yleensä terve rotu, meidän muutti ehti juhlia 15-vuotissynttärinsä. Iso koira ja karvaa lähtee ihan sikana. Siis IHAN SIKANA :D Meidän muutti oli oikein sopiva lapsiperheeseen, varsinkin kuopuksen kanssa olivat kuin identtiset kaksoset. Vaatii paljon liikuntaa ja muuta touhuamista. Älykäs, mutta jästipäinen luonne. Me tehtiin se virhe koiran kanssa, että en opettanut sitä tottelemaan muita kuin oman perheen jäseniä. Tai siis virhe sikäli, että sitten olinkin "naimisissa" koiran kanssa, kun vasta 15-vuotiaana kuopus saattoi viedä koiraa ulos.

Joku sanoi, että malamuutti ei ole miellyttämishaluinen, mutta tässä suhteessa meidän malamuutti oli sitten poikkeus. Mä en koiran isoa kokoakaan pitänyt ongelmana, päinvastoin. Lasten kanssa peuhatessa koiraa ei koskaan riehumisleikitkään sattuneet ja siten koirasta ei myöskään tullut arka eikä ylivarovainen lasten kanssa. Sen sijaan se oli varsin suojeleva omaa "laumaansa" kohtaan.

Tuo sosiaalistaminen muihin koiriin pitää paikkansa eli ei välttämättä tule kovin helpolla kaikkien koirien kanssa toimeen.

*muoks* Lisäys vielä...meidän malamuutti oli hiljainen kaveri. Ei haukkunut eikä ulvonut (joskus käytiin lammen rannassa yhdessä ulvomassa kuuta täydenkuun aikaan, mutta ei siis joikhannut itsekseen).
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27277773:
Kuopus oli 4 v ja esikoinen 9 v, kun meille tuli malamuutti. Mulla on kokemusta vain tästä yhdestä muutista. Pitkäikäinen ja yleensä terve rotu, meidän muutti ehti juhlia 15-vuotissynttärinsä. Iso koira ja karvaa lähtee ihan sikana. Siis IHAN SIKANA :D Meidän muutti oli oikein sopiva lapsiperheeseen, varsinkin kuopuksen kanssa olivat kuin identtiset kaksoset. Vaatii paljon liikuntaa ja muuta touhuamista. Älykäs, mutta jästipäinen luonne. Me tehtiin se virhe koiran kanssa, että en opettanut sitä tottelemaan muita kuin oman perheen jäseniä. Tai siis virhe sikäli, että sitten olinkin "naimisissa" koiran kanssa, kun vasta 15-vuotiaana kuopus saattoi viedä koiraa ulos.

Joku sanoi, että malamuutti ei ole miellyttämishaluinen, mutta tässä suhteessa meidän malamuutti oli sitten poikkeus. Mä en koiran isoa kokoakaan pitänyt ongelmana, päinvastoin. Lasten kanssa peuhatessa koiraa ei koskaan riehumisleikitkään sattuneet ja siten koirasta ei myöskään tullut arka eikä ylivarovainen lasten kanssa. Sen sijaan se oli varsin suojeleva omaa "laumaansa" kohtaan.

Tuo sosiaalistaminen muihin koiriin pitää paikkansa eli ei välttämättä tule kovin helpolla kaikkien koirien kanssa toimeen.

