Oletko yli 30v aja asut vielä vuokralla?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
gallup
Olisi kiva tietää, miksi vielä yli 30v asuu vuokralla? Mikä elämäntilanne on, ettei halua/voi ostaa omaa asuntoa?

Kauan aiotte vielä asua vuokralla? Onko lapsia? Paljonko maksette vuokraa?
Saisitteko sillä summalla omaa samantasoista asuntoa?

"Olen"
Täytän piakkoin 31 ja asun yksiössä vuokralla. Ja juurikin siksi, että olen sinkku ja lapseton, vakitöissä olen, mutta opiskelen samalla uutta ammattia, enkä tiedä minne elämä kuljettaa. Vuokralla asuminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta tällä hetkellä.

ap.
[QUOTE="vierasvieras";29581976]Siis mitä outoa siinä on, jos yli 30-vuotias asuu vuokralla? :O[/QUOTE]

Aloituksessa ei ole sanottu, että siinä olisi mitään outoa, vaan kysyttiin syitä siihen.

"vieras."
Olen rutkasti yli 30 ja olisin vuokralla, jos mies ei olisi niin omistusasunnon perään. Aivan älytön ratkaisu. Asumme tylsällä okt-alueella, jossa ihmisille on tärkeää omistaa aivan kaikkea. Hrrrr!

Onneksi sain tahtoni läpi, ettemme ostaneet kesämökkiä. Se vuokrataan, koska en jaksaisi nököttää samassa paikassa vuosia pohtimassa saanko jonkun pömpelin myymisestä edes omat rahani takaisin.

Olen aina inhonnut omistamista. Siitä tulee hirveästi kuluja ja huolta. En myöskään pidä tavanomaisesta elämänrytmistä ja nyhräämisestä kotinurkissa, koska siinä on jotakin elämän pelkoon liittyvää tärisemistä mahdollisuuksien ääressä.

Kolmen lapsen ja miehen kanssa asustellaan vuokralla.
Olisihan se omakin kiva, mutta eipä täältä Helsingistä meidän tuloilla mitään perheasuntoa osteta. Vuokrakin on vaan pikkusta vaille 900e, niin mikäs tässä on asuessa. Ehkäpä tuolla lyhennyksellä ja piiiiitkällä laina-ajalla vois saada vastaavan, mutta sitten olisi kuitenkin vielä vastike maksettavana. Ja koska työt on täällä, en muuallekaan tahdo muuttaa.

Nooh
Ei mitään järkeä edes ajatella asunnon ostamista, kun ei tiedä mihin päin ja mihin maahan seuraavaksi suuntaan. Tulotkaa ei riittäisi, muttei myöskään ole kiinnostusta hoitaa asuntoa/taloa. Ei, vaikka olen saanut rakennusalan kulutuksen. Ikää 36.

vierss
Asumme nyt omistusasunnossa, mutta suunnitelmissa olisi muuttaa vuokralle. Emme halua kahden asunnon loukkuun ja olemme myöhemmin muuttamassa isompaan. Lisäksi meillä on töiden puolesta on sellainen tilanne, että pitäisi asua paikassa, jossa todennäköisesti emme halua asua vuosikausia. Muutamme siis välillä vuokralle, koska muutamaksi vuodeksi tuskin kannattaa ostaa asuntoa ja pystymme siten rauhassa etsimään tulevaisuudessa sopivaa asuntoa, ilman että tarvitsee stressata edellisen myynnistä.

Yli 30 v ja vuokralla täälläkin. Syy on se, että vaihdellaan paikkakuntaa miehen työn perässä melko useastikin. Välillä ulkomaillakin, joten ei mitään järkeä vakiintua jonnekin omistusasuntoon kun muutto voi olla 6 kk päästä edessä. :)

Ei siinä vuokralla asumisessakaan tarvitse tinkiä. Huonekalut kulkee mukana, uusia sisustushommeleita voi hyvällä omatunnolla ostaa ja asuinympäristöön ei pääse kyllästymään.

"Näin meillä"
Minä yli 30, mies hieman alle. Muutetaan vuokralle parin viikon sisällä, koska nykyinen asunto myyty. Tarkoitus asua vuokralla vajaa vuosi, sen aikaa että saadaan oma rakennettua.

Meillä kesällä toinen lapsi tulossa. Vuokrasummalla varmaan omaa vastaavaa lyhentelisi. Tosin se täysin epärelevanttia siihen nähden miksi vuokralla tulemme asumaan.

"V ieras"
Asutaan vuokralla koska tämä on vaivatonta. Jos jotain hajoaa, vuokranantaja kustantaa uutta tilalle.
On myös helppo muuttaa, jos asunto alkaa tympimään.

