Oletteko huomanneet (alkoholin käytöstä)...

28.03.2012
410
0
16
... että lähes aina erilaisissa tervetystietolomakkeissa kysellään:

Tupakoitko? kyllä - ei
Käytätkö nuuskaa? kyllä - ei

jne...

Mutta alkoholin kohdalla ei sitten kysytäkään että käytätkö, vaan kysytään:

Kuinka usein käytät alkoholia? Kuinka monta annosta?

Eli et edes pysty ruksaamaan vaihtoehtoa että et ollenkaan käytä alkoholia. Miksi näin?

No mut toisaalta.. Kun mä otin mun lainalle vakuutusta siltä varalta, jos joudun sairastun ja päädyn työkyvyttömäksi, niin kysyttiin että tupakoinko? Se kuulemma estää tai laskee sen vakuutuksen määrää, alkoholista ei kysytty mitään vaikka se nyt vielä todennäkösemmin tekee jollain tavalla työkyvyttömäksi...

Hmm..

Mä kirjoitan aina vaan että en käytä (ollenkaan) tosin neukkutäti tivasi että etkö ollenkaan ikinä koskaan (saunasiideriä, viiniä tms)?

Totesin että eiku joo join mä anoppilassa jouluna ruuan kanssa viiniä, tosin sekin oli ihan muo varten alkoholitonta oma pullo ja koko pullon kyllä taisin aattoillan mittaan vetästä yksin.
Alkoholitonta sidukkaa myös joskus ostan, vaikka limpparilla pääsee halvemmalla. Ja ei, se ei tarkoita että en kävisi viihteellä, myy ne terassit alkoholitonta kaljaakin.

Juominen on pienenpi paha, ku tupakointi. Jos isä/äiti juo niin se on ns.normaalia, mutta jos tupakoit oot huono vanhempi. Ite oon tää huono vanhempi joka ei juo, mutta tupakoi.

no eiks Suomessa on poikkeava, jos ei ollenkaan juo alkoholia. Ainakin itse koin nuorena olevani niinkuin maailman kahdeksas ihme kapakissa selvinpäin.
Tällainen tunne kieltämättä välillä tulee, vaikka en edes kapakoissa jaksa roikkua. Ja kun tuohon lomakkeeseen kirjoitat että "en käytä", niin hoitsu/lääkäri oikein hämillään kyselee että eikö muka ollenkaan, ja kamala tenttaaminen, ihan niin kuin joku toinen tuossa sanoi. No joo, "ei ikinä" on ehkä vähän turhan absoluuttista, olen mä muistaakseni kaksi lasillista juonut viimeisen viiden vuoden aikana...

Yhteistyössä