*muoks* Lisäys vielä...meidän malamuutti oli hiljainen kaveri. Ei haukkunut eikä ulvonut (joskus käytiin lammen rannassa yhdessä ulvomassa kuuta täydenkuun aikaan, mutta ei siis joikhannut itsekseen).
Mä tapasin teidän koiran kerran ja vaikutti kyllä rauhalliselta tapaukselta. :) Ja jep, sitä karvaa on noilla koirilla. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27277773:
Kuopus oli 4 v ja esikoinen 9 v, kun meille tuli malamuutti. Mulla on kokemusta vain tästä yhdestä muutista. Pitkäikäinen ja yleensä terve rotu, meidän muutti ehti juhlia 15-vuotissynttärinsä. Iso koira ja karvaa lähtee ihan sikana. Siis IHAN SIKANA :D Meidän muutti oli oikein sopiva lapsiperheeseen, varsinkin kuopuksen kanssa olivat kuin identtiset kaksoset. Vaatii paljon liikuntaa ja muuta touhuamista. Älykäs, mutta jästipäinen luonne. Me tehtiin se virhe koiran kanssa, että en opettanut sitä tottelemaan muita kuin oman perheen jäseniä. Tai siis virhe sikäli, että sitten olinkin "naimisissa" koiran kanssa, kun vasta 15-vuotiaana kuopus saattoi viedä koiraa ulos.

Joku sanoi, että malamuutti ei ole miellyttämishaluinen, mutta tässä suhteessa meidän malamuutti oli sitten poikkeus. Mä en koiran isoa kokoakaan pitänyt ongelmana, päinvastoin. Lasten kanssa peuhatessa koiraa ei koskaan riehumisleikitkään sattuneet ja siten koirasta ei myöskään tullut arka eikä ylivarovainen lasten kanssa. Sen sijaan se oli varsin suojeleva omaa "laumaansa" kohtaan.

Tuo sosiaalistaminen muihin koiriin pitää paikkansa eli ei välttämättä tule kovin helpolla kaikkien koirien kanssa toimeen.

*muoks* Lisäys vielä...meidän malamuutti oli hiljainen kaveri. Ei haukkunut eikä ulvonut (joskus käytiin lammen rannassa yhdessä ulvomassa kuuta täydenkuun aikaan, mutta ei siis joikhannut itsekseen).
:) tämä kaveri joka olisi myynnissä olisi 2v narttu ja lapsirakas,ja rapsutuksista tykkää,ei hauku,viihtyy paremmin sisällä kuin ulkona,siellä tykkää olla itekseenkin ja ei karkaile,mutta en nyt ole ottamassa oli vaan niin hyvin ja kivasti siitä kirjoitettu,että heräsi uteliaisuus,meillä pojat 8v ja 10v,eikä muita lemmikkejä. ja ok talo ja iso piha,maalla asumme.
 
rotyhdistys
täällä on aika hyvä kysymyslista rotua harkitsevalle,rotuyhdistyksen sivut eli takana on asiantuntemusta juuri tästä rodusta. Vastaa noihin ja mieti vastausten pohjalta rehellistä lopputulosta. Aikuisen koiran kanssa yleensä joutuu vielä erilaisen haasteen eteen kun ison koiran kanssa johtajan paikasta voidaan joutua konkreettisesti vääntämään. http://www.alaskanmalamuutti.net/index.php/pennunostajan-opas-jalostus-56
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja aloita päiväsi hymyillen;27277853:
:) tämä kaveri joka olisi myynnissä olisi 2v narttu ja lapsirakas,ja rapsutuksista tykkää,ei hauku,viihtyy paremmin sisällä kuin ulkona,siellä tykkää olla itekseenkin ja ei karkaile,mutta en nyt ole ottamassa oli vaan niin hyvin ja kivasti siitä kirjoitettu,että heräsi uteliaisuus,meillä pojat 8v ja 10v,eikä muita lemmikkejä. ja ok talo ja iso piha,maalla asumme.
Narttu meilläkin oli. Viihtyi siellä missä sen laumakin oli eli sisällä ihan hyvin. Jos en olisi itse jo näin iäkäs, ottaisin toisen malamuutin. En nimittäin usko, että jaksaisin vielä 66-vuotiaanakin ulkoiluttaa malamuuttia, jos koira eläisi yhtä pitkään kuin tämä meidän ensimmäinen:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27277925:
Narttu meilläkin oli. Viihtyi siellä missä sen laumakin oli eli sisällä ihan hyvin. Jos en olisi itse jo näin iäkäs, ottaisin toisen malamuutin. En nimittäin usko, että jaksaisin vielä 66-vuotiaanakin ulkoiluttaa malamuuttia, jos koira eläisi yhtä pitkään kuin tämä meidän ensimmäinen:

:) onko kuvassa teidän koira? oliko turkissa kova hoitaminen? minkä kokoinen teidän koira oli paino ja korkeus? mulla ollut koira,mutta oli spanielin kokoinen sekarotuinen,aattelin että pystyykö tuon kokoista käsittelemään?
 
