Oletko isänmaallinen? Miten se näkyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oletko isänmaallinen ja mitä se mielestäsi tarkoittaa?

Millainen isänmaallisuus menee sinun mielestäsi liiallisuuksiin, entäs mikä on epäisänmaallista toimintaa?

Olen kai. Kannatan Suomea kaikessa ja mun mielestä tää on paras maa asua. Ainakin suomalaiselle. Arvostan suomalaista kulttuuriperimää ja yhteiskunnan toimivuutta. Ihmetyttää kun niin moni vaan kitisee, vaikka täällä on moni asia todella hyvin.

Silti täytyy myöntää, että mun mielestä nykyään on aika paljon liiallisuutta "isänmaallisuutta", sitö kai jotkut kutsuu haittaisäänmaallisuudeksi. Ihan osuva termi.

Tunnen ylpeyttä olla suomalainen:
Itken kun Suomi voittaa urheilukisoissa.
Itken lentonäytöksessä missä esitellään esim. meidän hornetti (aikoinaan).
Itken kun katson ja kuuntelen sotaveteraanien iltahuudon.

Kun olen ollut pitkään ulkomailla ja tapaan suomalaisia, se tuntuu tosi hyvältä.
Se tunne kun palaat ulkomailta Suomeen on ihana!

Olen matkustellut paljon, mutta vain Suomi tuntuu omalta kodilta. Täällä on mun kulttuuri ja koen olevani turvassa omieni parissa.
Voin asua ihan missä vain ja tulen toimeen missä vain, mutta sydämessä Suomi on ainaoa oikea koti.

Sellainen isänmaallisuus menee liiallisuuksiin kun ei hyväksytä ulkomaalaisia ihmisiä esim. asumaan Suomeen, siis sellaisia jotka eivät elä tulonsiirtojen varassa. Mutta, jos tänne tullaan elämään meidän rahoilla niin saa olla kriittinen, eikä tarvitse hyväksyä. Ja, maassa maan tavalla, eli eletään suomalaisten sääntöjen ja lakien mukaan - jos ei onnistu, pitää muuttaa muualle. Esim. mitään ympärileikkauksia ei täällä tehdä, ilman lääketieteellistä syytä!

Epäisänmaallisuutta on muun muassa jättää maanmies pulaan, isoissa kaupungeissa ihmiset ovat Suomessa melko itsekeskeisiä (tässä kohtaa voisi ottaa hiukan mallia esim. maaseudusta, Venäjästä tai Virosta).

Epäisänmaallisuutta on muun muassa jättää maanmies pulaan, isoissa kaupungeissa ihmiset ovat Suomessa melko itsekeskeisiä (tässä kohtaa voisi ottaa hiukan mallia esim. maaseudusta, Venäjästä tai Virosta).

Jaa-a. Meeppä Moskovaan, niin kyllä siellä on itsekeskeisyyttä. Eiköhän hommaan ole luonnolinen selitys, että isoissa kaupungeissa on itsekeskeisyyttä. Maalla se ilmenee hyvin eri tavoin. Ihmisiä tulee vastaankin paljon vähemmän, niin on ns. lähtökohta huomioida se henkilö. Valitettavasti tämä huomioiminen menee myös toiseen suuntaan. Eli maalla on paljon enemmän kyttäämistä, naapurieripuraa jne.

Menin joskus vanhassa duunissa mökille firman autolla, joka sattui olemaan Viron rekkareissa. Kyseisestä autosta puhkottiin kumit mökkipaikkakunnalla. En keksi mitään muuta syytä kuin Viron rekkarit. Hieno asenne!

Onko sulla Lispetti isänmaallinen kasvatus? Oliko vanhempasi isänmaallisia ja millä tavalla se näkyi.

Yleensä tuntuu että se vaikuttaa aika paljon.

Urheilussa suomalaiset eivät ole kovin isänmaallisia mun mielestä. Eli sitten kannatetaan kun menee hyvin, muuten ei. Jalkapallossa on vähän toisin, siinä on porukka jatkanut kannattaa vuosikymmeniä, vaikka tullut lunta tupaan. Onneksi nuo kannattajat saivat nyt palkinnon...

Jaa-a. Meeppä Moskovaan, niin kyllä siellä on itsekeskeisyyttä. Eiköhän hommaan ole luonnolinen selitys, että isoissa kaupungeissa on itsekeskeisyyttä. Maalla se ilmenee hyvin eri tavoin. Ihmisiä tulee vastaankin paljon vähemmän, niin on ns. lähtökohta huomioida se henkilö. Valitettavasti tämä huomioiminen menee myös toiseen suuntaan. Eli maalla on paljon enemmän kyttäämistä, naapurieripuraa jne.

