Oletko koskaan satuttanut lastasi?

rimpuilija
Alkuperäinen kirjoittaja pitänyt sylissä:
Musta se kiinnipitäminen ei ole satuttamista. Silloi vaan pitää tiukasti kiinni, ettei pääse rimpuilemaan ja satuttamaan itseään tai sua, ja kun rauhottuu niin sit voi jutella siitä, miks äiti piti tiukasti kiinni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Olen tukistanut 5-vuotiasta. Olen puhunut ilkeästi. Miksikö? Varmaan koska olen väsynyt, paska, heikko ja laiska enkä ole muuten osannut pahoissa tilanteissa toimia. Tätä vasta nykyään.
peesi tälle. meilläkin tätä vasta kun lapsia yli 1.
 
vieras
Uhmaikäisen kanssa menee käämit. Kun poika on minua lyönut, eikä sanat ole tehonnut olen ottanut tukasta hieman kiinni.

Sitä en kyllä ymmärrä kuinka alle 1v kanssa voi mennä hermot tai edes alle 2v.
 
häpeän todella
Yli 2-vee olen tukistanut niin että tukkaa on lähtenyt, ja joskus korvasta. Vähän liian kovaotteisesti vetänyt kädestä ja paiskannut sänkyyn :ashamed: Heti on aina siinä tilanteessa v****nut aivan suunnattomasti että miksi tein noin, ja yleensä olenkin heti pyytänyt anteeksi. Sitten ollaan yhdessä itketty. Niin miksi? Hermo on palanut eikä ole kärsivällisyys riittänyt ajattelemaan miten siinä tilanteessa käyttäydytään ja kasvatetaan fiksusti ;( Useamman lapsen myötä kärsivällisyys on onneksi kasvanut ja nämä loppuneet. Aivan järkyttävää oli itselle kun pieni sanoi "äiti älä vihainen, ei sattuu".
 
olen tukistanut vanhinta(3v) viimeisenä keinona jos ei jäähy tai aiemmat kiellot ole auttanut. en siten että tukka lähtisi, ei ole koskaan alkanut itkemäänkään, koska tarkoitus ei ole riuhtoa tai satuttamalla satuttaa vaan todeta ettei ole kiva jos sattuu...

tukistanut olen silloin jos kielloista huolimatta potkiskellut/"pahasti" töninyt tms esim siskojaan tai jotain muuta (ihmistä ). tätä onneksi tapahtuu harvoin, jäähylläkään ei istu päivittäin, ei edes joka viikko. olen iloinen muut keinot toimii 99,7%sesti eli jäähy ja kiellot. itsellekkin nimittäin tullut pahamieli jos tarvinnut tukistaa. kiltti poika on, että senkään takia ei ole syytä usein rangaistuksiin.

ja sanokaa mitä sanotte, mutta en harrasta mielestäni fyysistä väkivaltaa enkä psyykkistä, ainoa uhkaus joka saattaa toimiakkaan on lauantaina sanoa jos silloin hölmöilee että lauantai karkkeja ei tule jos höpöttään rupeaa--- siin mun "uhkailut"...
 
mona
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Entä oletko harjoittanut henkistä väkivaltaa ja liiallisuuksiin asti pelotellut lastasi tai uhkaillut tosi ikävillä seuraamuksilla? Tai jotain vastaavaa? -Jos olet, niin miksi?
Joops. Olen uhannut laittaa ruuaksi verimykykeittoa, jos eivät tottele. Kummasti ovat kyllä totelleet ja mykykeitto on edelleen kokeilematta. Ai miksikö? Koska lapset ovat saaneet ihan itse valita sen tottelemisen ja mykykeiton välillä ja jos olisivat valinneet tottelemattomuuden, mykykeitto ei ole mitenkään vaarallista tai haitallista. Terveelliseksi jopa väittävät.
yäk!!!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja rimpuilija:
Alkuperäinen kirjoittaja pitänyt sylissä:
Musta se kiinnipitäminen ei ole satuttamista. Silloi vaan pitää tiukasti kiinni, ettei pääse rimpuilemaan ja satuttamaan itseään tai sua, ja kun rauhottuu niin sit voi jutella siitä, miks äiti piti tiukasti kiinni.
Jos tuntuu,että satutat niin kääri peittoon niin,että pää näkyy vain.
Säästää sinun voimia ja saattaa että raivarit eivät edes kestä niin kauaa.
 
Jaana
Onneksi ei ole koskaan tarvinnut satuttaa fyysisesti eikä henkisesti. Itseasiassa en edes muista että olisi pitänyt koskaan pahemmin huutaakkaan. Meillä 16v ja 3v lapset, villejä ovat mutta äärimmäisen empaattisia ja kilttejä,
 
Olen. :ashamed: Läpsäissyt melkein 2v:tä poskelle kun puri minua tosi kovaa vaikka hyvin tietää ettei se ole sallittua. Säikähdin kamalasti ja lapsikin säikähti - ilmeisesti enemmän sitä että minä säikähdin niin kovasti.

Kovakouraisesti olen myös raahannut lasta jäähylle käsivarresta, kun on heittäytynyt lötköksi eikä kävellyt. Tarkoituksellisesti en ole satuttanut, monta kertaa kyllä vahingossa.
 
