Oletko oikea- vai vasenkätinen? Entä lapsesi?

Olemme miehen kanssa molemmat oikeakätisiä. Tänään pistin merkille, että kuopus tekee kaiken vasemmalla kädellä. Minkä ikäisenä kätisyys alkaa selkeästi näkyä?

Onko teillä suvussa paljon vasureita? Onkohan perinnöllistä? Minun vanhempani ovat molemmat vasureita, samoin kaikki sedät ja tädit. Minun sukupolveni sukulaiset kaikki oikeakätisiä. Hassusti pomppaa sukupolven yli tämä :)

Vasuri, joitakin asioita teen oikeakätisesti. Esimerkiksi neulominen käy kumpaankin suuntaan (työtä ei tarvitse kääntää) ja hiiren käyttö.
Lapseni ovat oikeakätisiä. Appiukko on vasuri, ja silläkin kyky tehdä molempikätisesti asioita.

Jännä ominaisuus tuo molempikätisyys. Minun yksi kaverini oli myös lapsena molempikätinen. Hän saattoi aloittaa piirtämisen toisella kädellä ja jatkaa toisella. Veistä ja haarukkaa hän pitää edelleen mitenpäin sattuu.

"vieras"
Minä ja mies molemmat oikeakätisiä, lapset ovat vasenkätinen, sekakätinen (piirtää ja kirjoittaa vasemmalla, muuten käyttää kuitenkin lähinnä oikeaa) ja oikeakätinen.

FreezeCat harmaana
Mä oon oikea kätinen mutta - esim. mailapeleissä käytän mieluusti vasenta ja jotkut tietyt asiat teen vasemmalla kädellä. Sekakätinen siis :D. Kaikki muut lapsistamme on oikea kätisiä paitsi keskimmäinen, joka on niin vasuri kuin olla ja voi!

Mun suvusta löytyy vasureitakin sekä miehen suvusta. Ja pääsääntöisesti viimeistään viisivuotiaana on kätisyys hallussa.

"..."
Minä ja mies molemmat oikeakätisiä. Lapsi tuntuu toimivan sekä oikealla että vasemmalla aivan yhtä hyvin ja vahvasti. Minkä ikisenä tuo selkiytyy, vai onko yleensä ihan syntymästä jompi kumpi vahvempi?

Meillä on vanhempi poika kyllä ollut ihan pienestä pitäen selkeästi oikeakätinen. 1v asti on syönyt, piirtänyt ja tarttunut aina oikealla kädellä. Nyt havaitsin, että kuopus 1v käyttää koko ajan vasenta. Mahtaakohan vielä muuttua :)

Olen miettinyt samaa,että koska kätisyys on selvinnyt. Meillä 1v poika toimii molemmilla käsillä,mutta selkeästi enemmän vasemmalla. Ottaa monesti oikeaan käteen,mutta vaihtaa sen sitten vasempaa ja alkaa toimimaan, esim lusika.
Lapsen pappa on vasenkätinen ja miehen 9v poika on vasenkätinen, kaikki muut oikeakätisiä.
Minun vanhemmat lapset oikeakätisiä, eikä suvussa vasenkätisiä lainkaan

FreezeCat harmaana
Meillä tuon keskimmäisen kanssa kävi niin, että oli "ihan selkeesti" yksivuotiaana oikea kätinen. Sitten hiukan reilu yksivuotiaana - puolitoista vuotiaana, alkoikin yllättäen vekslaamaan eli pyöritteli lusikkaa/haarukkaa /kynää kädestä toiseen. Tällä tyylillä mentiin seuraavat noin puolivuotta. Ja - ta-daa! - hiukan päälle kahden oli ihan selkeesti havaittavissa, että vasurihan tämä on! Kynäotteet paljon napakammat vasemmalla kädellä, kynän jälki selkeää jne.

Kannattaa oikeastaan antaa välineet - lusikka, haarukka, kynät jne - tarjolle siten, että väline on ikään kuin keskellä. Eli lusikka on lautasen yläpuolella, kynä on paperin yläpuolella ja tarkkailla siitä sitten, kummalla kädellä ottaa välineen haltuunsa. Alta kolme vuotiailla voi vielä hyvinkin vaihdella kätisyys mennen tullen, mutta viimeistään viiden vanhana on jo selkiintynyt omalle paikalleen :).

FreezeCat harmaana
[QUOTE="...";25683829]Oho, noinkin kauanko voi kestää?[/QUOTE]

Jep, yleistäen. Toki on poikkeuksia suuntaan jos toiseenkin- kuten kaikissa kehitysalueissa - eli on niitä varmoja oikea ja vasen kätisiä mutta ei siis ollenkaan hassua tai omituista, jos alle kolmevuotiaalla ei ole vielä tietoisuutta siitä, kumpaa kättä käyttää. SIlloin lähdetään tsekkaamaan kumpaa kättä käyttää aktiivisesti eniten ja vahvistetaan sitä.

"..."
Jep, yleistäen. Toki on poikkeuksia suuntaan jos toiseenkin- kuten kaikissa kehitysalueissa - eli on niitä varmoja oikea ja vasen kätisiä mutta ei siis ollenkaan hassua tai omituista, jos alle kolmevuotiaalla ei ole vielä tietoisuutta siitä, kumpaa kättä käyttää. SIlloin lähdetään tsekkaamaan kumpaa kättä käyttää aktiivisesti eniten ja vahvistetaan sitä.
Ok. No, mikäpä kiire tuossa :)

Yhteistyössä