Oletteko koskaan kieltäytyneet tarjotusta työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25568074]Kyllä, mutta en ymmärrä, miksi kukaan hakisi työpaikkaa ja sitten kieltäytyisi siitä...[/QUOTE]

Siis olet aina ja kaikissa elämäntilanteissa hakenut vain yhtä työpaikkaa kerrallaan ja sitten jäänyt odottamaan mitä sieltä vastataan ennen kuin olet hakenut seuraavaa? Vai mikä tuossa nyt on niin vaikea ymmärtää?

En, aikoinaan saatoin tehdä niitä yhdenkin päivän keikkoja viikon sisällä useammankin, myös lyhyet (alle 1kk) sijaisuudet kelpasivat ja kaikki poikivat aina lisää töitä ja lopulta sen vakituisen työpaikankin.

Joskus on tullut tilanteita että olisi tarvittu sijaiseksi moneen paikkaan yhtäaikaa eli tavallaan on ollut pakko kieltäytyä kun on ollut jo toinen paikka sovittuna. Muistan yhden päivän kun olin sopinut viikon sijaisuuden esiopetuksessa niin ensimmäisenä työaamuna jo ennen töihinlähtöäni soitettiin koululta henkilökohtaisen avustajan sijaiseksi, päivällä soitti kotipalveluohjaaja sekä päiväkodin johtaja ja kaikki olisivat tarvinneet sijaisen kuluvan viikon aikana ja osin samoille päiville.

Kyllä olen. Minulle tarjottiin KUUDEN PÄIVÄN tiskausta 20 kilometrin päästä. Eli olisi pitänyt mennä kalliilla bussilla tai sitten pyöräillä vilkasta, mutta kapeaa tietä pitkin. Koko ajan olisi pitänyt varoa jäämästä auton alle. Toinen työ mistä kieltäydyin oli työ, jossa osa vuoroista olisi alkanut klo 24 ja osa päättynyt tuolloin. Työpaikka vielä sijaitsi huonomaineisella alueella, jonne ei yöaikaan olisi edes päässyt kuin kai yhdellä bussilla, jota olisi joutunut odottamaan joskus melkein tunnin keskellä yötä alueella, jossa on tapahtunut mm. raiskauksia. Bussia olisi myös pitänyt vaihtaa myöhemmin muistaakseni vielä useamman kerran. Matka olisi kestänyt varmaan 2-3 tuntia suuntaansa yöllä, kun se päiväaikaan olisi kestänyt noin tunnin.

Tiedän. Ihan itse oma miehenikin ajokortin ja auton itselleen kustansi, jotta töihin pääsisi - ei senttiäkään keneltäkään tullut, "paskahommia" tekemällä piti rahat kerätä. Jos se onnistuu vastikään Suomeen tulleelta maahanmuuttajalta niin sen voisi kuvitella onnistuvan keneltä tahansa.

Työkkärin pätkäduuni voi avata ovet pysyvämpään ja parempaan työhön. Samoin ne kurssit ja harjoittelut.
Jos asuu keskellä ei mitään niin voi muuttaa jonnekin missä on paremmat kulkuyhteydet.

Joskus tulee sellainen olo, että jos nämä selitysten mestarit käyttäisivät edes puolet selittelyyn menevästä energiasta ja innosta työnhakuun ja ratkaisujen keksimiseen, niin he eivät olisi työttömiä.

Ja ei, mua ei sinänsä pätkääkään kiinnosta juuri sun tai miehesi tilanne & syyt sille miksi juuri te olette niin kauan työttömiä olleet. Puhun enemmän yleisellä tasolla.

Ne työkkärin kurssit ja harjoittelut ovat nykyajan laillistettua orjatyövoimaa. Otetaan aina uusi, kun entinen lopettaa, ettei tarvitse maksaa palkkaa ja harjoittelija kuitenkin useimmissa paikoissa hoitaa kokonaan yhden "oikean" työntekijän työt.