Viimeksi muokattu:
Keittiönoita
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja aloita päiväsi hymyillen;27277993:
:) onko kuvassa teidän koira? oliko turkissa kova hoitaminen? minkä kokoinen teidän koira oli paino ja korkeus? mulla ollut koira,mutta oli sapnielin kokoinen sekarotuinen,aattelin että pystyykö tuon kokoista käsittelemään?
Jeps, meidän "puudeli" :heart: Säkä oli 59 cm ja paino oli noin 40 kg. Eipä sitä pahemmin tullut punnittua, kun en mä jaksanut nostaa sitä syliini.

Turkissa ei ollut mielestäni kova hoitaminen, mutta varsinkin keväisin siitä tosiaan lähti aivan sairaasti karvaa. Noi on kuormanvetokoiria, joten vetäminen on niillä verissä. Oli jossain määrin haastavaa opettaa koiralle, milloin ei saa vetää ja milloin pitää vetää. Mutta oppi se kyllä sen, että valjaissa vedetään ja kaulapannassa ei. Mutta kiskasi se multa kerran olkapään sijoiltaan, kun oli vielä intopinkeenä sinkoilemassa joka suuntaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27277995:
Teidän pitää tulla käymään :) Kuopuksen ottama tuo kuva ja kuopuksen kaverit aikoinaan nauroivat, että puudeli näyttää ihan kuin halusi sanoa "nams, herkullisia nuo junnun kaverit" :D
Pitää kattoa koska on aikaa ja varallisuutta lähtiä sinnepäin. Toisaalta olis hyvä käyttää hyväkseen se, että oon opiskelija toukokuuhun asti ja pääsen junalla opiskelijahintaan. :D Vaikka taitaa se kortti olla voimas syyskuuhun asti ens vuoteen jos en väärin muista.

Likka haluaas meille koiran. Ihan tällääsen pienen vain.
http://hs12.snstatic.fi/webkuva/oletus/560/1305598929467?ts=388

Sori ap ku sekaan sun ketjuun näin muita juttuja!
 
"hhh"
scarlett sori ku tuun sörkkiin, mut meneekö teiltä onnibus? vertailtiin hintoja, kaikis sama pvä ja klo noin suunnilleen sama: onnibussilla 2 aikuista tre-hki-tre 32.70€, vr:llä 127,68€ ja expressillä 94,80€.
 
Pitää kattoa koska on aikaa ja varallisuutta lähtiä sinnepäin. Toisaalta olis hyvä käyttää hyväkseen se, että oon opiskelija toukokuuhun asti ja pääsen junalla opiskelijahintaan. :D Vaikka taitaa se kortti olla voimas syyskuuhun asti ens vuoteen jos en väärin muista.

Likka haluaas meille koiran. Ihan tällääsen pienen vain.
http://hs12.snstatic.fi/webkuva/oletus/560/1305598929467?ts=388

Sori ap ku sekaan sun ketjuun näin muita juttuja!
:) ei haittaa, juu tuo on ihan pieni ;)
 
[QUOTE="hhh";27278080]scarlett sori ku tuun sörkkiin, mut meneekö teiltä onnibus? vertailtiin hintoja, kaikis sama pvä ja klo noin suunnilleen sama: onnibussilla 2 aikuista tre-hki-tre 32.70€, vr:llä 127,68€ ja expressillä 94,80€.[/QUOTE]

Mä asun EP:llä enkä oo kyllä ikinä nähny tai kuullu sellaasesta ku onnibus.
 

Yhteistyössä