Oletko käynyt Romassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hääpäiväläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hääpäiväläinen

Vieras
Lähden mieheni kanssa parin viikon päästä viettämään pitkää viikonloppua Roomaan. Kohteen valitsin miten parhaiten sain jatkolennot sovitettua.

Tiedän että on historiallinen kaupunki mutta siinä se sitten olikin...

Missä kannattaa käydä ja mitä tehdä?
Kokemuksia ja ehdotuksia otetaan ilolla vastaan.

upea kaupunki!!
historia koko ajan läsnä, kulttuuria ja nähtävyyksiä ei pääse pakoon.
ostoksia mä en ainakaan sieltä juuri löytänyt, kenkiä olis kyllä ollut ja edullisestikin,mutta ei kosahtanut silloin mulle.

ensi keväänä uudestaan!

pidennetty vkonloppu roomassa on kyllä ehdottomasti liian vähän=), mutta menkää seuraavana hääpäivänä uudestaan. fontana di trevi on ihan ehdoton kohde, ja sen ympäristössä kaikki ostoskadut, piazza navona samoin. colosseum kannattaa myös ehdottomasti kiertää, nyt ei luulisi olevan ruuhkaa ja jonoja. vatikaani kannattaa jättää väliin, koska siihen ei edes yksi päivä riitä. suosittelen ottamaan ainakin yhden opastetun bussikierroksen tai hop-on-hopp-off tyyppisen bussilipun, niin pääsette näkemään kerralla enemmän ympäri roomaa, ja tuolla jälkimmäisellä liikkumaan paljon enemmän kuin mitä kävellen pääsee. taksit ovat ihan ok, mutta ruuhka-aikaan niissä kuluu valtavasti aikaa. kävelymatkan päässä on kaikki, jos vain viitsii kävellä ja katsella. ruoka on todella hyvää, mutta välttäkää niitä turisteille suunnattuja sisäänheittopaikkoja (atrian pitsakin on parempaa...), sitävastoin esim fontana di trevin ympärillä ns pikaruokapaikat pitsakeittiöineen ovat tosi hyviä!

Ihan tässä tulee taas ikävä Roomaan=), mukavaa häämatkaa!!

Jos tuo historiallinen puoli kiinnostaa, niin kannattaa ostaa ihan matkaopas, koska sieltä löytyy kartat ja kaikki. Minulle tuo historiallinen puoli ei ihan napannut, koska osa kohteista on turhankin vanhaa, pelkät rauniot (muutama kivikasa) ei ihan ota innostaakseen.
Katsopa elokuva Enkelit ja demonit niin pääset vähän tunnelmaan ;)

Ihan mahtava paikka!!!

Älä jätä näkemättä borghesen puistoa ja maailman parasta pizzaa saat ravintolassa nimeltä "La gallina blanca", lähellä Terminiä eli päärautatieasemaa :)

Me oltiin juurikin pitkä vkonloppu ja aika loppui kesken. Myös Trasteveren kaupunginosa on ihana, luonnollisesti esp.portaat, colosseum, yms. pitää käydä läpi.

Shoppailukadulla on ferrari store, myös käymisen arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pidennetty vkonloppu roomassa on kyllä ehdottomasti liian vähän=), mutta menkää seuraavana hääpäivänä uudestaan. fontana di trevi on ihan ehdoton kohde, ja sen ympäristössä kaikki ostoskadut, piazza navona samoin. colosseum kannattaa myös ehdottomasti kiertää, nyt ei luulisi olevan ruuhkaa ja jonoja. vatikaani kannattaa jättää väliin, koska siihen ei edes yksi päivä riitä. suosittelen ottamaan ainakin yhden opastetun bussikierroksen tai hop-on-hopp-off tyyppisen bussilipun, niin pääsette näkemään kerralla enemmän ympäri roomaa, ja tuolla jälkimmäisellä liikkumaan paljon enemmän kuin mitä kävellen pääsee. taksit ovat ihan ok, mutta ruuhka-aikaan niissä kuluu valtavasti aikaa. kävelymatkan päässä on kaikki, jos vain viitsii kävellä ja katsella. ruoka on todella hyvää, mutta välttäkää niitä turisteille suunnattuja sisäänheittopaikkoja (atrian pitsakin on parempaa...), sitävastoin esim fontana di trevin ympärillä ns pikaruokapaikat pitsakeittiöineen ovat tosi hyviä!

Ihan tässä tulee taas ikävä Roomaan=), mukavaa häämatkaa!!

AAMEN.

Forum, Pantheon,Colosseum ja Palatino kukkula siinä on ainakin kateltavaa.
Vatikaaniin saa jonottaa monta tuntia jos ei ota opasta.
Meillä maksoi 20e per pää , ovat vähän kuin pimeitä, eli jonottavat itse aamusta asti ja joku kaupittelee kierrosta ja vie sit jonoon eikä tarvinnu jonottaa kuin 10min.
Hyvin kyllä oli perillä historiasta ja maalauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja hae:
kirjastosta matkaopas.

Ihan huippu matkaopas on
MIRA JALOMIES
nimisen ihmisen kirjoittama matkaopas,,
en muista kirjan nimeä mutta löytyy tuolla kirjailijan nimellä tietenkin :)

Meillä oli tämä mukana,
ja siinä ei oapstus parantunut !!
Ihan valtavan mielenkiintoisesti kerrottu eri nähtävyyksistä ja myös ruokapaikat sun muut löytyi tuosta..