Menin joskus vanhassa duunissa mökille firman autolla, joka sattui olemaan Viron rekkareissa. Kyseisestä autosta puhkottiin kumit mökkipaikkakunnalla. En keksi mitään muuta syytä kuin Viron rekkarit. Hieno asenne!
Meillä oli huonoakkuinen vuokra-auto joka jämähti huolttiksen pihaan. Kolme suomalaista ei suostunut antamaan virtaa, kävelivät vain naama kännykässä ohi. Eestiläinen huomatessaan meidän ahdingon ajoi heti eteen ja alkoi availla konepeltiään.
Tää nyt oli vain yksi vaatimaton esimerkki.

Olen asunut moskovalaisessa perheessä nuoruuteni ja on paljon eestiläisiä ystäviä joten näkisin, että minulla on jonkinlainen ymmärrys asiasta, mutta mielipiteitä on tietenkin monia.

Olipa kusipäitä kun puhkoivat kumit! Juuri tuollaiset suomalaiset ovat perseestä jos nyt olivat siis suomalaisia.

• Tykkää
Reactions: Echo
Suomenlippu vedetään salkoon aina kun siihen löytyy hyvä syy tai on liputuspäivä. Ostan suomalaisia elintarvikkeita ja vaatteita ja tuotteita. 4.6. ja itsenäisyyspäivä kuuluvat juhlapäiviin. Sibelius, Waltari, Aalto, Halonen P, Sarpaneva, .... suomalaisuus josta voi olla ylpeä.

Olen isänmaallinen ja haluaisin suomen juuri siksi pysyvän kotimaana suomalaisille.
Uskon valtioiden rajojen muodostuneen vuosituhansien aikana hyvistä syistä, enkä usko näiden rajojen häivyttämisen (EU) saavan mitään hyvää aikaiseksi suomalaisille.
Uskon siihen, että suomi on suomalaisille paras paikka asua ja kokemuksen kautta olen oppinut (tilastot, uutiset), ettei monellakaan hyvin erilaisista kulttuureista saapuvilla ole kykyä asuttaa tätä maata samanlaisella tavalla kuin itse sitä asutamme, joten siitä seuraa, etten näe ns. monikulttuurisen yhteiskunnan tuovan mitään lisäarvoa maamme asukkaille (vrt, Ruotsi, Ranska, Keski-Euroopan maat yleensä). Pikemminkin haittaa ja taloudellista itsemurhaa.

En ole uskovaisuuteni seurauksena valmis puolustamaan maatani aseellisesti (kristinusko kieltää tappamisen), mutta en usko maamme myöskään olevan missään vaarassa, sillä nykyjohtajilla tuskin on halua lähteä enää uudelleen lyömään päätään Karjalan mäntyihin, joskin tulevaisuudessa islamistinen Ruotsi voi aiheuttaa jonkinasteisen turvallisuusuhkan. Rajavalvonta siis kuntoon ja laukunkantajat sieltä hotelleihin piccoloiksi.

En usko infernaaliseen feminismiin, en woke, enkä cansel kulttuuriin ja toivoisi myös maamme mielipidemuokkausmedian ottavan meidän konservatiivit huomioon propagandassaan.
Meitä tolkun isänmaallisia ihmisiä on paljon ja pelkonamme on nyt lopunkin demokratian katoaminen, sillä uhkana on kunnallisvaalien peruminen, tekosyynä korona, mutta todellisena isänmaallisten ihmisten äänestyskäyttäytyminen vaaliuurnilla.
Äänestävät perkeleet kuitenkin väärin ja sitä ei voida infernaalisessa feminismissä suvaita.

• Tykkää
Reactions: Echo ja Lispetti
Onko sulla Lispetti isänmaallinen kasvatus? Oliko vanhempasi isänmaallisia ja millä tavalla se näkyi.

Yleensä tuntuu että se vaikuttaa aika paljon.

Urheilussa suomalaiset eivät ole kovin isänmaallisia mun mielestä. Eli sitten kannatetaan kun menee hyvin, muuten ei. Jalkapallossa on vähän toisin, siinä on porukka jatkanut kannattaa vuosikymmeniä, vaikka tullut lunta tupaan. Onneksi nuo kannattajat saivat nyt palkinnon...
No etenkin kiekko ja futis on lähellä sydäntä koska meillä pelataan näitä, mutta kyllä lapsuudesta ja nuoruudesta muistaa suomalaisen yleisurheilun, hiihdon ja mäkihypyn, formulan ja rallin suomalaisten suurimpina ylpeydenaiheina.

