Oletko saanut ruokamyrkytyksen Suomessa? Jos, niin mistä?

  • Viestiketjun aloittaja "tarja"
  • Ensimmäinen viesti
"tarja"
Musta tuntuu että söin eilen päivällä Mäkissä jotain huonoa...hetki ruokailun jälkeen alkoi järkky röyhtäily ja illalla vatsa turposi ihan kauheesti. Ilmavaivoja aikalailla ja tänäänkin ihan ihme olo mutenkin. Palelee ja tuntuu että vatsaa vääntää... :(

Kauanko yleensä menee että alkaa oireet jos on alkaakseen? Tai kauan itselläsi meni jos on omakohtaisia kokemuksia?
 
"jooh"
Olen saanut, Martina Hyvinkää. Tästä aikaa n. 6 vuotta.
Söin jonkun pasta-annoksen. Välittömästi alkoi mahakipu jota jatkui 3-4pvää. Sen jälkeen vesiripuli 5pvää, lopulta ripuli oli jo valkoista. Laihduin tänä aikana 6kg. Niin kova ripuli oli.
Mutta sitten se meni ohi...
 
"Vieras"
Joo. Muutama vuosi sitten Subwaylta. Oksentelu ja mahakipu alkoi pari tuntia syömisen jälkeen. Olo oli hirveä. Meni ohi kyllä, kun sain kaiken oksennettua/paskottua pihalle.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28823028]Joo. Muutama vuosi sitten Subwaylta. Oksentelu ja mahakipu alkoi pari tuntia syömisen jälkeen. Olo oli hirveä. Meni ohi kyllä, kun sain kaiken oksennettua/paskottua pihalle.[/QUOTE]

Samat oireet mut kisahallin päädyssä olevasta ravintolasta viime talvena, pari viikkoa aiemmin lievempi ruokamyrkytys hesestä
 
.........
Kerran sain kebab ravintolasta. Aterian salaatti maistui melko erikoiselle, mutta aattelin sen kuuluvan asiaan. Ehkäpä ovat muuttaneet kastikkeen reseptiä tai jotain... No, se taisi olla se jotain. Korkeintaan tunti meni, kun alkoi tavaraa tulemaan kummastakin päästä ja sitä jatkui sitten koko yön.
 
"vieras"
Oli se varmaan ruokamyrkytys. Söin epähuomiossa vanhaksi mennyttä kaupan vaniljakastiketta marjojen kyytipoikana.
Koko yö meni itkiessä kun vatsaan koskiniin sikana. Luulin kuolevani.
 
524313
Joo. Raviradan ravintolapaikasta. En tiedä saiko muut mitään, mutta mulla tuli seuraavana päivänä 40-41 asteen kuume, ja monta päivää melkein asuin vessanpöntöllä, oksennusämpäri sylissä, kun molemmista päistä puski tavaraa ja mikään ei pysynyt sisällä. Sellasilla apteekin nesteytyspirtelöillä selvisin, puolitoista viikkoa meni että olin ihan kunnossa.
 
"vieras"
Hesalaisen ravintolan katkarapupadasta kunnon ripuli ja parin päivän vuodelepo.
Kuhmolaisen huoltsikan avokukosta ripuli, jota oli kiva hoidella vuokramökillä ulkohyyskässä.
 
