Oletko synnyttänyt suunnilleen samoilla viikoilla kuin äitisi ja siskosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Aloin miettiä, onko raskauden kesto jotenkin perinnöllistä. Mulla on raskaudet menneet yli, kuten äidilläni ja siskollani. Yhdellä kaverilla kolme lasta syntynyt keskosina, samoin hänen siskonsa. Kuinka perinnöllistä raskauden kesto on vai vain sattumaa?

Itse olen esikoisena syntynyt laskettuna päivänä, myös minulla syntyi esikoinen laskettuna päivänä. Siskoni syntyi muutaman päivän yli, samoin minun toinen lapseni. Sattumaa..

minulla oli esikoista odottaessa sellainen vanha terkka.
Hän kyseli tarkkaan kuinka äidilläni on raskaudet menneet ja se oli hänen mielestä kuin kiveen kirjoitettu että näin tulee minullakin olemaan.
Me ollaan siis synnytty yliajalla (äidin kertoman mukaan)
ja väkisin käynnistettynä ja hyvä kun sittenkään tultu.
Minulla on kaikki 3 tulleet ihan itsekseen,
viimeinen meni tasan 2viikkoa yli ja olin menossa aamusta pakkokäynnistykseen (ensimmäisen kerran)
kun meninkin suoraan synnyttämään lapsivesien mentyä jo kotona :)

Että kyllä nuo on jotakin vanhan kansan typeriä uskomuksia raskautesi menee samalla lailla kuten äidilläsi.

Sisko ei ole synnyttänyt, mutta äitini 2 lasta. Äidillä meni pari päivää lasketun ajan yli, minulla vauva syntyi 4 päivää aikaisessa. Mutta meidän vauva oli aina ultrissa viikolla isompi, että että...

Mutta samaa äidin ja minun synnytyksissä on ollut ainakin ne seikat että synnytyksiä ei ole tarvinnyt käynnistää, lapsivedet on menneet vasta puhkaisemalla juuri ennen ponnistusvaihetta ja lapset on olleet sen 3,5 kg aika tarkkaan syntyessään.

Äitini on synnyttänyt viikolla 39+0 ja 38+0(tässä tapauksessa tosin kaksoset ja ollut jo kolme viikkoa vuodelevossa).
Minä olen synnyttänyt viikolla 41+6 ja 41+3.

Meillä ei tunnu olevan perinnöllistä vaan minä haudon kauemmin.

Mun äidillä on syntynyt minä rv 40+3 (tyttö 2700g) ja toinen rv 37 (poika 3300g).
Itselläni painavin rv 41+6 (tyttö 3500g) ja pienin rv 38+1 (tyttö 2600g). Ja kaks poikaa siltä väliltä rv noin 40.

Eli aika iso haitari, meillä ainakin aika satunnaista.

Itse olen syntynyt maaliskuun lopulla, synnyin hieman etuajassa. Pikkusisko taas syntyi vasta tammikuussa, vaikka piti joulukuussa syntyä.

Omat lapset 42+2 ja 40+2. En kyllä vetäis johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.

Mun siskot ovat synnyttäneet siinä rv37 paikkeilla, ja mun annettiin ymmärtää olevani omituinen, kun lapsi oli vielä mahassa lähellä laskettua aikaa. Siskon mies vielä kertoi, kuinka tuttujensa lapsi oli kuollut kohtuun, kun oli mennyt yli lasketun ajan.

Äitini on synnyttänyt lasketun ajan tienoilla, kerran raskausmyrkytyksen takia noin kuukauden etuajassa. Omani syntyi käynnistettynä rv 40+1 (raskausmyrkytyksen takia.) Tuskin olisi muuten vielä syntynyt.

Viimeksi muokattu:
Äitini on synnyttänyt yli viikon yliajalla molemmat, minä 40+3 molemmat. Meillä on molemmilla pitkähkö kk-kierto ja uskon että äitini olisi nykypäivänä synnyttänyt aika lailla laskettuna aikana, jos olis ultralla varmistettu raskauden kesto. Mutta en usko että tämä on perinnöllistä tms. Sattumaa.

Kellään kaverillakaan ei ole raskaus mennyt samalla lailla kuin äidillä, siis raskauden kesto vaan vaihtelua on suuntaan ja toiseen.

En oikeastaan. Äitini on synnyttänyt minut laskettuna päivänä ja siskoni ihan muutaamaa päivää ennen laskettua muistaakseni. Minä taas synnytin 34+2 ja 38+2. Siskoni ei ole ainakaan vielä saanut lapsia :)

Mä olen alkanut syntymään rv 35+jotain vesien menolla, mutta en sitten olekkaan halunnut tulla ulos joten on jouduttu vähän avittamaan asiaa.

Itse synnytin rv 39+1, kolmen päivän käynnistyksen tuloksena. Käynnistettiin siis isokokoisuuden takia. Yli lasketun ajan olisi varmaan mennyt, jos olisi itsekseen saanut tulla.

Siskolla mennyt molemmat raskaudet 41+jotain. Itsellä taas tulleet 38+4 esikoinen ja 37+5 kaksoset. Äidin raskaudet käsittääkseni menneet kaikki vähän yli lasketun ajan.

Äitini synnytti kaikki lapsensa muutamia päiviä ennen laskettua aikaa, samoin minä esikoiseni (toinen vasta tulossa, katsotaan kuinka käy). Siskoni synnytti ekan lapsensa hiukan myöhässä, toisen vähän ennen laskettua aikaa, mutta ei suuria heittoja siinäkään. Jos tuosta jotain keskiarvoa laskisi niin hiukan ennen laskettua aikaa kaikki ovat syntyneet.

Aika monella muullakin tähän vastanneelle on kuitenkin AIKA lähelle samoin mennyt kuin omalla äidillään, vaikkei nyt päivän tarkkuudella samaan aikaan ole synnyttänytkään. Useimmilla ei ole edes kuukauden heittoja, ehkä pari viikkoa sinne tänne mutta täysaikaisia synnytyksiä kuitenkin.

Minultakin vähän vanhempi terveydenhoitaja kysyi esikoista odottaessani että miten oman äitini raskaudet ovat menneet, millä viikoilla synnytti, että ehkä siitä kuitenkin jotain voi päätellä? Sellaisen nyt myös muistan että kun odotin esikoistani ja murehdin kamalasti keskenmenon mahdollisuutta, äitini sanoi varmalla äänellä että "älä murehdi, ei meidän suvussa tule keskenmenoja". En tiedä voiko tuosta mitään oikeasti päätellä mutta on se tähän asti pätenyt jo aika monessa polvessa, toivottavasti jatkossakin :) Meidän suvussa myös raskaudutaan helposti, usein ihan vahingossakin ja ehkäisystä huolimatta. Iso suku onkin! Uskon että jotain perinnöllistä siinä on.

Äitini on synnyttänyt viisi lasta, kaikki enemmän tai vähemmän ennen laskettua aikaa.
Äidin puoleisella siskollani on kolme lasta, vähän ennen la:ta syntyneet.
Isän puoleisella siskollani on yksi tai kaksi lasta, juuri nyt en tiedä. Ensimmäinen syntyi pari päivää ennen la:ta, toinen tulollaan, sunnuntaina oli la.
Omani sitten, esikoinen syntyi rv 40+2, toinen rv 40+5, 3. ja 4. rv 38+2, tosin olisivat varmasti olleet la:n yli, jos olisivat saaneet.
Eli, ei ainakaan meillä näy perinnöllisyyttä tuossa asiassa! :D

Yhteistyössä