En oikein osaa sanoa....
Mulla oli melko kansainväliset vanhemmat, oli usein ulkomaisia vieraita ja matkusteltiin, mutta meillä oli vahvoja suomalaisia perinteitä mitä tulee esim. juhla-aikoihin, ruokiin, suomalaisille tyypilliseen käytökseen, muun muassa työmoraali ja rehellisyys.
Loma-ajat vietin maalla vanhalla maatilalla, siellä mummi kasvatti vanhanajan tapaan, mutta ilman väkivaltaa tietenkin. Kuulin monia kertomuksia vanhasta ajasta, sodasta, vanhoista tavoista. Moni asia maalla edelleen hoitui vanhaan tapaan, esim. kudottiin mattoja, leivottiin, ammuttiin riistaa, nostettiin perunaa, porkkanaa yms. pellosta ja vietiin aitan kylmäkellariin, tehtiin itse hillot ja mehut, kerättiin ja säilöttiin sienet eli luonnon antimia hyödynnettiin.
Katsoisin, että mummillani ja mummolalla on myös osuutensa minun kasvussa ja kehityksessä.
Venäläisessä perheessä opin erittäin tärkeitä asioita muun muassa perhesuhteista, rooleista ja ensimmästä kertaa elämässäni koin että minulla oli äitikin (omani lähti kun olin kaksi). En tiedä millainen äiti/puoliso minusta olisi tullut ilman tätä venäläistä äitiäni, olen hänestä erittäin kiitollinen vielä tänäkin päivänä. Monet opit olen siirtänyt omille pienille rakkaimmilleni.

Sellasta..johan nyt minulla meni jaaritteluksi.:giggle:

• Rakkaus
En ole lainkaan isänmaallinen. Olin nuorempana, mutta mielestäni se Suomi oli ja meni. Tämä nykyinen ei tunnu millään tavalla omalta eikä vanhaa saa takaisin.
Mulla vähän samat fiilikset...tai mun ihanteena on 80-luvun Suomi,jollain nykytekniikalla ja internetillä höystettynä.

Nyky-suomalaisten touhut eivät täytä isänmaallisen väestön tunnusmerkkejä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Kyllä, olen erittäin ❤️ Isänmaallinen ❤️

Parhain tapa todistaa se muille on äänestää persuja. Ei siihen muuta nyky-Suomessa tarvita :sneaky:

Pidetään tulevaisuudessakin Suomi suomalaisilla :love:

• Rakkaus
Reactions: Lispetti
Itsenäinen Suomi on aika paljon muisto menneisyydestä. Nyt isot päätökset tehdään Brysselissä ja suuri osa muista päätöksistä tehdään Brysselin ehdoilla. Itsenäisyys saatiin taistellen ja menetetään lahjoittaen. Jopa Suomalaiset itse valittaa EU:lle jos täällä oleva päätös ei ole aivan EU:n tahdon mukainen. Toista se päätösten teko on Ranskassa jne.

• Tykkää
Tulet näkemään sen todistuksen kunnallisvaaleissa kaikkien Jytkyjen äitinä
Mitenkä tilanteet muuttuvat kun meillä on jo kokemusta yhdestä Jytkystä ja toisesta voittajapuolueesta, joka istuu oppositiossa? Kunnallisvaaleissa ne ihmiset, jotka ovat "aina" istuneet istuvat siellä jatkossakin. Jos olet syntynyt demariksi, vassariksi, keskustalaiseksi... niin niitä äänestät hautaan asti koska monille se on verenperintö. Vain suurimmissa kaupungeissa voi tapahtua muutoksia mutta maaseudulla ja pienissä kaupungeissa, joissa ihmiset tunnetaan mikään ei muutu ennen kuin miespolvet vaipuvat unholaan.

Mitenkä tilanteet muuttuvat kun meillä on jo kokemusta yhdestä Jytkystä ja toisesta voittajapuolueesta, joka istuu oppositiossa? Kunnallisvaaleissa ne ihmiset, jotka ovat "aina" istuneet istuvat siellä jatkossakin. Jos olet syntynyt demariksi, vassariksi, keskustalaiseksi... niin niitä äänestät hautaan asti koska monille se on verenperintö. Vain suurimmissa kaupungeissa voi tapahtua muutoksia mutta maaseudulla ja pienissä kaupungeissa, joissa ihmiset tunnetaan mikään ei muutu ennen kuin miespolvet vaipuvat unholaan.
Noinhan se oli ennen, mutta nyt on nyt :cool:(y)

Persut ovat gallupien perusteella suosituin puolue maanviljelijöiden keskuudessa. Mitäs siihen sanot?
Tutkailin viime viikolla noin seitsämän lähikunnan/kaupungin valtuustojen poliittisia voimasuhteita. Keskusta, demarit ja vasemmisto istuu kun tatit. Kokoomuslaisia suhteutettuna väestön koulutukseen istuu muutama ja persuja pari. Vihreitä ei ole, ei rkptä eikä kristillisiä.

Yhteistyössä