Oletteko ottaneet lainaa häitä varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wannabe bride
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wannabe bride

Vieras
Meillä on takana kahdeksan yhteistä vuotta ja kaksi lasta. Olemme olleet kihloissa viisi vuotta ja naimisiinmenoa on aina siirretty milloin mistäkin syystä. Pääasiassa taloudellisen tilanteen vuoksi. Palaan töihin syksyllä neljän kotonaolovuoden jälkeen ja olisi vihdoin edellytyksiä saada jotain säästöön häitä varten. Harmittaa kuitenkin kauheasti koska olisin halunnut mennä naimisiin tässä kotona ollessa ja mietin onko ihan typerä idea ottaa lainaa sellaista asiaa varten? Meille nyt ei tule mitkään kympppitonnin häät, lähinnä lähimmät ystävät ja sukulaiset ja paikkana varmaan mökki (tai joku pieni paikka minkä vielä saisi vuokrattua). Isoimmat menoerät olisi varmaan puku ja sormukset. Säästössä on kuitenkin todella vähän, ne on aika tehokkaasti hoitovapaalla menneet. Jos aletaan säästämään niin realistinen tavoite on ehkä vasta kesällä 2013...

Ehkä se on hölmöä ottaa lainaa vain yhden päivän vuoksi! Kiinnostaisi kuitenkin tietää ovatko muut ottaneet lainaa tähän tarkoitukseen ja millaisia summia?

Mun mielestä ei kannata ottaa lainaa.

Sormukset saa parilla sadalla, puvun samoin jos ei mittatilauspuku tarvitse olla. Me sovittiin että ostetaan 5 tai 10 v merkkipäivänä sit sellaiset kalliimmat lisäsormukset jos vielä siltä tuntuu.

Mun sormus makso 7vuotta sitten 76 euroa ja puku jonkun 250e...

Ja siis ei, ei otettu pankkilainaa :whistle:

Niin ja siis nyt joutuu kyllä uuden sormuksen ostamaan, mutta sillon oli tiukkaa niin sanoinkin liikkeessä sillon että ehken miehellä on enemmän tuloja sit viiden vuoden päästä niin ostaa paremman sormuksen.. :D

Viimeksi muokattu:
En ottais kyllä lainaa häiden vuoksi. Säästäen tai sitten niin pienellä budjetilla kuin mahdollista.

Oon joskus muuten miettinyt miksi Suomessa ei ole ns. maksullisia häitä? Sellaisia joihin osallistuminen maksaa sen ruuan verran, mutta muuta lahjaa ei sitten ostetakaan. Eli illalliskortti-periaatteella.

Niin no, ei mulla ole mitään valkoinen-prinsessapuku unelmia! :laugh: Meillä on kuitenkin nämä lapset jo ja enemmän mulle merkitsee se itse naimisiin meno kuin häät. Sormukset haluaisin valita hieman arvokkaampina kyllä. Ja haluaisin järjestää ystäville ja sukulaisille jonkinlaiset syömingit vaikka kyse ei ihan perinteisistä hääjuhlista olisikaan. Kyllä siihen varmasti jonkun verran rahaa uppoaa... Olisiko sitten hölmöä mennä naimisiin ja pitää juhlat sitten vasta parin vuoden päästä?

En ottais häihin lainaa. Mutta en alkais kuitenkaan ensimmäisenä sormuksesta tinkimään. Ostaisin sen minkä haluaisin vaikka se vaatisi säästämistä. Sormusta ku tulet kattomaan lopun elämääsi joka päivä sormessa. Säästäisin muissa asioissa.

...mutta toisaalta kannattaa miettiä haluaako ottaa kunnon sormuksen kuin muutaman kympi lelun sormeen ;) Eli kannattaa mielummin sijoittaa raha kunnon kulutusta kestävään sormukseen kuin siihen hääpukuun tai juhlaan ;) Pukuja saa yllättävänkin halvalla kun hiukan seurailee tarjouksia ym huutis (tosin kannattaa aina ensin sovittaa) ja kauniin juhlan edullisesti saa kotonakin,hääkuvankin voi joku tuttava ottaa kun nykyään monellakaan ei enään tapana lähetellä kiitoskortteja

Jos ostaa pikkuhiljaa puvun sormukset ym niin huomaatkin että ei nyt niin kamalan kalliiksi tule enään se juhliminenkaan ;)
Meillä oli viimeisen päälle ruokaravintolassa häät ja eipä tarvinut paikkavuokria maksella kun otimme ruokatarjoilun ;) Viinaksia sai toki jos itse osti (tämä muutaman alkoholisti sukulaisen takia, heillä tapana muuten juoda itsensä pöydän alle jos ilmatteeksi saa)

Mitäs sitten jos panostamme niihin sormuksiin. Pyydämme isovanhemmat meille lapsenvahdeiksi (jonkin tekosyyn varjolla). Käymme keskenämme maistraatissa ja tulemme sitten kotiin ja tarjoamme isovanhemmille kakkukahvit! Pienimuotoista mutta voisi olla ihan kiva tilaisuus kuitenkin. Eikä miehen tarvitsisi niin jännittää sitä vihkimistä... ;)

Ei todellakaan. Meillä oli / on pienet tulot ja säästettiin reilussa vuodessa 7000 euroa häihin :) Äärimmäisen naurettava tapa mennä naimisiin ja juhlia parin vuoden päästä :D

Yhteistyössä