Oletko yli 30v aja asut vielä vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
Ihan kiva olisi tietää, mikä on sun miehen ammattiala, mikä työ vaatii jatkuvaa muuttoa? Miten sun oma työ/ura, oletko luopunut siitä? Onko päätös hankala?
Onko teillä muuten lapsia? Aiotteko joskus vakiintua paikoilleen?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta tuli vaan mieleen, että itse inhoan muuttamista, mutta toisaalta inhoan myös ajatusta paikalleen vakiintumisesta. Luultavasti niin täytyy olosuhteiden pakosta tehdä lasten tullessa kouluikään, mutta silloinkin toivon, että voisimme sitten ainakin reissata paljon ja joskus viettää pitempiä aikoja vaikka ulkomailla... ei tosin taida kauhean helposti onnistua koululaisten kanssa, mutta katsotaan.

Eri asia, jos on joku tosi ihana asuinalue, mutta olen huomannut tympääntyväni helposti varsinkin näihin tavallisiin, keskiluokkaisiin perheellisten kansoittamiin alueisiin, joissa aina samat naamat tulee vastaan. Se nyt ei tietenkään liity siihen, onko kyseessä vuokra- vai omistusasunto, mutta tuli mieleen muuten.

"V ieras"
[QUOTE="zeus";29582254]Osaatko arvata, kenen rahoilla se vuokranantaja "kustanraa" uutta tilalle? :D Niin, aivan, teidän rahoillanne hän sen tekee. Eli te maksatte ihan kaikki samat kulut kuin omistusasujakin, ja lisäksi te maksatte vielä vuokranantajalle pienen siivun tuottonakin siitä omistamisesta. Elämä on. :)[/QUOTE]

No eipä se haittaa. Jos omassa asuisi, niin rikkoutuneen tilalle uuden ostaminen + lainan lyhennys olisi enemmän kuin pelkkä vuokra.

"zeus"
[QUOTE="V ieras";29582273]No eipä se haittaa. Jos omassa asuisi, niin rikkoutuneen tilalle uuden ostaminen + lainan lyhennys olisi enemmän kuin pelkkä vuokra.[/QUOTE]

Riippuu ihan tarkastelun aikajänteestä. Tyypillinen palstamammahan punnitsee eri vaihtoehtojen järkevyyttä kuukauden tai kahden aikajänteellä, kun oikeampi tapa olisi venyttää tarkastelu ainakin viiteen, mielellään jopa yli kymmeneen vuoteen. Vaurastuminen kun on nopeaa ainoastaan lottovoittajilla, meillä muilla se on elämänmittainen taival.

ap.
[QUOTE="zeus";29582263]...ja se normihan juontaa juurensa siitä, että meillä järjestelmä tukee niin voimakkaasti omistusasumista. [/QUOTE]

No mä olen taas sitä mieltä itse, että järjestelmä meillä tulee aivan liikaa vuokra-asumista. Esim pk-seudulla ainoastaa niillä on varaa asua lähellä keskustaa tai asiallisen kokoisessa asunnossa, jotka saavat kaupungin asunnon tai saavat tukea asumiseen kelasta/sossusta. ->vuokraloordit saa pyytää tajuttomia vuokria, kun yhteiskunta tukee sitä.

Tavallisen ihmisen, joka maksaa vuokran omasta pussista ja käy töissä, on vaikea kustantaa yksityisten vuokria. Halpohin vuokriin ei pääse, kun on sinne tavallienn työssäkäyvä ei kelpaa (tulorajat).

Tarkistapa tietosi
[QUOTE="zeus";29582263]...ja se normihan juontaa juurensa siitä, että meillä järjestelmä tukee niin voimakkaasti omistusasumista. Valtiohan tukee jopa korkojen maksua![/QUOTE]
Kerrotko millä lailla järjestelmä "tukee voimakkaasti omistusasumista"? Ainoa etu kun on korkojen verovähennysoikeus, jota sitäkin on jo heikennetty. Lisäksi isoimmillaankin tuo tuki on ollut maksimissaan 1400 euroa vuodessa (lapsista hieman extraa), eli sen verran mitä moni saa vuokra-asuntoon asumistukea parissa _kuukaudessa_. Nykyisellä korkotasolla ja pienennetyllä vähennysoikeudelle tyypillinen hyöty on kuukaudessa noin kympin - parin luokkaa.

