Oletko opiskellut venäjää? Miten paljon? Millaisena pidät kielitaitoasi?

Luin joskus vuonna kivi ennen nakkisotaa pari kurssia venäjää ja haaveilen jatkosta. Siis ei mulla mitään hirmusia intohimoja siihen kieleen ole, mutta haluan Suomen kaakkoiskulmalle asumaan. Siellä venäjän taito avaa ovia helpommin työpaikkoihin.

Haluisin vaan keskustella yleisesti venäjän kielen opiskelusta ja kokemuksista siihen liittyen. Onko auttanut työmarkkinoilla? Miten pidät yllä kielitaitoasi? Käytkö pikku ekskursioilla itänaapurissa välillä tms:)?

ööö
Mä luin yliopistolla kielikursseja neljä vuotta. Aika hyvälle tasolle sinä aikana ehti päästä, mutta sen jälkeen en ole kieltä käyttänyt lainkaan. Olen aika arka vieraissa kielissä muutenkin. Eikä mua ole huvittanut pitää kielitaitoa ylläkään. Reilusti yli kymmenen vuotta kun viimeksi kyseistä kieltä opiskellut.

En oikein usko, että tuollaisella auttavalla kielitaidolla on paljon kysyntää työmarkkinoilla, sillä venäjää äidinkielenään puhuvia on kuitenkin käsittääkseni aika paljon tarjolla.

Ammattilainen
Mä opiskelin 8lk- lukio eli 5 v. Ammattikorkeassa pari kurssia- enempää en ehtinyt. On vaan päässyt taito ruostumaan. Mut on kiva esim kaupungilla, puistossa ym, kun venäläiset juttelee niin kuitenki monetsi ymmärtää mistä aiheesta puhutaan, ja varskinkin mitä puhuvat lapselle. Oon käynyt Venäjällä muutama kerran ja sellaset "päivättäisfraasit" menee, mut jos jotain asiaa pitää puhua niin aika äkkiä vaihtuu englanniksi. Mut uskon että jso työssäni joskus tarttis venäjää nin äkkiä sen kielitaidon pystyis taas aktivoimaan.

Varmaan riippuu alasta. Mä opiskelen kirkon virkaan ja piispa juuri sanoi, että Mikkelin hiippakunnassa on etua venäjän kielen taidosta.Kauppoihin jne varmaan riittää venäjää äidinkielenään puhuviakin. En kuitenkaan tunne yhtäkään luterilaisen kirkon virkaan opiskelevaa, jonka äidinkieli olisi venäjä.

kirkon virkaan opiskelen kutsumuksen takia. Ei kukaan opiskele maisteriksi 5-6v 2500e/kk palkan takia. Venäjää kyllä opiskelisin päästäkseni töihin sinne päin Suomea, mistä olen kotoisin. Onko siinä jotain sopimatonta? Olen ainoa lapsi ja vanhempani tarvitsevat minua huolehtimaan 10v päästä. Voin valmistuttuani (2v päästä) tehdä töitä aluksi about missä vain. 10v päästä haluan kuitenkin palata juurilleni, jotta pääsen huolehtimaan vanhemmistani ja mahdollisilla lapsillani olisi suhteet kaikkiin elossaoleviin isovanhempiin. Mulle perhearvot on tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Opiskelet venäjää rahan takia.
Niin? Miksi ihmiset sitten yleensä opiskelee? :xmas:
Naisille opiskelu on itsetarkoitus ja miehille keino hankkia mahdollisimman paljon rahaa.
Niin, koska naisilla on jotain, millä saa rahaa opiskelemattakin. Siksi monet naiset eivät opiskele lainkaan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Opiskelet venäjää rahan takia.
Niin? Miksi ihmiset sitten yleensä opiskelee? :xmas:
Naisille opiskelu on itsetarkoitus ja miehille keino hankkia mahdollisimman paljon rahaa.
Niin, koska naisilla on jotain, millä saa rahaa opiskelemattakin. Siksi monet naiset eivät opiskele lainkaan.
Mies maksaa kaiken :D

mie
Vuoden lukenu, fraaseja osaan enää =) päivää, kiitos, missä vessa :LOL: tekis mieli opiskella lisää ja juu kaakossa päin asun, täällä meillä on jopa katukylttejä venäjäksi sekä kaupassa kuulutukset suomi, svenska ja po russki =)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Pitää vielä lisätä, et mitä pahaa siinä on että opiskelee jotaki saadakseen rahaa tai parempaa palkkaa :eek:? Mrs Sillilahti on tossa ylempänä taas tosi viisaana :eek:
Eihän siinä ole mitään pahaa, että tavoittelee hyötyä. Vanhemmiten voi vaan ruveta kaduttamaan, ettei olekan tehnyt juuri sitä, mistä itsestään pitää. Tuskin voi olla kovin onnellinen, jos kaikella tekemisellä on vain välinearvo.