neljästi joo
Norjan lohesta kolme kertaa, mutta se ei varmaan oo varsinainen ruokamyrkytys, koska johtui vain niistä myrkyistä mitä siinä on. Mutta olo oli yhtä hirveä kuin ruokamyrkytyksessä. Tyhmänä vielä ostin myöhemminkin Norjan lohta, kun luulin että se eka oli vaan pilalla, mutta kolmas kerta viimein toden sanoi ja tajusin mistä ne myrkytykset johtuu. Oireiden alkamiseen meni muutama tunti. Suomalaista lohta voin syödä ilman ongelmia, joten kyse ei ollut mistään lohiallergiasta vaikka sitäkin ehdin epäillä. Sitten kerran sain ruokamyrkytyksen raejuustosta, mutta se johtui siitä et sen kansi oli vuotanut ja se oli pilaantunut ennen aikojaan. Silloinkin meni muutamia tunteja siihen että oireet alkoi. Ja mulla noissa kaikissa oireet on olleet niin pahat että vessasta ei voinut poistua n. 5 ensimmäiseen tuntiin ollenkaan. Tuota kamalaa röyhtäilyä mulla oli kans siinä raejuuston aiheuttamassa myrkytyksessä
 
"Jeba"
Mie kans kerran mäkkäristä saanu. Juustohamppareita olin syöny kaksi, pari tuntia myöhemmin tuli ihan kamala olo, paska ja yrjö lensi.

Sitä kesti sen yhen illan ja seuraavana päivänä olin niinku ei mitään.
 
GinoC
Oletteko olleet tapausten tiimoilta yhteydessä ko. liikkeeseen tai kunnan terveystarkastajaan? Itse olen saanut ruokamyrkytyksen pienestä kebeb paikasta sekä pirkan kanahampurilaisesta. Molemmista ilmoitin terv. tarkastajalle.
 
Oletteko olleet tapausten tiimoilta yhteydessä ko. liikkeeseen tai kunnan terveystarkastajaan? Itse olen saanut ruokamyrkytyksen pienestä kebeb paikasta sekä pirkan kanahampurilaisesta. Molemmista ilmoitin terv. tarkastajalle.
Mietin samaa. Että onko kaikki todettu vai oisko sattunu vaa muuten mahatautibakteeri olemaan ja sairastuttamaan. Itse en ole tietääkseni saanut vaikka olen toki sairastunut vatsatautiin joskus ihan tuosta vain. En suomessa enkä muualla.
 
vierailija
Olen saanut reippaan ruokamyrkytyksen vain 1x, sekin Suomessa. Ben & Jerryn jäätelöstä 2013 talvella.

En syönyt sinä päivänä klo 15 jälkeen muuta, kuin Ben & Jerry's -jäätelöä. Aiemmin päivällä olin nauttinut hyvin kypsennetyn kotilounaan (liedeltä lautaselle, ei seisotusta) ilman salaattia sekä teetä. Uskon siis saaneeni ruokamyrkytyksen Ben & Jerry's -jäätelöstä.
Vatsaa nipisti ja "kouristi" 21-22 tienoilla nukkumaan mennessä. Heräsin 00-01 hujakoilla unesta kuvotukseen. Annoin vessassa rajusti ylen. Sitten oli pakko kivuta pöntölle oksennussankko sylissä, tuli suihkuna vesiripulia ja oksennusta yht'aikaa.

Lepäsin vartin, sitten taas vessaan kun möyrysi niin. Aina kun pieretti, oli pakko mennä pöntölle koska suoli syyti nestettä mukana. Sellaista sängyn ja wc:n väliä ravaamista.

Join vesilasillisen, mutta se tuli ylös samointein. Tätä vuoroin nesteen nauttimista (etten ihan kuivuisi), ripulointia ja oksentamista jatkui aamun tuntumaan asti - elimistön "tyhjennyttyä" sain nukutuksi jokusen tunnin.

Seuraavana päivänä olin tyystin uupunut yöravaamisesta ja kuumekin nousi. Oksensin vielä pari kertaa, joskin lievästi. Sain koottua itseäni sen verran, että matkustin junalla kaverini luo Riihimäelle. Missasin ekan vaihtoyhteyden, koska olin niin tokkurassa. Viimein perillä kuume oli jo 40.

Hieman pelotti kyllä, onneksi en jäänyt yksin kotiin vaikka matkanteko takkuilikin. Seuraavan vuorokauden lähinnä makasin frendini huoneessa.