Lapsia on kaksi.
Ehkä joskus ostetaan oma asunto, ehkä ei. Ehkä peritään anopin talo ;)

ap.
[QUOTE="vieras.";29582028]
Olen aina inhonnut omistamista. Siitä tulee hirveästi kuluja ja huolta. En myöskään pidä tavanomaisesta elämänrytmistä ja nyhräämisestä kotinurkissa, koska siinä on jotakin elämän pelkoon liittyvää tärisemistä mahdollisuuksien ääressä.[/QUOTE]

En kyllä ymmärrä, mitä tekemistä omistussuhteella on kotona nyhräämisen kanssa?
Tarkoitatko, että vuokra-asujat matkustaa enemmän?

HippuTAR
Asun vuokralla ja aion aina asuakin ellen sit voita lotossa (tosin en lottoa...). Epäonnistunut talon osto opetti sen että mä en kestä stressiä siitä että mikä hajoo seuraavaksi tai että huomaa että joku kohta on pikaisesti remontoitava. Eli jos ostaisinoman pitäisi sen olla uusi/uudehko ja tilillä reilusti (tyyliin väh. 50000) rahaa.

Joten rahat ei riitä.

Vuokra meillä on 850 ja sillä lyhentelis kyllä omaakin, mutta ei uutta eikä edes uudehkoa.

ap.
Syy on se, että vaihdellaan paikkakuntaa miehen työn perässä melko useastikin. Välillä ulkomaillakin, joten ei mitään järkeä vakiintua jonnekin omistusasuntoon kun muutto voi olla 6 kk päästä edessä. :)
Ihan kiva olisi tietää, mikä on sun miehen ammattiala, mikä työ vaatii jatkuvaa muuttoa? Miten sun oma työ/ura, oletko luopunut siitä? Onko päätös hankala?
Onko teillä muuten lapsia? Aiotteko joskus vakiintua paikoilleen?

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja hipsterström;29582103:
Syy vuokralla-asumiseen on se, että en halua omistusasuntoa.
Tässä ketjussa oli kyselty syitä. "En halua" ei oikein kyllä avaa mitään.
Haluatko kertoa ne pääsyyt, miksi vuokralla on parempi?

En kyllä ymmärrä, mitä tekemistä omistussuhteella on kotona nyhräämisen kanssa?
Tarkoitatko, että vuokra-asujat matkustaa enemmän?
Lue se lainaus tarkemmin, eihän kirjoittaja yhdistänytkään omistusasumista kotona nyhräämiseen, vaan hän liitti sen kotona nyhräämisen tavanomaiseen elämäntyyliin. Kyllä itse ainakin sain kiinni, mitä hän tarkoitti.

Toki usein siihen tavanomaiseen elämäntyyliin kuuluu ajatus omitusasumisesta normina - Suomessa kai ajatellaan, että ihanne on, että kaikki ostavat oman asunnon (mieluiten talon) ja asuvat siinä elämänsä loppuun saakka.

"zeus"
[QUOTE="V ieras";29582185]Asutaan vuokralla koska tämä on vaivatonta. Jos jotain hajoaa, vuokranantaja kustantaa uutta tilalle. [/QUOTE]

Osaatko arvata, kenen rahoilla se vuokranantaja "kustanraa" uutta tilalle? :D Niin, aivan, teidän rahoillanne hän sen tekee. Eli te maksatte ihan kaikki samat kulut kuin omistusasujakin, ja lisäksi te maksatte vielä vuokranantajalle pienen siivun tuottonakin siitä omistamisesta. Elämä on. :)

"zeus"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582248:
Toki usein siihen tavanomaiseen elämäntyyliin kuuluu ajatus omitusasumisesta normina
...ja se normihan juontaa juurensa siitä, että meillä järjestelmä tukee niin voimakkaasti omistusasumista. Valtiohan tukee jopa korkojen maksua! Eihän siinä tietenkään mitään järkeä ole, mutta toisaalta yhtä järjetöntä olisi yksilön kannalta olla ottamatta tätä hyötyä vastaan.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29582248:
Suomessa kai ajatellaan, että ihanne on, että kaikki ostavat oman asunnon (mieluiten talon) ja asuvat siinä elämänsä loppuun saakka.
Mä en tunne yhtään ihmistä, joka olisi asunut asunnossa koko elämänsä.
Tunnetko sä? En voi sanoa, että tämä olisi ihanne, koska on niin harvinaista.
Ehkä tätä tapahtui enimmäkeen joskus ennen 80-lukua. Nykyään ihmiset vaihtaa asuntoa elämäntilanteen mukaan.

Nykyään kun on muotia tajuttoman suuret ok-talot > 200m2, niin mä en osaa kuvitella et siellä sit asutaan kun lapset on lentäneet pesästä.

Yhteistyössä