Onko sulla Lispetti isänmaallinen kasvatus? Oliko vanhempasi isänmaallisia ja millä tavalla se näkyi.
Yleensä tuntuu että se vaikuttaa aika paljon.
Urheilussa suomalaiset eivät ole kovin isänmaallisia mun mielestä. Eli sitten kannatetaan kun menee hyvin, muuten ei. Jalkapallossa on vähän toisin, siinä on porukka jatkanut kannattaa vuosikymmeniä, vaikka tullut lunta tupaan. Onneksi nuo kannattajat saivat nyt palkinnon...
No etenkin kiekko ja futis on lähellä sydäntä koska meillä pelataan näitä, mutta kyllä lapsuudesta ja nuoruudesta muistaa suomalaisen yleisurheilun, hiihdon ja mäkihypyn, formulan ja rallin suomalaisten suurimpina ylpeydenaiheina.
En oikein osaa sanoa....
Mulla oli melko kansainväliset vanhemmat, oli usein ulkomaisia vieraita ja matkusteltiin, mutta meillä oli vahvoja suomalaisia perinteitä mitä tulee esim. juhla-aikoihin, ruokiin, suomalaisille tyypilliseen käytökseen, muun muassa työmoraali ja rehellisyys.
Loma-ajat vietin maalla vanhalla maatilalla, siellä mummi kasvatti vanhanajan tapaan, mutta ilman väkivaltaa tietenkin. Kuulin monia kertomuksia vanhasta ajasta, sodasta, vanhoista tavoista. Moni asia maalla edelleen hoitui vanhaan tapaan, esim. kudottiin mattoja, leivottiin, ammuttiin riistaa, nostettiin perunaa, porkkanaa yms. pellosta ja vietiin aitan kylmäkellariin, tehtiin itse hillot ja mehut, kerättiin ja säilöttiin sienet eli luonnon antimia hyödynnettiin.
Katsoisin, että mummillani ja mummolalla on myös osuutensa minun kasvussa ja kehityksessä.
Venäläisessä perheessä opin erittäin tärkeitä asioita muun muassa perhesuhteista, rooleista ja ensimmästä kertaa elämässäni koin että minulla oli äitikin (omani lähti kun olin kaksi). En tiedä millainen äiti/puoliso minusta olisi tullut ilman tätä venäläistä äitiäni, olen hänestä erittäin kiitollinen vielä tänäkin päivänä. Monet opit olen siirtänyt omille pienille rakkaimmilleni.
Sellasta..johan nyt minulla meni jaaritteluksi.