Oliko äiti liian ilkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bad mom
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bad mom

Vieras
Eli äsken tuo 2,5v tyttö oli siskonsa kanssa lounaan syönnissä. Muutaman makaronin söi, kunhan vaan pyöritteli ruokaa lautasella.

Lähti pois pöydästä, otti ruokalapunkin iteltään pois.

Pian oli mankumassa ruokaa (pikkusisko oli edelleen syömässä erittäin hyvällä ruokahalulla)...

Näin on ollut ennenkin, on varmasti nälkä ennen ruokaa, mut ei me aleta tuota enää syöttämään! Silleen menis varmaan kaikki ruoka...

Nyt itkee ja huutaa et on nälkä ja syömistä! Miehen kanssa selitetään et syödään kun on ruoka-aika, jos nousee pöydästä niin ruoat lähtee pois...

Et eikös tää ole ihan oikein tehty meiltä?!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kuitenkaan niin:
Näin meillä toimitaan.

Kiukut hävinnyt kokonaan ruokailuista, syö kun on nälkä ja lopettaa kun on täynnä. Toimii kuin junan vessa.

mä oon tehny jossain vaiheessa just sen virheen että oon antanu poistua pöydästä ja sne jälkeen tulla uudestaan syömään. Nyt se tekee sitä joka ikisellä ruualla ja voitte uskoa kuin hankalaa on tuota tenavaa saada syömään. Pakko kuitenkin antaa syödä jotain ettei joka päivä nälässä pidetä.

Eli suosittelen kyllä pysymään kannassasi, ei tuota montaa kertaa tartte tehdä että ne oppii sen että pöydässä syödään ja sitten vasta poistutaan kun masu on täynnä. Periksi antaminen on paljon tuhoisampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
mä oon tehny jossain vaiheessa just sen virheen että oon antanu poistua pöydästä ja sne jälkeen tulla uudestaan syömään. Nyt se tekee sitä joka ikisellä ruualla ja voitte uskoa kuin hankalaa on tuota tenavaa saada syömään.

Me ei siis anneta enää jos on poistunut, taisin olla epäselvä.

Minusta kans tuntuu, että haluaa huomiota: miksi ei vois syöttää, pieni on vielä. Kyllä varmasti jatkaa ite syömistä, kun huomaa, ettei tartte sillä tavalla sitä huomiota hakea.

No ei meillä kyllä alettais enää tuota 2,5-vuotiasta syöttää pelkän huomionhaun takia, kun on jo yli vuoden syönyt kaiken ruokansa ihan itse! Voihan sitä isompaa huomioida muuten sitten, mutta ruuan kanssa temppuilua ei kyllä kateltais. Syö minkä syö ja seuraavaan ruoka-aikaan sitten kenties vähän enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
mä oon tehny jossain vaiheessa just sen virheen että oon antanu poistua pöydästä ja sne jälkeen tulla uudestaan syömään. Nyt se tekee sitä joka ikisellä ruualla ja voitte uskoa kuin hankalaa on tuota tenavaa saada syömään.

Me ei siis anneta enää jos on poistunut, taisin olla epäselvä.

joo niin ymmärsin :D tuli ehkä aiheeton lainaus multa. tarkotinkin siis että just sun tavalla kannattaa tehdäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
No ei meillä kyllä alettais enää tuota 2,5-vuotiasta syöttää pelkän huomionhaun takia, kun on jo yli vuoden syönyt kaiken ruokansa ihan itse! Voihan sitä isompaa huomioida muuten sitten, mutta ruuan kanssa temppuilua ei kyllä kateltais. Syö minkä syö ja seuraavaan ruoka-aikaan sitten kenties vähän enemmän.

Niin että nälässä, vaikka mikä olisi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meidän terkkari sanoi aika osuvasti " eipä ole yksikään lapsi vielä nälkään kuollut siksi että ei suostuisi syömään, jos ruokaa on tarjolla".

Kasvattava vaikutus on mun mielestä tärkeempää kuin parin tunnin nälkä.

Meinaat että terve lapsi nälkiinnyttää itsensä pelkän huomionhaun takia? Missä kaikessa lapselle pitää antaa periksi?

No ei meillä kyllä alettais enää tuota 2,5-vuotiasta syöttää pelkän huomionhaun takia, kun on jo yli vuoden syönyt kaiken ruokansa ihan itse!

