Oletko mielestäsi hyvä ihminen? Millainen on hyvä ihminen?

Minä pidän hyvänä ihmisenä sellaista, joka on empaattinen mutta tarvittaessa hyvinkin jämäkkä. Oikeudentajuinen pitää olla, ja seisoa sanojensa takana (toki mieli saa muuttua :D). Hyvä ihminen on rehellinen eikä arvosta toisessa ainoastaan titteliä tai maallista mammonaa.

Ja ei, en ole hyvä ihminen. Mutta olen rehellinen ja joskus jopa empaattinen.
 
"nea"
Vierastan tuollaista luokittelua hyvä ihminen ja ei-hyvä ihminen. Mielestäni tarkeää et ihminen rehellinen itelleen ja empaattinen. Kaikissa on myös paha puoli, eri asia miten paljon se on valloillaan ja tiedostaako sitä ite ollenkaan.
 
Mielestäni hyvä ihminen on tasapainossa ja tuntee itsensä niin hyvin, että osaa olla rehellinen itselleen. Hyvä ihminen elää ja toimii mahdollisimman vähän muita elollisia vahingoittaen. Hyvä ihminen on kohtuullinen, tyyni ja onnellinen.

En ole hyvä ihminen, mutta pyrin olemaan mahdollisimman hyvä rajoitusteni puitteissa.

Hyvän ihmisen tärkein piirre on sisäinen rauha.
 
[QUOTE="nea";25412212]Vierastan tuollaista luokittelua hyvä ihminen ja ei-hyvä ihminen. Mielestäni tarkeää et ihminen rehellinen itelleen ja empaattinen. Kaikissa on myös paha puoli, eri asia miten paljon se on valloillaan ja tiedostaako sitä ite ollenkaan.[/QUOTE]

Hyvä ihminen/ei-hyvä ihminen, hyvä puoli/paha puoli. On monta tapaa ilmaista tarkoitusta ja silti puhutaan kutakuinkin samoista asioista. Empaattisuus ja rehellisyys ovat ihan hyviä hyvyyden mittareita. =)

Mä näkisin asian siten, että yhtä hyvin voi miettiä, mitkä ominaisuudet tekevät hyvän autoilijan tai hyvän lääkärin. Ihmisyys vaan on vähän isompi asia kuin ammatti.
 
mä myös vierastan hyvä/paha vastakkainasettelua, mutta kunnioitukseni saa ihminen, joka on suhteellisen rehellinen, sinut itsensä kanssa, tietyin rajoin suhtautuu myönteisesti poikkeaviinkin persoonallisuuksiin, jaksaa elää elämäänsä, johon on voinut omilla valinnoillaan vaikuttaa, ei valita ja narise kaiken aikaa, pyrkii selviytymään ja auttamaan muitakin siinä sivussa, jos kokee tarpeelliseksi, ei katso maallista mammonaa tärkeimmäksi asiaksi elämässään... on pitkäpinnainen!
MINÄ en ole tällainen ihminen...
 
En ole hyvä ihminen, tosin en tiedä edes millainen on hyvä ihminen. En osaa määritellä sitä, enkä usko, että ihmiset voisi jakaa hyviin ja huonoihin ihmisiin.
Mutta olen kyllä melko hyvä ihmiseksi.:D ja välillä hyvä tyyppikin. Hyvä tyyppi ja hyvä ihminen, ovat varmaan määritelmältään vähän erilaiset.

Toisaalta välillä olen aika paska. Paha en tahdo myöntää olevani. Huono korkeintaan.:saint:
 
Mää..
En ole..,olen tekopyhä. Muiden mielestä olen hyvä ihminen ja kiltti..työt ym. onnistuu, kummilapsia lähemmäs 10.. En ymmärrä miks ei ihmiset näe mun lävitse.. En ilkeäkään ole, tee pahaa muille tms. mutta en hyvä kuitenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mää..;25412343:
En ole..,olen tekopyhä. Muiden mielestä olen hyvä ihminen ja kiltti..työt ym. onnistuu, kummilapsia lähemmäs 10.. En ymmärrä miks ei ihmiset näe mun lävitse.. En ilkeäkään ole, tee pahaa muille tms. mutta en hyvä kuitenkaan.
Mitä jos ne muut näkeekin sun läpi, mutta sä et näe?
 
