Oletteko KOSKAAN kuulleet tällaisesta vauvasta? :D

  • Viestiketjun aloittaja äimistynytäiti
  • Ensimmäinen viesti
äimistynytäiti
Minun rakas pikku mussukkani ei juo tuttipullosta. Olen yrittänyt antaa maitoa, velliä ja jopa mehuakin, mutta herra ei vain suostu juomaan. Mehua joi pikkasen, eli osaa tekniikan, mutta maitoa annettaessa kirkuu vaan :(

Lapsi on nyt 6kk. Aivan pikkuisena joi pari kertaa tuttipullosta, mutta sen koommin ei.
Huomenna olisi ollut tilaisuus lähteä ulos, hoitaja valmiina ja kaikkea, mutta en voi lähteä jos ei poika suostu ottamaan pulloa. Olen koko viikon yrittänyt opettaa pulloa, mutta tissille on pikkuinen aina päätynyt :)

Oletteko koskaan kuulleet tällaisesta ja mitä keinoja voisin käyttää että homma onnistuisi? :D
Ihan muutenkin vain olisi kiva jos sen pullon oppisi, että voisin käydä esim. jumpassa ym. ilman vauveliani :)
 
Juupa juu!
Kyllä tuollaisia vauvoja on, meillä kuopus oli ja olen kuullut monesta muustakin. Oletko kokeillut hörpyttää vauvaa? Jotkut oppivat sen taidon ihan näppärästi ja nythän vauvalla on ikääkin jo sen verran, että saattaisi onnistua.
 
Tipu Topakka
Jep. Meidän kuopus. Ei osaa juoda tuttipullosta. Oppi juomaan 9kk ikäsenä kupista.. kokeile taika mukia tai ihan oikeaa kuppia. Hörppykuppiakin voisit kokeilla.
 
Olen kuullut ja todennut itsekin (meidän lapsi). Onnesta rinnoista tuli maitoa. Opetettiin sitten suoraan nokkamukiin, jota ei osannut myöskään imeä ollenkaan.. Otettiin se imujuttu pois ja aina kun kaatoi suuhun, niin maitoa tippui suoraan suuhun. Myös hörpytettiin yms.

Oli kyllä kieltämättä aika hankalaa ja sitoi mut aikalailla.
 
vieras
Meidän poika oli samanlainen ja minä en viitsinyt väkisin lasta nälässä huudattaa (kyllä se lopulta tottuu pulloon -periaatteella), vaan vähensin omat menot minimiin ja kun alkoi saada kiinteitä n 6 kk ikäisenä, opetin juomaan nokkamukaista. Lopetin imetyksen 9 kk iässä ja sen jälkeen joi korviketta nokkamukista ja siitä sitten aikanaan opetteli tavalliseen mukiin.
 
siiri
Olen kuullut ja varsinkin sen huudon. Omani oli ihan samanlainen. Suostui kuitenkin ottamaan pullon kun en itse ollut paikalla. Kun sitten aloitettiin kiinteät ja huomasi yhdessä ruokaillessa meidän juovan lasista alkoi pullo kelvata. Tuota hörppyytystä tai nokka mukia minäkin suosittelisin.
 
eivät oppineet
Meillä on kolme lasta,eikä kukaan heistä ole juonut tuttipullosta.Keskimmäinen sentään söi tuttia:)
Kavereillani on myös lapsia,jotka eivät vain huolineet pulloa.
Meidän esikko on alkanut nykyään pyytään että saisko hän juoda kaakaota pullosta,ihan muuten vaan.Ikää neidillä 4v
 
vieras
Kun äiti ei ole tisiensä kanssa kotona, niin ihmeesti maito kelpaa tuttipullosta tai nokkamukistakin, kun nälkä on.
Miksi lapsi äidiltä pulloa huolisikaan, kun maidonhajuiset tissit lollottelee vieressä....
 
meillä molemmat lapset on olleet tuollaisia. vastasyntyneenä jotenkuten joivat pullosta ja sitten vaan tissi kelpasi. nokkamukista on molemmat juoneet sitten 5-6kk iästä ruoan kanssa vettä, lauantaina poika saa olla iskän ja nokkamukin varassa kun mä karkaan viihteelle.

ja ihan tavallisesta lasista oon myös hörpyyttänyt, samoin Ainun hörpytysmukista. tyttö oli noin 10kk kun osasi jo itse juoda tavan mukista.
 
hitsi, mun esikoinen oli ihan samanlainen.......ei millään, mä lolin pumpannu maitoa, mut ei.kokeiltiin eri tuttimallit kaikki, ei niin ei.
pääsi sitä kun kiinteät alkoi pariksi kolmeksi tunniksi jonnekin pari kertaa, ja sitten tisseineni takas kotiin......en kyl valita, ehtiihän sitä... nyt kakkosen kanssa 6kk, en oo ees miettinyt omaa aikaa, enkä oo kokeillut pulloa.
 
