Oletko ollut ohitustilanteessa, jossa oli sekunneista kiinni ettei käynyt todella pahasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oletko ollut osallisena, koska ja montako kertaa?

Kiinnostaa onko tämä kovinkin yleistä kun itselläni kävi jo toista kertaa näin..

Molemmilla kerroilla olen ollut vastaantulijana kun auto on lähtenyt ohittamaan todella väärällä arviolla ja oli lähellä valtava kolari.

Ensimmäisellä kerralla onneksi arvioin oikein kun tajusin ettei ohittaja millään ehdi altamme pois ja jarrutin, olin oikeassa, keulaan olisi se auto tullut jos en olisi ehtinyt jarruttaa. Ehti juuri ja juuri edestämme pois vaikka jarrutin reilusti.

Muutama päivä sitten olin toisena jonossa kun vastaantulevasta letkasta lähti jostain takaa ja ihan väärässä paikassa joku idiootti ohi.
Onneksi edessämme menevä kuski arvioi oikein, löi reilusti jarrut pohjaan kuten mekin ja auto lopulta ohitti, jälleen juuri ja juuri ehtien ohi.

Kuinka paljon näitä typeriä ohituksia oikein tapahtuu? Alkaa jo pelottaa kun jatkuvasti on oma henki muutaman sekunnin varassa..

Onhan noita. Muutaman kerran on tullut normaalikapeallatiellä rekka ja ohittava auto vierekkäin. Pahimmillaan olen joutunut väistämään kokonaan pientareelle 100km/h vauhdilla niin, että on pöllyt vain lentänyt. Siinä ei ollut kuin sekuntti pari aikaa miettiä mitä tehdä.

Olen ollut, ulkomailla lähinnä. Ja olen kyllä taannoin itsekin ohittanut typerästi ja vaarallisesti, virhearvio ja ärsyyntyminen edelläajavaan sai minut hölmöilemään. Sitä en enää tee.

Kyllä olen, useastikin, ollut tällaisessa tilanteessa. Sanotaanko, että niinkin usein, etten millään pysty edes muistamaan. Aina olen pitänyt jalkaa jarrulla valmiina ja monesti olen joutunutkin hidastamaan. Aika p*ska juttu, mutta toisaalta mä myös ymmärrän, että ei ne kaikki mitään hurjastelijoita ja aivottomia juntteja ole. Virhearviointejakin voi sattua liikenteessä. Itse pyrin liikenteessä aina välttämään niitä viimeiseen saakka ja ennalta arvioimaan kaikkea niin omassa kuin muidenkin liikennekäyttäytymisessä, mutta kyllä niitä virheitä sattuu välillä meille kaikille.

Onneksi ei ole koskaan mitään vakavampaa käynyt ja koputetaan vielä puuta tähän päätteeksi.

Olen ollut se vastaatulija joka näkee että omalla kaistalla on ohittaja ja se joka on ohitettu vaarallisesti. Itse olen kyllä tarkka kuski ja arvioin aina tilanteen ennenkun ohitan. Mutta aina riittää niitä jotka riskeeraavat turhaan itsensä ja muut.

Useita kertoja. Viimeksi kävi niin, että sattui tulemaan puimuri vastaan satasen tiellä. Yhtäkkiä puimurin takaa pomppasi mutkassa henkilöauto kaistalleni ja onneksi oli leveä tie, nimittäin minä aivan oikeassa reunassa, hlöauto keskellä ja puimuri toisessa reunassa :D

Hlöautosta jäi molemmat peilit tielle ja minulta kuskin puoleinen peili.

Kun paljon ajaa (kuten minä), tuleehan noita nähtyä väkisinkin. Kerran minua lähdettiin talvella ja pimeällä ohi, tilanne silleen ok, ettei autoja ollut tulossa, mutta kun ohittanut räväytti pitkät päälle, käveli hirvi ojasta keskelle tietä. Siinä sitten molemmat satasen vauhdissa lyötiin jarrut pohjaan. Molemmat pumppas jarrua kieli keskellä suuta ja toivo ettei osu kyljet yhteen, saati hirveen.
Pari viikkoa sitten tuli mopo sivutieltä suoraan eteen, mopokuski ei yhtään katsonut, tuleeko autoja. Onneks ei ole vielä tiet jäässä, ei nimittäin ois pysähtynyt, jos ois ollu jäätä.
Kerran tuli mutkassa kaks autoo rinnakkain vastaan, ohitustilanne.