Tämä sama nainen kirjoittaa Kotivinkkiin matkailukolumnia,,

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Meillä maksoi 20e per pää , ovat vähän kuin pimeitä, eli jonottavat itse aamusta asti ja joku kaupittelee kierrosta ja vie sit jonoon eikä tarvinnu jonottaa kuin 10min.

Ei Vatikaaniin tarvitse älyttömiä jonottaa kuin kesällä pahimpaan turistiaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja me:
Jos tuo historiallinen puoli kiinnostaa, niin kannattaa ostaa ihan matkaopas, koska sieltä löytyy kartat ja kaikki. Minulle tuo historiallinen puoli ei ihan napannut, koska osa kohteista on turhankin vanhaa, pelkät rauniot (muutama kivikasa) ei ihan ota innostaakseen.
Katsopa elokuva Enkelit ja demonit niin pääset vähän tunnelmaan ;)

Mies onkin sen katsonut, eipähän vain tiedä mihin ollaan lähdössä.

kannattee myös googlettaa sekä enkuksi että suomeksi ihmisten matkakertomuksia ja kokemuksia, sieltä voipi löytyä vaikka mitä ihanaa ja kivaa kokemisen arvosta mitä ei monikaan tiiä.

esim. justiinsa niitä ihanan romanttisia pieniä kuppiloita ja ravintoloita joita ei mainita matkaoppaissa eikä ne näy pääkaduille.

kiitoksia tähän asti kaikille vinkeistä. Pitäisi valita pari kohdetta missä käymme ja sitten otamme rennosti loppuajan, menemme minne keksimme.
saakohan noita matkaoppaita lentokentältä?

Rooma on aivan ihana ja jos vaanon aikaa ja halua kannattaa käydä muuallakin kuin turistipaikoissa. Niissä näkee todellista Roomaa, esim. Trastevere tai ottaa metron vähän kauemmaksi.

Oih, aivan ihana! Olen jäänyt koukkuun Roomaan - se ei petä koskaan.
Ihan tunnelma ja paljon näkemistä ja tekemistä. Ja huippua ruokaa.

Tekisi mieli käydä ainakin kerran vuodessa!

-B

Mistä löytyy ne edullisemmat ostospaikat Roomasta? Esim. Benetton/Sisley, Zara, C&A...
Minä kanssa menossa Roomaan mutta ei oikein ole varaa mihinkään Cucciin tai Armaniin edes alennusmyynneissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:

Tähän vuoden aikaan tuskin Vatikaanin tarvitsee jonottaa. Itse olen ollut joulun aikaan Roomassa, ja myös Sikstuksen kappeleen pystyi vain kävelemään sisään, mitään jonoa ei ollut. Ainoa paikka jossa itse asiassa oli jono n. 10 ihmistä lippuluukulla ennen meitä oli Colosseum.

Minä tykkään kyllä Roomassa nimenomaan kävellä, sillä tavalla näkee niin paljon enemmän. Pidempiä matkoja liikuttiin kyllä ainakin toiseen suuntaan myös bussilla ja metrolla. Kun on lyhyen aikaa, julkisten käyttäminen tietysti myös kannattaa.

Itse suosittelen istuskelemista kahviloissa, maailmaa ihmetellen, noita nähtävyyksiä tietysti, kun kirkko osuu kohdalle, kannattaa myös poiketa sisään, ovat hienoja. Hyvä opaskirja kannattaa ottaa mukaan ja katsella sitä jo etukäteen, näkee mikä saattaisi kiinnostaa.

Roomassa on kyllä paljon muotia, mutta vaatteet ja kengät olivat kalliita. Disney Storen putiikki sieltä löytyy myös ja Hard Rock Cafe. Mun tuolloin 5 v, sain tuliaisena Disney Storesta vaatteita, ja masuasukki Hard Rock Cafe -bodyn.

Ruokapaikkoja kannattaa myös selvittää etukäteen, ruuasta voi maksaa hirmuisia summia tai selvitä kohtuu hinnalla. Ruokapaikoiksi oman reissuni aikana suositeltiin Trastaveren (mahdetaanko kirjoittaa noin) aluetta.

Oltiin siis Roomassa maaliskuussa eikä pahimpaan turistiaikaan.
www.timeout.com/rome/
Siellä on ihan kiva opas, ja oon ite noista aina tulostellu ku oon johonkin lähtenyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Tämä:
kirjastosta matkaopas.

Ihan huippu matkaopas on
MIRA JALOMIES

Meillä oli tämä mukana,
Ihan valtavan mielenkiintoisesti kerrottu eri nähtävyyksistä ja myös ruokapaikat sun muut löytyi tuosta..

Olisko ollut Rooma taskuopas ja kartta niminen pehmeä kantinen teos? Kirjoittajaa ei oolut nähtävillä minkä löysin googlettamalla.

Mulla menee ihan kylmiä väreitä kun luen näitä. Olen 11vuotiaasta asti halunnut Roomaan. Erityisesti kiinnostaa Pompej. Vielä minä sinne joskus pääsen. Nyt ikää 30v ja kotihoidontuella ei toivoakaan. Mutta joskus se päivä tulee. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tämä:
kirjastosta matkaopas.

Ihan huippu matkaopas on
MIRA JALOMIES

Meillä oli tämä mukana,

Olisko ollut Rooma taskuopas ja kartta niminen pehmeä kantinen teos? Kirjoittajaa ei oolut nähtävillä minkä löysin googlettamalla.

ei ole sellainen taskuopas, pieni.
pehmeäkantinen kyllä mutta ihan oikean kirjan oloinen..
eikä luultavst saa kentältä.
kirjastosta !!!

Yhteistyössä