[QUOTE="vieras";25568469]Kurssitkin? Hmm..mulle just tuli käsky hakeutua yhdelle kurssille. Joudunks mä nyt johonkin orjatyöhön? :O[/QUOTE]

Moneen kurssiin kuuluu myös harjoittelua. Itse olen ollut yhdellä työkkärin kurssilla, kesti 3 kk, josta ensimmäinen kuukausi oli turhaa itsestäänselvyyksien luennointia ja typeriä askarteluja ym. Seuraavat 7 viikkoa oli työharjoittelua eli työmarkkinatuella toimivaa "työntekoa". Kukaan siltäkään kurssilta ei työllistynyt mihinkään. Viimeinen viikko oli taas sitä tyhjänpäiväistä lässytystä. Kamala kurssi. Ei kai kaikilla kursseilla noita harjoitteluja ole, mutta monessa kai on.

Moneen kurssiin kuuluu myös harjoittelua. Itse olen ollut yhdellä työkkärin kurssilla, kesti 3 kk, josta ensimmäinen kuukausi oli turhaa itsestäänselvyyksien luennointia ja typeriä askarteluja ym. Seuraavat 7 viikkoa oli työharjoittelua eli työmarkkinatuella toimivaa "työntekoa". Kukaan siltäkään kurssilta ei työllistynyt mihinkään. Viimeinen viikko oli taas sitä tyhjänpäiväistä lässytystä. Kamala kurssi. Ei kai kaikilla kursseilla noita harjoitteluja ole, mutta monessa kai on.

Mä olen myös ollut työvoimapoliittisella kurssilla opiskelemassa ammattitutkinnon, jossa työharjoittelun päätteeksi tarjottiin vakituinen työ harjoittelupaikasta.
Eikä todellakaan askarreltu, vaan opiskeltiin ihan normaalisti ammattiaineet niin kuin kaikki muutkin oppilaitoksen opiskelijat.
Myös harjoittelu olisi ollut palkallinen, jos olisivat halunneet teettää "tuottavaa" työtä yksin. Minä olin palkattomalla, kun kuljin vain toisen työtekijän mukana.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
...pyöräillä vilkasta, mutta kapeaa tietä pitkin. Koko ajan olisi pitänyt varoa jäämästä auton alle...

Mun mielestä aina kannattaa varoa jäämästä auton alle, vaikka se onkin kovin työlästä.

Olen kieltäytynyt kerran, kun tarjottiin jatkopestiä osa-aikaisessa työssä. Olin saanut vakipaikan toisaalta.

Kieltäydyin myös kerran, kun mulle tarjottiin Liverpoolissa yhden pubin takakujalla keikkaluontoista suihinottotyötä.

On jokaisen oma asia missä asuu, omistaako auton, yms. Tekosyitä keksii kyllä aina jos haluaa...

Kyllä mä 0 kilsan päähän jaksaisin mennä :xmas:. Ja mun mies jaksoi raahautua 35 kilsan päähän kahdella bussilla 300 euron takia (sen verran enemmän sai kuukaudessa rahaa vrt että olisi vaan kotona maannut, tuosta tietty vähennettiin myös bussimaksut joten todellisuudessa käteen jäi vähemmän), ja kurssille yli 20 kilsan päähän myöskin kahdella bussilla kukonlaulun aikaan. Kävi aikoinaan myös liki 50 km päässä osa-aikaduunissa kun muuta ei tarjolla ollut. Jotkut vaan jaksaa ja viitsii enemmän kuin toiset. Ja jotkut on ikuisesti pätkätyön & työttömyyden kierteessä, jotkut eivät. Niin se vaan menee.

No tuo nyt on ollut mieheltäsi jo selkeää idioottimaisuutta. Kulkea nyt 300 € - bussimatkat takia töihin niin kyllä se on yksinkertaisesti jo tyhmää!

Ei miehesi ole mikään mahtava supersinnikässissi vaan idiootti...heh.

En, mutta freelancerina en ole vielä siinä onnellisessa tilanteessa että olis varaa kieltäytyä (tiedän, hieman eri juttu). Vaikka pari kertaa olis kyllä pitänyt kieltäytyä, siinä sitten tuskaisena liiallisen duunin alla kärvistelen...

