oletko koskaan sanonut lapsillesi että he tulevat kalliiksi?

  • Viestiketjun aloittaja olivia
  • Ensimmäinen viesti
Syyllistänkö minä??? Tyttäreni tasan tarkkaan tietää mistä on kyse :D (siis vanhempi tyttäreni) ja tietää opiskelunsa tärkeyden meille. Me olemme valmiit maksamaan lastemme hyvästä tulevaisuudesta. Mutta realistisiksi olen kaksi lasta kasvattanut ja kolmannenkin kasvatan....
 
Lila
En kyl oo. Vaikka meillä monta lasta onkin, ja olemme "köyhiä", en koskaan syyttäisi siitä lapsiamme, ja sitä kuinka monta heitä on. En siis halua antaa heille tunnetta, että rahattomuutemme johtuisi heistä, ja siitä että on monta lasta.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mökkihöperö:
En noin suoraan.

Silloin kun esikoinen oli 3-4 luokalla niin jotain oli taas vailla niin sanoin että nyt ei oo varaa ostaa, siinä se sitte nyrpisteli.
Kasasin hälle kaikki laskut nenän eteen ja sanoin paljon kk tulot niin silmiä siinä pyöritteli...ei sen koommin pyydellyt mitään kallista :)
hmmm. kiitos vinkistä. samanikäinen täällä itkee /kitisee kun aina pitäis jotain saada. Joululahjoihin laitoin 200 kun oli niin paljon tarvetta. joulun jälkeen mennyt saman verran rahaa ja oikeasti tarvitsee vaatetta ja harrastusvälinettä, mutta kun valitettavasti ei raha kasva puussa. joskus joutuu kuluneemmissakin kulkea ja harrastaa voi muissakin vaatteissa kuin juuri tarkoitukseen tehdyissä, jos kiinnostusta on...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä olen ihmetellyt sanontaa "lapsi tuo leivän tullessaan" ja joskus kysynyt lapsilta, milloin sitä leipää alkaa tulla?

Ja olen kyllä sanonut, että kalliiksi käyvät... Kun maksan taas kerran ratsastuskoulumaksuja tms.
niin lapsista sai ennen verovähennyksiä ja muita etuja, ei talot maksaneet mitään kun inflaatio ja verovähennykset lapsista ne söivät.
 
vieras
Mä tunsin kotona asuessani (lapsena ja teininä) ihan hirveästi syyllisyyttä, jos pyysin vanhemmilta rahaa johonkin (pikkujoululahjaan, vaatteisiin...) vaikka meitä ei syyllistetty tai sanottu että tulemme kalliiksi. Tiedossa oli kuitenkin, että rahat oli tiukilla, ei äiti niitä laskuja yön pimeydessä sumplinut.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei totuus lasta satuta. Hyvä niiden on ymmärtää varsin aikaisin, että tavarat, ruoka ja muut joudutaan maksamaan. Älyttömän monilla murkkuikäisillä ei ole vielä mitään käsitystä taloudesta ja vanhempien palkasta. Sittenihmetellään, kun alle kakskymppisillä on luottohäiriöitä.
peesi. lapsille opetetaan että raha ei tee ketään paremmaksi ja kaikkea ei tarvitse olla. ja ihminen on sitä parempi, mitä vähemmän kuluttaa.
 

Yhteistyössä