Ripulointi ja oksentelu loppui melko pian, mutta huono yleisvointi (väsymys, uupuminen esim. portaissa) jatkui tuosta vielä 2-3 viikkoa eteenpäin. Täysin pirteäksi toivuin vasta kuukaudessa. Rajuin sairastumiseni tähän saakka. Ei tarttunut läheisiini eikä kaveriini, jonka luona punkkasin. Jälkikäteen mietin, miksi hitossa en mennyt lääkäriin.

Ben & Jerrysiä olen sittemmin syönyt menestyksekkäästi sairastumatta, eiköhän mulla ollut vain tuo 1x huono tuuri.


Nyt Espanjan-lomalta palatessa sain jo kotimaan puolella erikoisen "puoliripulin". Ei nestettä, vaan sellaista jogurttimaista velliä. Maha möyri hieman ja vähän pahoinvointia ilman yrjöä. Suoli tyhjeni, enkä ole ulostanut lainkaan 5 päivään. Nyt tuli nokare vähän hieman kiinteämpää ja ilma pääsee läpi, joten tuskin täysin ummessa oon.

 
vierailija
Uskon saaneeni miehen isovanhempien luona. Siellä ruokien valmistus ja säilytys oli vähän mitä oli. Kärsin pahasta ripulista kauan siellä vierailun jälkeen, jouduin pitämään vapaatakin uudesta työharjoittelupaikasta heti alkuunsa, ennenkuin sain mahan rauhoittumaan lääkekuurilla.
 
Vieras 2
Hetki! Salaatista n.pariviikkoa sitten. Olot alkoi samana päivänä tuntien sisällä. Okentelu ripulointi ja 38.5 astetta kuumetta. En pystynyt tekemään mitään lääkärissä sain pahoinvointi piikin kankkuun kun oli kestänyt jo kolmepäivää raju oksentelu. En viikkoon pystynyt mitään tekemään. Pahoinvointi jatkui viikon.
 
vierailija
Ensimmäinen ruokamyrkytys tuli pizzapuffetista. Kokemus lujitti suhdetta aviomieheni kanssa. Siinä katosi estot vessassa, muutaman tunnin kuluttua ruokailusta. Niin yläpää kuin alapää lauloi ja välissä ehti sohvalle sikiöasentoon lepäämään. Oireet helpotti seuraavana päivänä. Ehkä maitohappobakteerit antoivat puhtia parantumiseen.

Huoltamon hampurilaisesta. Raskaus loppuvaiheilla ja olisi saanut jäädä ruokamyrkytys kokematta. Ruokailusta pytyn juurelle kesti noin neljä tuntia. Illan kesti vatsan tyhjennys ja kaksi päivää kramppasi vatsa. Ei arvannut pyttyä halaillessa, millä oksennuksella vauva tulee ulos.

Sienistä olen saanut kolme kertaa. Ruokailusta kulunut noin kolme tuntia. Kovat vatsakivut ja sen jälkeen järkyttävän tuskainen kolmen neljän tunnin oksentaminen. Siinä mahalaukku kääntyy ympäri, päästä katkeaa verisuonet ja vessasta kuuluu eläimellinen örinä. Itse yrittää vain pitää pytystä kiinni ja kontillaan ollessa toivoo ettei rakko ja suoli petä, kun koko kroppa ponnistaa oksentaessa myrkkyjä ulos. Aamulla silmien alustat mustana ja sidekalvot punaisena. Vatsa on paikallaan, mutta kivut vaivasivat vielä pari päivää.

Viimeisin (6v sitten) grilliltä ostettu ranskalaisateria aiheutti jo kahden tunnin kuluttua vatsan väänteet ja totaalisen puhdistautumisen. Loppui saman vuorokauden aikana ja vahvisti lupauksen siitä, että en osta mitään ravintoa "hiljaiselta" ateriapaikalta.
 

Yhteistyössä