[QUOTE="Mari";25571982]No tuo nyt on ollut mieheltäsi jo selkeää idioottimaisuutta. Kulkea nyt 300 € - bussimatkat takia töihin niin kyllä se on yksinkertaisesti jo tyhmää!

Ei miehesi ole mikään mahtava supersinnikässissi vaan idiootti...heh.[/QUOTE]

Häh, no ei todellakaan ole idioottimaisuutta jos vaihtoehtona on maata kotona! :O Ei hyvänen aika tätä palstamammojen arvomaailmaa... Ja onko ikinä käynyt mielessäkään että siitä työstä on ehkä muutakin hyötyä kuin rahallista? Kumpihan on parempi juttu oman tulevaisuuden ja työuran kannalta, työhistoria ja -kokemus siellä CV:ssä vai pitkät pätkät työttömyyttä?

• Tykkää
Reactions: Anatolia ja Lex
Olen kieltäytynyt, koska tiesin, ettei minusta kyseiseen työhön ole. Siihen vaan koitettiin saada "ihan kuka vaan", vaikka tiettyjä lahjoja vaativasta työstä oli kyse.

Sanoin vaan, että kiitos tarjouksesta, mutta en hallitse hommaa :)

[QUOTE="Mari";25571982]No tuo nyt on ollut mieheltäsi jo selkeää idioottimaisuutta. Kulkea nyt 300 € - bussimatkat takia töihin niin kyllä se on yksinkertaisesti jo tyhmää!

No hetkellisestihän se on tyhmää. Mutta jos tuon työkokemuksen avulla saa toisen työpaikan, joka lähempänä ja/tai parempi palkka? Siinä vaiheessa pääsee kirkkaasti voitolle kotona makoiluun verrattuna.

Että se siitä idiotismista, joskus on vaan tehtävä asiat vaikeemman kautta, kun ei aina kotoa haeta.

Ja vastaus kysymykseen: olen kieltäytynyt työsä. Kohteliaasti, selitin miksi ja tein sen myös ajallaan, jotta pystyivät ottamaan kakkosvaihtoehdon. Haastattelija palkkasi minut myöhemmin toiseen paikkaan (haastattelija myös vaihtoi työpaikkaa ja pyysi minut sinne).

Tuo idiotismi toi hänelle vakituisen, ihan hyvinpalkatun työn...että heh vaan. Ilman tuota typeryyttä hän olisi varmaan ollut työtön hyvän aikaa. Ja tämähän ei palstalla mene kaikkien jakeluun, ei; että se ei-niin-kannattava ja ei-niin-miellyttävä työkin kannattaa ottaa vastaan, koska usein siitä poikii jotain parempaa.

Nykyisen työpaikkansa hän sai, kun vuonna -03 teki siellä palkattoman harjoittelun ja teki sen hyvin. Tarjosivat työtä heti, silloin valitsi toisen paikan (tuon jo mainitun idiotismista kertovan paikan). Kun tahtoi toiseen työhön joskus -09 niin käväisi vain näyttämässä naamaansa tuossa entisessä harjoittelupaikassaan ja sai heti töitä. Ensin tarvittaessa töihin kutsuttavana (hyvillä tuntimäärillä kuitenkin), parissa kk:ssa hänet vakinaistettiin vaikka talossa paljon kauemmin olleita ei vakinaistettu.

Kyllä mä olen ylpeä hänen työmoraalistaan. Uskon ja toivon sen periytyvän myös lapsillemme.

• Tykkää
Reactions: Lex
joo tarjottiin pölynimuri kauppiaan töitä. siis käydään ovesta ovelle myymässä imureita.
juu ei oikein sovi mulle en saisi myytyä yhtäkään :D ja siitä kuulemani mukaan seuras potkut jos ei myynyt tietyn määrän kuukaudes.

oon ollu työttömänä kohta vuoden. Ei mulle ole tarjottu kertaakaan mitään töitä enkä oo työkkärin kursseille joutunut. Työharjoittelussa käyn omasta tahdostani. Vaikka tiedän ettei kyseinen työharjoittelupaikka tule palkkaamaan mua tai edistämään työnsaanti mahdollisuuksiani.

Yhteistyössä