Oliko tämä Päivähoito asia jo täällä ??? (www.iltalehti.fi)

ihmettelen
Onkohan se oikeesti ollut monta viikkoo päiväkodissa, eli yhden tai kahden päivän perusteella ei voi mitään sanoa, vai mikähän sillä on tähän kaikkeen pointti, onko se ammatiltaan lastenhoitaja vai onko se niin itseään täynnä että kukaan muu ei voi hänen lastaan kasvattaa kuin hän itse
 
Mä oon kyllä sitä mieltä että nykyinen koulujärjestelmä on peffasta ja se sopii vain harvalle lapselle.
Se on vähän natsimeininkiä...
Luovuus tukahdutetaan ja tarkoitus saada kaikista samaan muottiin kuuluvia.
Päiväkoti on suht ok,jos ei ole vaihtoehtoja.

Itse oon sitä mieltä että alle 3 vee kotona ja siitä yli hoidossa.Pehmee lasku olis ensin perhepäivähoito n.3-5 vee ja sitten päiväkotiin jossa kävisi eskarin myös.

Näin oppisi ryhmässä toimimista jo ennen kouluikää.

 
hemuli
Kyllä tämän palstan useimpien sivistystason voi lukea suoraan noista jutuista kun kuvittelette sen Mikkosen puhuneen jostaki Hitlerin kotikasvatuksesta tai natsiaatteesta. Tosi asia on se että nykyaikainen kodin ulkopuolella laitoksissa tapahtuva päivähoito on lähtöisin natsisaksasta ja aatteesta että naisia tarvitaan kodin ulkopuolella töissä (silloin siis sotaponnisteluissa) ja mitä pienempi lapsi on sitä helpompi hänet on muokata aatteelle (silloin natsiaatteelle) ja nykyään materialismille.
 
Päivähoidosta - UNICEF-raportti
7.1.2009


Jättämällä lapsensa huonolaatuiseen päivähoitoon työssäkäyvät vanhemmat saattavat pilata lapsensa terveyden ja onnellisuuden, Unicefin tuoreessa raportissa varoitetaan.

Taaperoiden psykologiselle kehitykselle vanhempien työssäkäynnistä koituu monenmoista haittaa eivätkä liian varhain hoitoon jätetyt lapset pärjää koulussa. Päiväkodissa mahdollisesti opittu aggressiivinen käyttäytyminen jatkuu myöhemmin koulujen luokkahuoneissa, raportissa kerrotaan.


Uhkapeliä huomisen maailmalla


Kyseessä on ensimmäinen mittava ja kansainvälinen raportti, jossa varoitetaan riskeistä, joille lapset altistuvat, jos vanhemmat (käytännössä edelleen useimmiten äidit) ajetaan liian varhain takaisin työelämään.

"Panokset ovat suuret tässä uhkapelissä, jossa mukana ovat tämän päivän lapset ja huomisen maailma", raportissa kirjoitetaan.


Liian varhainen päivähoito horjuttaa lapsen turvallisuudentunnetta


Alle vuoden ikäisille lapsille kodin ulkopuolinen hoito on raportin mukaan erityisen pahasta. Pitkät päivät poissa kotoa horjuttavat lapsen psyykkistä ja emotionaalista kehitystä sekä heikentää lapsen oppimiskykyä.

Kun lapsi on pienestä pitäen hoidossa, kiintymyssuhde vanhempien ja lapsen välillä ei ehkä pääse kehittymään toivotulla tavalla. Lapsen turvallisuudentunne horjuu ja toisiin ihmisiin on vaikea luottaa, raportissa varoitetaan.


Korkealaatuisen päivähoidon etuja ei sovi unohtaa


Päivähoidolla on kaikki mahdollisuudet hyvään, jos se on korkealaatuista, raportissa muistutetaan. Huonolaatuinen hoito taas voi pahimmillaan saada aikaan sekä välitöntä että pitkän aikavälin vahinkoa lapselle.

Äitien mahdollisuus työntekoon on ollut komea voitto sukupuolten väliselle tasa-arvolle, mutta vähintään yhtä suuri huolenaihe lapsen näkökulmasta, raportissa todetaan.



Lähde:

The child care transition. A league table of early childhood education and care in economically advanced countries. Unicef, 2008.
 
Tipu Topakka
No jopas.. Tietty kotihoito on sitä parasta.. Tiettyyn pisteeseen asti. Minulla on vain hyvää sanottavaa päivähoidosta. Ei ainakaan meidän pojan tarha ei toimi millään tavalla lapsia vastaan vaan tukee kaikin tavoin lapsen kehitystä.. Tietty on ihanteellista hoitaa lapset kotona sinne 3v asti, jos rahkeet riittää. Fanaattista ja järkähtämätöntä puhetta ko. naiselta.. Lieköhän ajattelee jälkikäteen, että taisi lähteä vähän mopo käsistä ja nolottaa?
 