vieras
Vuoden lukenu, fraaseja osaan enää =) päivää, kiitos, missä vessa :LOL: tekis mieli opiskella lisää ja juu kaakossa päin asun, täällä meillä on jopa katukylttejä venäjäksi sekä kaupassa kuulutukset suomi, svenska ja po russki =)
ruki ver,iti sutaa, davai...suomalaisen ei tartte enempää osata venäjää :D

mie
Pitää vielä lisätä, et mitä pahaa siinä on että opiskelee jotaki saadakseen rahaa tai parempaa palkkaa :eek:? Mrs Sillilahti on tossa ylempänä taas tosi viisaana :eek:
Eihän siinä ole mitään pahaa, että tavoittelee hyötyä. Vanhemmiten voi vaan ruveta kaduttamaan, ettei olekan tehnyt juuri sitä, mistä itsestään pitää. Tuskin voi olla kovin onnellinen, jos kaikella tekemisellä on vain välinearvo.
Aika usein ihmiset kuitenki opiskelee ammattiin ja tekee töitä vain ja ainoastaan sen toimeentulon vuoksi ;)

Kielet on aina ollu mulle mahottoman helppoja, sen takia kauppiksessa luin pari kurssia venäjääkin, en mä kyllä juurikaan mitään enää muista... :ashamed:
Vaikka varmaan aika nopsaan sen muistas jos vaan taas kaivas kirjat esiin, sama pätee ruotsiin ja saksaan, englantia joutuu käyttää niin paljon et sitä ei voi unohtaa...
Espanjaa meinasin lähtee kansalaisopistoon vielä lukemaan jahka uudet kurssit alkaa! =)

Aika usein ihmiset kuitenki opiskelee ammattiin ja tekee töitä vain ja ainoastaan sen toimeentulon vuoksi ;)
Niin, naisethan ovat pystyneet siihen iät ja ajat. Aivan sama mitä tekee, kunhan siitä saa rahaa.

Aika usein tapahtuu kaikenlaista. Mutta miksi se tarkoittaisi sitä, että se olisi juuri paras ratkaisu? Aika usein törmää myös katkeriin lähellä kuolemaa oleviin ihmisiin, jotka katuvat, että ovat vain keränneet rahaa. Mitä varten?

mie
Niin, naisethan ovat pystyneet siihen iät ja ajat. Aivan sama mitä tekee, kunhan siitä saa rahaa.

Aika usein tapahtuu kaikenlaista. Mutta miksi se tarkoittaisi sitä, että se olisi juuri paras ratkaisu? Aika usein törmää myös katkeriin lähellä kuolemaa oleviin ihmisiin, jotka katuvat, että ovat vain keränneet rahaa. Mitä varten?
Ai aika usein törmäät sellaisiin :eek:? :LOL: :LOL: Ihminen tekee töitä - myös miehet saadakseen rahaa. Aika harva tekee töitä siksi koska se on niin kivaa, et tekis sitä vaikka ei olis pakko toimeentulon vuoksi.
Ja on vähän ot tää sun aihe ;)
Mun mielestä kielten opiskelu on kivaa sen lisäksi, että siitä hyötyy työelämässä.

Ai aika usein törmäät sellaisiin :eek:? :LOL: :LOL: Ihminen tekee töitä - myös miehet saadakseen rahaa. Aika harva tekee töitä siksi koska se on niin kivaa, et tekis sitä vaikka ei olis pakko toimeentulon vuoksi.
Ja on vähän ot tää sun aihe ;)
Mun mielestä kielten opiskelu on kivaa sen lisäksi, että siitä hyötyy työelämässä.
Niin, eihän mitään kannata koskaan kyseenalaistaa. Paljon helpompi on elää, niin kuin eletään. Koska niin eletään, ja tehdään, ja ollaan. Ihan vaan sen takia.

joskus kauan sitten"virallisesti" vuoden ja sitten aina muutaman kerran yrittänyt aloitaa jotakin telkkarin kielikurssia. Sen verrran osaan että puheesta ymmärrän jonkun sanan ja lauseen. Kaupassa osaisin jotakin ostaa ja ravintolassa syödä, mutta kirjoittaa en osaa juuri mitään.
Ihan hyvä olisi osata enemmän kun näkyy noita venäläisiä turisteja eksyvän sinne tänne ja luultavasti puolen vuoden kuluttua pääseen Venäjälle vähän muualle kuin jonnekin Viipuriin tai Pietariin....

joskus kauan sitten"virallisesti" vuoden ja sitten aina muutaman kerran yrittänyt aloitaa jotakin telkkarin kielikurssia. Sen verrran osaan että puheesta ymmärrän jonkun sanan ja lauseen. Kaupassa osaisin jotakin ostaa ja ravintolassa syödä, mutta kirjoittaa en osaa juuri mitään.
Ihan hyvä olisi osata enemmän kun näkyy noita venäläisiä turisteja eksyvän sinne tänne ja luultavasti puolen vuoden kuluttua pääseen Venäjälle vähän muualle kuin jonnekin Viipuriin tai Pietariin....

Yhteistyössä