Oletko valehdellut neuvolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eipä ole tullut kerrottua että poika sai vajaa 1,5 kk velliä ku maitoa olisi muuten menny niin kauheena. Puurokin alotettiin jo 4kk iässä ku niin hyvin kasvoi ja oli ihan normaali käyrällä.

Neuvola-aikoina on tullut asuttua useilla eri paikkakunnilla ja näin ollen käytyä useissa eri neuvoloissa. Asenteet ovat olleet hyvin erilaisia. Kolmannen lapsen odotuksessa ja vauvan synnyttyä yllätyin saatuani käteeni opuksen, jossa imetyksestä ja perhepedistä puhuttiin tosi myönteisesti! Aiemmin olin perhepedissä nukkumisesta maininneena saanut lääkäriltä motkotusta sen vaarallisuudesta. Nykyisessä neuvolassa siis suhtaudutaan tosi myönteisesti lapsentahtisuuteen, joten siellä uskaltaa siitä puhuakin jos jotain kysyvät, joka vastauksessa tulee ilmi.

Missä kaupungissa ja minä vuonna?

Ainaki Helsingissä vuonna 07 puhuttiin neuvolan yhteisessä synnytysvalmennuksessa kielteisesti perhepedistä. Ja se sai mut salaamaan perhepeteilyn.

En ole valehdellut tai jättänyt kertomatta mitään, meillä on ihana terveydenhoitaja joka ei tuputa mitään yhtä kaavaa jolla kaiken pitää mennä. Kannusti pitkään imetykseen ja piti perhepetiä myönteisenä juttuna, mutta ei syyllistänyt kun imetys loppui kun vauva oli 4kk. Olisin halunnut imettää kauemmin ja sain terkalta paljon tukea ja neuvoja, mutta imetys loppui kaikesta yrityksestä huolimatta. Vähän pelkäsin sanoa viime neuvolakerralla, että imetys loppui melko pian edellisen neuvolan jälkeen, mutta th suhtautui ymmärtäväisesti.

Samoin vauvan ruokailusta (soseet juuri alotettu) me yleensä keskustellaan ja jutellaan siitä mikä meillä toimii jne. ja th aina sanoo, että ne ohjevihkosten jutut ei toimi samoin kaikkien kohdalla, mutta ei haittaa kun vauva kerran on tyytyväinen, terve ja kasvaa hyvin.

En ole valehdellut, koska meillä oli niin kiva terkka aikoinaan Vuosaaressa. Kerroin sille masennukseni, perhepedit, jaksamattomuuteni, herkutteluni, jopa painajaisunistani liittyen vauvaan. Kun muutin uudelle paikkakunnalle, huomasin, että kaikki ne ei olekaan noin rautaisia ammattilaisia vaan omaa epävarmuuttaan antavat ihme ohjeita tai pitävät kiinni jutuista, joilla ei ole mitään merkitysta.

Pistän ne toisesta korvasta ulos nyt toisen lapsen kohdalla....

Alkuperäinen kirjoittaja häh?;23770607:
Missä kaupungissa ja minä vuonna?

Ainaki Helsingissä vuonna 07 puhuttiin neuvolan yhteisessä synnytysvalmennuksessa kielteisesti perhepedistä. Ja se sai mut salaamaan perhepeteilyn.

Ei ainakaan vuosaaressa loppuvuodesta 2007 oma terkkani.
Jos joku sanoikin jotain sen suuntaista, varmasti olisin kyseenalaistanut ne päin pläsiä jos olisi mulle henk. koht tulleet sanomaan.

[QUOTE="vieras";23770657]En ole valehdellut tai jättänyt kertomatta mitään, meillä on ihana terveydenhoitaja joka ei tuputa mitään yhtä kaavaa jolla kaiken pitää mennä. Kannusti pitkään imetykseen ja piti perhepetiä myönteisenä juttuna, mutta ei syyllistänyt kun imetys loppui kun vauva oli 4kk. Olisin halunnut imettää kauemmin ja sain terkalta paljon tukea ja neuvoja, mutta imetys loppui kaikesta yrityksestä huolimatta. Vähän pelkäsin sanoa viime neuvolakerralla, että imetys loppui melko pian edellisen neuvolan jälkeen, mutta th suhtautui ymmärtäväisesti.

Samoin vauvan ruokailusta (soseet juuri alotettu) me yleensä keskustellaan ja jutellaan siitä mikä meillä toimii jne. ja th aina sanoo, että ne ohjevihkosten jutut ei toimi samoin kaikkien kohdalla, mutta ei haittaa kun vauva kerran on tyytyväinen, terve ja kasvaa hyvin.[/QUOTE]

Onks sulla Minna?

En muista varsinaisesti valehdelleeni, mutta diplomaattisen ympäripyöreästi joskus vastailin. Onneksi siihen maailmanaikaan terveydenhoitajat eivät kauheasti mitään kyselleetkään.

Esikoisen kohdalla kerroin aluksi kaiken totuudenmukaisesti, pian kuitenkin huomasin, että on parempi jättää neuvolan oppaista poiekkeamiset kertomatta. Myös toisissa raskauksissa olen oppinut vastaamaan "oikein" ja päässyt monesta hössötyksestä rauhaa.

Ärsyttää, kun menin kertomaan, että ennen raskautta poltin tupakkaa, ja lopetin plussaan. Ei olisi pitänyt sanoa mitään, kun täti merkkasi korttiin, että yhä menee muutama! Olen näköjään niin nössö, että en sanonut asiasta mitään. Onko nyt kiva, kun lapsi katselee neuvolakorttia isompana, jossa on merkintä, että äiti mukamas poltti raskaana ollessa, vaikka tietenkään en polttanut. Näköjään vaan kannattaa valehdella. Ystävällä kävi sama juttu, että en usko, että kyse oli kommunikaatio virheestä. Minusta siellä neuvolassa kysellään vähän liikaa kaikesta... Ymmärrän kyllä, että joidenkin kohdalla on varmaan ihan asiallista, mutta meillä on kaikki hyvin, joten jatkossa vaikenen varmaan kaikesta, jonka koen epäolennaiseksi, vaikkei sellaista tietääkseni olekaan. Luulisin, että aika hyvällä omallatunnolla voin asioista kertoa...

sitä että lopetin tupakan polttamisen vasta rv20. muutenki aika ympäripyöreesti ja vaivautuneesti käytiin ne pakolliset asiat läpi. en kokenu sitä paikaksi missä avautua.

Enpä ole tainnut kovinkaan valehdella, voi olla että olen vähän kaunistellut tai jättänyt jotain asioita mainitsematta.

Mulle kuopuksen aikainen terkkari kirjoitti korttiin että "asiakkaana avohoidossa" tmv. Mä vedin siitä ihan hirveet pinnat ja pyysin uuden kortin. Ei niin, ettäkö ihan hirveästi häpeäisin tuota asiaa (nojoo, kävin siellä tasan kaksi kertaa ja siihen loppui koko homma muutenkin), mutta siis jotenkin tuli sellainen olo että tulevaisuudessa kun lapsi ja vaikkapa hänen miehensä tutkivat neuvolakorttia ja vertailevat omaan raskauteensa... Niin on se aika synkkää että siinä kortissa lukee jotain avohoidosta :D

kun kysyttiin että käytetäänkö meillä rasvatonta maitoa ja jotain kevyttä levitettä niin valehtelin että käytetään vaikka oikeasti käytetään voita jne.

Yhteistyössä