Jos on päiväkodit natsisaksasta, niin mistähän on niitä edeltänyt systeemi? Pahimmassa tapauksessa epäluotettavia tai jopa sadistisia hoitajia, jotka vanhempien piti itse etsiä ja maksaa. Tai sitten laittaa lapset vaikkapa tehtaan lastenseimeen, jossa ei sielläkään olot kovin kaksiset olleet. Tai sitten isommat sisarukset vahtivat pienempia, tai naapurin mummo tai oma mummo, jos tuuri kävi...maalla lapset otettiin mukaan pellolle tai navettaan, mutta köyhä tehdastyöläinen ei sitä voinut tehdä. Aika harvalla on ollut menneisyydessä mahdollisuus jäädä kotiin lastaan hoitamaan.
 
Se on hyvä puhuu kun kaikki on valmiina, talot ja autot ja on varaa harrastaa ja matkailla. Toiset joutuu laittamaan elämän "jäihin" kun on kotona lasten kanssa, ois kiva tietää mitä toi nainen ois mieltä että se asuis sen 7+ jotain vuotta siinä vuokrakämpässä eikä sitten mitään muuta tehtäiskään kuin oltais lasten kanssa kotona...
 
Nina
Alkuperäinen kirjoittaja korvakuumemittari:
Se on hyvä puhuu kun kaikki on valmiina, talot ja autot ja on varaa harrastaa ja matkailla. Toiset joutuu laittamaan elämän "jäihin" kun on kotona lasten kanssa, ois kiva tietää mitä toi nainen ois mieltä että se asuis sen 7+ jotain vuotta siinä vuokrakämpässä eikä sitten mitään muuta tehtäiskään kuin oltais lasten kanssa kotona...
Mitä sä tarkoitat?? Eikö kaikki pääsekään Seiskan sponsoroimille lomamatkoille? Eikö kaikki tienaakaan samalla lailla kuin Timppa?
 
huipeli
Miksi tehdä lapsia jos ei sitä vaivaista kolmea vuotat jaksa olla kotona? Onko pakko saada oma asunto ja auto.. Eikö näitä voi ostaa kun lapsi on tarpeeksi vanha mennäkseen hoitoon. En ymmärrä mikä hinku nykyäideillä on sinne työpaikkaansa kun kotona odottaa maailman tärkein asia? Lapsen kustannuksella ostetaan sittten se hieno auto ja oma rivarikämppä. Ollaan töissä 7-16 tullaan kotiin kaupan kuatta kiljuvan väsyneen lapsen kanssa.. Ei kuulosta kivalta..
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja huipeli:
Miksi tehdä lapsia jos ei sitä vaivaista kolmea vuotat jaksa olla kotona? Onko pakko saada oma asunto ja auto.. Eikö näitä voi ostaa kun lapsi on tarpeeksi vanha mennäkseen hoitoon. En ymmärrä mikä hinku nykyäideillä on sinne työpaikkaansa kun kotona odottaa maailman tärkein asia? Lapsen kustannuksella ostetaan sittten se hieno auto ja oma rivarikämppä. Ollaan töissä 7-16 tullaan kotiin kaupan kuatta kiljuvan väsyneen lapsen kanssa.. Ei kuulosta kivalta..
Jep, vissiin olisi pitänyt jättää tekemättä, mutta en tunne siitä tunnontuskia.

Miksi nykyISIllä on hinku sinne töihin ja perunoiden kuoriminen kitiseville muksuille ei innosta pölyjenpyyhkimisen lomassa.... Ai niin MIES tuo rahankotiin ja naiset ovat uraohjuksia.

 
Kuule huipeli, jos on perheessa vaikka kolme lasta, syntyneet n. 2 vuoden välein, niin se kotonaoloaika on kaikkea muuta kuin kolme vuotta, ja varsinkin kun on puhuttu että olla kotona siihen saakka kun lapset lähtee kouluun, ei taida toi sun kolme vuotta sittenkään riittää..
 
huippeli
Puhuin siitä yhdestä lapsesta, olen kotona kahdne kanssa kohta viidettä vuotta, ei ole kiire töihin, sitä kerkiää tehdä monta kymmentä vuotta, lapset ovat pieniä vain muutaman.. Kukin tehköön miten haluaa, itse en vain ymmärrä . Tottakai mieheni olisi kotona sijastani hoitamassa lapsia jos minun palkkani olisi parempi, ja jos raaskisin sen hänelle luovuttaa;) ikävä kyllä miesten palkat ovat korkeammat kuin naisten. Ja sanoisin että ei isi äitiä korvaa..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huipeli:
Miksi tehdä lapsia jos ei sitä vaivaista kolmea vuotat jaksa olla kotona? Onko pakko saada oma asunto ja auto.. Eikö näitä voi ostaa kun lapsi on tarpeeksi vanha mennäkseen hoitoon. En ymmärrä mikä hinku nykyäideillä on sinne työpaikkaansa kun kotona odottaa maailman tärkein asia? Lapsen kustannuksella ostetaan sittten se hieno auto ja oma rivarikämppä. Ollaan töissä 7-16 tullaan kotiin kaupan kuatta kiljuvan väsyneen lapsen kanssa.. Ei kuulosta kivalta..
No eikö ne kolme vuotta täyttäneetkin usein sinne päivähoidon perkeleeseen mene? Ei meillä päin ainakaa silloin vielä koulua aloiteta, eikä oikein yksin kotona vielä pärjää. Vaikka kuinka hoitaisinkin nuo molemmat kolmevuotiaaksi, niin kyllä jossain vaiheessa sinne päivähoitoonkin raukat joutuvat.
 