EH
Meilläkään ei pullo kelvannut varsinkaan kahdelle viimeiselle lapselle. Täysimetyksen ajan oli hieman hankalaa välillä mutta ei kuitenkaan paljon. Suoraan nokkamukiin opetettiin. Ensin oli tuttipullossa semmonen pehmeä juomanokka. Ja semmonen jännä juttu meillä vielä että pullosta/mukista juodun maidon on alusta asti pitänyt olla KYLMÄÄ. Edes korviketta ei missään tapauksessa saanut lämmittä, silloin ei kelvannut. Huoneenlämpöinen meni mut jäkaapista oli parasta.
 
anika harmaana
Samanlainen on meidän pienin. Pehmeänokkainen nokkamuki oli se, mistä suostui juomaan.

Mies sai joskus väkisin juotettua jotain tuttipullosta, kun minä olin hammaslääkärissä. Mutta toista kertaa ei siihen enää suostunut, kun oli niin hankalaa. Siis mies ei suostunut...
 
nannu
Meillä oli 2 ensimmäistä lasta juuri sellaisia ettei tuttipullo kelvannut. Ei vaikka kuinka yritti opettaa. Ekan kanssa sitten tissiteltiin 10kk ja sen jälkeen siirryttiin nokkamukiin. Tokan kanssa oli vielä isompi ongelma kun sille ei meinannut kelvata kumpikaan, ei tissi eikä pullo..siis 3kk ikäisestä lähtien. Aina söi vain puoliunissaan pullosta tai tissistä. Sen kanssa siirryttiinkin jo 8kk ikisenä nokkamukiin. Nyt tämän kolmannen vauvan kanssa on mennyt hyvin (kop,kop,kop). Tissi kelpaa oikein hyvin ja myös pullo aina kun joutuu siitä tarjota. Toivottavasti näin jatkuukin!
 
Ei meidänkään poika juonut tuttipullosta. Koitettiin erilaisia pulloja/tutteja mutta kun ei niin ei. Ei syönyt myöskään tuttia juuri ollenkaan. Päätettiin ettei edes yritetä enää väkisin opettaa pullolle enkä kokenut sitä mitenkään hankalaksi tai että olisin jäänyt jostain paitsi vaikken pystynytkään olemaan vauvasta erossa kovin kauan, en olisi edes halunnut.

Se puoli vuotta mitä mentiin täysimetyksellä ei ollut niin pitkä aika loppujen lopuksi, meni tosi nopeasti. "Omat" reissuni oli muutaman kerran kaupassa käyminen yms. että ehdin käydä vauvan syöttöjen välillä. Pari kertaa kävin hammaslääkärissä tms. ja silloin vauva lipitti maidon lusikalla, tosin siitä meni mummon mukaan kuulema enemmän syliin kuin suuhun :)

Aloitettiin kiinteät puolivuotiaana ja samalla harjoiteltiin myös nokkamukin käyttöä, mikä alkoikin pikkuhiljaa sujua hyvin. Maitoa ei siitä kyllä halunnut juoda ennen kuin lopetin imetyksen lapsen ollessa 14,5kk.

Näin jälkeenpäin ajateltuna oli helppoa kun ei tarvinnut vierottaa tuttipullosta eikä tutista :) Muutamia tuttuja lähipiirissä jotka tuskailee 2-3-vuotiaan kanssa etteivät pääse eroon kummastakaan.
 
Meidän vauvoista puolet oli tollaisia. Esikoisen kanssa lopetin imetyksen ja vähän väkisten tuli opetettua pullole ja soseille kun ei kumpaakaan huolinut ja oli nännitkin purrut rikki. Toisen samansorttisen kanssa taas tuli vain imetettyä, oli jo reilut 8kk ennenkuin soseetkaan alkoi upota. Uimassa tai lenkillä kävin niin, että imetin lähtiessä ja tullessa. Iltamenot jäi vähiin ja jos johonkin halusin, menin vasta pojan nukahdettua ja mahdollisesti kävin välillä imettämässä kesken juhlien.
 
Heeei
Meillä ei myöskään kelvannut tuttipullo, ei tutit eikä onneksi peukalokaan. Vain rinta ja nokkamuki kelpasi. Ei voi valittaa. Lapsi ei missään vaiheessa alkanut imemään mitään tutinkorvikkeitakaan, esim. unilelua tai jotain peitonkulmaa tms. :)
 
vieras
Kannattaa kokeilla pulloa silloin kun sinä et oo kotona, niin vauva tietää ettei voi päästä tissille ja pullo voi kelvata ihan hyvin. Jos ei niin sitten nokkamuki ja puuroa/sosetta tms.. Varmasti pärjää yhden illan hoitajan kanssa =)
 
Meillä ei kakkoselle kelvannut tuttipullo, vaikka en itse ollut kotonakaan... Kerran sain jostain palata odotettua nopeammin sen takia. Ihan pienenä tuttipullo kävi (parin viikon iässä, kun kokeilin että osaako juoda pullosta), mutta 4-5 kk myöhemmin ei. Ei sitten ikinä oppinut. Nokkamukista joi, valkonokkainen taikamuki käy jo 3kk iästä eteenpäin. Ensin venttiili pois, niin huomaa että sieltä tulee jotain.
 

Yhteistyössä