Se pari kymppiäkö on "voimakkaasti tukemista", really?

"zeus"
Kerrotko millä lailla järjestelmä "tukee voimakkaasti omistusasumista"?
Kyllä nyt on sinun aihetta tarkistaa tietosi. :) Valtio menettää vuosittain verotuloina moninkertaisen summan tuon asuntolainojen verovähennysoikeuden myötä verrattuna asumistukina maksettavaan summaan. Vaikka asumistuki per henkilö onkin usein siis korkeampi kuin tuo verovähennysoikeus, niin valtion tasolla verovähennysoikeus on moninkertaisesti kalliimpi ja tämä tuki kohdistuu sitä paitsi jo lähtökohtaisesti varakkaammille ihmisille kuin asumistuki.

Ja tämä ei ole mitään piruilua kenellekään. Koska en ole hölmö, niin asun itsekin omistusasunnossa ja otan vastaan verovähennykset.

vierass
Olen vähän päälle nelikymppinen, asun Espoossa, tulot 25 000/vuosi. Eipä näillä tuloilla saa pk-seudulla lainaa edes pieneen yksiöön. Täältä en halua muuttaa muualle.

Tarkistapa tietosi
Ja meinaat zeus että sillä perusteella YKSILÖ ohjautuu omistusasujaksi? Sinähän väitit että omistusasuminen on normi tuon voimakkaan tukemisen vuoksi, ja yksilöthän ne normin loppujen lopuksi luovat. Yksilöt tekevät päätöksiä asumismuodostaan, ja on aika innovatiivista väittää, että ihmiset suosivat omistusasumista siksi että se (kai, en jaksa tarkistaa väitettäsi) saa yhteissummana enemmän valtion tukea kuin vuokralla asuminen :D. Hah, kyllä ihmiset asumismuotonsa valitsevat sillä perusteella mikä HEILLE on taloudellisesti kannattavaa, harva varmaan edes tietää paljonko valtiolta kuluu verovähennykseen ja paljonko asumistukiin yhteensä. Se siis ei varmasti vaikuta kenenkään päätösten, eikä siten normin syntymisenkään, takana.

ap.
[QUOTE="zeus";29582337] Valtio menettää vuosittain verotuloina moninkertaisen summan tuon asuntolainojen verovähennysoikeuden myötä verrattuna asumistukina maksettavaan summaan. [/QUOTE]

Voitko avata noita summia, niin uskoisi paremmin?

No mä olen taas sitä mieltä itse, että järjestelmä meillä tulee aivan liikaa vuokra-asumista. Esim pk-seudulla ainoastaa niillä on varaa asua lähellä keskustaa tai asiallisen kokoisessa asunnossa, jotka saavat kaupungin asunnon tai saavat tukea asumiseen kelasta/sossusta. ->vuokraloordit saa pyytää tajuttomia vuokria, kun yhteiskunta tukee sitä.

Tavallisen ihmisen, joka maksaa vuokran omasta pussista ja käy töissä, on vaikea kustantaa yksityisten vuokria. Halpohin vuokriin ei pääse, kun on sinne tavallienn työssäkäyvä ei kelpaa (tulorajat).
Tuo kela/sossu -kohta ei kyllä pidä paikkaansa yksityisillä vuokramarkkinoilla. Esim. Helsingissä halutulla alueella voi kaksion vuokra olla 1000 eur, mutta ei Kelasta siihen saa kuin murto-osan, eikä sossukaan maksa sitä, ellei ole kyseessä todella iso ruokakunta - ja silloin taas ei ole järkeä ahtautua kaksioon. Kyllä noita vuokraavat nimenomaan ne työssäkäyvät, jotka eivät halua tinkiä esim. asunnon sijainnista ja laittavat siksi ison osan tuloistaan asumiseen.

"vieraana"
Saattaisin asua vuokralla jos meillä ei olisi lapsia. Yksi talousbloggaaja, jota fanitan käy palkkatyössä ja asuu vuokralla kimppakämpässä. Joten kaikki eivät asu vuokralla vain siksi että olisivat köyhiä vaan jokainen punnitsee asiaa omasta elämäntilanteestana käsin. Minulle on tällä hetkellä edullisempaa asua omistusasunnossa, koska ison perheasunnon vuokra olisi kallis.

