Oletteko lastentarhanopettajat kaikki sitä mieltä, että alle 3v ei pitäisi laittaa pk:iin vaan pph:lle ehdottomasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Oma tuttavani on täysin tätä mieltä ja olisi kiva kuulla muiden ammattilaisten näkemyksiä. Onko kukaan eri mieltä?

Kuulemma liikaa hälinää, ei aikaa, syliä yms tarjolla pk:ssa. Omat lapsensa tietenkin ovat pph:lla 3v saakka vähintään. Itse en usko, että pph on niin autuaaksi tekevä. Hmm...

Tutkimuksien mukaan alle 3 v. stressaantuu enemmän isossa ryhmässä. Sen ikäinen tarvitsee turvaa ja kuuntelijaa, jotta ei jää muiden jalkoihin. Jos on ujo 3 v. on aika syrjässä päiväkodissa eikä hoitajat välttämättä osaa ottaa niin huomioon sen tarpeita.

Menkää katsomaan miten alle 3v. lapset ovat siellä isossa ryhmässä. Sen nähneenä en laittaisi omaa lasta missään nimessä sinne. Monesti näkee tarhan ohi mennessä niitä pikkuisia räkänokkia, jotka itku silmässä syövät yksin hiekkaa ja tarhatäti on ihan toisella laidalla.

Menkää katsomaan miten alle 3v. lapset ovat siellä isossa ryhmässä. Sen nähneenä en laittaisi omaa lasta missään nimessä sinne. Monesti näkee tarhan ohi mennessä niitä pikkuisia räkänokkia, jotka itku silmässä syövät yksin hiekkaa ja tarhatäti on ihan toisella laidalla.

Alle 3v isossa ryhmässä? Mielestäni 12 lapsen ryhmä, jossa on kolme hoitajaa (+ yksi tai kaksi avustajaa) ei ole mitenkään iso.

Paljon ennemmin laitan lapseni päiväkotiin kuin perhepäivähoitajalle.

[QUOTE="joulumuori";22482087]Alle 3v isossa ryhmässä? Mielestäni 12 lapsen ryhmä, jossa on kolme hoitajaa (+ yksi tai kaksi avustajaa) ei ole mitenkään iso.

Paljon ennemmin laitan lapseni päiväkotiin kuin perhepäivähoitajalle.[/QUOTE]

Täällä laitetaan myös reilu 2-vuotiaita isojen ryhmään, jos pienten ryhmät on aivan täynnä.. Isoja voi olla 25 samassa ryhmässä.

[QUOTE="vieras";22482102]Täällä laitetaan myös reilu 2-vuotiaita isojen ryhmään, jos pienten ryhmät on aivan täynnä.. Isoja voi olla 25 samassa ryhmässä.[/QUOTE]

Ohhoh, no tuo on kyllä jo aika paljon kenelle tahansa!

[QUOTE="vieras";22482102]Täällä laitetaan myös reilu 2-vuotiaita isojen ryhmään, jos pienten ryhmät on aivan täynnä.. Isoja voi olla 25 samassa ryhmässä.[/QUOTE]

Täällä ainakin toimii tosi kivasti omahoitajasysteemi noilla pienemmillä, olen erittäin tyytyväinen. :)

Itse olen lto, ja oma poikani on mennyt päiväkotiin 1v4kk ikäisenä. Siellä pienten ryhmässä oli 8 lasta ja kaksi aikuista. Itse olin ainakin tyytyväinen, en koskaan edes harkinnut pph:lle laittamista...

[QUOTE="joulumuori";22482087]Alle 3v isossa ryhmässä? Mielestäni 12 lapsen ryhmä, jossa on kolme hoitajaa (+ yksi tai kaksi avustajaa) ei ole mitenkään iso.

Ei ole kyse yksin siitä, paljonko hoitajia on lasta kohden, vaan myös siitä, paljonko niitä lapsia on siinä ympärillä. Se lisää aina hälyä ja jokainen uusi lapsi tuo uuden kontaktin, joita pieni lapsi pystyy käsittelemään vain hyvin rajallisen määrän. Siksi isossa lapsiryhmässä koko päivän viettävän pienen stressitaso nousee vaikka jokaisella olisi oma hoitaja. Tästä syystä itse laittaisin ennemmin pph:lle.