-
ei ole vielä oma muksu syntynyt. mutta äitini on minua tukistanut.. monestikkin, mutta ihan syystä, enkä kanna hänelle siitä kaunaa.
eli jos oma muksu oikeasti tekee jotain kieltojen jälkeen, kyllä hän saa näpsyn tai pienen tukkapöllyn.. en koe että se vaaraksi on, ennemmin näin kun että komentaisin "turhaan" (eli jos ei mene perille) Ja lapsi esim juoksentelisi parkkialueella villinä.. järjenkäyttö sallittua, mikä on lapselle parasta.
 
maama
Alkuperäinen kirjoittaja Kauhistelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Läpsässyt poskelle.
siis sullahan on suht pieni vauva? läpsässyt???
vauvaa???? miten oot voinut? kipeetä...
Jos tämä on totta, niin äkkiä ilmoitus lastensuojeluun.

Miten joku VOI tehdä vauvalle näin?
joo, samaa mieltä, ilmoitus lastensuojeluun!
miten joku voi tehä tolleen ja noin pienelle?? sairasta, eihän se ton ikäinen vauva vielä ymmärrä noita asioita ja saatika osaa puhua, hui hitto!
miks oot sitä läppässyt?? vai etkö uskalla täällä siitä kertoa?? kun et ole kommenttia ton ekan jälkeen antanut... SAIRASTA!!!
 
Fyysistä kuritusta en ole koskaan harrastanut. Joskus olen saattanut retuuttaa liian kovaa kiukuttelevan lapsen sisälle, se on jälkeenpäin harmittanut :( Ja henkistä väkivaltaa... siitä en ole varma, koska sen raja on minusta hiuksenhieno mikä on liiallista uhkailua tai liian kovasti sanottu. Jos olen sanonut pahasti, olen pyytänyt anteeksi.

Täydellinen en voi olla vaikka kuinka haluaisin. Mutta virheistä onneksi yleensä oppii, yritän ainakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja maama:
Alkuperäinen kirjoittaja Kauhistelija:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Läpsässyt poskelle.
siis sullahan on suht pieni vauva? läpsässyt???
vauvaa???? miten oot voinut? kipeetä...
Jos tämä on totta, niin äkkiä ilmoitus lastensuojeluun.

Miten joku VOI tehdä vauvalle näin?
joo, samaa mieltä, ilmoitus lastensuojeluun!
miten joku voi tehä tolleen ja noin pienelle?? sairasta, eihän se ton ikäinen vauva vielä ymmärrä noita asioita ja saatika osaa puhua, hui hitto!
miks oot sitä läppässyt?? vai etkö uskalla täällä siitä kertoa?? kun et ole kommenttia ton ekan jälkeen antanut... SAIRASTA!!!
Tuskin tämä asiaa auttaa... Eiköhän asiaan ole syy ja hyvä, että edes täällä asiasta puhuu. Jos sitten tosiaan osaisi hakea ongelmiinsa apua, koska tosiasiahan on, että tuollainen käytös johtuu joko väsymyksestä, masennuksesta tms. Ja apua kannattaa hakea ennenkuin palaa loppuun...
 
jepjep
tiedättekö, nykyään voi saada syytteen jos lastaan kurittaa, esim. luunapin annannistakin voi saada sen syytteen jos on todistajia ja lapsi itse osaa puhua ym...kannattaako lastaan löydä, läpsiä, hakata, tukistaa jne..??? pienet vauvat eivät osaa puhua ja ne sen itkullaan "sanovat" jos joku on pielessä tai hassusti...

ja katja87, hae kiireesti apua jos olet loppuun palanut tai masentunut!
 
aslö
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
tiedättekö, nykyään voi saada syytteen jos lastaan kurittaa, esim. luunapin annannistakin voi saada sen syytteen jos on todistajia ja lapsi itse osaa puhua ym...kannattaako lastaan löydä, läpsiä, hakata, tukistaa jne..??? pienet vauvat eivät osaa puhua ja ne sen itkullaan "sanovat" jos joku on pielessä tai hassusti...

ja katja87, hae kiireesti apua jos olet loppuun palanut tai masentunut!
Siis ihan rehellisesti mun mielestä tämä on perseestä. Mä olen tavannut näitä kirjanoppineita tyyppejä, joilla ei ole hajuakaan oikeasta äitiydestä. Tai siitä, kun siihen lapseen ei oikeesti saa mitään kontaktia! Ystävän perheellä oli joskus suuria ongelmia yhden lapsensa kasvatuksen kanssa. No "ammattilainen" oli tokaissut, että kyllä se on vanhemmasta kiinni, millaisia lapsia tulee. Sitten hänen oma lapsensa tuli teini-ikään. Oli tämän jälkeen valitellut ystävälleni miten väärässä oli. Vaikka on ammattilainen, ei saanut lapseensa mitään kuria/kontaktia. Niin se vaan on, että lapset ovat erilaisia ja se, mikä pätee sinun lapseesi ei välttämättä päde minun lapseeni. Saman perheenkin lapset voivat olla hyvinkin erilaisia käytökseltään. Ja vielä joitakin kymmeniä vuosia sitten kuului ihan asiaan, että lapsia rankaistiin fyysisesti. Silloin lapsilla oli vielä jotain kunnioitusta vanhempia ihmisiä kohtaan. Nyt olen katsonut VIERESSÄ kun lapsen kaveri lyö lastani. Tosiaan vaikka minä seison vieressä. Kuinka moni lapsi olisi 20-30 vuotta sitten uskaltanut lyödä toista vanhemman seistessä vieressä? Nykylapsilla ei ole mitään kunnioitusta aikuista kohtaan, kun kotona opetetaan, että KAIKKI ON OK!
 

Yhteistyössä