[QUOTE="zeus";29582291]Riippuu ihan tarkastelun aikajänteestä. Tyypillinen palstamammahan punnitsee eri vaihtoehtojen järkevyyttä kuukauden tai kahden aikajänteellä, kun oikeampi tapa olisi venyttää tarkastelu ainakin viiteen, mielellään jopa yli kymmeneen vuoteen. Vaurastuminen kun on nopeaa ainoastaan lottovoittajilla, meillä muilla se on elämänmittainen taival.[/QUOTE]

No, aina ei ole järkevää ajatella vain asioita kymmenen vuoden päässä.

Esimerkiksi perhe asuu kaupungin asunnossa kivalla alueella, jossa lasten lähikoulu on hyvänä pidetty, ja muutenkin alue on rauhallinen ja tuntuu kodilta. Sieltä ei olisi varaa ostaa omaa. Oman voisi ostaa ns. "huonommalta alueelta". Perheellisenä ei ehkä kiinnosta miettiä vain asioita kauas tulevaisuuteen, ja mieluummin elää hyvää elämää nyt eikä vaurastu myöhemmin, kuin että tinkisi kaikesta tärkeästä nyt, mutta vaurastuisi sitten 10-20 vuoden päästä.

Muokkaus: kirjoitusvirhe korjattu

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: nisäkäs
Mä en tunne yhtään ihmistä, joka olisi asunut asunnossa koko elämänsä.
Tunnetko sä? En voi sanoa, että tämä olisi ihanne, koska on niin harvinaista.
Ehkä tätä tapahtui enimmäkeen joskus ennen 80-lukua. Nykyään ihmiset vaihtaa asuntoa elämäntilanteen mukaan.

Nykyään kun on muotia tajuttoman suuret ok-talot > 200m2, niin mä en osaa kuvitella et siellä sit asutaan kun lapset on lentäneet pesästä.
No, älä nyt ota sitä niin kirjaimellisesti. Joo, kyllä ne rapakuntoiset vanhukset muuttavat (tai lapset ylipuhuvat muuttamaan) pois mummonmökeistään ja muista omakotitaloistaan, ja varmasti suurin osa entisistä omakotitaloasujista viettää vanhuutensa ensin kerrostalossa ja mahdollisesti vielä palvelutalossa. Se ei kuitenkaan muuta sitä, että kyllä ihmiset aika pitkän aikavälin ratkaisuja tuntuvat tekevän. Eikä niitä taloja normaalisti rakenneta vain, jotta parin vuoden kuluttua rakennettaisiin uusi tai muutettaisiin muualle, kun jokin asia on pikkuisen muuttunut.

Koko elämäänsä harva asuu samassa asunnossa. Mutta se on kyllä erittäin yleistä, että "asetutaan" johonkin, jossa sitten aiotaan asua hamaan tulevaisuuteen asti eli tosi kauan - ellei sitten tule jokin radikaali muutos, kuten pakottava tarve muuttaa, ero, tms.

"Lissu"
Itse en asu vuokralla mutta tunnen kyllä monia yli 30 v jotka asuvat. Muutamia syitä:

-eräs sinkku ainakin on valitellut että hänellä ei ole takaajaa asuntolainalle, eikä saa lainaa ilman takaajia.
-toinen myi omistusasuntonsa ja muutti vuokralle kun hänen miehensä kuoli. Koki omistusasunnosta yksin huolehtimisen liian raskaaksi. Lisäksi on nyt vapaa matkustelemaan jne, kun ei tarvitse huolehtia omakotitalon lumitöistä jne (muutti vuokralle kerrostaloon)
-eräs haluaa olla valmis muuttamaan työnsä perässä helposti, työ on liikkuvaa luonteeltaan
-eräs haluaa asua kaupungin keskustassa koska se sopii hänen elämäntyyliinsä, ja omistusasunnot siellä maksavat mansikoita

Tässä nyt joitakin. Mulle sopii omistusasuminen, mutta hyvin ymmärrän niitäkin jotka mieluummin asuvat huoletta vuokralla.

