Oletko sinä ns.einesäiti vai teetkö kaiken ruoan alusta asti itse?

  • Viestiketjun aloittaja safkaa
  • Ensimmäinen viesti
olen
aika lailla sellainen puolivalmistemamma. Ihan eineksiä syödään harvoin, mutta harvemmin jaksan myöskään kokata atomeista asti. Käytän paljon esim maustettuja kermoja ja rahkoja, pakasteita jne.
 
Mitkä kaikki lasketaan eineksiksi? Jotkut mieltävät eineksiksi vain "mikrovalmiit" ruoat kun taas toisille eineksiä ovat myös erilaiset pakastekasvikset ym.

Meillä ei syödä mikroaterioita, karjalanpiirakoita ja lihapiirakoita on ehkä muutaman kerran vuodessa, valmiita broilerpyöryköitä saatetaan ostaa "piknikille" ym. Pilkottuja kasviksia käytetään paljonkin pakasteina, kun ne on niin käteviä. Samoin ranskalaisia perunoita (niitä kyllä tehdään tuoreistakin perunoista) ja pakasteseitiä. Myös tomaattimurskaa, tomaattipyrettä, purkkiananaksia, tonnikalaa ym. säilykkeitä käytetään useasti.

Jos laiskottaa, niin kaapista löytyy myös pasta-aterioita ja nuudeleita (tyyliin "lisää vain vesi ja keitä").

Leivät tehdään useasti itse.

Ollaan siis varmaankin sekä eines että itsetekevä perhe ruokapuolen suhteen.
 
Sekä että. Aika usein myös puolivalmisteista. Meillä kotona lapsuudessa syötiin pääasiassa eineksiä.. Hankala kokata noille pikkunirsoille(omille lapsilleni) mitään, mistä ne tykkäisi. Lisäksi olen onneton laskemaan tarvittavaa ruokamäärää ja ruoka jää ihan sairaasti meillä yli. En siis todellakaan ole mikään kokkikolmonen.
 
"Mä"
Varmaan myönnät itsekin, että harva pääsee samaan tehokkuuteen kuin teillä?
Vaikea sanoa, en tunne muiden ihmiset tapoja, mutta olen toki lukenut, että ruokajätettä menee Suomessa uskomattomia määriä roskikseen, mikä on minusta suorastaan "synti"! Osaan mielestäni aika näppärästi keksiä syötävää silloinkin, kun tarjolle ei tule jotakin varsinaista ruokalajia, esim. broiskukastiketta lisukkeineen, vaan saatan koota aterian vähän siitä, mitä löytyy, on papuja ja tonnikalaa, paistettuja tai keitettyä kananmunaa, vihanneksia, vähän kinkkua ym. tai teen yksinkertaisen pastakastikkeen. Mitä milloinkin. Nyt on taas sellainen tilanne, että kaappia on täydennettävä, joten varmaan teen tänään ja huomenna jonkin varsinaisen ruokalajin, täytyy vähän kysellä, mitä toiveita perheellä on.
 
Valmisruokia meillä ei syödä, paitsi mies ehkä kerran kuussa syö jonkun valmispitsan mutta muuten ei kyllä noi suuremmin houkuta!

Pakastevihanneksia ja marjoja käytetään paljon, sekä makkaroita ja pakaste karjalanpiirakoita viikottain. Ranskalaisia myös pari kertaa kuussa :)
 
"miii"
[QUOTE="miii";23802744]Pinaattiletut ostan valmiina. Muuta ei kyllä tule mieleen. Itse tehdyllä ruoalla mennään lähinnä.[/QUOTE]

Lisäys! Pakastepizzaa tulee kyllä ostettua tasaisin väliajoin. Lähinnä silloin, kun olen yksin kotona enkä jaksa kokata, tai kun olen flunssassa enkä jaksa kokata. :)
 
"vieras"
Pääasiassa tehdään ruuat itse ja käytetään aika monien ruokien osana puolivalmisteita, eineksiä syödään harvemmin. Vauva saa sekä pilttiä että kotitekoisia soseita.

Einesruuaksi miellän sellaisen joka vain lämmitetään mikrossa tai uunissa, lukuunottamatta esimerkiksi pakastettuja vihanneksia, jotka voi vain lämmittää, mutta joihin ei kuitenkaan ole lisätty mitään muuta.
 
