Oliko/onko teidän vauvoilla paljon "vauvakavereita"?

äiti X
No meillä on poika kohta 2v. ja tuntuu, et se ei vieläkään tarvitse kauheeta toimintaa ja kavereita. Toki sillä kavereita on, mutta ei hän jaksa niiden kanssa leikkiä melkeen yhtään. Kerhoissa ei oikeen viihdy. Olen sitten tehnyt hänen kanssaan sitä, mistä se kulloinkin tykkää. Nyt tykkää olla pihalla, kun ei ole lunta. Oikeestaan vauvana jo käytiin puistoissa ja hän konttasi siellä innoissaan.
 
äiti X
No meillä on poika kohta 2v. ja tuntuu, et se ei vieläkään tarvitse kauheeta toimintaa ja kavereita. Toki sillä kavereita on, mutta ei hän jaksa niiden kanssa leikkiä melkeen yhtään. Kerhoissa ei oikeen viihdy. Olen sitten tehnyt hänen kanssaan sitä, mistä se kulloinkin tykkää. Nyt tykkää olla pihalla, kun ei ole lunta. Oikeestaan vauvana jo käytiin puistoissa ja hän konttasi siellä innoissaan.
 
Olihan niitä jonkin verran. Eli mun äitikavereita, joilla oli suunnilleen samanikäinen vauva.
Esikoinen aloitti perhekerhossa 1 v 4 kk iässä ja puistotädillä 1 v 8 kk iässä, ja on erittäin sosiaalinen lapsi. On ollut aina.
Kuopus oli siskonsa siivellä perhekerhossa jo pariviikkoisena, vauva/taaperokavereita on ollut hänelläkin, mutta siskoonsa verrattuna hän on arempi (tai ainakin hitaammin lämpenevä ) ja enemmän kiinni äidissä.
 
cukkis
Minä kaipaan niitä vauva kavereita ja kerhoja en tiedä lapsesta. Tai kyllä se siellä viihtyy koska saan olla ihan rauhassa siellä sen 2h kun poitsu touhuaa omiaan. Ei se kyllä niistä muista kavereista välitä, vaan niistä erilaisista leluista.
1v3kk
 
rapu
No jaa, me käydään kaikissa mahdollisissa kerhoissa, muskareissa jne
Saa nähä sitten mitä pojasta tulee´....
Mun mielestä on taas hyväksi että tapaa/näkee muitakin lapsia.
Ihan sylivauvalle riittää vielä oma perhe mutta ei enää vuosikkaalle. Ei ainakaan meidän.
 
sleeping
Esikoisen kanssa käytiin erilaisissa paikoissa jossa oli paljon muitakin samanikäisiä lapsia/vauvoja ja pojasta on tullut hyvin sosiaalinen eikä ole ikinä liiemmin pelännyt ketään. Kuopuksen kanssa ei olla paljon missään käyty ja on välillä tosi pelokas vieraassa paikassa eikä ole yhtä sosiaalinen kuin esikoinen. Oman äidin sylissä on turvallisinta. Kyllä musta silti tuntuu, että kupus vaan on tuollainen eikä muiden vauvojen läsnäolo välttämättä olisi muuttanut häntä mitenkään. Ikääkin on kuitenkin vasta 1v8kk
 
vieras
Meillä neuvolantäti järjestää ekat vauvatreffit noin 6-10 äitiä, joilla suurinpiirtein saman ikäiset vauvat (usein käydään jo valmennuksessa yhtäaikaa), katsoo sellaisia ensituntumalla saman "henkisiä" porukkaan.
Esikoisen ryhmässä meitä oli 6 ja nähtiin ensimmäinen vuosi noin 1krt/kk, muutama kerta sen jälkeen
Seuraavan ryhmässä meitä oli 7 ja nähtiin 1-2krt/kk parisen vuotta, muutaman kanssa nähdään melkein kerran viikossa vieläkin, toisten kanssa noin 3-4krt/vuosi ja meijän vauvat menee syksyllä eskariin :)
 
Molempien kanssa ollaan oltu saman verran liikkeessä.
mun omilla ystävillä on enemmän esikoisen ikäisiä, että ehkä hitusen enemmän tuli vauvoja treffattua siihen aikaan.
Kuopus on taas joutunut tottumaan isompiin kavereihin.

Esikoinen on alusta asti ollut paljon sosiaalisempi kuin kuopus (joka kylläkin vasta 2v), mutta selitän sen perimäerolla:
Mä oon paljon sosiaalisempi kuin mies ja lapset ovat muutenkin sillain että kuopus on enempi isänsä ja esikoinen ku mä.

...ja kunhan noi vähän varttuu niin sitten selviää enempi :)
 

Yhteistyössä