Ei ollut varsinaisesta ohitustilanteesta kyse, ajeltiin Helsingistä motarin alkua ruuhkassa vasenta kaistaa. Oikealla oleva linja-auto joutui väistämään jotain rampista eteen änkeävää autoa meidän kaistalle. Se oli senteistä kiinni, ettei kolissut.

Pitää vielä lisätä sen verran, että on omalle kohdalle osunut sellaisiakin, jotka ensin edessä köröttelevät alinopeutta ja kun mä sopivan suoran kohdalla päätän ohittaa, niin sitten jostain kummasta ne saakin sitä tehoa siihen koneeseensa ja tekevät mun ohittamisen mahdollisimman vaikeaksi. Miksi? Viimeksi eilen kävi näin, kun ohitin autoa pitkällä suoralla (80km/h) rajoitus ja kaukana suoran päässä tuli vastaan auto. Kuitenkin sen verran kaukana, että mun pitäis kaiken järjen mukaan päästä köröttelijästä heittämällä ohi normaalinopeudella. No, ilmeisesti ko. kuski ei tahtonutkaan, että ohitan ja lopulta mun piti painaa satasta, että pääsin ohi ajoissa. Ottiko päähän..no joo tod.

Mooonesti.
Kerran ajoin ylämäkeä,kun yhtäkkiä ASUNTOAUTO tulee mun kaistalla alamäkeä kun oli fiksuna lähteny letkaa ohittamaa.Onneksi olivat tarkkaavaisia muut autoilijat ja antoivat tilaa siirtyä omalle kaistalle.

Kerran ajoi LINJA-AUTO pokkana vastaan mun kaistalla ja jarrut oli 100 tiellä vedettävä pohjaan,onneksi mun takana ei ollut ketään.

Noi isot autot lähtee ohittelemaan auto letkaa,TYHMÄÄ!

Ajan 45.000 km vuodessa ja kyllä noita näkee. Eniten viikonloppuina tietenkin. Virhearvioita tulee pakosta joskus, vaikka olisi kuinka hyvä kuski. Varsinaisia koheltajia noista on aika vähän. Tärkeintä silloin on, että muut ymmärtävät antaa tilaa ja osaavat osaltaan arvioida tilanteen oikein. Yleensä näistä ohituksista haukutaan hyvien, isojen autojen kuskeja, mutta tosiasiassa vaarallisimpia ovat vanhat Corollat ja muut romut nuorten "Kankkusten" käsissä. Uusissa, isoissa autoissa on puhtia myös ohittaa reippaammin, jos paha tilanne tulee tai sitten jarruttaa ABS-jarruilla, jotka ovat kunnossa ja kunnon renkaat alla.

Kerran sattui jänskästi. Istuin pelkääjän paikalla ja todistin pelottavat sekunnit.

Olimme tulossa mökiltä ja auton jäähdytin vuoti. Siksi kuski ajoi reipasta ylinopeutta ja pysähteli välillä täyttämään jäähdytintä vedellä. Pysähtelyn takia ohitimme samat autot useaan otteeseen.

Olimme juuri tulleet mutkan takaa ja tie näytti tyhjältä edelläkulkevan auton edessä. Keltainen sulkuviiva kielsi kuitenkin ohittamasta. Tuli se hetki, jolloin kuskin piti joko lähteä ohittamaan tai hiljentää vauhtiaan. Hän päätti jarruttaa. Juuri sillä hetkellä edellä olleesta notkelmasta tuli vastaantuleva auto näkyviin. Jos olisimme lähteneet ohittamaan, pian olisi kolme autoa yrittänyt mahtua samalle kapealle tielle.

Nämmä itse ei kukaan ole koskaan tehnyt tyhmää ohitusta? ;)

Itse muistan hölmöilleeni totaalisesti kerran. Oli mukamas kauhea kiire ja lähdin pienessä sumussa ohittamaan edellä olevaa autoa. Tie laski samalla notkelmaan, jossa oli ns. säkkisumu ja yhtäkkiä edessäni oli rekan etuvalot. No ei muuta kun paniikkijarrutus päälle ja takaisin omalle kaistalle. Aikaa oli noin 2 sekuntia.

Itse muistan hölmöilleeni totaalisesti kerran. Oli mukamas kauhea kiire ja lähdin pienessä sumussa ohittamaan edellä olevaa autoa. Tie laski samalla notkelmaan, jossa oli ns. säkkisumu ja yhtäkkiä edessäni oli rekan etuvalot. No ei muuta kun paniikkijarrutus päälle ja takaisin omalle kaistalle. Aikaa oli noin 2 sekuntia.