Non compos mentis
Meidän Cittarissa on ollut Finduksen pakasteaterioita hintaan 1,99 euroa/600 g. Ihan sellaisia tuttuja kuten chicken curry tai joku ranskalainen kanapata. Niitä olen ostanut niiksi hetkiksi, kun pitää saada jotain nopeasti valmiiksi. En pääsisi itse samoilla aineksilla samaan hintaan, jos ostaisin raaka-aineet itse ja tekisin. Pussista syö koko perhe.

Toinen, mitä meillä harrastetaan, on kimppakokkaus. Isompi sakki porukkaa, isompi satsi aineksia ja sitten laitetaan ruokaa yhdessä ja jokainen lähtee kotiinsa oman purnukkakokoelmansa kera.
 
Sekä että. Tässä mein ruokalistaa parin viikon takaa mitä muistan:

tuorejuusto-perunoita (kokonaisista perunoista) + lehtipihviä.

broilerikiusaus (perunasipulisekoitus)

perunamuusia kunnon perunoista ja itse tehtyjä lihapullia

ranskalaisia ja kalapuikkoja + kebablihaa

kaali-riisilaatikko ja makaronilaatikkoa muksuille

kanakeitto

jauhelihakeitto

makkarakeitto

jauheliha-porkkanaraastekastike + spaghetti

jauhelihakastike ja perunoita

uunimakkaraa ja perunamuusia

pinaattiletut, maitokastike ja perunat

ja tietysti aina joku salaatti (yl. kurkku-tomaatti-erilaisia salaatteja-punasipulia-fetaa)
 
Ootteko muuten tehneet vauvoille soseita pakastekasviksistakin? Mä olen tehnyt paljonkin, ja vähän ihmettelen kaverini kommenttia, että hän ei kyllä ole käyttänyt pakastekasviksia ollenkaan vauvojen ruokien teossa.

Pakastekasviksissahan on jopa paremmin säilynyt ravintoaineet kuin joissain pitkään kaupan vihannesosastolla maanneissa ja nahistuneissa kasviksissa. Lisäksi olen kokenut ne edullisemmiksi ja huomattavasti helpommiksi soseaineksiksi kuin tuorevihannekset.

Tuoreitakin toki käytetään, eikä esim. bataattia tai perunaa ole pakasteesta haettu. Porkkanaakin paljon tuoreena mutta sitä on myös noissa pakastesekoituksissa.
 
Rollolainen
sekä että. Aika paljon teen itse, mutta esim maksalaatikon ostan valmiina. myös punajuuri, peruna ja italiansalaatit ostan valmiina.
Valimislihapullia en osta KOSKAAN, ne on kaikke amuuta kuin lihaa ja saa jus tsen kokoisia ja makuisia pullia kun haluaa
 
"mörkkis"
Pyrin välttämään eineksiä, mutta en ihan kaikkea aina alusta asti tee. Valmiita aterioita meillä ei ole koskaan (paitse pakastepizzaa joskus), mutta kalapuikkoja, nugetteja, makkaraa tms käytän joskus. Mies tykkää syödä valmiita pinaattilettuja.
 
"Mä"
en tykkää eineksistä,mutta kyllä joitain tuotteita tulee käytettyä,lasten mieliksi :D,ainakin pinaattilettuja ja kalapuikkoja ja -pihvejä,hätävarana pakkasessa eineslihapullia tai -pihvejä,joskus harvoin nugetteja ja hampparia.Lasketaanko nakit eineksiksi? Mutta eineksiä en päivittäin käytä,tosiaankaan.Ikinä en ole niitä valmisruoka-annoksia ostanut.
 
Ootteko muuten tehneet vauvoille soseita pakastekasviksistakin? Mä olen tehnyt paljonkin, ja vähän ihmettelen kaverini kommenttia, että hän ei kyllä ole käyttänyt pakastekasviksia ollenkaan vauvojen ruokien teossa.

Pakastekasviksissahan on jopa paremmin säilynyt ravintoaineet kuin joissain pitkään kaupan vihannesosastolla maanneissa ja nahistuneissa kasviksissa. Lisäksi olen kokenut ne edullisemmiksi ja huomattavasti helpommiksi soseaineksiksi kuin tuorevihannekset.

Tuoreitakin toki käytetään, eikä esim. bataattia tai perunaa ole pakasteesta haettu. Porkkanaakin paljon tuoreena mutta sitä on myös noissa pakastesekoituksissa.
Sehän on ihan yleinen harhaluulo, että pakastevihannekset ovat huonoja, nehän ovat tutkitusti jopa parempia kuin ne vihanneshyllyissä olevat. :) Eihän ne nyt mitään eineksiä ole.:D
 

Yhteistyössä