Oletko koskaan satuttanut lastasi?

Oletko koskaan nipistänyt, tukistanut, lyönyt, läppässyt, läimäyttänyt, piiskannut tms. omaa lastasi? -Jos olet, niin miksi?

Entä oletko harjoittanut henkistä väkivaltaa ja liiallisuuksiin asti pelotellut lastasi tai uhkaillut tosi ikävillä seuraamuksilla? Tai jotain vastaavaa? -Jos olet, niin miksi?


Olisi mielenkiintoista, vaikkapa harmailta, saada vastauksia. Aika usein näkee noita juttuja, kun pieniä vauvojakin pahoinpidellään ja muutenkin tämä aihe on aika-ajoin tapetilla lehdistössäkin.

Entä missä menee teillä rajat lapsen ruumiillisessa kurittamisessa? Olen ainakin itse omassa elämässäni kohdannut paljon äitejä, jotka pitävät ruumiillista kurittamista ihan normaalina asiana ja olen nähnytkin kaupassa esim. kun lasta tukistetaan.
 
vieras
Uhmaikäiselle olen karjunut naama punaisena, nipannu sormille muutaman kerran ja taluttanu pois pahanteosta/omaan huoneeseen/sisälle pihalta luultavasti liian kovakouraisesti. En ole lyönyt, tukistanut, tai esim haukkunut tyhmäksi.
 
Tukistus tai sormille näppääminen... Ku juoksi tielle huudoista välittämättä katsomatta yhtään, hermostuin ja läppäsin avopyllylle pari kertaa (en kovasti) Ihan kaikkien nähden ABC;n pihassa. Ihmne ettei tullu joku yliaktiivi lastensuojelija huutamaan... :D
 
Vieras
Olen tukistanut 5-vuotiasta. Olen puhunut ilkeästi. Miksikö? Varmaan koska olen väsynyt, paska, heikko ja laiska enkä ole muuten osannut pahoissa tilanteissa toimia. Tätä vasta nykyään.
 
vieras
Olen tukistanut kun ei V..tu pysy omassa äsngyssään vaan pelleilee illat. Se ei minulle käy että kukutaan kaiket yöt. miten itse toimisit kun ei auktoriteetti toimi!
 
Mä en pystyis kurittaan ruumiillisesti..Kun jos lasta kielletään esim nipistämästä, puremasta ym. muita, niin miten silloin voi itse jtn samaa käyttää kuritukseen.
Tiedän äidin joka nippailee ja puree lastaan esim. takaisin (lapsi 1v), mutta en näe että lapsi siitä kovasti mitään oppii.
 
meillä kävi näin
poika temppuili nukkumaanmenon kanssa ja ei halunnutkaan pyjaman housuja vaan pelkät kalsarit (=yks viivytyskeino lisää) Minä sitten suutuksissani kiskasin housut pois, sillä seurauksella, että poika kolahti päin sänkyä. Löi siihen selkänsä. En siis tarkoittanut satuttaa, mutta satutin silti, koska väsymystäni ja kiukkuani menin vetämään niin kovaa.

Lisäksi olen pari kertaa liian kovakouraisesti painanut lapsen sänkyyn, "pää tyynyyn, nyt!". Tämä ei ole satuttanut, mutta pelästyttänyt minut, koska olen käyttänyt kuitenkin fyysistä voimaa lapseni kuriin saamiseen.

Sanoin tai uhkauksin en ole pahoinpidellyt.
 
Alkuperäinen kirjoittaja adalium:
Mä en pystyis kurittaan ruumiillisesti..Kun jos lasta kielletään esim nipistämästä, puremasta ym. muita, niin miten silloin voi itse jtn samaa käyttää kuritukseen.
Tiedän äidin joka nippailee ja puree lastaan esim. takaisin (lapsi 1v), mutta en näe että lapsi siitä kovasti mitään oppii.
Mä olen itseasiassa kuullut monelta, että puremiset on loppunu tasan siihen, että kerran on näykkässy takas. Mutta en kyllä kannata todellakan sitä, että ruvetaan lyömään tms. takas.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Entä oletko harjoittanut henkistä väkivaltaa ja liiallisuuksiin asti pelotellut lastasi tai uhkaillut tosi ikävillä seuraamuksilla? Tai jotain vastaavaa? -Jos olet, niin miksi?
Joops. Olen uhannut laittaa ruuaksi verimykykeittoa, jos eivät tottele. Kummasti ovat kyllä totelleet ja mykykeitto on edelleen kokeilematta. Ai miksikö? Koska lapset ovat saaneet ihan itse valita sen tottelemisen ja mykykeiton välillä ja jos olisivat valinneet tottelemattomuuden, mykykeitto ei ole mitenkään vaarallista tai haitallista. Terveelliseksi jopa väittävät.
 
vieras
Kokeilin saada lapsen nukkumaan sanomalla "soitan mummolle ettei tulekkaan jos et mene heti nukkumaan". Poika siitä innostu et nyt mennään soittamaan mummolle! Eli ei onnistunut mun uhkailut...

Vahingossa olen satuttanut eli poika rimpuillut, kun ollaan laitettu vaatetta päälle ja minä koittanut samalla laittaa niitä kuteita niskaan. Siinä on joskus kaatunut... Samoin nukkumaan olen laittanut kovakouraisesti tai pitänyt sylissä, jotta rauhoittuu (kai tämäkin on satuttamista, kun pitää aloillaan, jotta toinen ei pääse satuttamaan itseään!)
 
häh
Alkuperäinen kirjoittaja Kotra:
Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Läpsässyt poskelle.
Eikö sun lapsi ole vielä vauva? ):
Oletko oikeasti läpässässyt 8kk ikäistä vauvaa poskelle????????

en voi tajuta mien voi joku voi tehdä vauvalle noin sen ymmärrn jos uhmaikäsen kanssa menee hermot niin, mutta vauva on vauva.
 
vieras
Kerran ottanut etuhiuksista kiinni, kun ei millään pysynyt paikoillaan. harmittanut kyllä jälkikäteen ja aina ollut sitä mieltä, että lapseeni en käy käsiksi...joskus se vaan pinna menee niin kireäksi.
 

Yhteistyössä