"mamitsu"
Noille asumistuki vs. korkotukisummien ihmettelijöille vinkiksi, että selvittäkääpä hieman asiaa, niin lupaan että yllätytte. :) Tässä on kyllä omistusasuva keskiluokka hoitanut asiansa hyvin... Toisaalta en ihmettele yhtään, että sitä on pitänyt leikata se 5 prosenttiyksikköä vuodessa.

"vierailija"
Ei kauheesti kannata tässä talous tilanteessa asuntoa ostaa, yt:t paukkuu ja lainojen korot tulevat nousemaan ja asuntojen hinnat laskemaan.
Muita syitä:
-Nyt edullinen ja iso asunto, vastaava maksais varmaan 400 000.
- haluan laatua, ja sellaista ei olisi asunnon muodossa varaa ostaa.
-stressaan herkästi, nukun yöt paremmin kun ei ole isoa velkaa painamassa.
-vapaus liikkua (muuttaa) käyttää rahaa joustavammin
-ei remontti ja korjaus vastuuta
-en saa asuntoa mukaan kun kuolen
-hankimme omaisuutta paremmilla sijoituksilla kuin asunnolla (jos osaisin rakentaa niin eri asia)

Tässä nyt joitakin syitä.

ap.
[QUOTE="mamitsu";29582516]Noille asumistuki vs. korkotukisummien ihmettelijöille vinkiksi, että selvittäkääpä hieman asiaa, niin lupaan että yllätytte. :) Tässä on kyllä omistusasuva keskiluokka hoitanut asiansa hyvin... Toisaalta en ihmettele yhtään, että sitä on pitänyt leikata se 5 prosenttiyksikköä vuodessa.[/QUOTE]

No itseasiassa yritin kyllä vähän tässä selvittää, mutta ei kyllä selvinnyt. KELAlla on yleinen asumistuki, mutta sen lisäksi asumiseen taas myös rahaa sossusta + opiskelijoille asumislisä yms. Kela taitaa maksaa noin 530milj euroa yleistä ausmistukea. Mutta tuo muut?

Vaikea löytää täsmällisiä summia, miten siis ihmisten asumista kaiken kaikkiaan tuetaan.

40 vuotias
Asun vuokralla, koska oon köyhä yh ja en yksinkertaisesti saa niin paljon lainaa, että saisin ostettua omaa asuntoa. Nyt vuokra 945e/kk ja kyllä korpee maksaa tollast vuokraa, ku samalla summalla lyhentelis jo ihan kivasti lainaa.

ap.
[QUOTE="vierailija";29582544]
-Nyt edullinen ja iso asunto, vastaava maksais varmaan 400 000.
-hankimme omaisuutta paremmilla sijoituksilla kuin asunnolla (jos osaisin rakentaa niin eri asia)
[/QUOTE]

Mistä saa edullisen asunnon, jos vastaava maksaisi 400 000e?
Mikä on parempi sijoitus kuin asunto? Mistä tiedät sen, että on parempi sijoitus?

ap.
[QUOTE="mamitsu";29582586]Korkotuen 5 prosenttiyksikön leikkauksesta tuli 700 milj.euron säästöt... Joko alkaa suuruusluokka avautua? :)[/QUOTE]

Mä kysyin tuota toista puolta, kun joku väitti, että se on suurempi.
Eli millä summalla KELA ja sossu tukee asumista? Ja tähän ei siis riitä yleinen asumistuki.

"vierailija"
En ole vielä päälle 30-v mutta tulen kohta olemaan ja asun vuokralla koska

-rahan puute. Asunnot täällä ovat niin kalliita, huonoon lähiöön en halua muuttaa ja yksiö ei tässä elämäntilanteessa enää riittäisi. Eli pesämunaa pitäisi olla jo muutama kymppitonni ennen kuin voisi edes asiaa harkita.

-muut prioriteetit. Olen pystynyt elämään mukavasti vähillä tuloillani toistaiseksi. Tietysti pesämunaa olisi säästössä enemmän jos en olisi tuhlaillut.

-epävakaa työtilanne ja asuinkuntakin on ollut vielä hetki sitten mietinnän alla

Toivottavasti joku päivä kuitenkin löydän vakityön josta pidän ja voin alkaa säästämään omaa asuntoa varten. Ei vuokralla asumisessakaan mitään vikaa ole, joten näinkin on ihan hyvä elää.

Yhteistyössä