Oliko liian kova rangaistus 5,5v?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika tuli kysymään, että laitanko hänelle vyön. Olin juuri tiskaamassa ja mulla oli jäljellä muutama lusikka ja sen jälkeen lupasin tulla, etten kastele vyötä. No poika alkoi pasikoa tavaraa ja huudella mua tyhmäksi. Ja ihan vaan siksi, että sai 1-vuotiaan pikkuveljen hereille. Joka päivä herättää pikkuveljen päikkäreiltä, jos ei kaikki mee niinkuin haluaa. Mä sitten peruin vappupallon oston.

Alkuperäinen kirjoittaja aaaaaaa:
Ihan ok rangaistus, jääpähän toivottavasti mieleen.
Tuon ikäisen voisi jo olettaa pitävän suunsa kiinni jos pienempi nukkuu.

Ja kun tämä on ihan päivittäistä, eikä olisi sitä vyötäkään joutunut odottamaan minuuttia kauempaa...

Ai vappupallon menetys on kova rankaisu joidenkin mielestä :D
Ihan sopiva tuon ikäiselle. Käytöskin oli huonoa, tavaroita ei paiskota. Kyllä se voi vappua viettää ihan vain serpentiinien ja tötteröhattujenkin voimalla ja tuskin jää sitä palloa pitkäksi aikaa kaipaamaan.

No eiköhän se laps kuitenkin raivonnu siks kun et pistäny sitä vyötä heti, se sisaruksen herääminen tuli siinä sivutuotteena. Voisko ennakoida? Siis että olisit sittenkin kuivannut ne kädet ja pistäny sen vyön vai olisko sittenkin alkanu raivota? Ja tiedän et on ärsyttävää, meillä on tuota toisen herättämistä kanssa. Siinä sitten kiukkuaa kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Liian kova, varsinkin jos vappupallo on Tärkeä asia lapselle.

Eihän rankaisulla ole mitään merkitystä, jos olisi otettu joku merkityksetön etuus pois.
Siis tietty olisi parempi jos aina ja joka tapauksessa lapsen rankaisuksi riittäisi sanallinen nuhtelu, mutta tämä nassikka oli ilmeisesti aiemminkin samaa tehnyt. Se ei siis enää riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No eiköhän se laps kuitenkin raivonnu siks kun et pistäny sitä vyötä heti, se sisaruksen herääminen tuli siinä sivutuotteena. Voisko ennakoida? Siis että olisit sittenkin kuivannut ne kädet ja pistäny sen vyön vai olisko sittenkin alkanu raivota? Ja tiedän et on ärsyttävää, meillä on tuota toisen herättämistä kanssa. Siinä sitten kiukkuaa kaikki.

Kyllä tuonikäisen pitää jo osata odottaa hetki. Ei maailmaa voi pysäyttä joka kerran kun lapsella on jotain asiaa...

Joo kyllä rangaistuksen pitää jossain tuntua, ei siitä muuten mitään hyötyä ole.
Olen esimerkiksi heittänyt roskiin pojan (2,5-v) leluja, kun on jatkuvista kielloista huolimatta heitellyt niitä tiskialtaaseen kun olen tiskaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:

Kyllä tuonikäisen pitää jo osata odottaa hetki. Ei maailmaa voi pysäyttä joka kerran kun lapsella on jotain asiaa...

Pitää toki mutta oliko ne pari lusikkaa siellä tiskialtaassa nyt NIIIIIIN tärkeitä etteikö olis voinu kuivata käsiä ja pistää sitä vyötä, eihän ne lusikat sieltä mihkää karkaa. Olis varmaan välttyny tämäki huuto ja turha asioiden peruminen.

Joo kyllä rangaistuksen pitää jossain tuntua, ei siitä muuten mitään hyötyä ole.
Olen esimerkiksi heittänyt roskiin pojan (2,5-v) leluja, kun on jatkuvista kielloista huolimatta heitellyt niitä tiskialtaaseen kun olen tiskaamassa.

:o Tätä mä ihan ymmärrä.

Ap.n tapauksesta on paha sanoa. Riippuu lapsesta. Meiän tytölle olisi ollut liian kova rangaistus. Toisaalta, jos jatkuvasta häirinnästä kyse niin silloin ihan asiallinen veto.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Liian kova, varsinkin jos vappupallo on Tärkeä asia lapselle.

Eihän rankaisulla ole mitään merkitystä, jos olisi otettu joku merkityksetön etuus pois.
Siis tietty olisi parempi jos aina ja joka tapauksessa lapsen rankaisuksi riittäisi sanallinen nuhtelu, mutta tämä nassikka oli ilmeisesti aiemminkin samaa tehnyt. Se ei siis enää riitä.

Kai niitä muita arkipäivän merkityksillisiä juttuja on lapsen elämässä. Mutta jokainen tavallaan. Mä en vappupallon tuomaa iloa lapseltani olisi ensimmäisenä viemässä.

Alkuperäinen kirjoittaja mam:

:o Tätä mä ihan ymmärrä.

Ap.n tapauksesta on paha sanoa. Riippuu lapsesta. Meiän tytölle olisi ollut liian kova rangaistus. Toisaalta, jos jatkuvasta häirinnästä kyse niin silloin ihan asiallinen veto.

Mitä et ymmärrä? Jos joka jumalan kerta käy heittelemässä esim. puisia palapelin paloja tiskiveteen vaikka olen kieltänyt, niin mitä pitäisi tehdä? Monet kerrat sanoin että älä heitä, kohta lähtee roskiin ja pois. Ja niin kävi.

Sopiva rangaistus, etenkin jos poika tiesi herättävänsä nuoremman. Kannattaa pitää myös kiinni rangaistuksesta ja selittää mistä rangaistus tuli.

oma lapseni muistelee vielä isonakin, miten hyvin oppi 5-vuotiaana, että kaupassa ei kiukuta, kun värityskirja jäi saamatta huonon käytöksen seurauksena ja meni isän kanssa autoon istumaan odottamaan ostosten teon päättymistä.