  • Tykkää
Reactions: Tan-
Hyvä ihminen yrittää olla vahingoittamatta ympäristöään. Niin ihmisiä, kuin muitakin elollisia. Hän on itselleen rehellinen ja osaa myöntää virheensä. Mieluiten vielä ottaa opikseenkin. Täydellistä ihmistä ei ole. Mielestäni ole tässä asiassa keskiverto pallontallaaja.
 
Ken guru
En ole hyvä ihminen, tosin en tiedä edes millainen on hyvä ihminen. En osaa määritellä sitä, enkä usko, että ihmiset voisi jakaa hyviin ja huonoihin ihmisiin.
Mutta olen kyllä melko hyvä ihmiseksi.:D ja välillä hyvä tyyppikin. Hyvä tyyppi ja hyvä ihminen, ovat varmaan määritelmältään vähän erilaiset.

Toisaalta välillä olen aika paska. Paha en tahdo myöntää olevani. Huono korkeintaan.:saint:
Tai siis en mitenkään "tykkää" että arvostelet itseäsi negatiivisesti, mutta tuo oli jotenkin hyvin sanottu, ja sama juttu.

Itse olen vielä kaukana siitä mitä haluaisin olla. Hyvä ihminen ei ole muiden orja, vaan itsenäinen tekijä, joka kunnioittaa muita, ja pystyy siihen myös tiukan paikan tullen. Itse varmaan vieläkin kiipeäisin muiden päitä pitkin ylöspäin jos olisin uppoavassa laivassa tms.....:saint:.

Jatketaan siis harjoituksia....
 
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
hjhjh
[QUOTE="hmmm";25412295]Hyvä ihminen ei puhu toisista pahaa, ei juorua, ei tahallisesti aiheuta toisille pahaa mieltä tai oloa väheksymällä tai syrjimällä.[/QUOTE]

Niin et siis ikinä ole tällainen? Hiukan pistää epäileen... Et kai vaan ole just tällainen kuka ei pysty näkemään omassa toiminnassaan mitään "pahaa"?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mää..;25412343:
En ole..,olen tekopyhä. Muiden mielestä olen hyvä ihminen ja kiltti..työt ym. onnistuu, kummilapsia lähemmäs 10.. En ymmärrä miks ei ihmiset näe mun lävitse.. En ilkeäkään ole, tee pahaa muille tms. mutta en hyvä kuitenkaan.
Entä jos oletkin? Huijaat vain itseäsi? Miten voi olla hyvä muille, mutta ei tarkoita sitä? Haetko sillä jotain henkilökohtaista etua? Jos et, niin missä mättää?
 
uiui
Periaatteessa olen ja pyrin olemaan hyvä ihminen, en syydä rahaa lahjoihin, mutta pyrin kyselemään ihmisiltä, mitä heille kuuluu ja auttamaan vaikka viinimarjan poimimisessa tms. Kuitenkin omia lapsiani kohtaan en tunne olevani aina hyvä ihminen. Pyrin tekemään parhaani, mutta joskus pinna palaa. Lasten kasvatus on todella rankkaa.
 
Olen marttyyri, tekeekö se musta hyvän vai pahan? Haluaisin olla itsekkäämpi, toisaalta pelkään olevani sitä jo liikaakin. Hyvä vai paha? Inhoan ripustautumista ja avuttomuutta ja samalla haluaisin itse voida tehdä niin.

Ota siitä sitten selvää.
 
"vieras"
Hyvä ihminen olisi kai sellainen, joka olisi kaikissa asioissa hyvä. Joka pystyisi ajattelemaan laajemmin jo alunperinkin, sellainen kuin joku Dalai Lama, Jeesus, Gandhi. Sillälailla en ole hyvä.
Olen pyrkinyt ainakin kasvamaan ihmisenä. Että oppisin ajattelemaan vähemmän itsekkäästi, että en tuomitsisi muita. Elämäkin opettaa siinä. Kyllä siltikin tulee oltua "paha". Väkisinkin ajattelen pahoja ajatuksia muista.
Ajattelen, että voi joku tietty rikollinen esimerkiksi kokisi tuskallisen kuoleman. Vaikka; eihän se auta enää hänen uhrejaan eikä paranna sitä rikollistakaan. Ne on vaan pahoja ajatuksia, minä en ole mikään korkeampi voimakaan joka saisi päättää toisten elämistä ja kuolemista.
 