Miksi osaavaa lasta ei saisi joskus hemmotella? Syöttää, pukea, laittaa peitto päälle tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No ei meillä kyllä alettais enää tuota 2,5-vuotiasta syöttää pelkän huomionhaun takia, kun on jo yli vuoden syönyt kaiken ruokansa ihan itse!

Miksi osaavaa lasta ei saisi joskus hemmotella? Syöttää, pukea, laittaa peitto päälle tms.

Oliko näin, ettei sulla oo vielä lasta? Meillä hemmotellaan tuota esikoista kovastikin, mutta jos hän alkaa pelleillä ruokapöydässä pelkän huomion takia, niin se ei kyllä ole hemmottelun paikka.

Ei pompita meilläkään. Sitä tuo 2v kovasti koittaa ja muutenkin venkuloi pöydässä. Ruoka-aika on se aika ja ilman jää jollei kelpaa. Just tossa lounaalla teki temppujaan ja päätyi jäähylle. Sen jälkeen osasi syödä kunnolla.

Lapsi yrittää hyppyyttää. Meillä on pieninkin syönyt suht omatoimisesti 1v3kk ikäisestä saakka, en lähtisi syöttämään, jos kerta osaa. Meillä ruokaa saa, kun pöytä on katettu ja kun poistuu niin sitten ei enää syödä, eikä napostella ruokien välissä. Tämä on toiminut meidän lasten kanssa! Suosittelen..

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Ei pompita meilläkään. Sitä tuo 2v kovasti koittaa ja muutenkin venkuloi pöydässä. Ruoka-aika on se aika ja ilman jää jollei kelpaa. Just tossa lounaalla teki temppujaan ja päätyi jäähylle. Sen jälkeen osasi syödä kunnolla.

mä oon vielä kaiken lisäksi sortunu antaan välipaloja. :ashamed: nyt sen seuraukset kyllä huomaa. Pitää skarpata, onneksi hoitotäti auttaa :D

Samalla linjoilla. 2,5v. on vielä niin pieni.

Meidän terkkari sanoi aika osuvasti " eipä ole yksikään lapsi vielä nälkään kuollut siksi että ei suostuisi syömään, jos ruokaa on tarjolla".

Kasvattava vaikutus on mun mielestä tärkeempää kuin parin tunnin nälkä.

Peesiä tähän. Näinpä ollen ei meilläkään 3vee harrastele pöydästä pois pomppimista ja takaisin, koska syödään silloin kun on pöytään istuttu ja kun lopettaa syömisen tai jos ei halua syödä, syö seuraavaan ruoka-aikaan. Ei varmasti kuole nälkään seuraavaa ruoka-aikaa odotellessa ja kyllä se ruoka aina ennemmin tai myöhemmin mahaan menee vauhdilla, vaikka joskus jättäisikin yhden aterian syömättä.

Näinpä. Laps oppii aika äkkiä että kandee syödä sillon ko sitä ruokaa on tarjolla.

Joskus kyllä, mutta kun olen itse syöttänyt pikkusiskoa ja syönyt itse, ei minulla kädet riitä isosiskon "hemmotteluun" että syöttäisin häntä. Joskus olen lusikallisen tai kaksi laittanut suuhun ja vitsaillut että "tuliko sinustakin nyt vauva". Sama juttu pukemisten kanssa. Kun riisun pikkusiskolta (1vee) ulkokamppeita, välillä isosiskokin haluaa leikkiä pientä ja sanookin, että hänkin on pikkuinen ja äitin pitää auttaa. Mutta en todellakaan joka päivä ja säännöllisesti pue tai riisu 3-vuotiasta, vähän voin leikin lomassa jeesata joskus jos tyttöä "vauvattaa" leikin varjolla.

Kiitos kannanotosta! Nyt vasta pääsin kattoo...

Siis sen takia ei syötetä 2,5v, kun on jo vuoden päivät osannut itsekin! Juuri pikkusisko 1vee on opettelee syömään, niin eihän tuo käy järkeen et sitte isompi syötetään :o

Et älytöntä ois alkaa molemmille lusikkaa tunkee suuhun jos itsekin syön samalla...

Lämmitin ruokaa uudelleen tuossa reilun tunnin päästä ja kylläpä söi kiltisti! Ja melkein kaikki, eli kunhan temputteli vaan aiemmin. Kun syö ruoan, saa myös jälkkäriä ja purkkaa.. Tällä olen koittanut saada tytön syömään, purka npoisjäänti on kova pala likalla ;)