Oletko saanut kortisonipiikin ennenaikaisuuden takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panikoi...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panikoi...

Vieras
Mitkä olivat oireesi ennen piikin antoa, miksi annettiin? Mikä vointi piikin jälkeen? Mikä oli viikko tuolloin? Milloin vauva syntyi? Pitikö olla sairaalassa?

Oma tilanteeni; rv 32, kohdun ulkosuu 2 sormelle auki ja pehmeä, sisäsuu auki, kanavaa kuitenkin jäljellä 1,5 cm. Huomenna äitipoli, ja luultavasti tuon piikin saan kahtena päivänä, näin sanoi neuvolan lääkäri. Jouduin vuodelepoon voimakkaan supistelun vuoksi, toistaiseksi saa olla kotona.

olen saanut kahdessa raskaudessa ennenaikaisten supistelujen takia ja paikat oli hieman auki.. ja viikkoja oli kummassakin tuolloin 32+jouduin olemaan sairaalassa ne kaksi päivää ku laittoivat ne piikit ja sitten pääsin kotiin mut piti olla levossa,toinen syntyi viikolla 40+ ja toinen 37+. se kohta mihin piikit laitettiin oli arka jonkin aikaa ja iho alkoi punottaa ja kuumottaa tuli myös vähän turvotusta,mut meni ohi parissa päivässä=)

kova kipu kauttaaltaan kohdussa. istukka oli irtoamassa ( ei veren vuotoa ). vauva ei liikkunut ollenkaan. pistettiin kortisooni. 5 min päästä hätäsektioon. vauva syntyi rv 31+4. sairaalassa 6 vk.

Alkuperäinen kirjoittaja hippu:
olen saanut kahdessa raskaudessa ennenaikaisten supistelujen takia ja paikat oli hieman auki.. ja viikkoja oli kummassakin tuolloin 32+jouduin olemaan sairaalassa ne kaksi päivää ku laittoivat ne piikit ja sitten pääsin kotiin mut piti olla levossa,toinen syntyi viikolla 40+ ja toinen 37+. se kohta mihin piikit laitettiin oli arka jonkin aikaa ja iho alkoi punottaa ja kuumottaa tuli myös vähän turvotusta,mut meni ohi parissa päivässä=)

noista ennenaikaisista supisteluista.. kuinka usein niitä oli ja kuinka rajuja?

mulla kivuliaat ja menkkamaiset ennenaikaset supistukset tulee yöllä, kestävät n 2 tuntia kerrallaan niin että niitä tulee n 10 min välein. sitten loppuvat kuin seinään, jää vain jomottava tunne alaselkään ja alavatsaan. päivisin on vain oikeastaan noita kivuttomia vatsan kovottumisia, mutta koska niitäkin tullee säännöllisesti, ovat avanneet paikkoja. yösupistuksen jälkeen on ollut vuotoa emättimestä, mutta on vesimäistä valkovuotoa,ei lapsivettä (mulla on noita liuskoja kotona että voin tarkistaa vuodon laadun).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mulla kivuliaat ja menkkamaiset ennenaikaset supistukset tulee yöllä, kestävät n 2 tuntia kerrallaan niin että niitä tulee n 10 min välein. sitten loppuvat kuin seinään, jää vain jomottava tunne alaselkään ja alavatsaan. päivisin on vain oikeastaan noita kivuttomia vatsan kovottumisia, mutta koska niitäkin tullee säännöllisesti, ovat avanneet paikkoja. yösupistuksen jälkeen on ollut vuotoa emättimestä, mutta on vesimäistä valkovuotoa,ei lapsivettä (mulla on noita liuskoja kotona että voin tarkistaa vuodon laadun).

Tollasista liuskoista en tiennykään :ashamed: Mistä niitä saa? Ihan apteekistako?
Tuleeko noita suppareita joka yö..?
Mulla ei kestä noi kivuliaat supparit noin kauaa, tähän asti kestäny vaan noin puolisen tuntia, eikä ne tuu yöllä, ainoastaan päivällä, mutta muuten ihan samoin..

Alkuperäinen kirjoittaja sininsydan:
Alkuperäinen kirjoittaja hippu:

noista ennenaikaisista supisteluista.. kuinka usein niitä oli ja kuinka rajuja?

no heti jos yritti jotain tehdä tai pikkuisen käveli ni alkoi supistella ja alkoi työnnättää alas päin..eli useasti

Sain piikit rv 30. Kohdunkaula oli lähes kokonaan kadonnut kivuttomien supistusten vuoksi, mutta kohdunsuu oli vielä kiinni. Olin osastolla vuodelevossa melkein 2 viikkoa ja sitten pääsin kotiin, kun tilanne ei enää pahentunut vaikka jatkuvasti supistelikin.

Kotona lepäsin sitten vielä noin kuukauden kunnnes 36 viikkoa oli täynnä. Ja sitten kun lähdin liikkeeelle (kävin kävelyllä) niin parin päivän päästä meni lapsivedet ja vauva syntyi. Lääkärit olivat ihan varmoja, että vauva syntyy hetkenä minä hyvänsä tuolloin rv 30, mutta lepo auttoikin ja saimme tosiaan lähes täysiaikaisen vauvan.

Lepäile nyt ahkeasti, jotta vauva malttaisi olla vielä hetken masussasi. Tsemppiä!

Niin, ja nuo kortisonit eivät muistaakseni tuntuneet miltään.

Tänään on itsellä rv 26 ja taas supistelee. Toivon vaan, etten joudu taas vuodelepoon...

sain ne kolme kertaa, makasin sairaalassa 3 viikkoa ennen kuin poika syntyi rv 31+2. Poika oli pieni kooltaan, 1260 gr ja 38 cm, vastasi 28 viikkosta mutta keuhkot toimi niin hyvin ettei tarvinut hengityskonetta koko aikana. Joten suuri hyöty oli piikeistä. Itselle ei niistä tullut mitään.

Yhteistyössä