Viestissä nro 3 tunnustin tyhmyyteni.

[QUOTE="vieras";27218458]Ajan 45.000 km vuodessa ja kyllä noita näkee. Eniten viikonloppuina tietenkin. Virhearvioita tulee pakosta joskus, vaikka olisi kuinka hyvä kuski. Varsinaisia koheltajia noista on aika vähän. Tärkeintä silloin on, että muut ymmärtävät antaa tilaa ja osaavat osaltaan arvioida tilanteen oikein. Yleensä näistä ohituksista haukutaan hyvien, isojen autojen kuskeja, mutta tosiasiassa vaarallisimpia ovat vanhat Corollat ja muut romut nuorten "Kankkusten" käsissä. Uusissa, isoissa autoissa on puhtia myös ohittaa reippaammin, jos paha tilanne tulee tai sitten jarruttaa ABS-jarruilla, jotka ovat kunnossa ja kunnon renkaat alla.[/QUOTE]

Minun tilanteessani molemmissa läheltäpiti-tilanteissa ohittajalla oli melko uusi auto,toisella audi ja toisella volvo.

Kyllähän tossa ykskin myönsi,että on arvioinut väärin ohittaessa.

Minä en ole ikinä ;) Ja siis tosi kuin vesi,en ohittele,kun ei ole tähän päivään asti ollut niin kiire mihinkään eikä sattunut köröttelijää eteen.

Kerran sattui jänskästi. Istuin pelkääjän paikalla ja todistin pelottavat sekunnit.

Olimme tulossa mökiltä ja auton jäähdytin vuoti. Siksi kuski ajoi reipasta ylinopeutta ja pysähteli välillä täyttämään jäähdytintä vedellä. Pysähtelyn takia ohitimme samat autot useaan otteeseen.

Olimme juuri tulleet mutkan takaa ja tie näytti tyhjältä edelläkulkevan auton edessä. Keltainen sulkuviiva kielsi kuitenkin ohittamasta. Tuli se hetki, jolloin kuskin piti joko lähteä ohittamaan tai hiljentää vauhtiaan. Hän päätti jarruttaa. Juuri sillä hetkellä edellä olleesta notkelmasta tuli vastaantuleva auto näkyviin. Jos olisimme lähteneet ohittamaan, pian olisi kolme autoa yrittänyt mahtua samalle kapealle tielle.

Kuskisi vaikuttaisi olevan aika vatipää?

Eikös silloin kun jäähdytin vuotaa niin pitäisi pysähtyä ja hommata hinaus paikalle. Jos kuitenkin on pakko ajaa, niin pitäisi ajaa hiljaa ja kevyellä kaasulla, niin pysyy moottori viileämpänä.

Kaasu pohjassa ohitellen se vasta konetta rassaa. Taitaa olla kuski kaikkitietävä metalli- tai raksamies?

Olen ollut useastikin. Joskus ollaan jopa oltu kolme autoa rinnan, onneksi tie on silloin ollut leveämpi. Ja tunnustan itsekin olleeni joskus se ohittaja, mutta yleensä silloin on kyse ollut ohitettavan auton kuljettajan idioottimaisuudesta, kun onkin alkanut kiihdyttää vaikka toinen yrittää ohi.

Ystävällisyyttä, lempeyttä ja pitkiä hermoja vaaditaan tien päällä. Ei ole kenellekään mikään henkilökohtainen loukkaus, jos toinen menee ohi oman kiireensä vuoksi. Monesti olen meinaan huomannut senkin, että etenkin mersukuskit hidastelevat edessä, mutta eivät päästä kyllä ohikaan vaikka kuinka yrittäisit. Luulevat olevansa parempia kun heillä on mersu allaan. Ihan sama, vaikka kyseinen mersu olisi joku 80-luvun kottero.

Pitää vielä lisätä sen verran, että on omalle kohdalle osunut sellaisiakin, jotka ensin edessä köröttelevät alinopeutta ja kun mä sopivan suoran kohdalla päätän ohittaa, niin sitten jostain kummasta ne saakin sitä tehoa siihen koneeseensa ja tekevät mun ohittamisen mahdollisimman vaikeaksi. Miksi? Viimeksi eilen kävi näin, kun ohitin autoa pitkällä suoralla (80km/h) rajoitus ja kaukana suoran päässä tuli vastaan auto. Kuitenkin sen verran kaukana, että mun pitäis kaiken järjen mukaan päästä köröttelijästä heittämällä ohi normaalinopeudella. No, ilmeisesti ko. kuski ei tahtonutkaan, että ohitan ja lopulta mun piti painaa satasta, että pääsin ohi ajoissa. Ottiko päähän..no joo tod.