Joo mä en näe sitä noin että lapsen kustannuksella mennään sinne töihin, en ole minäkään valmis vauvaa hoitoon viemään, mutta jos pitäs 10 vuotta olla kotona kattelemassa tota kerrostalon pihaa, ja matkustaa välillä bussilla ihan kaupunkiin asti kun halutaan vaihtelua leikkipuistoihin, kiitos mut ei kiitos. Mä haluan elämältä enemmän ja yritän myös tarjota lapsilleni enemmän...
 
Työäiti
Alkuperäinen kirjoittaja huippeli:
Puhuin siitä yhdestä lapsesta, olen kotona kahdne kanssa kohta viidettä vuotta, ei ole kiire töihin, sitä kerkiää tehdä monta kymmentä vuotta, lapset ovat pieniä vain muutaman.. Kukin tehköön miten haluaa, itse en vain ymmärrä . Tottakai mieheni olisi kotona sijastani hoitamassa lapsia jos minun palkkani olisi parempi, ja jos raaskisin sen hänelle luovuttaa;) ikävä kyllä miesten palkat ovat korkeammat kuin naisten. Ja sanoisin että ei isi äitiä korvaa..
Voisi teilläkin olla tilanne palkan suhteen eri, jos sulla olisi 6 vuotta enemmän työkokemusta ja miehellä vastaavasti saman verran vähemmän....

Isit on ihan yhtä hyviä kuin äidit, miksi ei olisi (tosin tästä on täällä väännetty vissiin ihan tarpeeksi).
 
jep
Mikkonen on ihan käsittämätön uuvatti, tai siis kummatkin Mikkoset ovat. Ei anna kovin hyvää kuvaa kotiäitiydestä, kun puolesta puhujana on käytöstavaton juntti. Onneksi toivottavasti iihmiset ymmärtävät, ettei tämä henkilö kuvasta kaikkia kotiäitejä.

Tosin itse tuntemani kotiäidit ovat kaikki aika samasta kaavasta vedetty. Yhdelläkään ei ole ammattia, peruskoulu päästy läpi juuri ja juuri. Eikä heillä ole ambitiota kouluttaa itseään. En tiedä ajattelevatko he sitä, että työeläke ei tule olemaan kummoinen/ putoaminen työelämästä on aika väistämätöntä. Nämä ihmiset tulevat yhteiskunnalle kovin kalliiksi.
 
huippeli
itseasissa, vaikak miehen kanssa samaa työtä tehtäisiinkin, ja ihan yhtä kauan, olisi hänbelle tällä rakennusalalla joka tapauksessa parempi palkka.. Minkäs teet? Olen ollut töissä vuosia en siis suinkaan alkanut lapsia tehtailemaan paremman puutteessa heti koulun jälkeen. Se ei liene kotiäideistä kiinni että eläkettä ei kerry tästä työstä, ja työtä tämä on isolla teellä.
Kyllä kolmikymppisenäkin uskon kouluttautuvani uudestaan lalle kuin alalle. Joo ja kolmivuotias päiväkodissa on eriasia kuin vuodenikäinen vauva, kuka haluaa menettää ensisanat ja ensiaskeleet, siitä vaan. Olen onnellinen kotona lasten kanssa, kun aika tulee siirrytään eteenpäin ja toivon että lapseni ovat päiväkotiin valmiita, ja pääsevät pienenn ryhmään missä tädeillä oikeasti on aikaa..
 
Hmmm, antoipas hän hyvää kuvaa kotiäideistä :LOL:
Onpa hyvä, etten oo seurannu, mulla tulee aina sellasia fyysisiä kiemurteluoireita, kun jonkun ihmisen puolesta täytyy hävetä B)

Mutta tosiasiassa, nuo mielipiteet vaikkakin ovat todella rankasti kärjistettyjä ja huonolla maulla tehtyjen vertauksien sävyttämiä on kuitenkin yksi katsontakanta, joka täytyy kai ajatella vain yhtenä mielipiteenä monista. Onneksi kuitenkin suurin osa on pehmeämmällä kannalla puolesta ja vastaan.
Olishan se aika kammottavaa joutua jonkun tuollaisen mielipiteen uhriksi, jos noita paljonkin olisi liikkumassa tuolla maailman teillä. Varsinkaan, kun vastaväittelijä ei edes antaisi mahdollisuutta kertoa omaa mielipidettään. Ja ei luota tieteellisiin tutkimustuloksiin, eikä myöskään ruotsiin, niin johan alkais iteltäki paukut loppua ;)
 

Yhteistyössä