Peesi. Eikö se ole iso ryhmä jos yhtä pph:ta kohti on 4 lasta??

En ole lto, mutta kommentoin kuitenkin. Oma lapseni meni 1 v 6 kk ikäisenä päiväkotiin, jonka pienten ryhmässä oli silloin 7 lasta. Nyt kun lapsi täyttää kohta 3 vuotta, ryhmässä on lapsia maksimimäärä 12, mutta täyttä ryhmää on harvoin paikalla - osa lapsista kun on vain osa-aikaisesti hoidossa. Oman lapsenikin hoitopäivät ovat olleet ihan kohtuullisia 6,5 -tuntisia.

Lapseni ei ole vaikuttanut tippaakaan stressaantuneelta, eikä ole kierrellyt päiväkodin aidan viertä räkä poskella. Meillä oli aikoinaan parin viikon totuttelujakso päiväkodissa mikä helpotti lapsen sopeutumista ja hän tuntuu viihtyvän hyvin. Menee hoitoon hyvillä mielin ja vilkuttelee iloisesti, on saanut kavereita joista kertoo kotona. Sama henkilökunta on ollut koko ajan, joten lapsen ei ole tarvinnut totutella uusiin ihmisiin. Minulla on pelkästään hyvää sanottavaa päiväkodista.

Tunnen lähistöltä yhden pph:n, joka tupakoi ollessaan ulkona lasten kanssa ja komentaa näitä kuin armeijassa, enkä kyllä keksi yhtään hyvää syytä miksi hän tarjoaisi lapselleni paremman hoitopaikan kuin päiväkoti. On kyllä ihan mukava ihminen, mutta päiväkoti tarjoaa mielestäni sellaista turvallista ja lasta kunnioittavaa hoitoa jota arvostan.

No enpä tiedä.. Olin tutustumassa tarhassa ja pientenpuolen hoitajat ei tiennet, että tarhassa on ylipäätään vielä jonkun lapsen vanhempi. Eräs hoitaja tyrkkäsi vaunuilla pienen lapsen kumoon, joka alkoi itkemään. Hoitaja tiuskaisi tosi ärtyneesti "älä vingu siinä, nouse ylös. Oma vika, että jäit alle. Mitäs tulet tielle!" Ulkoillessa niissä rattaissa oli tosi pikkuinen. Oisko ollut korkeintaan vuoden. Koko ulkoilun ajan vauva rääkyi niissä rattaissa ja hoitaja seisoi vieressä ja juorusi muiden kanssa, eikä reagoinut ko. vauvaan millään tavalla:( Olin tosi järkyttynyt. Olin pitänyt tota tarhaa tosi kivana. Hoitajatkin vaikuttivat vanhemmille tosi kivoilta ja sydämmellisiltä.. taispa olla vaan kulissia..

[QUOTE="vieras";22482540]No enpä tiedä.. Olin tutustumassa tarhassa ja pientenpuolen hoitajat ei tiennet, että tarhassa on ylipäätään vielä jonkun lapsen vanhempi. Eräs hoitaja tyrkkäsi vaunuilla pienen lapsen kumoon, joka alkoi itkemään. Hoitaja tiuskaisi tosi ärtyneesti "älä vingu siinä, nouse ylös. Oma vika, että jäit alle. Mitäs tulet tielle!" Ulkoillessa niissä rattaissa oli tosi pikkuinen. Oisko ollut korkeintaan vuoden. Koko ulkoilun ajan vauva rääkyi niissä rattaissa ja hoitaja seisoi vieressä ja juorusi muiden kanssa, eikä reagoinut ko. vauvaan millään tavalla:( Olin tosi järkyttynyt. Olin pitänyt tota tarhaa tosi kivana. Hoitajatkin vaikuttivat vanhemmille tosi kivoilta ja sydämmellisiltä.. taispa olla vaan kulissia..[/QUOTE]

Vakituisesti neljässä eri päiväkodissa työskennelleenä sekä Seuren sijaisena kymmenissä paikoissa kiertäneenä voin sanoa, että ei tasan tarkkaan tuolla tavalla toimita missään päiväkodissa. Puhuu omiaan tämä ihminen.

Yhteistyössä