Mulle on kerran käynyt näin. Yritin pitkällä suoralla ohittaa autoa, joka 80 km/h -alueella oli ajellut 50-60 km/h jo useamman kilometrin. Kun lähdin ohi, ohitettavan auton äijä painoi kaasun pohjaan ja ajoimme molemmmat lopulta melkein 120 km/h rinnakkain. Päätin luovuttaa, koska vastaan oli tulossa auto ja hidastin, jotta olisin päässyt takaisin kyseisen ukkelin taakse. No eiköhän kyseinen äijäkin hidastanut, niin että olimme koko ajan rinta rinnan. Äijä ei siis meinannut päästää mua ohi, muttei myöskään takaisin taakseen. Autoni kiihtyi nopeammin kuin hänen, joten tein äkkikiihdytyksen ja pääsin lopulta ukon eteen. Vastaantulija joutui kuitenkin menemään osin pientareelle, koska ohitustilanne meni pitkäksi. Kun episodi oli ohi ja jatkoin matkaa 80 km/h, ukko jäi taas kauas taakse.

Mä en tajua tuollasia dorkia. Pahinta ehkä oli se, etten tiedä, tekikö se sen ihan tahallaan. Mulle tuo ainakin oli todella karmiva kokemus.

Viestissä 5 myönnetään myös se, että kaikki tekevät virheitä, myös allekirjoittanut itse. ;)

Oma mokani on mm. seuraava. Lähdin ohittamaan edessä olevaa autoa ohituskaistalla. Oliskohan ollut 1km mittainen tuo kaista. Ja ilmeisesti en ollut aivan kartalla, koska ohittaessani alkoivat ohituskaistalla jo näkyä nuolet, jotka ohjasivat takaisin normaalikaistalle + keskipuomi alkoi uhkaavasti lähenemään ja ikään kuin sulkemaan ohituskaistan. Pääsin ohi viime tipassa. Oli tasan kaksi vaihtoehtoa, joista piti valita sekunnin sadasosissa: joko jarrutan tai painan kaasua. Valitsin siis jälkimmäisen ja luulen, että kumpikin vaihtoehto olis lopulta päätynyt hyvin. Mutta kyllä muuten sydän hakkasi jonkin aikaa ihan reippaasti tuon kämmin jälkeen.

Mulle on kerran käynyt näin. Yritin pitkällä suoralla ohittaa autoa, joka 80 km/h -alueella oli ajellut 50-60 km/h jo useamman kilometrin. Kun lähdin ohi, ohitettavan auton äijä painoi kaasun pohjaan ja ajoimme molemmmat lopulta melkein 120 km/h rinnakkain. Päätin luovuttaa, koska vastaan oli tulossa auto ja hidastin, jotta olisin päässyt takaisin kyseisen ukkelin taakse. No eiköhän kyseinen äijäkin hidastanut, niin että olimme koko ajan rinta rinnan. Äijä ei siis meinannut päästää mua ohi, muttei myöskään takaisin taakseen. Autoni kiihtyi nopeammin kuin hänen, joten tein äkkikiihdytyksen ja pääsin lopulta ukon eteen. Vastaantulija joutui kuitenkin menemään osin pientareelle, koska ohitustilanne meni pitkäksi. Kun episodi oli ohi ja jatkoin matkaa 80 km/h, ukko jäi taas kauas taakse.

Mä en tajua tuollasia dorkia. Pahinta ehkä oli se, etten tiedä, tekikö se sen ihan tahallaan. Mulle tuo ainakin oli todella karmiva kokemus.

Hyi kamala. No ei tuollaista liikennekäyttäytymistä kyllä varmaan ihan vahingossakaan harrasteta. Sekopäitä riittää..

Tämä ei ole inhottavaa vaan rikos!
Poliisi paikalle noin törkeissä tapauksissa, aina!

[QUOTE="vieras ap";27218489]Minun tilanteessani molemmissa läheltäpiti-tilanteissa ohittajalla oli melko uusi auto,toisella audi ja toisella volvo.[/QUOTE]

Niinpä Se kuvaamani romu Corolla olisi todennäköisesti ollut vastaantulijan nokassa rusinana mainitsemistani syistä.

Yhteistyössä