Huokaus..
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25412417:
Entä jos oletkin? Huijaat vain itseäsi? Miten voi olla hyvä muille, mutta ei tarkoita sitä? Haetko sillä jotain henkilökohtaista etua? Jos et, niin missä mättää?
No osaan leperrellä töissä ihmisille että ne luulevat mun olevan kiva --> saan töitä
Lepertely= siis kivaa ja itselle tulee kyllä hyvä mieli, mutta en tiedä tekisinkö ilman että ajattelisin siinä omaa kuvaa miltä se näyttää ulospäin..siis jos siitä ei olisi hyötyä nii varmaan ennempi istuisin tietokoneella.

Paljon ystäviä mutta olen osalle kateellinen

jne..
 
No osaan leperrellä töissä ihmisille että ne luulevat mun olevan kiva --> saan töitä
Lepertely= siis kivaa ja itselle tulee kyllä hyvä mieli, mutta en tiedä tekisinkö ilman että ajattelisin siinä omaa kuvaa miltä se näyttää ulospäin..siis jos siitä ei olisi hyötyä nii varmaan ennempi istuisin tietokoneella.

Paljon ystäviä mutta olen osalle kateellinen

jne..
Eiköhän jokainen meistä toimi suurin piirtein noin. Liikaa pähkäilemällä asioista vain saa monimutkaisempia, kuin ne ovat. Kokemuksella sanon :ashamed:

Juuri tuollaisetsa ajattelumallista kumpuaa kysymys tuohon hyväntekeväisyyteen liittyen. Siis jos laitan rahaa vaikka Afrikan nälkäisille lapsille ajatuksella, että tulee hyvä mieli, kun voin auttaa. Autanko silloin pyyteettömästi ja olen "hyvä ihminen" vai tavoittelenko omaa mielihyvää ja olen tekopyhä?

Olet kuitenkin tiedostanut, että sinulla on huonojakin puolia(kuten meissä kaikissa). Jo sen takia ainakaan minä en usko sinuan olvan pekkaa pahempi :) Pyhimys ei tarvitse olla.
 
Äskeinen..
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25412669:
Eiköhän jokainen meistä toimi suurin piirtein noin. Liikaa pähkäilemällä asioista vain saa monimutkaisempia, kuin ne ovat. Kokemuksella sanon :ashamed:

Juuri tuollaisetsa ajattelumallista kumpuaa kysymys tuohon hyväntekeväisyyteen liittyen. Siis jos laitan rahaa vaikka Afrikan nälkäisille lapsille ajatuksella, että tulee hyvä mieli, kun voin auttaa. Autanko silloin pyyteettömästi ja olen "hyvä ihminen" vai tavoittelenko omaa mielihyvää ja olen tekopyhä?

Olet kuitenkin tiedostanut, että sinulla on huonojakin puolia(kuten meissä kaikissa). Jo sen takia ainakaan minä en usko sinuan olvan pekkaa pahempi :) Pyhimys ei tarvitse olla.
Kiitos, nää asiat on varmaan niin tabu..ehkä niistä pitäis puhua että mitä muut ajattelee kun itse ajattelee niin ja näin..
Hyväntekeväisyydestä ajattelen juurikin noin.
 
Harmaana nyt
Hyvä ihminen ei ole kukaan mielestäni, sillä Raamatun mukaan on jokainen ihminen syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla.
Jeesus oli hyvä ja täydellinen.
Hänen kauttaan ihminenkin saa olla puhdas sisimmältään, kun uskoo turvaa Häneen koko sydämestään. On kallis ja ainutlaatuinen puhdistus aine tuo Golgatalta maahan vuotanut sovintoveri, Herran Jeesuksen ruumiista.
 

Yhteistyössä