Oli ne lapsuuden joulut kamalia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhien lapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se ankeaa ole eikä ollut että lahjoja oli vähän.Vaan se ettei ollut ruokaa ja että siitä oli aina suuri huoli että saadaanko mitään ruokaa.On se lapselle kurjaa miettiä ja jännittää sellaisia asioita.

Meillä ei ole ikinä ollut kinkkua, vaan uunissa paistettua lihaa. Vaikka kohtuullisen toimeentulevia oltiin. Paljon parempaa kuin kinkku, jota myöhemmin maistoin enkä tykänny. Edelleen ikävä sitä uunilihaa jota sai lapsuuskodissa. Itse en osaisi laittaa, en ole mikään ruuanlaittaja muutenkaan.
Esim. 1950-luvun joulut nykyajan näkökulmasta köyhiä (mitä olen lukenut) mutta saattoivat olla hyvin onnellisia.

[QUOTE="aloittaja";27683550]Ei se ankeaa ole eikä ollut että lahjoja oli vähän.Vaan se ettei ollut ruokaa ja että siitä oli aina suuri huoli että saadaanko mitään ruokaa.On se lapselle kurjaa miettiä ja jännittää sellaisia asioita.[/QUOTE]

jotenkin epäilyttää voiko tämä olla totta? jos on, niin uskoisin kyseessä olleen tosiaan vanhempien kyvyttömyyden hoitaa asioitaan.

itse olen viettänyt lapsuuteni 60-luvulla jolloin oikeasti oli vielä köyhyyttä, kun sosiaalihuoltoa siinä mittakaavaassa kuin nykyisin. nälkää en kuitenkaan koskaan jouluna kokenut, eikä muutenkaan olleet joulut surkeita.

kummallista jos tosiaan ei mitenkään voinut siihen joulun ruokaan panostaa millään tavalla. siis niin että olisi edes tavallista ruokaa...
epäilyttää että olisiko ollut alkoholi mukana kuvioissa, mutta ei kai jos vanhemmat olivat uskovaisia
no eivät sitten uskovaiset ystävät auttaneet jouluna millään tavalla? mutta hekin kai olivat yhtä köyhiä...

varmaan on sitten muutenkin ollut kurjaa, ei ehjiä sopivan kokoisia vaatteita, eikä mitään muutakaan?
outoa, jos isällä yrittäjätaustaa yms.

[QUOTE="vieras";27683658]jotenkin epäilyttää voiko tämä olla totta? jos on, niin uskoisin kyseessä olleen tosiaan vanhempien kyvyttömyyden hoitaa asioitaan.

itse olen viettänyt lapsuuteni 60-luvulla jolloin oikeasti oli vielä köyhyyttä, kun sosiaalihuoltoa siinä mittakaavaassa kuin nykyisin. nälkää en kuitenkaan koskaan jouluna kokenut, eikä muutenkaan olleet joulut surkeita.

kummallista jos tosiaan ei mitenkään voinut siihen joulun ruokaan panostaa millään tavalla. siis niin että olisi edes tavallista ruokaa...
epäilyttää että olisiko ollut alkoholi mukana kuvioissa, mutta ei kai jos vanhemmat olivat uskovaisia
no eivät sitten uskovaiset ystävät auttaneet jouluna millään tavalla? mutta hekin kai olivat yhtä köyhiä...

varmaan on sitten muutenkin ollut kurjaa, ei ehjiä sopivan kokoisia vaatteita, eikä mitään muutakaan?
outoa, jos isällä yrittäjätaustaa yms.[/QUOTE]

kyllä on totta ja -73 olen syntynyt.Uskovaiset auttoivat sen verran että jotenkin eteenpäin mentiin.
Ei kyllä ollut kunnon vaatteitakaan ja kyllä olin koulukiusattu köyhyyden takia.

[QUOTE="vieras";27683658]

[/QUOTE]

koulumatkat hiihtämällä kesät talvet? mennen tullen ylämäki?

Alkuperäinen kirjoittaja köyhien lapsi;27682955:
Lahjoja ei koskaan montaa saanut esim barbieta jota toivoin en saanut ikinä.Ruokaa oli toisinaan mutta ikinä ei ollut kinkkuun varaa.

Meilläkin oli aina köyhää, eikä todellakaan saatu ikinä mitään "hienoja" lahjoja (barbie, konsolipelejä, stigaa tai edes pulkkaa jne). Silti oli hyvä joulu aina, eikä millään tavalla kurjaa, vaikka ei oltukaan rikkaita. Joulumieli tulee jostain ihan muusta kuin barbie-nukeista...

[QUOTE="aloittaja";27683697]kyllä on totta ja -73 olen syntynyt.Uskovaiset auttoivat sen verran että jotenkin eteenpäin mentiin.
Ei kyllä ollut kunnon vaatteitakaan ja kyllä olin koulukiusattu köyhyyden takia.[/QUOTE]

Äitini on lähtöisin todella köyhistä oloista, mutta kyllä heillä oli ruokaa aina jouluna. Muutoinkin jouluun alettiin mummolassa valmistautua jo juhannukselta. Eli säästettiin vähästäkin, että jouluna olisi edes jotain juhlavampaa.

Olisiko kuitenkin vanhemmilasi ollut jotain mielenterveysongelmia, masennusta tms. josta seuraa usein aloitekyvyttömyys ja keinot suunnitella elämää? Varmaan joku syy heidän pitkäaikaistyöttömyyteensä oli?

meitä oli 7 lasta, ja rahat todella vähissä. silti vanhemmat sai säästettyä joka vuosi rahaa lahjoihin, vaikka ne ei mitään kalliita ollutkaan. se lapsuuden joulun tunnelma oli ihan parasta! koristeltiin kuusi, saunottiin, syötiin jouluruokia ja kuunneltiin joululauluja. illalla kävi joulupukki ja kaikki sai muutaman paketin. lisäksi kummeilta tuli paketit kaikille :)

minua ei ainakaan haitannut vaikka en aina saanut mitä toivoin, esim kalliita barbeja, barbin autoa ym. ilahduin joulupaketista saaduista pörrösukista, yöpaidasta, pikkuleluista, lautapeleistä ym. eli ei se raha tuo aina onnea.

Yhteistyössä